Waarom handen hoog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Waarom handen hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 21:37

Waarom houden alle dressuurruiters tegenwoordig hun handen zo vresselijk hoog?
Toen ik leerde rijden (20 jaar gelden alweer) moesten wij kost wat kost handen laag houden.

Zijn er meer mensen die dit raar vinden?
Voor mij ziet het eruit alsof mensen hun paard omhoog willen tillen Clown

Qimm

Re: Waarom handen hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:38

Handbreedte boven de schoft moet toch? Vind je dat ook hoog? Tja wat ís hoog? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:40

Handbreedte boven de schoft heb ik inderdaad ook geleerd, maar wat vind jij dan hoog en wat is laag? Handen laag vind ik juist ontzettend lijken alsof je je paard graag zo "aan de teugel" wilt krijgen op die manier Bloos

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 21:41

Qimm schreef:
Handbreedte boven de schoft moet toch? Vind je dat ook hoog? Tja wat ís hoog? Tong uitsteken

Handbreedte gaat nog wel maar ik heb foto's gezien van ruiters met hun handen bijna 20cm boven de schoft uit, oh ja en dan helemaal achterover hangen Verward ziet er niet uit.

Lijkt net of het een trend is.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:41

met je handen wat hoger kun je beter meeveren zogezegd en met lagere handen zet je makkelijker je handen vast, ik denk dat dat het verschil is, maar ik zou het verkeerd kunnen hebben natuurlijk
maar wat bedoel je met hoog precies? een hand boven de kamer/ schoft is mij altijd geleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:42

De handen en onderarmen horen in 1 lijn met de teugels te lopen.
Tenminste dat is mij geleerd Lachen
En dat vind ik dus ook het mooiste Lachen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 21:45

Met western hou je ze naast de knop (mij geleerd) en engels idd 1 lijn tussen teugels, handen en armen.
Als je ze dus zo mega hoog doet krijg je een knik in de lijn.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:47

Dan hou je een verende en meegaande hand. Als je ze laag houdt vervalt die vering doordat je je polsen en handen dan niet in 1 lijn houdt.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:49

Ik denk dat dat komt doordat als je net begint met rijden je heel erg geneigd bent om je handen omhoog te doen (en naar achter te hangen). Dus krijg je constant te horen dat je je handen omlaag moet doen, voor je gevoel overdreven. Later, als je wat meer ervaren wordt, ga je pas echt op zoek naar de juiste hoogte van je handen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:06

Ligt eraan hoe hoog je paard is ingesteld. Bij een paard wat diep ingesteld is, heb je je handen laag om de lijn (die RK aanhaalt) intact te houden. Bij een paard dat opgericht loopt komen je handen hoger, vanwege die lijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:26

potverdikkie schreef:
Dan hou je een verende en meegaande hand. Als je ze laag houdt vervalt die vering doordat je je polsen en handen dan niet in 1 lijn houdt.

Mij is juist altijd geleerd dat hoge handen sneller vastzetten en dat het daarom juist belangrijk is om je handen op de plek te houden (dus 1 vuist boven de voorboom van het zadel).
Als je je polsen en handen niet op 1 lijn houdt heeft dat volgens mij niet te maken met hoge of lage handen, want dat wordt volgens mij bepaald door de hoek waarin je je ellebogen hebt. De lijn polsen-handen kan wel verkeerd worden doordat je vanuit je elleboog je armen niet genoeg naar binnen draait (waardoor je dus je handen naar binnen moet draaien om er maar 1 vuist tussen te hebben).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:50

Het gaat om de lijn van je elleboog naar het bit, dat moet één rechte lijn zijn, zowel van opzij als van boven bekeken.
Er zit dus wel wat variatie in de handhouding tussen opgericht en lang en laag, maar heel veel is dat niet.
Elke handhouding waarbij de lijn tussen elleboog en bit gebroken is (te hoog of te laag) zorgt ervoor dat er iets wordt vastgezet, dat het contact niet meer verend en soepel is.
Fixeer je dus niet teveel op je handen op een bepaalde hoogte te moeten houden, maar zorg dat je die lijn ongebroken houdt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:26

Judje schreef:
potverdikkie schreef:

Mij is juist altijd geleerd dat hoge handen sneller vastzetten en dat het daarom juist belangrijk is om je handen op de plek te houden (dus 1 vuist boven de voorboom van het zadel).
Als je je polsen en handen niet op 1 lijn houdt heeft dat volgens mij niet te maken met hoge of lage handen, want dat wordt volgens mij bepaald door de hoek waarin je je ellebogen hebt. De lijn polsen-handen kan wel verkeerd worden doordat je vanuit je elleboog je armen niet genoeg naar binnen draait (waardoor je dus je handen naar binnen moet draaien om er maar 1 vuist tussen te hebben).

zoals jij het nu uitlegt klinkt het wel erg als vastzetten, verder is het zo dat het ook van het paard afhangt, bij paarden die wat korter in de hals zijn draag je de handen vaak wat hoger zodat je het hoofd van je af kunt houden enz het is dus wel degelijk afhankelijk van de bouw van je paard

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:48

handen en onderarmen in 1 lijn met de teugel/bit/mond

dus het ligt aan de mate van oprichting waar je je hand zou moeten hebben

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:49

potverdikkie schreef:

hier ga ik helemaal in mee! Lachen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:29

Jolliegirl schreef:
potverdikkie schreef:

hier ga ik helemaal in mee! Lachen

Ik rij toch echt met mijn handen laag en in 1 lijn met mond tot ellebogen.
Al moet ik toegeven dat ik vaak met waslijnen rij.
Dus alleen met dressuurwerk hou ik mijn handen netjes, zeker niet hoger dan een hand boven het zadel.

Ik zal eens een foto proberen te vinden als voorbeeld.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:33

2 voorbeelden van handen die ik dus raar hoog vindt:

Afbeelding

Afbeelding

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:34

En een leuke als voorbeeld van hou ik denk dat het hoort:

Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:22

Shyla25 schreef:
Met western hou je ze naast de knop (mij geleerd) en engels idd 1 lijn tussen teugels, handen en armen.
Als je ze dus zo mega hoog doet krijg je een knik in de lijn.

nou eh.. met western hou je ze voor de knop. Je tilt op als je wat wilt doen (sturen, rechtmaken, ophouding) en je legt neer als er geen correctie o.i.d. nodig is. Er zijn twee soorten teugelvoering: tweehandig (dan heb je de teugels als een brug tussen je handen) en eenhandig: beide teugels tussen wijs en middenvinger. Alle tweehandige teugelvoering is erop gericht om je paard uiteindelijk eenhandig te kunnen rijden.

Western ruiters tillen ook wel (een) teugel op om de schouder wat te liften.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:32

Soms rijdt men met handen te hoog omdat het paard wat te diep gaat en ze die met de handen willen 'optillen' (verboden bij mijn instructeur!). Andere oorzaak is dat het soms wel eens werkt om handen wat hoger te doen zodat het paard wat 'tegen je handen aanloopt' en dan wat eerder bit loslaat. Ik ervaar dat soms wel eens, als ie wat aan het klieren is of gewoon niet zo lekker wil nageven, maar als ik het al doe doe ik het maar even -als hulp-, en wat jij denk ik bedoelt is langere tijd achter elkaar, hetgeen in mijn ogen niet juist is.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 06:55

Anya schreef:
nou eh.. met western hou je ze voor de knop. Je tilt op als je wat wilt doen (sturen, rechtmaken, ophouding) en je legt neer als er geen correctie o.i.d. nodig is. Er zijn twee soorten teugelvoering: tweehandig (dan heb je de teugels als een brug tussen je handen) en eenhandig: beide teugels tussen wijs en middenvinger. Alle tweehandige teugelvoering is erop gericht om je paard uiteindelijk eenhandig te kunnen rijden.

Western ruiters tillen ook wel (een) teugel op om de schouder wat te liften.

Dat bedoel ik ook met naast de knop, of tja kan beter zeggen ter hoogte van de knop.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 06:55

stefje schreef:
Soms rijdt men met handen te hoog omdat het paard wat te diep gaat en ze die met de handen willen 'optillen' (verboden bij mijn instructeur!). Andere oorzaak is dat het soms wel eens werkt om handen wat hoger te doen zodat het paard wat 'tegen je handen aanloopt' en dan wat eerder bit loslaat. Ik ervaar dat soms wel eens, als ie wat aan het klieren is of gewoon niet zo lekker wil nageven, maar als ik het al doe doe ik het maar even -als hulp-, en wat jij denk ik bedoelt is langere tijd achter elkaar, hetgeen in mijn ogen niet juist is.

Ik vindt het zeker niet vallen onder hulp, maar dan meer onder hetzelfde waar zagen onder valt.

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:18

idd, dit valt mij ook op! Dit rijd ook vreselijk lijkt me?!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:44

Nou, je handen zo laag mogelijk, dan ga je zelf wat naar voren hangen, zoek je steun bij het paard..
Handen wat hoger ingesteld betekend dat je onafhankelijk zit, dat je rechter kunt zitten en je handen ook onafhankelijker kunt bewegen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:48

Shyla25 schreef:
2 voorbeelden van handen die ik dus raar hoog vindt:

Afbeelding

Afbeelding

Deze hebben hun handen idd te hoog, de lijn is niet echt recht te noemen.
Als je hun handen wat lager zouden houden wordt het wel een rechte lijn.