Rigide, of juist niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Rigide, of juist niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 01:39

Er zijn diverse stromingen in Nederland, waarvan de meeste uit het buitenland.
Monty Roberts met een join up methode en een dual halter, Parelli met het nylon touwhalster, verschillende mensen zoals Klaus Ferdinand Hempfling die spreekt ver het zijn, en een Chris Irwin worden naar Nederland gehaald om hun methode aan te prijzen.

Veroorzaken deze stromingen een aanwinst in Paardenland, of veroorzaken ze rigiditeit ?
Mensen worden fanatieke aanhangers van een stroming en daarmee sluit men de ogen voor wat er nog meer is. De keerzijde is dat er ook veel variatie is en dat je kunt gaan shoppen.

Waar blijven de Nederlanders die wat te vertellen hebben, Emiel Voest ?

Alicia2u

Re: Rigide, of juist niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 06:37

IK heb een motto: extremisten zijn nooit goed. Mensen die blind en enkel geloven in één stroming en niet openstaan voor ideeën van anderen. Luisteren kost niet al te veel moeite, en na het luisteren kun je nog altijd je eigen mening opstellen. En ik denk dat daarmee alles gezegd is.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:00

ik denk dat de 'goeroe's' voor de mensen die niet van nature het gevoel hebben om goed te kunnen communiceren met hun paard een goede aanwinst zijn. Wat ze stuk voor stuk verkondigen is niet meer of minder dan je met een beetje boerenverstand ook zelf wel kan bedenken of (in mijn geval dan, onbewust al) toepast. Wat ik wel jammer vind is wanneer mensen dan menen de wijsheid in pacht te hebben en alles dat niet volgens 'hun' regeltjes is, is meteen slecht en dierenmishandeling... maar extreem in een hokje denken en oogkleppengedrag is altijd verkeerd, wat voor idee er ook achter zit.

Dus voor mij geen wortelstok en wapperen met touwtjes Haha! maar als iemand anders zich daar heel fijn bij voelt, waarom niet? Een beetje ruimdenkendheid is altijd en overal nodig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:07

IK denk ook dat het wel een aanvulling geeft in paardenland en steeds meer mensen toch op een andere manier naar een paard gaan kijken en het niet als ding zien.

Hoe bedoel je waar blijft Voest??
Die doet ook heel goede dingen en is druk in de weer volgens mij?

IK ben ook niet perse voor 1 Goeroemanneke, maar verdiep me in allemaal en ben door deze mensen mij ook gaan verdiepen in de accademische rijkunst , want vind eigenlijk dat dat ook in het rijtje mag gaan horen.

Alle methodes hebben iets moois en hun eigen uitleg, terwijl het allemaal een beetje op het zelfde neerkomt en allemaal het zelfde doel hebben,

Idd moet ieder in zijn waarde gelaten worden met wat hij wel of niet wil doen met zijn paard, maar vind soms wel dat voorstanders voor een goeroe de andere afkraken en mensen die helemaal geen benul hebben van een van de methodes ook niet zo apart moeten reageren.
Elke goeroe zegt eerlijk , doe ook eens een andere methode en pak daar ook een stukje van en leert ook van de andere goeroe dingen,
Denk als er een goeroe is die zegt van de methode van die of die is niet oke, dat hij niet eerlijk bezig is!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:35

Volgens mij leert iemand met wat minder talent (en dat zijn de meesten) weinig tot niets van dit soort personen waarvan ze een keer een bijeenkomstje volgen en een boekje lezen. Sterker het lijkt me totaal ongewenst dat ze vervolgens de nieuwbakken info gaan loslaten op hun eigen lieveling met alle gevolgen van dien.

Wil je leren, zoek iemand met paardenverstand en jaaaaaaaarenlange ervaring in je omgeving en zie dat die je dagelijks wil laten meelopen, daar leer je veel meer van dan van een boek en een keertje kijken. Is nog goedkoper ook Knipoog .

Denk dat de nederlandse kenners te nuchter zijn om zich als goeroe op te werpen Tong uitsteken .

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:40

mee eens LDRD, als je echt wil leren, zoek dan dat 70-jarige oude boertje eens op, paardenliefhebber in hart en nieren, die zijn hele leven al ieder jaar een mooi veulentje fokt. Ik heb daar zoveel van geleerd..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:25

Geloof niet dat ik met een 70 jaar oud boertje zou willen meelopen, die zijn niet meer van deze tijd;-)

Juist mensen die minder of geen talent hebben zouden eens wat meer in de ze methodes in gaan lezen, juist van lezen kijken leer je heel veel zien.
De meeste beginnende ruiter sgaan af op de dingen die gebeuren op de plaatselijke manege, geloof niet dat je het dan op een al te fijne manier voor het dier aanleert.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:28

de meeste mensen van deze tijd zouden willen dat ze de ervaring en het 'paarden in hun bloed' zouden hebben die dat mannetje had, dan hadden ze geen goeroes nodig Lachen Ben benieuwd wat dan wel 'van deze tijd' is volgens jou Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben in mijn leven geen mens tegengekomen met zoveel gevoel en verstand van zaken dan die man.. daar neem ik mijn petje heel diep voor af, en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om er heul veul te leren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 09:35

Mooie uitspraken hier !

Dat boertje van 70 die spreekt me erg aan. Parden zijn in de loop der jaren hetzelfde gebleven en de paardentaal is universeel. Een Amerikaans paard 'praat' hetzelfde als een Nederlands paard.
Wij roepen snel, 'niet van deze tijd' om even later er achter te komken dat die rust van dat boertje, zijn vele andere manieren van iets oplossen en zijn gevoel wellicht toch helpen.

Ha, ha zijn wij te nuchter om als geroe op te staan, dat zou best eens kunnen.

Met 'Waar blijft Emiel'bedoelde ik eigenlijk nks, ik denk dat hij leuk werk doet en ged commercieel aan de weg timmert.
Met Emiel volgde ik 10 jaar terug de eerste workshops van Hempfling, alleen hij werd weggestuurd, ha, ha te eigenwijs. Dus begon hij voor zichzelf, nou da's aardig gelukt.

Nuchter Hollands = NH

Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:01

Er zullen zeker boertjes van 70 zijn met een heel mooi paarden gevoel, maar er zijn er ook zat die het niet hebben en daar zou ik me niet graag bij willen aansluiten omdat hij al 70 jaar ervaring heeft.

Ja wat ik bedoel met "deze tijd" is dat er toch steeds meer mensen gaan inzien dat een paard niet zomaar een gevoelloos ding is dat er een zweep over moet om hem te laten luisteren , wat vaak toch aangeraden word door dat boertje.
Zeker waren ze goed voor hun paarden met eten en stalling enz, want hun paarden waren hun brood, maar als het dier niet wilde lopen ging er echt de zweep over en dat vind ik persoonlijk niet meer vam deze tijd.
En denk dat de goeroes dat ook proberen duidelijk te maken dat het ook anders kan.

Ik ben ook Nuchter Hollands = NH , maar ga met gevoel om met mijn paarden en niet zoals ze het 70 jaar geleden deden, dan maar met op zijn georoe`s Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:05

Dat is nou typisch een opvatting voor deze tijd waarin het aantal mensen met paarden drastisch is toegenomen, maar het aantal 'paardenmensen' drastisch daalt.
De eigenwijsheid van de nieuwe mensen met paarden is groot.
Wat van ver komt en duur is is lekker?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 10:20

Umme, heb je niet een beetje te romantisch beeld van de boertjes. Denk je dat men vroeger zo veel beter was voor de paarden, daar ben ik het namelijk nuet mee eens. Vroeguh waren paarden een moeten, men had niet anders. Niet iedereen was gepassioneerd van paarden. Ook nuet diegenen de er mee werkten.
De duidelijkheid echter is wel iets wat leerzaam kan zijn en dat gemend met kennis van gedrag en dus verschillende oplossingen bij rijzende problemen, ja.

Ik denk wel dat we in deze tijd paarden nemen omdat we van deze dieren houden, liefde voelen. Een ander uitgangspunt dan vroeguh.

Ieder voor zich. maar iedereen die paarden heeft zijn 'paardenmensen', ik vind het zo neerbuigend om te zeggen dat het aantal paardenmensen drastisch daalt. Juist in deze tijd heeft het paard het zo enorm goed en is er zoveel verbeterd.
Stalling voeding, medische zorg (sinds de jaren '50 nog maar!!) en vele boeken.

Mensen komen steeds dichter bij hun gevoel, en dat is iets wat een postieve ontwikkeling is. Wij Nuchtere Hollanders laten ons niet zo gek maken.

Gek tch, dat wat van ver komt 'beter' schijnt te zijn.
Ik ben erg weg van Lammert Haanstra, niet zo ver weg en de man kan het goed uitleggen en demonstreren.
Fam. Bartels, duidelijke mensen met een standpunt, en als je daar in de stallen bent voel je letterlijk dat de paarden het erg o.k. hebben.

We doen het niet zo slecht in ons landje. Toch zoeken we het ver weg.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:25

Kom op, er zijn niet alleen bejaarde boertjes die er iets van weten maar ook nog genoeg anderen met de nodige ervaring.
Alleen de nieuwe paardenmensen willen gewoon niet horen, die willen een boek lezen en geven zichzelf vervolgens een stempel (parellli, nh enz enz), om vervolgens hun paard tot lijdend voorwerp te maken.
Ik vind het juist zorgelijk gesteld op dat gebied.

Jemig wat zeg ik nou weer allemaal Bloos

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:30

Wauw, een topic dat precies aangeeft waar ik de laatste tijd veel over nadenk en mij soms aan erger.
Ik heb zelf geen paard, maar ga wel met paarden om en lees veel, onder andere op bokt. Ik vind het leuk om iets te weten van allerlei verschillende methodes en ben mij langzaam aan gaan ergeren aan de mensen die zich blindstaren op één goeroe. Ik ga nu waarschijnlijk mensen over me heen krijgen: maar ik zie het vooral bij aanhangers van Parelli. Laatst haalde ik een boek van Voest uit de bibliotheek en daarin was door iemand met potlood bij verschillende oefeningen geschreven: = parelli-game 1 (of 2 of enz...) Dat gaat wel erg ver volgens mij.
Ik lees veel over verschillende methodes (Voest, Hempfling, ik ben Parelli nog aan het zoeken in bibliotheek, heb wel het grondwerkboek van Inge Teblick, enz.) en kijk per methode wat ik wel en wat ik niet logisch vind. En als ik ooit in de gelegenheid ga zijn om met zo'n paardenboertje in contact te komen en daar dingen te leren zal ik die kans met beide handen aangrijpen. Helaas is de oude paardenman die ik kende er een waar ik liever geen methodes van overneem.

Eidt: overigens heb ik gemerkt dat veel uitzoeken over het gedrag en de denkwijze van paarden en dan je gezond verstand gebruiken ook al een hoop helpt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:41

LDRD schreef:
Dat is nou typisch een opvatting voor deze tijd waarin het aantal mensen met paarden drastisch is toegenomen, maar het aantal 'paardenmensen' drastisch daalt.
De eigenwijsheid van de nieuwe mensen met paarden is groot.
Wat van ver komt en duur is is lekker?

Zijn beortejs van 70 die denken het wel beter te weten niet eigenwijs dan??
Ik ben zeer beslist geen georoe aanhanger , do ehet op mijn eigen manier en snoep overal wat weg , maar kijk en luister vooral naar mijn eigen paarden.
En dat mensen daar een stempel op drukken dat dat op zijn georoes is omdat het nu eenmaal ook anders kan wat de goeroes ons duidelijk willen maken moet dan maar.

En ja ben het met je eens dat het aantal paarden toeneemt en het aantal die er echt mee begaan zijn daar dus ook mee daalt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:44

Nee, 'boertjes' (noem voor het gemak de in nederland zeer ervaren mensen maar even zo) hebben een enorme ervaring en hebben in de regel gerust wel kennis genomen van alle goeroes en er hun eigen ding mee gedaan.
Goeroe's zijn niet eigenwijs volgens jou?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:57

midgie schreef:
Er zullen zeker boertjes van 70 zijn met een heel mooi paarden gevoel, maar er zijn er ook zat die het niet hebben en daar zou ik me niet graag bij willen aansluiten omdat hij al 70 jaar ervaring heeft.

Ja wat ik bedoel met "deze tijd" is dat er toch steeds meer mensen gaan inzien dat een paard niet zomaar een gevoelloos ding is dat er een zweep over moet om hem te laten luisteren , wat vaak toch aangeraden word door dat boertje.
Zeker waren ze goed voor hun paarden met eten en stalling enz, want hun paarden waren hun brood, maar als het dier niet wilde lopen ging er echt de zweep over en dat vind ik persoonlijk niet meer vam deze tijd.
En denk dat de goeroes dat ook proberen duidelijk te maken dat het ook anders kan.

Oke, even diepe zucht Haha!. Tuurlijk was vroegah niet alles beter, maar tegenwoordig is het omgekeerde het geval. Paarden van deze tijd worden doodgeknuffeld door goedbedoelende, maar totaal geen werkelijk gevoel en verstand voor en van paarden hebbende mensen. Daar springen de goeroes handig op in, en presenteren 'hun' leer als iets heel bijzonders, het spreken van de paardentaal. Alleen vergeten al die enthousiastelingen dat dat ouwe boertje al die dingen al vanzelfsprekend toepast, omdat hij een paardenmens is. Die hoeft dat niet te leren, die kan lezen en schrijven met zijn paarden. En die hóeft ook bijna nooit in te grijpen, want de paarden weten waar ze aan toe zijn.

Dat er minder mee getutmutst werd is inderdaad wel een verschil met nu, maar geloof me nou dat een paard liever een wat minder frutterige eigenaar heeft die heel duidelijke grenzen aangeeft, en dan eens een por meekrijgt (heeft trouwens ook een interessant topic over gelopen, of je nou psychisch straft door hem uit de kudde te sodemieteren of een irritant wapperend klapperend touw onder zijn kin/voor te houden, of je geeft hem fysiek een por, maakt voor paardlief niet veel uit hoor Knipoog , zolang de timing klopt) dan de bosjes paarden die tegenwoordig een o zo lieve eigenaresse hebben die ze doodknuffelt en vooral niet wil ingrijpen 'want dat is sielugh' maar daardoor geen leider voor het paard kan zijn. Daar zit voor de goeroe's het grote geld, want die paarden wandelen vrolijk over hun eigenaar heen met alle gevolgen van dien, en vaak komen de mensen bij de goeroes terecht als ze er zelf niet meer uitkomen. Dat ouwe boertje had het nooit zover laten komen Knipoog

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen alternatief omgaan met paarden hoor, maar het is niets nieuws onder de zon en de wildgroei van deze goeroe's is alleen maar een teken aan de wand over de staat van de 'paardenmensen' in Nederland. Ik vind de mensen die join-uppen uit een boekje niet minder dieronvriendelijk dan de aan de teugels raggende en sporen prikkende 'normalo'.. Maar gelukkig lopen de meeste mensen een middenweg Lachen

Ik ben ook Nuchter Hollands = NH , maar ga met gevoel om met mijn paarden en niet zoals ze het 70 jaar geleden deden, dan maar met op zijn georoe`s Knipoog
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 03-10-07 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:59

"Boertjes" kunnen wel degelijk een goede leermeester zijn (maar er zijn ook eigenwijze...tja...het zijn nét mensen...).
Je moet niet vergeten dat voor de landbouwmechanisatie deze mensen dag in dag uit met hun paarden aan eht werk waren. Zij kenden paarden als hun broekzak. Van binnen en buiten. En daar zaten ook foute tussen die dachten dat het werk bij de paarden af te dwingen was. Net als nu...had je goede en slechte paardeneigenaren en van alles er tussen...dat is niet veranderd.
Mijn leermeester is inmiddels achter in de negentig.
deze man had vroeger een hengstenhouderij en heeft met paarden op het land gewerkt.
Daarnaast heeft hij vroeger samen met zijn vader als klein jongetje paarden op de markt gekocht die daar voor de slacht stonden, omdat niemand er wat mee aankon. Paarden die verpest waren bijv. door verkeerd gebruik...die paarden daar kon je niet mee ploegen...dat bracht hun geld niet op...dus die werden opgeruimd. Zo ging dat. Zijn vader en hij kochten deze dieren voor een habbekrats en schoolden ze om tot het weer fijne gebruikspaarden waren. Zo verdienden ze geld bij, naast hun hengstenhouderij en andere activiteiten op de boerderij.
Later is hij een handelsstal/fokkerij begonnen. Toen kwam ik als klein meisje bij hem terecht (was mijn buurman). Ik mocht de welshponies rijden en al heel snel de paarden toen ik wat groter en ouder was. Heel veel hebben we zadelmak gemaakt. Ook voor anderen. Heel veel hebben we gecorrigeerd.
Wat ik er over kan zeggen is dit: als hij met een paard bezig was, dan zag je het paard ontspannen. Zodra hij een paard in handen had, had hij direct de leiding. Kernwoord was: wederzijds respect en vertrouwen. Hij had geen methode. Het was er gewoon.
Ik heb zo veel geleerd.
Laatst was ik bij hem op bezoek. Een oude man met een vriendelijk lief gezicht in een leunstoel. Ik sprak met hem over de zogenaamde goeroes. En hij zei: Weet je....het hele eier eten is, dat je goed observeert...en dat je je ook bewust bent van je eigen lichaam....dat je weet wat je doet, zonder je gevoel er bij te verliezen.... En denk er om: Met stroop van je meer vliegen dan met azijn.
En ja...dat die Monty Roberts er een hele show omheen bouwt zoals ik op de televisie zag....en daar goed geld mee verdient...maakt hem naast paardenman ook een goed zakenman.....en ook dat is een gave...

wat een wijze woorden toch?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:12

polly: zo ging het dus ook bij "mijn" boertje. Naast de koeien hadden ze altijd paarden, voor zichzelf en de hobbyfok en wat handel. Hij fokte ieder jaar een KWPNveulen, uit een zeer goede, bloederige merrie, dus had altijd minimaal 2 jonge, zeer temperamentvolle paarden staan die hij opfokte, inreed en verkocht ot hij er te oud voor werd. Ik heb daar 3 jaar rondgelopen, in die tijd misschien 3 keer gereden, maar vooral met de jonge paarden gewerkt, maar zoveel geleerd over omgang en kijken naar paarden.. en over fokken Lachen En me suf gelachen over alle verhalen uit zijn jeugd, zijn leven is vervlochten met paarden en dieren, een zeer bijzondere mens.

Ik vond het ook altijd prachtig om te zien hoe zelfs het meest onstuimige, branieschoppende paard veranderde in een makke lam zodra hij het touwtje overnam. Het is dat ik moest verhuizen voor mij studie, anders had ik er nu nog rondgewandeld.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 11:23

Snelle conclusie : Ontwikkel jezelf en kijk bij vele anderen wat wel of niet bij je past. Maar blijf altijd trouw aan jezelf.
Mooie term die ik laatst hoorde "Veel mensen sterven als kopie, slechts weinigen als zichzelf"
Maar da's wat macaber gesteld hier, voorlopig leven we nog. Pling

Hoop wijsheid hier Ja , en hele mooie uitspraken waar je over na gaat denken. Ik hoopte al dat meer mensen zch aangesproken zouden voelen om hier wat over te zeggen. Er zijn vele mensen die verdraaid goed weten wat ze doen. Dat maakt paarden juist zo interessant.

Dat boertje van vroeguh, die is leuk ! Alleen nog een klein verschilletje, vroeguh werkte men meer met gebruikspaarden die gefokt werden voor het dagelijkse werk. Transport, ploeg en een klipper (luxe paard) voor de zondag. Dat waren de koudbloeden, paarden die rustiger zijn en uitermate geschikt voor het werk wat ze moesten doen.
Tegenwoordig hebben we te maken met een nogal ander kaliber paard. Bv de KWPN heeft een sportpaard gecreeerd, voor sommige mensen een geweldig paard, alleen voor velen een minder handelbaar paard. Hier doel ik puur op het sportpaard. Temperamentvol, groot en werkwillig. In handen van mensen die niet willen topsporten zie ik e.e.a. mis gaan, mens en paard botsen soms meer dan er lol is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:25

kjoetie schreef:
polly: zo ging het dus ook bij "mijn" boertje. Naast de koeien hadden ze altijd paarden, voor zichzelf en de hobbyfok en wat handel. Hij fokte ieder jaar een KWPNveulen, uit een zeer goede, bloederige merrie, dus had altijd minimaal 2 jonge, zeer temperamentvolle paarden staan die hij opfokte, inreed en verkocht ot hij er te oud voor werd. Ik heb daar 3 jaar rondgelopen, in die tijd misschien 3 keer gereden, maar vooral met de jonge paarden gewerkt, maar zoveel geleerd over omgang en kijken naar paarden.. en over fokken Lachen En me suf gelachen over alle verhalen uit zijn jeugd, zijn leven is vervlochten met paarden en dieren, een zeer bijzondere mens.

Ik vond het ook altijd prachtig om te zien hoe zelfs het meest onstuimige, branieschoppende paard veranderde in een makke lam zodra hij het touwtje overnam. Het is dat ik moest verhuizen voor mij studie, anders had ik er nu nog rondgewandeld.

Ja...zulke verhalen ken ik. Mooi is dat hè! Hij is gewoon een prachtig mens. Er waren ook altijd kinderen over de vloer. Probleemkinderen...en hij kon er mee lezen en schrijven.
Hij had zelf vier dochters die niets met paarden hadden. Hij zei van mij altijd: Ik heb nu een vijfde dochter...die zo maar is aan komen lopen....
Ik heb een paar jaar geleden het laatste veulen dat hij gefokt heeft gekregen. Heel bijzonder...hij moest er mee stoppen vanwege zijn gezondheid (ouderdom) en ik heb de moeder, grootmoeder en overgrootmoeder van dat veulen nog gereden.
Ik ben opgegroeid bij hem en zijn vrouw was voor mij als een tweede moeder. Ook zo'n schat. Doordat ik ging verhuizen ben ik daar gestopt met de paarden. Ik ging 150 km verderop wonen. Maar als ik weer in het noorden ben ga ik er nog altijd langs. Vijftien jaar van mijn jeugd heb ik daar doorgebracht.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:28

Paardentango schreef:
Snelle conclusie : Ontwikkel jezelf en kijk bij vele anderen wat wel of niet bij je past. Maar blijf altijd trouw aan jezelf.
Mooie term die ik laatst hoorde "Veel mensen sterven als kopie, slechts weinigen als zichzelf"

Hoop wijsheid hier Ja , en hele mooie uitspraken waar je over na gaat denken. Ik hoopte al dat meer mensen zch aangesproken zouden voelen om hier wat over te zeggen. Er zijn vele mensen die verdraaid goed weten wat ze doen. Dat maakt paarden juist zo interessant.

Dat boertje van vroeguh, die is leuk ! Alleen nog een klein verschilletje, vroeguh werkte men meer met gebruikspaarden die gefokt werden voor het dagelijkse werk. Transport, ploeg en een klipper (luxe paard) voor de zondag. Dat waren de koudbloeden, paarden die rustiger zijn en uitermate geschikt voor het werk wat ze moesten doen.
Tegenwoordig hebben we te maken met een nogal ander kaliber paard. Bv de KWPN heeft een sportpaard gecreeerd, voor sommige mensen een geweldig paard, alleen voor velen een minder handelbaar paard. Hier doel ik puur op het sportpaard. Temperamentvol, groot en werkwillig. In handen van mensen die niet willen topsporten zie ik e.e.a. mis gaan, mens en paard botsen soms meer dan er lol is
.

Dit ben ik helemaal met je eens. Maar vergis je niet. Ook vroeger waren de paarden niet allemaal mak en braaf...koudbloed of niet... Soms waren ze ook danig verpest door de gebruiker, zodat ze in de verdediging gingen. de paarden van nu zijn "bloederiger" maar als je er mee om kunt gaan is dat soms makkelijker dan een stijfkop. Bijvoorbeeld.
wat ook meespeelt is dat veel mensen die nu een paard hebben er niet mee opgegroeid zijn.
Dus...ander kaliber paard, zoals jij zegt...in combinatie met ander kaliber paardenhouder......

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:33

Paardentango schreef:

Tegenwoordig hebben we te maken met een nogal ander kaliber paard. Bv de KWPN heeft een sportpaard gecreeerd, voor sommige mensen een geweldig paard, alleen voor velen een minder handelbaar paard. Hier doel ik puur op het sportpaard. Temperamentvol, groot en werkwillig. In handen van mensen die niet willen topsporten zie ik e.e.a. mis gaan, mens en paard botsen soms meer dan er lol is.

Klopt Ja maar in wezen is 'paardentaal' voor al deze paarden hetzelfde Lachen . Alleen zijn de koudbloedjes meestal wat minder sensibel en dus meer vergevingsgezind. Juist de bloedjes hebben een goede leider nodig en eisen paardenmensen, ipv na-6-jaar-manegelessen-koop-ik-een-jazz Tong uitsteken Je hebt zó gelijk dat het daar vaak fout loopt, maar dat ligt er ook vooral aan dat mensen hun eigen kunnen te hoog inschatten. Voor mij niet zo'n type hoor, ik hou het wel bij mijn barokke dame Haha! .

Op de boerderij van 'mijn" boertje hadden ze vroeger wel een ploegpaard voor de kar, maar voor de rest alleen engels volbloed en KWPN waar de boerenzonen mee crosste, jaagden, wedstrijden reden en sprongen. Hij heeft tot zeker zijn 65e gereden en jonge paarden gereden en is nu op zijn 76e nog zo fit als een hoentje Haha!

Haha polly, wat een herkenning, 'mijn' boertje riep altijd dat er een geweldige boerin aan me verloren was gegaan en probeerde me altijd te koppelen aan zijn boerenbuurjongen (feit dat ik al 3 jaar een vriend had was een detail Tong uitsteken ), ik stuur nog altijd een kerstkaart en ga er toch 1 a 2 keer per jaar nog op bezoek Lachen Wordt dan nog iedere keer onthaald als de verloren dochter Haha! Moest altijd erg lachen, in sommige dingen was hij heel 'vooruit' (vond het geweldig dat ik de universiteit deed) maar in andere dingen zó traditioneel Haha! ik kan me zijn gezicht nog herinneren toen mijn vriend een keer meewas en een kopje thee voor me inschonk, whahaha was echt een cultuurschok voor hem, want dat was toch vrouwenwerk? *LOL* Zijn vrouw was trouwens ook zó'n ontzettende lieverd. Denk met veel plezier terug aan die paar jaar Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 11:39

Jeetje, bij het lezen van deze prachtge verhale waar de liefde voor het paard er vanaf straalt ben ik emotioneel incontinent zeg.
Mooi !!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:51

Jammere is dat er tegenwoordig weinig mensen meer zijn die de moeite willen nemen om dag in dag uit te leren en luisteren (trouwens, die waren er vroeger ook niet veel hoor Knipoog ), maar nu de stof snel tot zich willen nemen en dan denken een volleerd paardenman/vrouw te zijn.
Die mensen zit het gewoon niet in het bloed.
Ik zie mensen reageren met leeftijden die gewoon nog niet een beetje in de buurt komen qua ervaring en zich daar ook op mogen laten voorstaan.