' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xena_

' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 11:31

Tsja, ' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '.
Henriette (Ascot @ bokt) en ik zaten te discuseren, en wij wilden wel eens jullie mening weten.
Wat vind jij?, ja of nee, en waarom?

MVG. xMisty

Annemeik

Re: ' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:33

Ja, elke goede amazone/ruiter kan met elk zadel overweg als het maar past op het paard waarop hij/zij rijd.

Verder is het tegenwoordig natuurlijk welk fijner dat je uit kan zoeken welk zadel je fijn vind rijden. Sommige mensen hebben liever een diepe zit met veel steun en sommigen hebben weer liever de vrijheid om in het zadel te bewegen.

Zelf heb ik een kn zadel met normale zit en weinig wrong, vindt ik fijn, ik wil me kunnen bewegen in het zadel en niet gedwongen in een zit worden. Ook wil ik er nog wel eens een sprongetje mee kunnen maken (het is een dressuurzadel) dus is een niet te hoge boom wel fijn...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:40

Ik kan me voorstellen dat als je langdurig op eenzelfde zadel rijdt, dat je wat lastig weg kan komen op een ander zadel.

Er zijn mensen die last krijgen van een zadel met veel wrong of een erg opgesloten zit.

Ik rijd verschilende paarden en dus ook verschillende zadels. Kom overal prima mee weg. Misschien wel goed voor de onafhankelijke zit ook, steeds een ander zadel met bijbehorend paard onder je kont Clown

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:53

Meld zich Tong uitsteken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:59

vind van wel
ik heb leren rijdne op de manege het ene paard had een luxe duur nieuw zadel de andere 1 die van elende uit elkaar hing maar als je een goede amazone bent kan je met elk zadel en elk paard wegrijden. vind ik dan. ik heb zelf leren rijden op een zadel uit de jaren 0 (hoorde bij mn verzorgpony) een zitting daar hou je het nog geen uur op vol. maar je leert ermee omgaan. znu rij ik ook op luxe dressuur zadels en goeie zadels(heb eigen paarden) en af en toe leg ik het oude zadl er nog wel eens op en daar kan ik dan ook gewoon zo nog mee wegrijden

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:59

Niet mee eens.. je kunt moeilijk een dresuur amaozne haar proef laten rijden op een springzadel Clown

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:10

IloveMickey schreef:
Niet mee eens.. je kunt moeilijk een dresuur amaozne haar proef laten rijden op een springzadel Clown

Dresuur? Ik denk dat je Dressuur bedoelt Tong uitsteken

Maar het kan wel Springruiters rijden ook gewoon dressuur op een springzadel dressuur blijft toch de basis.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:10

Waarom niet?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:14

Ik ben het wel eens met de stelling, maar iedereen heeft nou eenmaal een bepaalde voorkeur wat betreft zadels..
dus ik denk dat een goede amzone/ruiter in elk zadel goed kan rijden, maar dat het er in het ene zadel wat beter uitziet als in het andere Knipoog (qua houding amazone/ruiter, niet qua rijden)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:20

xMisty schreef:
Tsja, ' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '.

Jee, ruiters niet?

In 1438 schreef Koning Duarte van Portugal een ongeëvenaard briljant boek over paardrijden: (vert.) ´Goed Paardrijden, in Elk Zadel.´

Hij doelt met ´zadel´ op de rijstijl. Omdat het zadel de interface tussen paard en ruiter is, is het niet alleen een afgeleide van de ruiteronderkant en paardbovenzijde, maar ook van de gevraagde dynamiek.
Bij een andere stijl is de dynamiek anders, is het zadel anders. Dus ook andersom en dát is waar hij op doelt.
Een goed ruiter beheerst meer rijstijlen, heeft een goed gevulde gereedschapskist aan vaardigheden en kan dus in elk zadel rijden of hij erin thuis hoort.

Het kan verkeren schreef Bredero en hij had gelijk.
De NL hoofdstroom ruiterij weet niet meer dan van één ´zadel´ en ook schrijft Duarte over ridders, ruiters met een praktisch gebruiksdoel. Nu bestaat de ruiterij uit amazones in een zandbak Knipoog

hc

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:25

Ik kan in een springzadel niet goed zitten en daardoor minder goed/prettig rijden, zou dus meteen betekenen dat ik een slechte amazone ben? Dacht het niet

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:29

nee, ben ik het niet mee eens. ik rij ook wel eens met een kl#te zadel, en puur omdat ik te weinig/geen contact met het paard heb via zit en been, zuigt het rijden ook iedere keer. ik rij er ook minder om omdat ik er gewoon van baal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:31

Ik heb een tijdje terug een dressuurzadel gekocht, dat leek me erg fijn tijdens het dressuur rijden, normaal rijd ik altijd met een vzh zadel. Ik kon dus absoluut geen balans vinden in het dressuurzadel, leek net een beginner, mijn instructrice viel het ook op dat mijn houding ronduit belabberd was op dat zadel en dat lag dus puur aan mij. Mijn instructrice kon er wel goed in zitten. Wellicht lag het aan het feit dat ik altijd al die jaren ( meer dan 20 jaar) met een vzh zadel rijdt en niets anders???

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:31

Rijden kan altijd, maar de kwaliteit zal toch echt afhankelijk zijn van het resultaat. Ik vergelijk het maar met een mini een rondje op circuit rijden. ja dat kan, maar je bent sneller met een ferrari.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:33

Amazone? En de ruiters dan? Haha!

Nee ben het eens met de stelling als je goed kan rijden, kan je rijden in elk zadel alleen iedereen heb natuurlijk zijn eigen voorkeur voor welk zadel wat het meeste comfort bied voor paard en ruiter/amazone.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:34

In principe zou je op elk zadel fatsoenlijk kunnen zitten alleen echt goed mee rijden niet.
Iemand die wat langere benen heeft zit met het bovenbeen anders in het zadel dan iemand met korte benen.
Ik ben niet zo lang en als ik op een zadel zit waar de kniewrong te ver naar voren is geplaatst dan ligt mijn been niet op de goede plaats.
En iemand met lange benen zal niet fijn zitten op mijn zadel.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:39

Ja in kan zowel op een dres/spring/veelzijdigheids/trainingren/ en koerszadel(tje) rijden...

Behalve zn dameszadel lijkt me wat lastiger..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:43

Een kwalitatief goed/passend zadel is gewoon een voorwaarde om goed te kunnen rijden.

Bijvoorbeeld een zadel waarvan het dieptepunt niet in het midden ligt zal de zit van een ruiter verstoren (en een ruiter die goed rijdt zal dat merken).

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:47

Ik ben het niet eens met deze stelling. Als je zo'n verschrikkelijk hard en goedkoop zadel hebt ga je toch raar zitten.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:49

Miss_R_Horse schreef:
Ik ben het niet eens met deze stelling. Als je zo'n verschrikkelijk hard en goedkoop zadel hebt ga je toch raar zitten.

jah maar dan ga je zelf verkeerd zitten, maar zou het mogelijk zijn.
ik ben dus ook van mening van niet hoor. puur omdat sommige zadels het contact met het paard bepaald niet bevorderen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:52

Ik ben het ook niet eens met deze stelling.
Ik had zelf een Passier GG, en die zat als een huis. Een hele diepe zit, wat ik nodig heb voor mijn holle rug, want in een ondiepe zit ga ik mezelf onbewust bol maken, en verga ik de dag erna van de rugpijn Lachen

Dat heeft voor de rest niets met een goede amazone zijn te maken, maar met je gezondheid en welzijn Lachen Ik heb maar 1 rug en die moet nog langer mee Haha!

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:53

Ik ben het ook niet eens met de stelling, zelf rijd ik al dertig jaar paard en vorig jaar had ik een jong paard te rijden die een "goedkoop" zadel op zijn rug had, ik had er totaal geen grip op schoof het hele zadel door en af en toe bokte hij nog wel eens maar kon ik mij niet meer zittend houden ik heb er vervolgens mijn eigen zadel op gedaan en kon toen wel alle sprongen uitzitten omdat ik goede grip in het zadel had, het ene of andere zadel maakt echt wel uit hoe "goed"je ook rijd.
Ik ben dan wel geen ster amazone maar ben wel van mening dat niet ieder zadel berijdbaar is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:57

Niet met de stelling eens. Grip op een zadel mag niet uitmaken, maar een zadel kan de zit van de ruiter maken of breken. Het diepste punt van de zit moet gewoon goed zijn , een voorover kantelend of achterover hellend zadel kan een ruiter nooit zo neerzetten dat hij goed kan zitten en zo een topprestatie kan leveren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:12

Als het in balans op het paard ligt en de zitting niet te groot, te klein is. Dan wel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:16

Geen idee, ik kan iig niet met elk zadel fijn rijden, maar ik denk dat het van het referentiekader afhangt of ik een goede amazone ben ja of nee Clown . Van zadels met veel wrong gaan mijn heupen ontsteken en van mijn Wintec lag het diepste punt te ver naar achteren en dat zat ook voor geen meter, mijn Passier was wat te klein voor mijn kont en daardoor dook ik makkelijk naar voren. Ik heb ook op het veelzijdigheidszadel van een klant gereden en daar kon ook niemand fatsoenlijk op zitten. Zij zelf ook niet trouwens. Allemaal schuifpootjes.

Imo hoort bij een topprestatie oog voor detail en dus ook zorg voor een goed passend zadel waar je fijn in kunt rijden.