Elke dag trainen of pauzes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Elke dag trainen of pauzes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 20:51

Hallo,

Ik vroeg me af of jullie het nut vinden hebben om een paard een paar dagen in de week, tussen de trainingsdagen op vrij te zetten, omdat dit motiverender zou werken wat betreft training?
Zou een paard daar inderdaad de volgende dag lekkerder van gaan werken, onder het mom van "dan is hij weer blij" of zou het niet uitmaken.
Ik heb zelf het idee dat afwisseling wel goed is, dan praat ik om longeren tussendoor, etc etc.

Brand los!

oOoKellyoOo

Re: Elke dag trainen of pauzes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:53

Ik rijd mn paarden 2 dagen achter elkaar en dan1 dacht rust. Dit doe ik vooral als ik wat aan iets nieu begin te oefenen. En anders 3 dagen werken 1 dag rust weer 3 dagen en dan 1 dag rust.
Bij ons werkt dat super.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:18

Sterker nog, een paard 7 dagen in de week, 52 weken per jaar trainen is ronduit slecht. Ook een paard heeft spierpijn, moet herstellen hiervan (zijn hele boeken over geschreven, niet alleen over paarden dan he) en het is een levend wezen wat in een sleur terecht komt.

Het maakt niet uit hoe je de rustdagen invult. Lekker even in de wei, longeren, een rondje buiten stappen, de bossen in, enz.

Al jaren maak ik er de gewoonte van mijn paarden niet meer dan 5 dagen in de week te trainen. 1 dag in de week volledige rust (dus alleen in de wei of paddock), en 1 dag in de week buiten stappen.

Daarnaast heb ik ontdekt dat voor mijn paard het heel verfrissend is om 'buiten aan het werk' te gaan. Lekker buitenrijden en dan wat oefeningen doen. Dat tel ik dan wel voor arbeidsdag!

Als ik op vakantie ben, heeft hij ook vakantie! Paar dagen opbouwen, en hup, hij is weer in vorm!

Nog een tip: ook in je training kan je afwisselend inspanning en rust geven, je noemt dat intervaltrainingen. Een kleine 10 minuten werk, weer een minuutje stappen met een lange teugel. Hij moet er even aan wennen, maar het is voor spieren, hart en longen ideaal!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:26

'Mijn' haf reed ik eerst alle dagen. Doordat ik ietwat in de lappenmand terecht kwam ben ik hem om de dag gaan rijden. Gek genoeg pakte hij de dingen toen sneller op dan daarvoor...
Als ik niet reed stond hij overdag gewoon buiten, en zelfs met rijden ging ik net zo vaak naar buiten als in de binnen of buitenbak.
Heb ondertussen ook geleerd dat een paard niets vergeet van oefeningen. Na een paar maanden zwangerschapsverlof van 'mijn' paardje pakt ze de oefeningen net zo snel op, alleen de conditie was wat minder.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:37

Een paard vind afwisseling ook leuk Lachen als het allemaal het zelfde blijft gaat de lol er snel van af. Niet alleen voor het paard maar ook voor de ruiter. Ik zou dus gewoon af entoe een rust dag hebben en dan weer rijden en dan bijv. weer longeren of wandelen Haha!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:51

ik rijd meestal op : dinsdag,donderdag,zaterdag & zondag
woensdag is ze vrij.
maandag longeren
vrijdag wisseld.

En soms een buitenritje.
Gaat super zo, en als ik merk dat het teveel word ( zoals in de zomervakantie) krijgt ze wat meer vrij, daarna heeft ze er weer helemaal zin in. Lachen

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:21

Ik rijd mijn paard echt niet iedere dag. Probeer haar 4 keer per week te rijden en 1 keer te longeren. Verder gaat ze twee keer de paddock in om even lekker gek te doen. In de zomer staat ze ook iedere dag een aantal uur op het land.

Te veel vrij vind ze ook niet leuk, dat merk je echt aan haar doordat ze dan haar stal niet meer in wilt!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:57

Ik vind eigenlijk wel dat een paard 1 keer in de week rust moet hebben, die vind het vast ook wel een keer lekker dat er een dag niet met 'm "gefrutselt" word.
Als ik een pony waar ik op rijd een hele week elke dag in de bak dressuur zou rijden dan zou ze echt gek worden, afwisseling vind ik wel belangrijk, dus een keer het bos in, een keer dressuren, springen oid.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:59

Ik zorg eigenlijk altijd dat Tivara een dag in de week 'vrij' heeft, en dat is dan alleen in de wei, of alleen even los in de bak. Verder ga ik regelmatig naar buiten, spring minstens eens per week, en longeer regelmatig Lachen

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:15

Mijn paard geeft het zelf meestal wel aan of ze een dag vrij nodig heeft. Ze gaat dan extra veel spooken zien.

Over het algemeen rij ik 2 of 3 dagen en ga dan een dag longeren aan de hand werken of gewoon een dagje niets. Soms als er met rijden teveel spanning is naar mijn mening ga ik de dag erna aan de slag met touches.
Ze staat sinds 2 jaar zomer en winter buiten dat schilt al heel veel bij mijn paard.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:33

Ik denk dat het niet motiverend gaat werken om 7 dagen per week te trainen eerlijk gezegd. 'Rustdag' betekent, zeker voor stalpaarden, wél eruit komen; maar bijv. longeren zodat hij zich een keer kan uitleven (en dan niet persé met een pessoa of bijzet!) of een lekkere bosrit. Afwisseling is alles, zeggen ze, en dat heb ik ook altijd zo ondervonden!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:16

Een paard heeft tijd nodig om te herstellen. Geef je die tijd niet dat maak je het lichaam kapot en dat is toch niet echt wat je wil bereiken met trainen.

Ik train 3 dagen in de week intesief en de rest is voor herstel.

ETmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:23

Ik vind ook dat een paard rust moet hebben. Zeker 1 dag in de week is in mijn ogen noodzakelijk. Ik rij zelf 4x, heeft het paard over het algemeen 1 dag om weer bij te komen. Het ligt ook aan de conditie van het paard.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:25

Mijn paard krijgt regelmatig rust, sowieso als hij wondje heeft van zijn singel etc. krijgt hij rust totdat het weer herstellende is en niet verder open gaat als ik weer ga rijden. Hier mee bedoel ik dus dat ik het niet erg vind als hij een kalig plekje heeft maar een wondje moet toch wel eerst genezen. Ik merk aan Maiko heel goed dat hij soms een dagje rust nodig heeft, hij wordt dan wat trager en staat een beetje slomig op de poetsplaats. Na een lekker dagje rust en gek doen in de paddock is hij meestal weer "opgeladen" en kan hij weer lekker aan het werk Lachen

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:33

Als ik alle tijd heb, krijgen ze 1 dag in de week vrij. Woensdag groepsles dressuur, donderdag privéles dressuur\springen(2weken dressuur,1weer springen), vrijdag groepsles springen. Als ik niet les, dan maak ik meestal een buitenrit. En dan af en toe een stukje wijken mee pakken, dat soort dingen. In het weekend van de zomer zo ong. elke 2 weken wedstrijd, nu in het winterseizoen wat minder. Ik heb nu helaas niet alle tijd, en dus staan ze wat vaker stil.. En 1 dag rust betekent bij ons gewoon lekker het land op niets doen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 18:15

Ik merk zelf dat mijn paard absoluut niet lekker regeerd op teveel eentonig werk. En als ik naar mezelf kijk, baal ik ook van elke dag hetzelfde schoolwerk Knipoog
Ik rijd Gab zo'n 3-4 keer per week en ik longeer hem graag tussendoor. Vrij heeft hij sowieso 1 dag per week en afhankelijk van omstandigheden soms vaker.
Ik heb van mijn instructie geleerd dat eens in de zoveel tijd een week of 2 vakantie ook goed werkt. Voor Gab werkt het wel, maar volgens mij ook niet voor alle paarden.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:32

ik denk dat het voor veel paarden ook een kwestie is van veel afwisseling, om te zorgen dat ze het werk leuk vinden..Maar wat ik aanhou is meestal 2 dagen rijden, 1 dag rust, en dan weer 2 dagen rijden..En soms komt dit wel uit, qua tijd enz, en soms ook niet, dan krijg mijn pony een extra dag rust, dus dan gaat ze van smorgens vroeg tot savonds laat lekker in de wei! Lachen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:36

Ik rijd de mijne altijd om de dag. Dan heeft hij steeds een dag om na te denken

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:29

Ik rijd mijn paard ook niet elke dag.
Ook omdat hij dat niet echt nodig heeft. Hij komt elke dag buiten en zo'n 3 x per week rijd ik hem.
Onlangs heeft hij een pauze gehad van een 4tal weken en nu is hij echt stukken gemotiveerder Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:36

Ik rijd eigenlijk maar 4 dagen intensief, en vrijwel nooit meer dan 2 dagen achter elkaar. Hij komt iedere dag een paar uur de wei op. Rustdagen is soms alleen die weidegang, longeren (zonder bijzet), extra buiten of gewoon wat wandelen en een flinke poetsbeurd. Als ik langer dan 2 dagen achter elkaar train heeftie toch geen zin meer.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:38

Voor de paarden die het aankunnen rijden we ze 4 keer per week.

Maar onze jonge paarden lopen 2 keer per week.

Wij geven ze veel afwisseling met rijden, ze zijn daarom ook heel veelzijdig.

Ik heb er eentje die heel snel iets beu is en dan gewoon niets meer wil doen tenzij het iets anders is die ook intressant is.

Ik zou mij eigen niet kunnen voorstellen om dus mijn paarden alle dagen in de bak te rijden Ach gut .

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:41

Mijn pony heeft standaard 1 dag in de week vrij. en we gaan 1 dag in de week lekker naar buiten (duin/ polder)

en de andere 5 dagen zijn wel werk, maar vaak 1 keer longeren en 4 keer dressuren maar dan zit er nog wel verschil tussen de ene training en de andere training (op aanraden van instructrice) dus de ene keer ben ik alleen bezig met netjes op de letter rijden, goed m'n figuren rijden, de andere dag aan de slag met de ontspanning van de pony, dus het netjes nageefelijk rijden, dan een dag dat we het 'totaalpakket' doen. dus alles zo netjes mogelijk, zowel pony als figuren als overgangen als mijn houding, etc. en zo is de ene keer dus een stuk intensiever dan de andere keer...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:50

Ik rijd/train mijn paard max. 5 dagen in de week.
Hij heeft dagelijks weidegang 6 / 8 uur per dag.
Mijn rijden/trainen bestaat uit: longeren, dressuur matig rijden in de bak, grondwerk of buiten rijden. Later wil ik hem ook voor kar gaan beleren. Afwisseling genoeg.
Als ik met vakantie ben heeft mijn paard ook echt vakantie.
Dit werkt goed voor mijn paard!

LydjaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:58

Ik heb elke dinsdag een uur intensief les op de ponyclub. Meestal rijd ik elke dag als ik dat weekend selecties heb, anders ligt het er een beetje aan of ik het druk heb met school. Als ik het dus zo druk heb rijdt ik om de dag of iets meer. Maar als ik mijn paard een pauze wil gunnen ga ik gewoon lekker in het bos rijden! Vinden ze net zo leuk, en het geeft ook beweging (als je tenminste dicht bij het bos woont en je paard vind het bos niet eng, etc.) Verder is springen ook goed om een keer per week te doen, want ze lopen (bij mij dan) des te beter als ik afwissel!
Ook mogen mijn paarden elke dag op de wei.

Sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:07

IK rijd 5 keer in de week op mn pony, maandag dressuurles, Dinsdag 1 keer in de 2 weken springles,en dan nog 3 keer voor me zelf. Dan heeft hij 1 dag helemaal vrij! meestel donderdag, en 1 dag longeer of hobbel ik op hem, de dag voor een wedstrijd doe ik weinig zodat hij de volgende dag meer energie heeft en de dag ernaa doe ik ook minder dan normaal!