Les nemen: ga jij voor kwaliteit of kwantiteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Les nemen: ga jij voor kwaliteit of kwantiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 11:26

De titel zegt het al: ga jij voor kwaliteit of kwantiteit als je privéles neemt?

Als je laten we zeggen een X bedrag (bv € 60,-) per maand aan lessen wilt besteden, kies je dan voor 4 goedkopere lessen (zeg 4 x € 15,-) omdat je dan vaker les hebt of met regelmaat een à twee duurdere lessen (van € 30 à € 60,-). Of denken jullie daar niet over na?

Wat is voor jou een kwaliteitsles?

Zelf les ik tweemaal in de maand zodat ik tussendoor voldoende heb om te oefenen. Voor mij betekent een kwaliteitsles dat er tijd is om mij te leren wat ik nog niet kan of nog niet weet (daarbij niet alleen rijtechnische zaken). Het verschil tussen kennen en kunnen. Knipoog
Verder staat bij mij paardvriendelijkheid voorop. Ik rij niet graag met veel druk: het paard moet het ook prettig vinden om te rijden. Daarbij wil ik graag aan mijn eigen rijdoelen werken en niet aan doelen die een ander voor mij bepaalt. En mijn instructeur moet met zijn manier van lesgeven ook nog aansluiten bij mijn manier van leren, ander communiceert het zo lastig. Je begrijpt dat ik nogal wat moeite heb gehad met een passende instructeur vinden. Lachen

Egni

Re: Les nemen: ga jij voor kwaliteit of kwantiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:34

Ik ga voor de kwaliteit.

Het liefste wel 2x in de 3 weken, als ik weer wat verder ben mag het ook weer iets minder.
En voor de afwisseling neem ik ook wel eens een extra les ergens anders.
Hoeveel het kost maakt me op dit moment weining uit. Wel vind ik aan huis lessen wel heel erg makkelijk......

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:38

Voor de kwaliteit. Paardrijden is nu eenmaal een dure sport, dan kun je er beter zoveelmogelijk aan hebben.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:40

Ik ga absoluut voor kwaliteit.
Maar ik betaal slechts 30 euro voor een echte superles bij een Grand-Prix amazone.
Dus het kan wel.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:42

Kwaliteit natuurlijk. Zolang er goed les wordt gegeven, heb ik er veel voor over.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:42

Kwaliteit. Nu zit de prijs bij de lidmaatschap prijs inbegrepen. Maar doordat het de eerste keer rampzalig ging krijg ik nu 1x in de week prive les. Dit varieert van de moeilijkheid tussen de 20 minuten tot een uur.

De kwaliteit betekent dat er veel tijd in me les gestoken wordt. Na een rampe les de 2de keer (viewtopic.php?f=75&t=837877) Wordt er nu alles aan gedaan om het te verhelpen. Andere wendbaardere erbij gehaald. En krijg veel handvaten mee waar ik thuis op kan oefenen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:45

Ik kies gewoon beide.
Ik ga naar de verenigingsles, die in principe kwalitatief niet zoveel voorstelt, maar die wel de continuïteit waarborgt en waar ook op nuttige dingen wordt gelet. Kost: 50 euro per jaar bovenop het lidmaatschap (geen geld).
Daarnaast extra privélessen die me individueel verder helpen en waarmee ik echt aan mijn minpunten kan sleutelen.
Beide bedragen bij elkaar opgeteld is het bedrag dat ik over heb voor mijn scholing als ruiter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:02

Kwaliteit.
Ik les voor een eigenlijk belachelijke prijs, daar kan ik bij een mindere instructeur 4 keer in de week van gaan lessen Bloos

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:07

Kwaliteit: als dat er niet is kan je nog zoveel lessen nemen, dan schiet je er niks mee op. Gezien de prijzen die mijn huidige instructrice vraagt, kan ik overigens best wat lesjes nemen. Die is echt achterlijk goedkoop voor wat ze aan bagage meeneemt.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:11

Ja dat vind ik nog eens een goede vraag.
Ik ben namelijk net dit weekend er achter gekomen, dat mijn paard een rugprobleem heeft.
De vrouw die mij straks gaat begeleiden, vind het een zeer kwalijke zaak dat de genen waarvan ik les krijg dit nooit hebben gezien.
Terwijl ik meerdere malen heb aangegeven, het lijkt wel net of hij in zijn lichaam niet wil buigen Verward
Het is altijd afgedaan met Ja dat zie ik Verward

Nu moet ik zeggen dat ik zeker voor kwaliteit ga in elk geval het is belangrijk dat je les krijgt van iemand die ook verstand heeft van het paardenlichaam.
Jammer genoeg woont deze vrouw te ver weg en geeft ze geen lessen aan huis Boos!
Om deze reden ga ik straks om de week bij haar langs

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:33

Kwaliteit.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:34

ik ga ook voor beiden. De les moet van goede kwaliteit zijn en lekker regelmatig (bij mij elke week privee les) om het snelst te leren en mooi vooruit te gaan...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:35

kwaliteit en wel heel extreem.
Ik heb 2x per jaar les maar dan wel van een top instructeur.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 15:38

Maar als jij een half jaar door kan met 2x per jaar (een heel weekend, toch? Knipoog ) lest dan ben jij per jaar misschien wel minder euro's kwijt dan iemand die elke week voor € 15,- lest (laten we zeggen 42 weken per jaar want men heeft wel eens vakantie of is ziek = €630,-).

Uiteindelijk gaat het erom dat je wat nuttigs leert. Als je kijkt naar wat een goede instructeur zelf investeert mag van mij een goede les best in verhouding staan tot de kennis en ervaring!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:06

Het gaat om de kwaliteit van de instructie die je krijgt. Echter als iemand veel rijervaring heeft, dan kan je die persoon huiswerk meegeven om praktisch aan te werken. Daardoor kan het tijdsverschil tussen lessen ook wat langer zijn.

Dit werkt niet bij iemand met weinig rijervaring. Die heeft herhaling en regelmaat met korte tussenliggende tijdsperiodes nodig, dus kwantiteit. Echter als dit slechte lessen zijn, dan schiet je met deze lessen niets op. Erger dit soort lessen breekt je later als ruiter op als je verder wilt komen.

Kwaliteit is belangrijk en afhankelijk van je ervaring de kwantiteit. Bij weinig ervaring lijken veel dure lessen duur te zijn. Feitelijk is dat ook zo, echter veel goedkope lessen zijn naar resultaat beoordeeld een slechte investering. Je kan beter 2-3 jaar wekelijks goede les krijgen. Waarom, omdat je dan een investering gedaan hebt in je eigen ruiterontwikkeling. Als je aanrommelt, lijkt het leuk om met veel paarden en vaak "gereden" te hebben, alleen dat rijden stelt in werkelijkheid erg weinig voor. Dat soort ervaring is ook niet investering op je ontwikkkeling als ruiter te zien.

De prijs van een les is geen indicatie van de kwaliteit van een les en wat je er dus van leert. Het feit dat iemand GP rijdt, zegt weinig over de kwaliteiten als instructeur. De prijs van een les wordt door verschillende factoren bepaald.

Bedenk dat veel instructeurs het interessanter en leuker vinden om een meer ervaren ruiter te begeleiden.

Op de meeste maneges en rijscholen wordt aan ruiters die net beginnen les gegeven door de minst ervaren instructeurs. Het zou verstandig zijn , als de beste instructeurs de beginners les zouden geven...... Op die manier is het een investering voor alle partijen. Zoals het meestal gaat is het een plaatje van kosten / opbrengst vs korte termijn resultaat. Als de basis goed is, kan er betere kwaliteit ontstaan. Vanuit een slechte basis, kan nauwelijks kwaliteit ontstaan.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:27

Hoeveel ervaring je ook hebt, je hebt feed-back nodig. En denk nou niet dat je, als je eenmaal op een hoger niveau rijdt, je minder begeleiding nodig hebt! Misschien zelfs meer? Ik doe het met 1 lesje in de week, waarvoor ik anderhalf uur heen en anderhalf uur terug rijd.. Eigenlijk zou ik iedere dag begeleiding willen / moeten hebben, maar ja, dat zit er gewoon niet in.

Zelf geef ik vooral graag les aan gemotiveerde dressuurliefhebbers (of ze beginnen of hoog rijden): WILLEN leren is de basis voor een GP-ruiter! En je kan van (bijna) iedereen wel wat leren. Ik heb ook lang niet de luxe gehad om van vooraanstaande instructeurs les te krijgen. Maar ik heb veel geleerd, ook als ik het ergens niet mee eens was, leerde ik er weer wat van. Je zal het vaak moeten doen met de instructie die binnen je bereik ligt op dat moment. Daar is dus niet zo heel veel mis mee, als je maar zelf blijft nadenken en blijft LEREN! (jaja naast amazone ben ik juf Clown )

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:36

Ik studeer en moet mn paard zelf bekostigen.. dus heb wat goedkoper les van mensen van wie ik nog wat kan bijleren en zolang ik merk dat er vooruitgang in zit en merk dat mn paard er fijner en losser van wordt hoef ik nog geen dure instructeur... komt mss ooit wel als we verder zijn en ik wat meer budgetheb.

Heb zelf ook liever 1 liefst 2 keer pw les, dan eens in de maand.... en merk wel dat ik hiermee verder kan, zowel met mn springen als dressuur..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:45

Ik ga voor beide.
Heb voor westernlessen 50 euro p.u. betaald. Rij nu weer dressuur, heb les van een ruiter die (naar mijn idee) absoluut weet waar hij over praat, naar mij toe heel duidelijk is, en heel eerlijk tegenover mijn paard (ik krijg dan ook lekkerlijk met de zweep een tik op mijn vingers als ik weereens teveel met mijn binnenhand zit te prutsen Knipoog ) en daar betaal ik zeer zeker geen 50 euro voor, maar is IMo zeker zo kundig. Het enige waar ik niks om geef is een papiertje

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:46

ik betaal 15,- per half uurtje krijg hierbij ook perfect les les 1 of 2 x per week daarnaast rij ik ook nog zelf 1 x per week dresuur matig. vind het op deze manier ook best.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:33

Ik zou gaan voor kwaliteit.

Nu is dit verder voor mij niet aan de orde, aangezien ik 5 dagen in de week les heb van goede vakmensen,

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:52

Ik ga ook voor kwaliteit. Echter wel probeer ik binnen een bepaald budget te blijven!

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:52

Ik ga voor kwalitein in de juiste kwantiteit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:08

Wat is voor jou de 'juiste kwantiteit'?

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:04

Ik vind het moeilijk.

Kwaliteit en kwantiteit zijn heel goed te combineren, sterker nog, zonder kwantiteit geen kwaliteit. Immers... oefening baart kunst.

Toch merk ik dat ik nu bij m'n manegelessen het gevoel heb dat ik stil sta. De groep is vrij groot (12 ruiters) en er is te weinig tijd voor de instructrice om op iedereen te letten en commentaar / aanwijzingen te geven.

Maar zoals ik al eerder zei, oefening baart kunst, dus is het ook een kwestie van kilometers maken. En daar heb je eigenlijk geen menege-les voor nodig, mits je een eigen paard hebt. Die heb ik helaas niet, en iedere week een vol uur privé-les is voor mij niet te betalen.

Dus wat moet je dan, als je toch graag verder wilt komen in de sport?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:20

kijken of je een bijrijpaard kan vinden?