Toen ik leerde rijden (20 jaar gelden alweer) moesten wij kost wat kost handen laag houden.
Zijn er meer mensen die dit raar vinden?
Voor mij ziet het eruit alsof mensen hun paard omhoog willen tillen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Qimm schreef:Handbreedte boven de schoft moet toch? Vind je dat ook hoog? Tja wat ís hoog?
ziet er niet uit.
potverdikkie schreef:Dan hou je een verende en meegaande hand. Als je ze laag houdt vervalt die vering doordat je je polsen en handen dan niet in 1 lijn houdt.
Judje schreef:potverdikkie schreef:Dan hou je een verende en meegaande hand. Als je ze laag houdt vervalt die vering doordat je je polsen en handen dan niet in 1 lijn houdt.
Mij is juist altijd geleerd dat hoge handen sneller vastzetten en dat het daarom juist belangrijk is om je handen op de plek te houden (dus 1 vuist boven de voorboom van het zadel).
Als je je polsen en handen niet op 1 lijn houdt heeft dat volgens mij niet te maken met hoge of lage handen, want dat wordt volgens mij bepaald door de hoek waarin je je ellebogen hebt. De lijn polsen-handen kan wel verkeerd worden doordat je vanuit je elleboog je armen niet genoeg naar binnen draait (waardoor je dus je handen naar binnen moet draaien om er maar 1 vuist tussen te hebben).
potverdikkie schreef:Dan hou je een verende en meegaande hand. Als je ze laag houdt vervalt die vering doordat je je polsen en handen dan niet in 1 lijn houdt.
Jolliegirl schreef:potverdikkie schreef:Dan hou je een verende en meegaande hand. Als je ze laag houdt vervalt die vering doordat je je polsen en handen dan niet in 1 lijn houdt.
hier ga ik helemaal in mee!

Shyla25 schreef:Met western hou je ze naast de knop (mij geleerd) en engels idd 1 lijn tussen teugels, handen en armen.
Als je ze dus zo mega hoog doet krijg je een knik in de lijn.
Anya schreef:nou eh.. met western hou je ze voor de knop. Je tilt op als je wat wilt doen (sturen, rechtmaken, ophouding) en je legt neer als er geen correctie o.i.d. nodig is. Er zijn twee soorten teugelvoering: tweehandig (dan heb je de teugels als een brug tussen je handen) en eenhandig: beide teugels tussen wijs en middenvinger. Alle tweehandige teugelvoering is erop gericht om je paard uiteindelijk eenhandig te kunnen rijden.
Western ruiters tillen ook wel (een) teugel op om de schouder wat te liften.
stefje schreef:Soms rijdt men met handen te hoog omdat het paard wat te diep gaat en ze die met de handen willen 'optillen' (verboden bij mijn instructeur!). Andere oorzaak is dat het soms wel eens werkt om handen wat hoger te doen zodat het paard wat 'tegen je handen aanloopt' en dan wat eerder bit loslaat. Ik ervaar dat soms wel eens, als ie wat aan het klieren is of gewoon niet zo lekker wil nageven, maar als ik het al doe doe ik het maar even -als hulp-, en wat jij denk ik bedoelt is langere tijd achter elkaar, hetgeen in mijn ogen niet juist is.
Shyla25 schreef:2 voorbeelden van handen die ik dus raar hoog vindt: