Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Als je zelf niet goed zit, kan je je paard nooit de hulpen precies goed doorgeven, en kan je hem nooit helemaal goed aanvoelen.

Als je niet goed zit ga je ook snel scheef zitten en andere tegenstrijdige hulpen geven denk ik..dondeyne schreef:Ik ben het ook met je eensAls je niet goed zit ga je ook snel scheef zitten en andere tegenstrijdige hulpen geven denk ik..
Denk alleen dat anders de lessen wel snel erg saai zouden worden.. zeker op maneges waar de niveaus door elkaar heen rijden..
Precious20 schreef:Urielle, in jouw geval vind ik dat toch net iets anders... Als ik zo eens in jouw profiel spiek dan denk ik dat jij wel ooit hebt kunnen zitten. Jij weet iig de correcte hulpen voor travers en de andere zijgangen. Je kan nu mss niet meer correct zitten maar je hebt ondertussen wel al genoeg ruitergevoel ontwikkeld om te weten wanneer jij je paard hindert en wanneer het goed gaat.
Een beginnende ruiter kan echter nog niet weten hoe een oefening moet aanvoelen, zeker niet als hij/zij nog niet eens onafhankelijk kan zitten. Dan ga je sowieso onbewus tegenstrijdige hulpen geven en je paard in de weg zitten. Imo moet je eerst een bepaalde basis hebben en dan pas kan je gaan nadenken om de zijgangen te gaan rijden. Maar hoe dan ook, aan je houding en zit zal je altijd moeten werken.

merel90 schreef:ik ben het met jullie eens. Ik wil wel even onderscheid maken tussen 2 soorten slecht zitten.
1. Je hebt een slecht evenwicht en stoort je paard, je kan geen onafhankelijke hulpen geven.
2. Er vallen dingen te verbeteren aan je zit, maar je kan onafhankelijke hulpen geven, hebt evenwicht en kan meegaan met je paard, je stoort hem niet.
onder nummer 2 versta ik dingen als hakken beter uitdrukken, handen rechtop enz.
als je tot nummer 1 slecht zitten behoort vind ik dat je eerst je zit moet verbeteren, als je tot nummer 2 behoort vind ik dat je best ook aan nieuwe oefeningen kan werken en paarden dingen kunt leren, het blijven natuurlijk wel aandachtspunten waar je aan moet werken..

merel90 schreef:ik ben het met jullie eens. Ik wil wel even onderscheid maken tussen 2 soorten slecht zitten.
1. Je hebt een slecht evenwicht en stoort je paard, je kan geen onafhankelijke hulpen geven.
2. Er vallen dingen te verbeteren aan je zit, maar je kan onafhankelijke hulpen geven, hebt evenwicht en kan meegaan met je paard, je stoort hem niet.
onder nummer 2 versta ik dingen als hakken beter uitdrukken, handen rechtop enz.
als je tot nummer 1 slecht zitten behoort vind ik dat je eerst je zit moet verbeteren, als je tot nummer 2 behoort vind ik dat je best ook aan nieuwe oefeningen kan werken en paarden dingen kunt leren, het blijven natuurlijk wel aandachtspunten waar je aan moet werken..
Lalidan schreef:Wat dat betreft vind ik de dressuur zadel van tegenwoordig geen verbetering. Mensen lijken beter te zitten, doordat een houding word afgedwongen, maar ondertussen kan de ruiter niet meer mee bewegen.... en zodra ze op een VZ zadel stappen, is er niks meer van de zit over!! Dan kan je in mijn ogen dus niet zitten.
) en je been moest daar gewoon ook een heel eind naar voren in vergelijking met mijn dressuurzadel. Voor mijn gevoel zat ik op dat zadel compleet in stoelzit! Mijn dressuurzadel heeft ook een vlakke vrije zit en als ik in de spiegel kijk onder het rijden klopt mijn beenligging wel. Ik heb echt mijn beugels een paar gaten korter moeten doen om mijn balans weer te kunnen vinden want ik had niks geen steun met die knieen zo naar voren!