"Aan De Teugel"-hype..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

"Aan De Teugel"-hype..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 13:52

Ik heb me laatst toch iets mee gemaakt, dat was echt de druppel! Vanwaar dit topic, lees even mee:

Afgelopen zondag, onderlinge dressuurwedstrijd bij ons op de manege. Mijn bijrijdster moest rijden (L1, HC) halverwege de middag, en na haar kwamen de jongste kinderen. Daarbij moet je denken aan kinderen van 8 t/m 11 jaar met ongeveer 2 jaar rij-ervaring. Ik zat rustig op een muurtje naar het losrijden te kijken, tot een meisje voor mijn neus kwam staan aan het hek. Schreeuwend naar haar vader dat ze drinken moest en dat ze nog een voorlezer zocht. Op dat moment had ik al zoiets van: "Kind, stap van je pony af, laat hem even door iemand vasthouden en regel alles nog even, had het eigenlijk van te voren gedaan". Nou, niet dus. In de tijd dat het meisje zat te wachten, begint ze ineens te schoppen en te trekken bij dr pony. Ik kijk haar dus erg bedenkelijk aan, waarop zij zegt: "Goed hè, ik kan 'm al aan de teugel rijden. M'n vader was zo trots dat ik een nieuwe fiets heb gekregen". Echt waar, mn mond viel open van verbazing. Natuurlijk kan ik niet de discussie aan gaan met een meisje van 9, maar ik heb wel gezegd dat het knikje door alleen in zn mond trekken niet valt onder "aan de teugel-lopen", maar aan het ontlasten van de mond voor die belachelijke rukken. Het kind keek me aan alsof ze water zag branden, en toen ben ik weggelopen.

Zowiezo ben ik geen fan van die ene term. Je rijdt voorwaarts, met contact en vanuit daar ontstaat nageeflijkheid en aanleuning. Al die factoren die zorgen dat je paard dus uiteindelijk nageeft, oftewel aan de teugel gaat.. Er komt zo veel bij kijken, dat 1 woord niet volstaat bij zo'n moeilijk proces.

Wat vinden jullie van de ontwikkeling dat kinderen zich alleen maar richten op het knikje, en de rest vergeten? Jeetje, lastig om dit onder woorden te brengen!! Zowiezo lijkt het dat mensen zich meer druk maken of er een knikje is, dan dat het paard voorwaarts is, takt heeft, ontspannen loopt en zich los dúrft te laten!! Ik ga me er steeds meer aan ergeren, dus vandaar dit topic!!

sandra1986

Re: "Aan De Teugel"-hype..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:54

ben het helemaal met je eens!
de reden dat ik geen wedstrijden rijd en der ook nooit kom.
vreselijk. het gaat alleen maar om dat knikje! ook in de grand prix zie ik dit.
vreselijk

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:55

Je ziet het idd steeds vaker. Vooral onder jonge kinderen. Kinderen willen snel hogerop. Ze doen er alles aan. Ouders kunnen ook wel een het probleem zijn. Ik ken meisjes die leuk kunnen rijden maar als hun ouders erbij komen rijden ze als bitches. Echt waar, het moet snel worden gestopt. Waar zijn de echte manegemeisjes gebleven?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:57

Heel herkenbaar.
Jammer dat het zo voorkomt, maar ik wist vroeger ook niet beter.
Waarschijnlijk liepen mijn paarden ook ver achter de loodlijn, met een vals knikje, omdat ik zo'n druk op de teugels had dat ze een auwa mond kregen. Bloos
Ik weet nu wat ik fout heb gedaan en zal zo nooit meer rijden.
Ik heb nog steeds een rare manier van teugels vasthouden, kromme polsen, pianohanden en de hele mikmak, maar wordt nu begeleid door het leren rijden op de zit en een minime teugelvoering.
Zelf geef ik ok les en kom ook veel op concours gewoon als toeschouwer, maar zie het grotendeels van de ruiters met de handen rijden, en van voren in de krul getrokken.
Helaas is het zo.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:14

sandra1986 schreef:
vreselijk

idem. en daarbovenop weiger ik ook les te geven aan echte wedstrijdruiters, die wedstrijdgericht willen trainen. Als je het er niet op een paar lesjes 'goed' kunt laten uitzien als lesgever, krijg je meteen klachten. Ik vind het ook fout om op proeven te moeten oefenen met die ruiter, terwijl je nog erg veel andere (en dringendere) punten hebt om aan te werken als combinatie.
Als ik lesgeef wil ik lesgeven in de volgorde die mij voor deze combinatie het beste lijkt en niet volgens het niveau van de proeven.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 14:22

Ik heb dat ook met lesgeven.. Ik heb veel ponykampen gedaan, en dus ook lesgegeven. Wat je daar aantreft, sjongejonge. Ik schuw het niet, ik zeg wat ik er van vind en wat míjn visie op paardrijden is. Ik pak dan wel de oudere kinderen die ik ook echt iets kan leren. De eerste les denken de kinderen dat ze gek worden, dat ik een zeikerd ben en dat ik alles beter weet..
Maar aan het eind van de week heb ik altijd nog te horen gekregen dat ik gelijk had Vork

Ik vind dat je alles wat je doet moet kunnen weerleggen en verklaren. Als je iets doet zonder reden en doel doet, moet je het niet doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:30

Ben het helemaal met je eens!

Deze pennymeisjes hebben Anky als voorbeeld en willen allemaal dat hun paard ook zo loopt. Helaas hebben ze zich nog niet verdiept in het hoe en waarom van het rijden en wat nageeflijkheid is.
Jammer dat het op deze jonge leeftijd al mis gaat!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 14:32

Ik heb ook het idee dat ze het vooral van elkaar leren. Iedereen hoort wat van elkaar, en zo gaat het van kwaad tot erger..

Net als het woord kneepjes Lips are sealed Als ik dat hoor krijg ik ook acuut het gebrek.. Los-vast, links-rechts.. En daarna slingeren met de term constante aanleuning.. Vork Jaaaaa, gaat goed hoor! Nerd

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:35

Ik zie het jammer genoeg niet alleen bij wedstrijden, maar ik help/assisteer soms ook bij het vrijrijden en daar zie ik het soms ook gebeuren, zeg je er iets van, krijg je gewoon een grote bek van zo'n meisje terug en gaat ze huilend naar de eigenaar van de manege. Gelukkig, sommige snappen het wel, de meisjes die het niet willen snappen, mogen daarna ook geen pony meer huren op de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:14

Ik schrik wel van je verhaal TS.
Ik heb wel vaker het idee dat ik oud aan het worden ben, maar dat was vroeger bij ons toch niet aan de orde. Ik was ook geen heilige hoor Bloos heb aardig wat bijgeleerd.
Maar ik vroeg ooit aan mijn instructrice hoe het kwam dat die paarden zo mooi liepen (ik was 12, en geen flauw idee hoe het heette) en het enige antwoord wat ze gaf was: "met de benen rijden".

Jaren later had ik voor het eerst mn paard echt aan de teugel. Ik was apetrots natuurlijk...
en toen zei mijn lesgeefmens: "Goed zo... en nu begin je pas echt met rijden... "

Toen baalde ik natuurlijk. Achteraf is dat de beste les die ik ook heb gehad, geloof ik...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 15:23

Ja Dan heb je het echt heel erg getroffen!

Ik neem soms de les over van mijn vader, wie ook lesgeeft bij de manege. Hij heeft voornamelijk de wat oudere kinderen in de les, die ook echt willen rijden. Echt mooi, ik zie precies terug waar mijn vader altijd heel scherp op was bij mij vroeger! Eerst voorwaarts en "aan de kop", en dan pas kun je verder! Met aan de kop bedoel ik teugel op maat, je paard goed kunnen sturen en terugnemen en je handen dragen en niet te ver uit elkaar houden.

Maar als ik dan zie wat een potje die andere instructeurs/-trices er van maken, die staan daar alleen voor het geld denk ik.. Bah!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:32

Vreselijk dit.
Mijn instructrise was gelukkig ook niet zo, maar ik zie het maar al te vaak langskomen bij ons, meiden die alleen maar in die mond kunnen rukken en de hele achterkant die er maar een beetje achteraan sleept. Bah.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:34

ik ben het met de TS eens. Veel kinderen leren het echt helemaal fout en denken alleen maar aan "mooi".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:36

@ Petulan: Heb ik ook.
Ik heb een hele goede basis meegekregen, en toevallig fantastische lesgeefmensen met heel veel paarden- en ruitergevoel.

Maarik geloof echt dat ik het erg getroffen, heb, als ik soms lessen zie en van mensen hoor, hoe er "gereden" wordt, slaat me de schrik om het hart.
Ik heb vroeger geleerd dat dressuur de ultieme harmonie tussen mens en paard ohz was... ik zie er weinig meer van terug. Om te janken Verdrietig

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:26

Ah ja, heel herkenbaar!

Helemaal dat naar beneden getrek. En ik ben daar in mijn lessen dan ook heel concequent in, als ik een van mijn ruiters dit zie doen, dan krijgen ze direct de wind van voor. Alleen maar gefocussed zijn op het "mijn pony moet aan de teugel" Terwijl ze de rest van het gymnastiseren vergeten. Heb een aantal pony flink de afgrond in zien gaan met dat soort acties. En wat helemaal een mooie is, de kleintjes pakken er gerust een slofteugel bij als even niet gaat. Het pricipe "geduld" zijn ze tegenwoordig ook vergeten. En zeg zou zelf, als kind zijnde heb je vaak al weinig geduld, maar het moet tegenwoordig allemaal wel heel snel in de krul en naar omhoog. Jammer om dit te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:50

Yamcha schreef:
Maarik geloof echt dat ik het erg getroffen, heb, als ik soms lessen zie en van mensen hoor, hoe er "gereden" wordt, slaat me de schrik om het hart.
Ik heb vroeger geleerd dat dressuur de ultieme harmonie tussen mens en paard ohz was... ik zie er weinig meer van terug. Om te janken Verdrietig

Inderdaad, daar zie je nog maar weinig van terug.. ik fotografeer op sommige evenementen maar tegenwoordig durf ik amper meer bij de inrijdring te kijken.. als je ziet wat daar allemaal voor geruk, gepluk en gerag wordt gebruikt (en dat durven de meeste dan ook nog kneepjes en spelen met de teugels te noemen.. Ja).. nee bedankt, daar word ik echt NIET vrolijk van Scheve mond

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:05

sandra1986 schreef:
vreselijk

Ja dit vind ik zo raar, een paard dat nageeflijk is herken je er aan dat hij zijn rug gebruikt en zijn achterhand goed er onder brengt. Dan hoeft het helemaal niet te zijn dat het paard met een knik of een boog loopt. Er zijn genoeg paarden die goed nageeflijk zijn en nog met hun hoofd in een houding lopen die zij willen. Bij mijn pony hetzelfde, aan de longe als hij ontspant komt zijn achterhand er super onder en loopt hij door de rug, maar hij draagt zijn hoofd in een normale positie.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:07

dan moet je eens naar een springwedstrijd gaan
kinderen van twaalf die het hele parcours al brullend tegen pony afleggen, remmen op de handen, hangen aan teugels etc.
waar zijn de onzichtbare hulpen en de goede zit gebleven?

ik rijd zelf al van mijn 14 (zie profiel) met veel ups en downs
heb in januari mijn bijrijdpony gekocht
dit waren we in mei
viewtopic.php?f=10&t=782062&hilit=

en ja, pony loopt niet nageeflijk en ja, er is nog geen echte ontspanning (arabier en heeft alles gezien maar wel doodbraaf) want heeft haar aandacht niet echt bij mij
zeg nou zelf: is dit nou zo schandelijk slecht rijden?
Ik ga haar echt niet dwingen met geruk en gepluk! En dan krijg je opeens een penny voor je neus die rotbrutaal verkondigt dat je niet kan rijden, want die pony loopt niet aan de teugel... Boos!

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:09

helaas zie ik dit tegenwoordig toch ook steeds meer bij volwassenen/tieners, zolang het knikje er maar is dan is het goed. Vooral nu ik zonder bit rijd, krijg ik vaker de vraag hoe ik hem dan aan de teugel krijg. Als ik dan zeg dat dit helemaal niets met het wel of niet hebben van een bit te maken heeft, dan kijkt het merendeel me toch enigszins verbaasd aan. Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:57

Absoluut geen goede ontwikkeling! Daar waar een solide basis gelegd hoort te worden gaat het al mis! Hebben ze het in Duitsland beter voor elkaar.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:15

Daarom keer ik me af van de meeste instructeurs van de reguliere opleiding, die alleen aan het 'ideale plaatje' willen werken en daarbij de rest van het paard vergeten. Niet dat ik wil zeggen dat het een slechte opleiding is en dat alle instructeurs die daarvandaan komen zo zijn, maar vaak missen ze toch wat kennis.
Daartegenover staat dan weer de 'zweverige' manier van het meer NH, wat ook niet optimaal is.
Een combinatie van die twee pakt voor mij echt goed uit. Het is soms een beetje onortodox en soms verklaren mensen me voor gek, maar het lange termijn resultaat mag er zijn!
Zo zou er op maneges les moeten worden gegeven, meer met balans en zit en zet in het begin de ponies gewoon licht bij. Dan voelen die kindjes zich ook niet slecht als ze een meer ervaren ruiter met een 'showpaard' voorbij zien komen. Is in de meeste gevallen nog beter voor de pony ook en op het moment dat ze klaar zijn om het wel te proberen, dan zijn die harde handen helemaal niet meer nodig.
Dat zou mijn ideaal plaatje zijn, maar ja, wie ben ik nou?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:42

Herken het van de manege helaas. Toen wist ik helaas nog niet beter.
Maar nu? Ik schaam me te pletter als ik er naar terug zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:47

WildWings schreef:
Yamcha schreef:

Inderdaad, daar zie je nog maar weinig van terug.. ik fotografeer op sommige evenementen maar tegenwoordig durf ik amper meer bij de inrijdring te kijken.. als je ziet wat daar allemaal voor geruk, gepluk en gerag wordt gebruikt (en dat durven de meeste dan ook nog kneepjes en spelen met de teugels te noemen.. Ja).. nee bedankt, daar word ik echt NIET vrolijk van Scheve mond

Ik ook niet.
Maar kijk nou eens in de meeste topics over aan de teugel... als eerste wordt daar vaak geadviseerd om kneepjes te geven...
Wat dan idd resulteert in een hoop geruk en gepluk. En dan maar niet snappen waarom een paard zo'n harde mond heeft.
Sommigen voelen het niet eens Bloos!

Ik geloof ook dat er veel zijn die het tegenwoordig zo leren.
Ik snap dat niet... ik moest altijd contact houden en de opgewekte impuls op het binnenbeen opvangen met de buitenteugel, binnenteugel alleen contact....

Zie tegenwoordig vaak hele strenge binnenhand, en die buitenteugel doet niks... en maar 'kneepjes' geven....
Dat is niet zo ik het heb geleerd.
Hoe vaak ik niet te horen kreeg: "Been, been, been, hou verdorie dat binnenbeen erbij!" als het paard de rug wegdrukte en omhoog kwam met het hoofd...
En: "zitten, op je KONT!"
Maar alles was been en zit, niks geen handen.

Alicia2u schreef:
Zo zou er op maneges les moeten worden gegeven, meer met balans en zit en zet in het begin de ponies gewoon licht bij. Dan voelen die kindjes zich ook niet slecht als ze een meer ervaren ruiter met een 'showpaard' voorbij zien komen. Is in de meeste gevallen nog beter voor de pony ook en op het moment dat ze klaar zijn om het wel te proberen, dan zijn die harde handen helemaal niet meer nodig.
Dat zou mijn ideaal plaatje zijn, maar ja, wie ben ik nou?

@ Alicia: zo heb ik dus echt les gehad Ja
Ik mocht de eerste 3 maanden niet aan de teugels komen.... en de pony's werden bijgezet met een stootteugeltje om de rug niet te veel te belasten...
Toen renden er meiden mee met de pony's om te sturen Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:43

Het valt me trouwens altijd op (en ik erger me er nogal aan Bloos) dat mensen hier op bokt ALTIJD naar beneden kijken,, of hun pony wel aan de teugel loopt! Ik kan je nu wel 10 links neer zetten allemaal meiden in mijn leeftijd die hun pony al een beetje voor elkaar hebben en allemaal is de blik naar onderen gericht... Dit is naar mijn idee erg storend en hoort zeker bij het idee ''aan de teugel- hype'' Iemand dit nog meer op gemerkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:46

Scheve mond Ik ben 13, rijd bijna 5 jaar en ik kan het nog niet eens fantastisch helemaal...... Ik vind nl. dat het vanzelf komt, dat je het kan. Dan weet je gewoon wat je moet doen, zonder dat iemand je het verteld. Dus trekken valt daar niet onder .

@Lara_Silver: Hier ben ik het niet mee eens. Ik kijk ook naar beneden, maarn iet omdat ik wil weten of mn paard aan de teugel loopt