"Mijn instructrice heeft ZZ gereden dus die weet het wel!"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

"Mijn instructrice heeft ZZ gereden dus die weet het wel!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:52

Het valt mij de laatste tijd steeds vaker op.
Iemand opent een topic op HAW waar vol trots een combinatie wordt voorgesteld.

Het paard heeft volledig verkeerd passend tuig, hangt vastgetrokken in de hulpteugels die vaak nog eens verkeerd bevestigd zijn, wordt opengeschopt met sporen of overduidelijk met harde hand omlaag getrokken. Kortom het plaatje ziet er zeer gedwongen en niet goed uit.

Maar als iemand durft zeggen dat je die hulpteugel echt wel wat losser mag doen, krijg je als enige antwoord van de ruiter:

"Jamaar mijn instructrice heeft een ORUN diploma dus die weet wel wat ze doet.."
"Jamaar mijn instructrice heeft ZZ-zwaar gereden dus die weet het wel hoor."
"Jamaar ik krijg les van een topdressuurruiter dus ik doe het wèl goed hoor."
"Jamaar sinds ik op deze manier rijdt heb ik plots elke week winstpunten op wedstrijd terwijl ik het daarvoor niet kon."

Einde discussie. Meningen op bokt worden vriendelijk weggewaaid. Want we krijgen les van iemand die zelf heel wat faam heeft in de dressuurwereld of heeft geleerd voor instructrice, dus die weet wel wat ze doet. Ook al is je altijd verteld dat dressuur vanuit de ontspanning vertrekt en zie je zelf op de foto dat je je paard helemaal bijeen trekt, je instructrice is nu eenmaal gediplomeerd en hé, je krijgt winstpunten op wedstrijd dus ergens zal het wel niet zo slecht zijn?

Ben ik gek als ik daar zo mijn twijfels over heb?
Ik vind een diploma of een hoog niveau helemaal niet zo heilig als sommige anderen. Iedere ruiter en lesgever heeft zo zijn eigen stijl. Ik heb les gehad van mensen die in Z reden en die er kwa lesgeven totaal niets van bakten, het enige wat gebeurde is dat mijn paard vol spanning liep te vechten. Waarop ik natuurlijk mijn handen sterk moest houden en terugvechten van mijn instructeur... Maar ja die meneer had al verschillende paarden in Z uitgebracht dus misschien had hij toch gelijk? Ben in ieder geval blij dat een andere instructrice me wel heeft geholpen zonder al te veel "ruk-schop-trek".

Zelfde als winstpunten halen. Het paard wordt thuis volledig met hulpteugels en sporen goed kort getrokken dat het bijna zielig is om te zien. Maar eens op wedstrijd vindt de jury het wel leuk lopen dus die krijgt goede punten, en ruiter heel gelukkig. Moeten die winstpunten echt ten koste van het paard gereden? Waarom geen half jaartje langer trainen op een vriendelijke manier en dan je winstpunten bijeen sprokkelen, ipv van drie weken eens goed bijeentrekken en de winstpunten binnen krijgen (en ja, dressuur is en blijft een jurysport en het is al op hoog niveau te zien dat jury's vaak niet kunnen zien welke paarden achter gesloten deuren flink in de houding gedwongen worden). Maar ja, "mijn instructrice zegt dat het zo moet en zij weet het wel, want zij rijdt Prix.st.Georges en dankzij haar ben ik nu aan het winnen op wedstrijden..."

Lein87

Re: "Mijn instructrice heeft ZZ gereden dus die weet het wel!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:58

Met je eens!
Ik zit indd ook vaak op bokt te kijken en zie dingen staan waarvan ik heb van jah dat is leuk dat je instructie diploma of faam heeft maar dat wil nog niet zeggen dat die manier van rijden voor ieder paard is weggelegd of dat deze persoon goed les kan geven!!

Vaak zeg ik er niets van omdat ik de reactie van de topicstarter zo in kan vullen en ik geen zin heb in oeverloze discussies...
Als mensen niet zelf willen horen en zien dat het niet goed is hoe ze bezig zijn is dan weet ik het ook niet... Instructie hoeft ook niet de alwetende personen te zijn!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:01

Het is een algemeen feit dat je in de paardenwereld nou eenmaal meer aanzien hebt als je Z start, dan wanneer je B start.

Je kunt er niet omheen dat mensen vaak met oogkleppen op kijken. Erg zonde, maar er is een lange weg te gaan als je die gedachte tegen wilt gaan.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:02

oogkleppen is het goede woord! (ik kon er nie tmeer opkomen Tong uitsteken)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:03

Mee eens! Geef zelf les zonder diploma en krijg alleen maar heel veel positive reacties (geen diplmoma mee moeten stoppen)
Terwijl ik genoeg ken met diploma(1ste fase is maar B/l niveau) die absoluut geen weet van hebben hoe het eigelijk werkt.

Het probleem is denk ik..Dat de meeste mensen zich gaan vergelijken met hun instructeur.
Het moet een combinatie vormen en niet iemand na doen.

Maar goed voor iedereen zijn eigen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:04

Lein87 schreef:
oogkleppen is het goede woord! (ik kon er nie tmeer opkomen Tong uitsteken)

Knipoog

Het is helaas wel zo. Hier op bokt word je ook regelmatig niet serieus genomen als je verteld dat je B dressuur start. Dat vind ik eigenlijk nog erger... Zo'n omhoog gevallen Z amazone/ruiter die je dan even helemaal de grond inboort. Bah bah..

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:23

Aan Orun diploma's ken ik al helemaal geen waarde toe, elke halve zool kan de basis en/of eerste fase halen en ja, dan is men gediplomeerd instructie... Misschien wanneer alle Orun fases doorlopen zijn dat dat enigszins getuigt van een beetje kundigheid in het lesgeven, maar dan nog zal het me worst wezen. Ik heb liever iemand die uitlegt waarom ik iets moet doen, en die zich kan verplaatsen in mij en mijn paard als combinatie. Daarbij interesseert het me niet hoe hoog iemand zelf heeft gereden. Wedstrijdklassering zegt vaak weinig. Er zijn zat mensen met een goed inzicht maar gewoon niet de tijd en middelen om vaak te starten. Aan de andere kant zie ik dan weer vaak mensen die wel veel starten, maar die erg 'algemeen' les geven. Daarmee bedoel ik vooral dat ze inzicht in individuen missen, en alles bij ieder paard en persoon op dezelfde manier proberen op te lossen. Weinig inventiviteit zal ik het maar noemen.

Verder leef ik heel erg onder het motto 'boontje komt om z'n loontje'. Wanneer iemand dus zijn of haar paard met slof of wat dan ook in elkaar trekt, komt die persoon zichzelf heus wel een keer tegen. Ik moet zeggen dat ik trouwens nog nooit heb meegemaakt dat mensen die zo met hulpteugels omgaan beter gingen presteren op wedstrijd. Eigenlijk presteren die gewoon helemaal niets. In dat deel van je bericht kan ik me dus niet zo goed verplaatsen.

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:24

Iemand die geen wedstrijden rijdt maar al jaren ervaring heeft met verschillende paarden zou ik toch echt wel serieus nemen! Als je altijd maar op 1 paard rij (ookal is het Z) wil nog niet zeggen dat ze overal op kunnen rijden toch!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:25

miran_indra schreef:
Iemand die geen wedstrijden rijdt maar al jaren ervaring heeft met verschillende paarden zou ik toch echt wel serieus nemen! Als je altijd maar op 1 paard rij (ookal is het Z) wil nog niet zeggen dat ze overal op kunnen rijden toch!

Ben ik met je eens.

Men zal de ogen eens moeten openen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:25

Heeft natuurlijk wel 2 kanten. Wij zien op bokt alleen maar 15 foto's, en basseren daar onze mening op. De ruiter heeft thuis een instructeur die ze (een paar keer) in de week ziet rijden, en geeft daar de instructies op.

Ik zeg nou niet meteen dat een ZZ-licht/topdressuur instructeur het allemaal wel beter zal weten. Maar er is natuurlijk gewoon een verschil tussen wat wij zien, en wat de werkelijkheid is.

(Maar over strak getrokken hulpteugels volledig verkeerd passend tuig, en met harde hand omlaag getrokken worden heb ik het dan niet. Da's ook op de foto vrij duidelijk te zien dat dat niet goed gaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:27

Nivo zegt niks over de kunde
Elke week 2 proeven starten, wat sinerklaas jury's treffen, dan zit je na enkele jaren ook wel Z.

Orun zegt me ook helemaal niks
Van diverse mensen heb ik vernomen hoe simpel dat is...is gewoon alleen maar papiertje voor de verzekering.

Ik hecht meer waarde aan iemand waarvan ik weet dat die gevoel fijn uit kan leggen en overal op een fijne manier probeert te komen.
Waarvan je weet dat ze zelf ook zo lekker kunnen rijden en diverse leerlingen ook fijn de baan rond ziet gaan Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:29

@Anouska: dat is ook zo. Zo vanaf een paar foto's kan je niet meteen geheel oordelen over een amazone of ruiter. Dat is dan weer de andere kant.

Uiteraard zijn er ook mensen die Z rijden of ZZlicht die wel verdraaid goed rijden, ze rijden er niet voor niets. Maar er zitten er ook bij met (te) weinig gevoel voor lesgeven. En soms zelfs voor het eerlijk rijden van een paard.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:33

Effy schreef:
Aan Orun diploma's ken ik al helemaal geen waarde toe, elke halve zool kan de basis en/of eerste fase halen en ja, dan is men gediplomeerd instructie....

Dit vind ik niet terecht! en erg kort door de bocht!
Ik ga dit jaar ook ORUN eerste fase doen, maar puur omdat ik graag verzekerd wil zijn en dat ik later ergens op een manege les kan geven, daarnaast wil ik gewoon extra kennis van het hoe en wat in een paard! Ik vind zelf dat ik een goede basis heb en ook wel redelijk weet waar ik het over heb!
Natuurlijk staat Orun diploma niet garant voor perfecte instructie maar je legt er wel een degelijke basis!
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat mensen met een ORUN diploma niets weten! Mensen die de ORUN doen zijn bereid om te leren.
Misschien dat de rijstijl die gehanteerd bij de ORUN mij helemala niet aanstaat maar dat ik dat daar leer wil niet zeggen dat ik dat klakkeloos overneem! Of mijn eigen lesklanten daar mee lastig ga vallen!

Ik vind niet dat je alle mensen over één kam moet scheren!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:35

Ik denk dat aan dit verhaal best wel 2 kanten zitten, iemand die ZZ rijdt, weet heus wel wat goed is en niet goed is.
De instructie moet bij het paard passen en bij de ruiter. Mijn paard heeft bijvoorbeeld het echt wel eens nodig om flink een schop voor ze oren te krijgen, omdat hij anders blijft spoken en vervelen. Maar ik blijf wel eerlijk naar mijn paard. Als iets niet lukt, dan is het vaak frustratie die omgezet wordt in woede en dat is niet eerlijk ten op zichte van je paard. Ruiters vergeten dat wel eens. Die laten zich te veel leiden door emoties.
En over het winstpunten verhaal.. Je rijdt niet zo maar je winstpunten meer tegenwoordig, dus daar ben ik het niet mee eens met TS
Er zijn zoveel dingen niet eerlijk ten opzichte van paarden tegenwoordig, maar we doen allemaal ons best en (uitzonderingen bevestigen de regel) geven ons paard zoveel mogelijk liefde en aandacht!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:35

Ik ben het wel met je eens dat niveau niet altijd wat zegt over de kwaliteit van de les.
Maar zoveel mensen, zoveel meningen. Er wordt zoveel vertelt en zoveel verschillend gedacht, je zal nooit iedereen tevreden kunnen stellen met de manier waarop je, je paard rijd er ermee omgaat.
Als iemand op bokt iets schrijft waar ik me totaal niet in kan vinden en mijn instructrice zegt het tegenovergestelde, dan luister ik naar mijn instructrice en niet naar een willekeurige bokker die mij of mijn pony nog nooit in levende lijve heeft gezien.
Zelfde geldt voor andere dingen, als iemand aan de hand van foto's op bokt zegt dat mijn zadel niet zou passen. Ik laat hem toch echt regelmatig nakijken en mijn pony reageert nog steeds normaal op het zadel, dan zou ik geen ander zadel zoeken omdat een bokker dat nou eenmaal vind.

Dus dan vindt ik het wel logisch dat iemand zegt, maar mijn instructrice vind dit en die weet het wel.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:36

@ Lein87: Waar zeg ik dat mensen met een Orun diploma niets weten? Ik zeg alleen dat iedere halve zool de basis en/of eerste fase kan halen. Dat wil niet zeggen dat er alleen maar halve zolen zitten op die cursus... Natuurlijk zitten er mensen die wel inzicht en kwaliteit hebben. Beetje beter lezen en niet direct op je achterste poten gaan staan.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:39

tja...wat zal ik erop zeggen.ik geloof ook niet in allerlei hulpteugels en hoe grotere sporen hoe beter.vaak is minder meer.als ik de kans zou krijgen om bij een of andere grand prix ruiter of bij evert de jong(die ooit eens zz-l heeft gereden) te lessen dan ga ik voor evert.die man heeft zo ongelooflijk veel gevoel en denkt ook na over het paard z'n gevoelens.heel erg streng maar super rechtvaardig.en wat het papiertje betreft,pfff ik vind dat ook allemaal onzin.degene met veel ervaring in het rijden en die dan ook het goede gevoel aan me uit kan leggen is zoveel meer waard dan een gevalletje die het papiertje op zak heeft en niet verder komt dan: hij moet aan de teugel...ja,leuk,maar hoe doe je dat?!en dat vind ik heel belangrijk,de uitleg hoe en waarom je iets doet.ik vind het ook altijd fijn als een instructeur mij na laat denken,zoals: hoe voelt hij nu?wat zou je nu kunnen doen?waarom deed je dat?

en iemand die heel hoog rijd hoeft nog niet goed les te kunnen geven.ikzelf rijd ook liever dan iemand les geven,gewoon omdat ik het dan zelf op kan lossen.meestal als er iets gebeurt en je legt dan uit hoe het opgelost moet worden is de ruiter al te laat.vaak zie ik ook ruiters rijden die werkelijk elke stap voorgekauwd krijgen,daar krijg ik dus echt jeuk van.thuis en in de ring moet je het ook zelf doen hoor.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:43

Ik hecht geen waarde aan mensen die op een bepaald niveau rijden en het daarom beter zouden moeten weten. Wel hecht ik waarde aan een papiertje en voornamelijk aan een Deurne papiertje Knipoog Dat zie ik liever dan het befaamde Orun papiertje. Zelf zou ik best les kunnen geven maar heb de papiertjes er niet bij en start niet.. maar dan kun je nog wel zien wat er fout gaat bij iemand en wat goed gaat. Als ik iemand zou tegen komen zonder papier maar die me wel een goed gevoel geeft zou ik die zeker een kans geven. Liever iemand met gevoel voor het paard dan iemand die ZZ Zwaar rijdt zonder enig gevoel in de donder. En klakkeloos overnemen van wat de instructrice zegt ben ik het al helemaal niet mee eens.. jij bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard en neemt dus de beslissingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:46

Deurne papiertje...als mensen daarmee moeten zwaaien om te zeggen dat ze goed zijn...dan ren ik heel hard de andere kant in...

Vind al die papiertjes niks zeggen, puur verzekerings technisch...meer niet Lachen
Zegt niks over de manier van omgang en kunde Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:58

Het wedstrijdniveau van de instructeur/trice zegt mij qua lesgeven helemaal niets.
En wanneer iemand op basis van een Orun-papiertje lesgeeft, ben ik geneigd sowieso af te haken.
Voor mij is het belangrijk waar iemand voor staat, wat iemand belangrijk vindt, hoe iemand dat overbrengt, en of dat allemaal overeenkomt met hoe ik dat allemaal zie en wil.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:00

Ik geef zelf ook les en start binnenkort met de ORUn 1e fase. Dat doe ik vooral om de verzekering. En volgens mij kan je altijd wel wat leren, dus daar ga ik ook voor!

Er zitten natuurlijk allerlei kanten aan het verhaal van instructeurs die verkeerd of juist goed les geven. Daar kan je uren over praten volgens mij Tong uitsteken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:07

runningkawa schreef:
Nivo zegt niks over de kunde
Elke week 2 proeven starten, wat sinerklaas jury's treffen, dan zit je na enkele jaren ook wel Z.

Orun zegt me ook helemaal niks
Van diverse mensen heb ik vernomen hoe simpel dat is...is gewoon alleen maar papiertje voor de verzekering.

Ik hecht meer waarde aan iemand waarvan ik weet dat die gevoel fijn uit kan leggen en overal op een fijne manier probeert te komen.
Waarvan je weet dat ze zelf ook zo lekker kunnen rijden en diverse leerlingen ook fijn de baan rond ziet gaan Lachen

Ben ik helemaal met je eens! Ruiters moeten ook zelf leren voelen en tegenwoordig verteld de instructeur/trice het verhaaltje, doe dit, doe dat, maar ondertussen weet de ruiter zelf niet waar hij mee bezig is, of wat hij deed om het paard op een bepaald punt te krijgen..en dan heb ik het er nog niet eens over HOE ze dat voor elkaar hebben gekregen.

en maar juichen dat het paard aan de teugel loopt..met zn benen 3 meter achter zich aan, geschopt en getrokken in allerlei houdingen, scheef en zo kan ik nog wel even doorgaan..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:10

Ik moet er altijd heel erg hard om lachen als mensen dat zeggen. Zijn vaak dezelfde mensen die vervolgens in een topic gaan zeggen dat wat Anky doet belachelijk is. Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:12

@Katja: als ik voor mezelf mag spreken: ik beweer niet zozeer dat wat Anky doet belachelijk is, maar vind het wel hinderlijk dat zoveel mensen al kwijlend en zonder goed te kijken achter Z ruiters aan huppelen.

Wat Anky doet is een heel andere discussie Lachen En ben je meteen vreemd als je van mening/visie verschilt?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:16

Ik denk dat je mijn post verkeerd opvat. Ik bedoel dat deze mensen blind varen omdat hun instructeur een keer Z heeft gereden maar vervolgens wel veel kritiek hebben op ruiters die echt gepresteerd hebben. In hun (in mijn ogen vreemde) theorie zou Anky dan toch helemaal alle waarheid in pacht moeten hebben.