Paard van 180 en ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Paard van 180 en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 07:38

He hallo,
Ik zit er aan te denken om een 3 jarige ruin te kopen. Zijn schofthoogte is 180.
Toen ik hem zag was het eigenlijk liefde op het eerste gezicht.
Alleen zit ik nu met een dilemma. Ik heb er al op gezeten en dit ging erg goed. Nix aan de hand. Maar omdat hij zo groot is, ben ik bang dat ik hem strax de baas niet kan. Je hoort iedereen vaak zeggen over zo'n groot paard dat dat mannen paarden zijn.
Zelf ben ik 1.68 en heb altijd paarden gereden van 170.
O ja die man geeft mij wel de garantie als het na een maand niet lukt met rijden enz. dat hij hem dan terug wil nemen.
De ruin is nog onbeleerd, maar dat mag het probleem niet zijn.
Kortom ik vind het een superleuk paard en ben eigenlijk een beetje verliefd erop.
Maar ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

eilleen333

Re: Paard van 180 en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:44

Ik ben 1,70, mijn paard is 1,45 en ik heb soms aardig wat probleempjes met de controle. Op de NMPRS keuring van vorig jaar reed er een meisje van een jaar of 10 op een paard van 1,70 / 1,80, en die reed hem super netjes de baan door.

Formaten zeggen niet zoveel. Het is de combinatie van het (aangeleerd) gedrag van het paard, en het feit of de ruiter een goede en consequente leider is.

Ik heb minder problemen met grote paarden dan met kleinere (dat zijn dan vaak pony's). Ik heb een beetje het idee dat een kleiner paard altijd kind is, en een groot paard volwassen geboren wordt :p .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:48

formaat hoeft niks uit te maken!
Als jij je paard goed, duidelijk en concequent opvoedt, dan is er niks aan de hand.

Als je dat niet doet kan je flinke probelem krijgen, maar die zou je dan ook hebben met een kleiner paard of pony.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:49

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat jij je prettiger voelt bij een wat kleiner paard en daardoor wat minder zelfverzekerd bent bij dit paard. Maar als je daar eenmaal aan gewend bent lijkt me dat geen probleem meer.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 08:00

Ik wist niet eens dat er nog nooit iemand opgezeten had. Bloos Haha!
Hij was wel gelongeerd met zadel en hoofdstel. Die man is gaan eten en hij zei van kijk maar even wat je er mee kunt en of het wat voor je is.
Tong uitsteken
Dus heb hem even gelongeerd en ik ben erop gegaan. Na een paar rondjes aan de longe vond ik dat het goed ging en ik voelde me erg vertrouwd toen ik erop zat. Toen heb ik gezegd doe maar los. En vervolgens heb ik de hele bak doorgereden in stap en in draf. Tong uitsteken
Wel vond ik dat het sturen er niet opzat hihihihi maar ja dat was logisch achteraf. TOen ik bijna klaar was kwam die man en die schrok in eerste instantie, maar hij vond het wel grappig, want hij zat thuis nog te denken of hij wel gezegd had dat er nog nooit iemand op had gezeten. Verdrietig

Ik voel me wel veilig op dat paard en hij was absoluut niet gemeen aangelegd. Mijn vorige paard heb ik ook zelf ingereden ( dit doe ik wel vaker voor andere mensen) dus ik ben niet bang voor het paard ofzo.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:03

Mijn paard is 1.77. In t begin moest ik erg aan zijn hoogte wennen. Nu valt eigenlijk niet meer zo op. Gewoon consequent opvoeden of ze nou groot of klein zijn maakt dan eigenlijk niet zo heel veel uit.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:04

Als ik jou was zou ik het gewoon proberen! Lachen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 08:08

ik zit er ook aan te denken gewoon te proberen omdat ik ook die garantie heb als het niet lukt of werkt, wil de eigenaar hem gewoon weer terug

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:10

Ik heb niks toe te voegen aan de al gegeven adviezen maar houd er wel rekening mee dat hij PAS 3 jaar is en zeker nog wel een aantal centimeter zal gaan groeien naarmate hij zicht verder ontwikkeld.
Wat is de afstamming van het paard, misschien dat je er zo achter kunt komen wat de karakter eigenschappen kunnen zijn en kun je aan de hand daarvan mede beslissen of je met dit paard verder wilt.

Succes

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:12

Gewoon doen en zorgen dat je goede begeleiding krijgt zodat je het paard goed kan inrijden en kan leren zijn grootte en kracht in ieder geval niet tegen je te gebruiken. Je zal best een keer ergens moeite mee krijgen, maar dat heb je ook met een 3 jarige van 1.65.

Wel is het zo dat je je er wel van bewust moet zijn dat een 3 jarig paard van 1.80 nog erg veel tijd nodig heeft om sterker te worden. Mijn paard is 1.84 en die hebben ze zelfs tot zijn vierde uit laten groeien en de twee jaar daarna zeer rustig ingereden/aangereden. Die is pas vanaf zijn zesde echt aan het werk gegaan. Ik heb daar wel een sterk paard voor terug gekregen wat werkelijk nooit wat mankeert!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:14

piewie schreef:
ik zit er ook aan te denken gewoon te proberen omdat ik ook die garantie heb als het niet lukt of werkt, wil de eigenaar hem gewoon weer terug

Hou er wel rekening mee dat ie nog groeid. In de praktijdk is zo'n joekel niet altijd even makkelijk. Denk bijv. trailer, maat van halsters en hoofdstellen. Mijn paard is groot en ook nog eens grof. Iets simpels als een paar strijklappen hebben ze niet in zijn maat. Dan moet je echt op zoek en is de keus beperkt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:15

Klinkt als een braaf paard als je voor hem valt zou ik het gewoon proberen.
Volgens mij is braafheid niet omgekeerd evenredig aan hoogte Haha! .
Succes!
Ik heb er trouwens ook eentje van zo'n 1.80!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:16

Of een paard van 550 kg nu beslist de benen te nemen of een paard van 750 kg, dat maakt voor ons mensjes ook niet meer uit Lachen

Op kracht hoor je niet te rijden, dat verlies je zelfs op een shetlander Lachen
Persoonlijk heb ik in die zin ook nooit veel vers hil gemerk qua rijden tussen een kleintje en een grote

Maar zo'n joekel heeft idd wel meer tijd nodig zoals andere ook al zeggen Ja
En laat je hem ook op de foto zetten?
Ze hebben net wat eerder kan op OCD.
En ook wat eerder kans op cornage.
Dus ik zou hem zeker laten keuren

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 08:27

ik laat zowieso mijn paarden altijd keuren. Dat vind ik belangrijk, want het is niet zomaar geld wat je eraan uit geeft.
Maar de afstammeling is Mill Reef x Glendale. Nu heb ik gehoord, dat Mill Reef nogal een heethoofd is klopt dat. De ruin die ik wil kopen, is net zo mak en super nuchter. Wat vinden jullie van de afstammeling dan?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 08:30

daffodil schreef:
Gewoon doen en zorgen dat je goede begeleiding krijgt zodat je het paard goed kan inrijden en kan leren zijn grootte en kracht in ieder geval niet tegen je te gebruiken. Je zal best een keer ergens moeite mee krijgen, maar dat heb je ook met een 3 jarige van 1.65.

Wel is het zo dat je je er wel van bewust moet zijn dat een 3 jarig paard van 1.80 nog erg veel tijd nodig heeft om sterker te worden. Mijn paard is 1.84 en die hebben ze zelfs tot zijn vierde uit laten groeien en de twee jaar daarna zeer rustig ingereden/aangereden. Die is pas vanaf zijn zesde echt aan het werk gegaan. Ik heb daar wel een sterk paard voor terug gekregen wat werkelijk nooit wat mankeert!

Ik pak het ook zeer rustig op, want het is een grote slungel en na mijn iedee is ie nog niet volgroeid.
ik ga echt heel rustig met hem aan de slag. Van mij hoeft ie ook niet binnen een maand een b proef te lopen. Ik laat hem eerst nog ff lekker groeien en verwacht eerst echt niet teveel van hem hoor.

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:31

ik heb ook een paard van 1.80, ben zelf 1.85, maar hij is geen mannen paard. ik denk dat je het gewoon moet doen. en net zoals runnigkawa al zei, als ze willen lukt het ze toch wel !

succes !

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:35

Mijn paard is ook 180 en hij imponeerde mij wel in het begin. Net als RK zegt: Het is inderdaad niet zo dat, omdat hij groter is, automatisch ook sterker is, een paard is altijd sterker.

Wat ik wel ervaar is dat hij in zijn bewegingen heel groot is. Dus als hij een keer wegspringt is dat direct een megasprong. Van het weekend heeft een vriendinnetje van mij, van 1.65, erop gereden. Zij had duidelijk zoiets van: Hij is mij een maat te groot.

Waar je ook denk ik rekening mee moet houden is dat dit paard wellicht nog geen conditie heeft (omdat hij groen is) en hij is zijn vertrouwde omgeving is. Ik zou (en niet om zijn maat) zeker op het aanbod ingaan om hem uit te proberen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:29

Ik ben 1.63 en heb ook een tijdje een paard van 1.85 gereden. Als je je zélf laat imponeren door de grootte, kan het in je nadeel gaat werken maar opzich is een paard áltijd véél sterker dus dan mag de grootte geen probleem vormen Clown .

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:30

Mijn merrie is ook 1.77 m.. Maar heb nog nooit problemen gehad tijdens het rijden met haar.. Ze kan sterk zijn.. Maar dat heb je meestal na flink wat werken er weer uit Tong uitsteken..

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:32

Ik ben net zo groot als jij en mijn vorige paard was ook 1.80. Ik reed hem vanaf mijn 13e al, toen was ik dus nog kleiner. Hij was geen 3 meer, dat scheelt dan wel.

Gewoon voor gaan zou ik zeggen!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:40

Komt het paard uit geesteren? Er heeft een hele tijd ook een 3 jarige Mill Reef x Glendale ruin van 1.80m op marktplaats gestaan en die kwam uit geesteren vandaan en was al zadelmak. Volgens mij hebben we het dus over hetzelfde paard, maar of het paard nu nog in geesteren staat weet ik niet. Ik heb bij die man uit geesteren ooit is een paard gekocht, niet duur maar er mankeerde dan ook van alles aan. Ik zou hem zeker laten keuren en niet alleen klinisch!!! Als we het over dezelfde handelaar hebben dan moet je gewoon even voorzichtig zijn met wat je koopt, ik had het idee dat hij veel afgekeurde paarden van andere handelaren opkocht. Niets ten nadele van die man hoor, hij was verder reuze aardig en je weet als je een goedkoop paard koopt dat er dan veel aan kan mankeren.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:44

Gewoon doen !!! Ik vind grote paarden vaak makkelijker dan kleinere. Zorg dat je goed begleiding hebt dan komt het wel goed denk ik! zolang je het zelf maar wil en er voor wil werken kun je bijna alles denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:47

Als je hem echt zo leuk vindt en echt de tijd hebt om hem uit te laten groeien, doen.
Ik zou wel 1 à 2 jaar wachten met rijden, juist omdat hij nu al zo groot is. Doe wel veel werk aan de hand, maar geef het skelet de tijd om uit te groeien en zo sterk mogelijk te worden. En zorg voor genoeg bespiering voordat je gaat rijden. Dan loop je veel minder risisco op blessures, etc. snel groot worden maakt vaak kwetsbaar voor rug en beenproblemen.

Verder zoals al gezegd: kan je aan die maten tuig, stalling, passende trailers, etc. komen. En kan je inderdaad zo'n groot paard uitzitten/met de beweging meegaan als die een keer een rare sprong maakt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 15:51

Ik ga vanavond nog een keer kijken bij het paard. Ik wil gewoon zeker weten dat dat hem is. zowieso ga ik er heel rustig mee aan doen en eerst veel handwerk en stemwerk, want op mijn stem reageerde hij helemaal niet. Hij moet nog veel leren, maar dat vind ik niet erg. ik heb vandaag ff op het grootste paard vd manege gezeten, 177. en jah super gewoon.... ZItten kanik wel, ik heb dat paard van de manege ook zadelmak gemaakt. Daarover maak ik me eigenlijk nu niet meer zo druk.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:28

Formaat zegt vaak niet veel. Ik heb als 9jarig meisje leren paardrijden op een paard van 1.70. Het zag er niet uit, maar ging prima, het was zo'n schat van een beest.

Je moet gewoon zorgen voor een goede opvoeding Lachen Als jij hem leert dat hij zich niet te sterk mag/hoeft te maken onder het zadel, is er niets aan het handje Haha! Succes met je paard, mocht je besluiten hem te kopen Ja