wanneer is een paard nu écht zadelmak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

wanneer is een paard nu écht zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:34

sommige zeggen, als je paard een zadel goed accepteerd.. maar sommige zeggen een jaar...
ik ben benieuwd wat voor reacties hier op komen..
ik denk zelf na zo'n 7/8 maand.. als hij alles zo'n beetje kent.. goed is doorgereden..

nou kom maar op! Clown

Boktpony

Re: wanneer is een paard nu écht zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:36

een paard is voor mij zadelmak als hij met de ruiter stap draf en galop kan laten zien! het hoeft er nog niet allemaal super netjes uit te zien enzo, maar hij moet de ruiter wel accepteren Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:37

Ik vind zelf als het paard de 'basis' kan. Dus goed weet wat de rem is ect. En inderdaad, het hoeft er niet top uit te zien, maar als ze de belangrijkste dingen maar kunnen.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:38

Als hij/zij een zadel accepteert, en zich ermee laat longeren/stappen oid.
Wat Rianneke zegt, is ingereden.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:38

Inderdaad.. Een paard is zadelmak als die helemaal gewend is aan een zadel op zijn rug..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:40

idd voor mij is zadelmak dat hij een ruiter accepteert zonder hem eraf te bokken of stokstijf stil te blijven staan. Er hoeft dus nog geen stuur op te zitten. Is dus in no time gepiept.

Ik vind zadelmak wat anders dan goed doorgereden. Maar goed, misschien verschillen de meningen wel.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:41

Ben het helemaal met Rianneke eens.
Wat Carmenn_ zegt is in werkelijkheid wel zo, maar als ik een paard zadelmak maak voor iemand, verwacht diegene toch echt dat hij/zij er op kan en het paard de "basis" kent. dus stap, draf, galop, halt en "sturen"

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:04

Carmenn_ schreef:
Wat Rianneke zegt, is ingereden.

als ze echt ingereden zijn dan zijn ze weer wat verder en ziet het er echt toonbaarder uit als de zadelmakke versie Haha!

beantsje schreef:
Ik vind zadelmak wat anders dan goed doorgereden. Maar goed, misschien verschillen de meningen wel.

daar zit ook een groot verschil in! als een paard goed doorgereden is zit alles er zeg maar op om een b proefje te kunnen sturen naar mijn mening.
maar goed dat is mijn mening Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:37

Goed zadelmak is voor mij een paard dat een ruiter accepteerd en dus normaal op mag stappen.
En dat er een rem en een stuur opzit. En stap, draf en een galopje.
Verder nog niet dat het allemaal meteen super gaat.

Maar dus wel met ruiter.
Het zadelmak met hij kent dan het zadel, die term ken ik pas een paar jaar, eigenlijk sinds bokt, want op de handelsstallen enzo waar ik gereden heb was zadelmak dus ook met ruiter Lachen
Want laten wennen aan een zadeltje stelt zo weinig voor dat het eigenlijk niet snel genoemd zal worden op die plaatsen Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:21

Waneer het paard op zijn eigen benen kan lopen en alle basisgangen en hulpen beheersd.

Je ziet veel vaak dat jonge dieren onder "zadelmak" worden beschouwed, waneer deze een zadel op heeft en een ruiter kan verdragen, daar ben ik het dus mee oneens. Een paard zadelmak maken houd niet in, even de hoek omtrekken en vooruit schoppen of slaan.
Kijk maar eens op Marktplaats, daar staan van die jonge dieren die onder "zadelmak" worden gerekend, maar niet afhankelijk kunnen lopen met een ruiter op de rug, walchelijk vind ik dat. Alles moet even snel tegenwoordig.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:24

Ik denk dat zadelmak is dat hij het zadel accepteert en dat je dan gewoon met haar kan wandelen, ze accepteert het dan ook dat je er op zit, nog geen gangen ofzo.

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:37

voor mij is zadelmak al je erop kunt zitten en de basis gangen erop zitten evenals de rem. Het hoeft allemaal nog niet perfect verder.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:10

Voor mij is zadelmak meestal na de eerste week dat ik erop heb gezeten.. Als ik kan stappen, draven en galopperen. Daarna praat ik liever van aangereden. En dat is voor mij als een paard klaar is voor een B-proefje. Dat is afhankelijk van hoe een paard het aanpakt, maar in mijn geval is dat vaak na 3-6 maand.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:18

Zadelmak is een paard, zoals al eerder vermeld, dat het paard de ruiter accepteerd en goed voorwaarts is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:52

De vraag van TS is goed. De reacties onder wat mensen onder zadelmak verstaan, zijn nogal verschillend. In paardrijland is alles zo flexibel dat je met een paar kreten die alles maar ook niets kunnen betekenen al een heel eind komt. Het zou beter zijn als er een eenduidig begrip wordt gebruikt, zodat voor iedereen duidelijk is wat je er onder kan en mag verstaan.

Het kan niet zo zijn dat je met dit soort elementaire dingen zoveel verschillende meningen hebt. Dat is leuk voor de handel, maar erg onduidelijk voor de minder ervaren koper of ruiter.

Dus: een definitie gebruiken wat onder zadelmak zijn verstaan wordt.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:58

idd goofy dat zou pas handig zijn. een tijdje terug kreeg ik een pony op stal die zadelmak zou zijn.. Nou ja hij kende een zadel maar geen ruiter (voor mij dus niet zadelmak).. Kun je vervelende ongevallen mee krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:16

Ja klopt
Zo ging ik eens kijken naar een paard wat geadverteerd werd als zadelmak.
Bij de vraag of iemand hem dan even voor kon rijden werd ik heel raar aangekeken Lachen
Hij kende dus ook alleen het zadel Lachen
Maar mijn persoonlijke ervaring is dat je die soort dingen bij de particulier tegen komt, maar bij een handelaar is zadelmak met ruiter Lachen

Maar wel lastig dat het dus niet hetzelfde is Lachen

maya81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:22

bij een paard wat zadelmak wordt aangeboden voor de verkoop moet je echt niet te veel verwachten denk ik. in mijn ogen is een paard zadelmak als je er op kunt stappen en kunt stappen draven en galloperen, iets van een stuur opzit en dat een paard weet dat ie moet remmen als jij dat vraagt. kortom toestaan dat er iemand op zn rug zit en klaar is om mee verder te gaan.
je kunt binnen een uur een paard zadelmak maken. zadel erop en wachten tot hij het accepteerd maar dat vind ik heel wat anders. zo kun je ook veulens of jaarlingen als zadelmak aan bieden!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:31

Ik heb ook een keer iemand ontmoet die ermee adverteerde dat hij paarden zadelmak maakte. Hij had er ook al eens gezeik mee gehad. Volgens hem (en ook volgens mij) betekende zadelmak: zadel kan erop, je kunt stappen, draven, galopperen en sturen.

Maar toch kwam een keer iemand klagen dat haar paard in het verkeer nog steeds niet mak was.... maar daar hebben ze een ander woord voor: verkeersmak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:34

Idd arno Ja
Een paard dat zadelmak is is niet ook perse verkeersmak.
Kan natuurlijk wel als je er aan de hand veel mee gewandeld hebt, maar hoort er niet automatisch bij imo Lachen

Meestal vermelden mensen dat ook wel apart erbij
Is braaf op trailer, braaf in het bos en verkeer en dat soort dingen Lachen

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:58

Ik versta onder zadelmak een paard dat idd de ruiter accepteerd en dat het de baan rond te sturen is in stap, draf en galop. Hij hoeft van mij dan écht nog niet keurig op het buitenbeen aan te springen, maar gewoon netjes zonder bokken/rennen aangaloperen. Ik denk dat als de 'voorbereiding' (longeren met zadel, klein bijzetje) goed is geweest, de voltes (emm eieren) niet zon groot probleem meer moeten zijn.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:10

Zadelmak.. sja zoals het woord zegt: mak met het zadel..

Persoonlijk trek ik het liever wat breder.. dat je er 'los' op kunt 'rijden'.
Beetje stap, draf, galop een beetje stuur en een beetje rem..

Goed doorgereden vind ik dan dat ie op zich een B-proefje door kan komen..(nog niet foutloos)

Het probleem is.. als ik er zo bij nadenk.. de grenzen zijn zo vaag.. wanneer gaat bv een paard van status zadelmak/doorgereden naar beleerd (oftewel je praat er niet meer over.. bv als ie de wedstrijden in is gegaan..hij loopt nu L1..maar niet meer van, hij is zoveel weken/maanden zadelmak)

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:12

Denk dat het ook een beetje aan het paard ligt. De ene pakt het sneller op als de ander, en de ene zal dus sneller 'bevestigd' een redelijk L proef kunnen lopen dan de ander.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:22

runningkawa schreef:
Ja klopt
Zo ging ik eens kijken naar een paard wat geadverteerd werd als zadelmak.
Bij de vraag of iemand hem dan even voor kon rijden werd ik heel raar aangekeken Lachen
Hij kende dus ook alleen het zadel Lachen
Maar mijn persoonlijke ervaring is dat je die soort dingen bij de particulier tegen komt, maar bij een handelaar is zadelmak met ruiter Lachen

Maar wel lastig dat het dus niet hetzelfde is Lachen

ik verkocht mijn pony ook als zadelmak, en er zat een stuur op en ze beheerste de gangen aardig. het verdiende geen schoonheidsprijs, maar als ze netter moeten gaan lopen ben je echt al aan het doorrijde vind ik Haha!
maar idd wel irritant als je naar een paard zoekt dat niet alles hetzelfde betekend...

het valt me trouwens wel op dat er hier erg veel zeggen dat zadelmak echt meer is als alleen het zadel erop...
anders zou mijn 2,5 jarige ook al zadelmak zijn Haha! maakt niet uit wat je daar op legt ze vind alles goed Cool maar of ze nog steeds zo lief is met het echte zadelmak maken weet ik niet Clown

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:53

Voor mij zijn er drie stadia;
Zadelmak > accepteerd zadel aan longe,ruiter wordt er niet afgebokt.
Aangereden > met ruiter,kan links-rechts en stap,draf,gallop.
Ingereden/doorgereden > volledig beleerd,kan b-proef lopen