Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
crossmonster schreef:misschien omdat je hier niet omschrijft wat je op haw laat zien
crossmonster schreef:dan had ik het helemaal bij het balkje gehouden, zolang ze daar overheen springen heb je geen staanders nodig
malloesje schreef:Na een 'rel' op mij HAW topic benieuwd over hoe andere mensen paarden zadelmak maken. Welke manier, welk tijdsbestek etc..
Hieronder mijn manier, wat ik zelf overigens een goede manier vindt.
Ik maak al mijn paarden (en die van anderen) zadelmak als ze ongeveer 3,5 jaar oud zijn. Dit vind ik de mooiste leeftijd omdat ze dan vaak net van de wei af komen. 4 is vaak te oud, omdat ze dan ook sterker zijn, waar wij weer hinder van (kunnen) hebben.dit is in mijn ogen je reinste onzin
er bestaat niet zoiets als " te sterk , of hinderlijk sterk doordat het dier vier of ouders is
als je het gewoon netjes aanpakt maakt het niet uit hoe oud een dier is met inrijden , ik stap er in ieder geval niet op voor een dier dik 4 jaar oud is , en als het langer nodig heeft, wacht ik langer, en zo kan het voorkomen dat een paard 6 is eer ik het er aan toe vind zijn. het hle stukje"hij is te sterk aan een leeftijd relateren is gewoon onzin, het heeft nooit met kracht te maken, of in ieder geval een teveel er van zodat het hinderlijk is , mensen die dta roepen hebben in mijn gen nog ene hele weg te gaan kwa leren Ik begin met longeren, zodat een paard goed vertrouwt raakt aan mij (o.a. stemhulpen) en aan het zadel en hoofdstel. Ik doe dit altijd in een afgezette ring zodat ik ze niet teveel in de mond hoef te zitten. Uiteraard doe ik wel wat in de mond zodat ze alvast gewend raken aan het 'sturen'.ik begin met los longeren in een afgesloten cirkel...ik noem het longeren ene ander noemt het grondwerk, hierbij werk ik van geen harnachement, naar steeds eer harnachement, dan gaat er ene enkele longe aan , dan een dubbele zodat het sturen er aan de hand alvast erop gezet kan worden , ook gebruik ik het dubbellongeren als trainign om de juiste spiergroepen extra te actieveren en bepaalde dingen te bevestigen dubbel longe doe ik met kaptoom om het dier te sturen , zonder in de mond te komen Na een tijdje begin ik ook wat aan het zadel te 'rammelen' en laat ik ze over balkjes lopen en ga ik iets bijzetten. Dit allemaal in goed vertrouwen. Als dit allemaal bevestigd is laat ik mijn hulp het paard een aantal keer longeren zodat het paard ook aan haar went en vertrouwen krijgt. Vervolgens ga ik erop,ik ga erop als het dubbellonge kwa sturen bevestigd is en het dier de beugels aan zijn zijdes accepteert en ontspannen aan het werk is aan de longe ...dan ga ik er een kee rop hangen, mocht dat goed gaan zitten ...
het lopen met en ruiter komt daarna weer een keer...na een enkele keer aan de longe (dit kan na de eerste keer al zijn , ligt aan het dier ) en zo snel mogelijk los met de ruiter door de bak /longeerkraal wederom in een afgezette ring om niet teveel in de mond te zitten, hoewel ik wel contact houd. Dat vind ik, moeten ze direct leren. Na een dag of 2 dagen ga ik los in de bak rijden, nooit aan de longeerlijn want dan wordt het paard van 2 kanten in de mond gezeten. Het eerste stuur zit er al na 3 dagen op en ook de rem en het voorwaarts gaan (door de stemhulpen tijdens longeren). om deze reden gebruik ik juist bij jonge paarden in de africhting deubbellonge zodat teugelhulpen voor links/rtechts, ophoudingen en afremmen er ook op gelijke teugels al op is gezet , en dus het dier onder het zadel herkenning heeft aan de hand hulpenhet van hand veranderen doe ik samen met mijn hulp, zij gaat dan aan eind van de lange zijde staan en wijst als het ware het paard de diagonaal op. door de dubbellonge is dit niet meer nodig
Ik rijdt altijd 5 dagen achter elkaar door zodat het paard een zekere regelmaat krijgt. Dan krijgen ze voor het eerst rust en als het lekker gaat rijdt ik ze ongeveer om de dag door, een maandje lang, dan krijgen de paarden een tijdje rust en pak ik ze later zonder enige problemen op (omdat de basis er al goed in zit). In dat maandje ga ik ook klein springen en gaan ze 1 of 2 keer mee naar les.
Mijn ervaring is dat de paarden in het begin zeer leergierig zijn, hier moet je gebruik van maken. Je moet ze direct vertrouwd maken met wat je er in de toekomst mee wilt gaan doen, zonder dit over te belasten. over het algemeen gaan mijn paarden niet eerder mee op concours als ze 4,5 tot 5 jaar oud zijn.ik ga er de eerste weken om de dag op , of dagelijks,. ligt weer geheel aan het paard , ,
uiteindelijk is het dier ingereden, gaat een paar keer mee naar buiten en gaat dna minstens een drie maanden het land weer op om nog even te spelen, even de boel laten bezinken
na die pauze pak ik het dier weer op n rijd ik het door ...
springen gebeurt het eerste jaar onder de man niet of nauwelijks
wat ik trouwens ook graag gebruik indien nodig is een jong paard eens menemen als handpaard ,
Judje schreef:Dat jij het longeren gebruikt voor vertrouwen kan ik begrijpen, maar zelf begin ik eerst met poetsen en daarna met wandelen.
oneilltje79 schreef:Ik zou me niet te druk maken om je rel op HAW, dat is nu eenmaal typisch bokt. Ik vraag me af of hoe groot het percentage echte praktijkmensen op Bokt is en hoeveel er hier zitten, omdat in de echte wereld niemand meer naar hun geklets wil luisteren.
En je vraag: Zelf maak ik ze meestal met 4 jaar zadelmak, omdat ze dan ook pas met wedstrijden mee hoeven. Ik neem ze 1 of een paar keer aan de longe, zadel erop, stap, draf en galop onder de man aan de longe en vervolgens los in de rijbaan.
En ja, ook ik spring er al snel mee, net als jij laag, gewoon voor de afwisseling en om het boeiend voor ze te houden. Ik denk dat de meeste bokkers 50 cm al zowat als einddoel zien en daarom zo overdreven reageren. Maar die vergeten dat de 4-jarige parcoursen op 1.10 staan, 5-jarige op 1.20 en dat ze als 6-jarige 1.30 springen, om zo vervolgens gezond de internationale toer te gaan lopen.
oneilltje79 schreef:Ik zou me niet te druk maken om je rel op HAW, dat is nu eenmaal typisch bokt. Ik vraag me af of hoe groot het percentage echte praktijkmensen op Bokt is en hoeveel er hier zitten, omdat in de echte wereld niemand meer naar hun geklets wil luisteren.
malloesje schreef:draumpje, wat leeftijd betreft ben ik het gedeeltelijk met je eens. een ouder dier is vaak ook dominanter en daar kunnen we last van hebben. Daarom staat dat 'kunnen' er ook bij. In de rest van je manier kan ik het wel vinden.
hoe lang duurt het hele proces bij jou ongeveer vanaf eerste maal longe tot aan de rustperiode?