Les geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katrien13

Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 14:00

Ik weet niet of het hier goed staat maar hier mijn verhaaltje:

Als je les krijgt in een groep moet de instructrice dan vooral naar diegenen helpen waar het wat minder mee gaat..of?
En dan waar het goed mee gaat wat laten rijden..??

Ik vroeg me af wat jullie hier van vinden..
Dus ik zou zeggen geef jullie meningen!!

katrien13

Re: Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 14:15

[quote="katrien13"]Ik weet niet of het hier goed staat maar hier mijn verhaaltje:

Les Geven
Stel, je rijd in een groep en je krijgt les van iemand moet diegene dan juist naar diegenen die goed rijden kijken en helpen?
Of diegenen waar het wat minder mee gaat?
Allebei even veel?
Of diegenen waar het wat minder mee gaat 100% en dan waar het goed mee gaat maar zelf wat laten rijden?

Geef jullie meningen!!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:28

Als ik op kamp ga oid, ben ik heel vaak (nu eigenlijk veruit altijd) de beste van een groep. Vaak krijg ik dan ook weinig-geen aandacht omdat ik het al goed doe volgens het niveau van die groep_het hoogste niveau van dat kamp dan. Maar ik zou liever hebben dat de instructrice mij even iets anders laat doen ofzo, wat meer werkt op dingen van mijn niveau. Dingen zoals "meer van achteren naar voren rijden, tempowisselingen, aanleuning" e.d. _ik zeg maar wat_ kan ik toch ook tussen de minder goede ruiters oefenen? Natuurlijk als ik op mijn paard les heb dan heb ik geen problemen omdat ik dan op m'n eigen niveau les krijg, maar daar gaat het hier niet om.

Ik vind dus dat de aandacht gewoon goed moet verdeeld worden, want ik weet zelf goed hoe het voelt om geen aandacht in een les te krijgen. En als het echt bij iemand specifiek te "slecht" gaat, dan moet die maar in een niveau lager Lachen.
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 26-08-07 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:48

Ze moet iedereen even veel aandacht geven diegenen waar het al wat beter mee gaat betalen ook gewoon hetzelfde bedrag voor de les, en daarbij hebben zij ook nog veel te leren.

R0sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:54

Ik vind het zelf niks om in een groep te rijden, je weet dat je minder aandacht krijgt, maar ja ik snap wel dat die instructirise wel meer naar de kinderen kijkt die minder goed kunnen kijken ..
Maar je betaald wel om les te krijgen dus moet ze gewoon iedereen t'zelfde aandacht geven

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:12

Wanneer er in een groep word gereden vind ik dat iedereen zijn eigen persoonlijke aandacht krijgt. Dit moet niet afhangen van de prestaties.
Verder vind ik dat een groep ook een beetje op ervaring en kunnen bij elkaar moet worden gezocht. Zo sluit alles beter op mekaar aan.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:34

Ik vind dat een instructeur iedereen even veel aandacht moet geven al rij je goed heb je alsnog wel altijd aandacht nodig om iets nog beter te maken. Wij hebben dan ook wel een beetje niveau`s bij elkaar liggen. Bij ons is het soms nog welleens andersom geweest beste krijgen aandacht en slechtere worden afgekraakt en afentoe niet geholpen zo hoort het dus echt niet.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:54

dat is dus het ''rotte'' aan paardrijles met een groep. Je krijgt weinig aandacht als een ander veel aandacht nodig heeft. Bijv een pony doet vervelend en diegene moet erbij geholpen worden. Een rijinstucteur moet ( vind ik ) dus gewoon op iedereen letten en iedereen even veel aandacht proberen te geven, ookal kan ik begrijpen dat dit moeilijk is. Je betaald voor les, en niet om even wat leuk voor jezelf te rijden als een ander moeite met iets heeft.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:59

dorienkee schreef:
dat is dus het ''rotte'' aan paardrijles met een groep. Je krijgt weinig aandacht als een ander veel aandacht nodig heeft. Bijv een pony doet vervelend en diegene moet erbij geholpen worden. Een rijinstucteur moet ( vind ik ) dus gewoon op iedereen letten en iedereen even veel aandacht proberen te geven, ookal kan ik begrijpen dat dit moeilijk is. Je betaald voor les, en niet om even wat leuk voor jezelf te rijden als een ander moeite met iets heeft.

Ja, precies. Maar bij mij was het ook welleens zo ouders van die kinderen komen kijken die kinderen krijgen allemaal aandacht pony van mij was vervelend en tsja mij lieten ze op dat moment zitten was zo boos. Volgende keer mn pa mee genomen toen kreeg ik opeens aandacht. Toen ben ik een keer naar hem toegestapt dat ik toch wel meer aandacht nodig heb omdat die zo moeilijk is. Sinds die tijd krijg ik wel vaker meer aandacht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:16

Ik probeer iedereen aandacht te geven op zijn eigen niveau maar als je echt beginnende ruiters bij ruiters die je al een stuk meer kunt laten doen hebt zitten is het vaak wel moeilijk. Vorige week had ik bijv. ruiters die nog niet goed zelfstandig konden sturen zitten bij ruiters waarmee ik bezig ben met rechtrichten en wijken enzo. Dan is het moeilijk om de les niet te moeilijk te maken maar wel interessant.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 07:49

Ik zou iedereen gewoon een keer apart nemen en dan zeg maar per persoon 10 min. (privé) les en voor de rest helpen wanneer het nodig is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:45

Miss_R_Horse schreef:
Ik zou iedereen gewoon een keer apart nemen en dan zeg maar per persoon 10 min. (privé) les en voor de rest helpen wanneer het nodig is.

In groepslessen werkt dat niet Ja
Ik heb 50 minuten waarbij er ook nog in- en uitgestapt moet worden, tussen de 8 en de 20 ruiters in een les. De galop moet ook met bepaalde paarden samen omdat ze anders aan de kletter gaan. En dan nog alles op dezelfde hand in dezelfde gang. Dan zou ik op 30 minuten bijvoorbeeld 17 ruiters moeten helpen, daar hebben ze niks aan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:03

Het is aan de instructeur om in groep met verschillende nivo's de leerlingen allemaal iets uitdagends te geven en iets om aan te werken. Dus die ene die het goed doet zet je aan een andere oefening.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:32

Urielle schreef:
Miss_R_Horse schreef:

In groepslessen werkt dat niet Ja
Ik heb 50 minuten waarbij er ook nog in- en uitgestapt moet worden, tussen de 8 en de 20 ruiters in een les. De galop moet ook met bepaalde paarden samen omdat ze anders aan de kletter gaan. En dan nog alles op dezelfde hand in dezelfde gang. Dan zou ik op 30 minuten bijvoorbeeld 17 ruiters moeten helpen, daar hebben ze niks aan.

Nee niet als je er zoveel moet helpen (Ik dacht een stuk of 8 max. Bloos )
En dan iedereen net iets minder dan 10 min.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:38

Een goede instructeur kan iedereen in de groep met een fijn gevoel van zijn paard af laten stappen. Als er echt grote verschillen zijn binnen de groep, is het handig als de betere promoveren naar een niveau hoger.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:06

Meer dan 8 in een groep zou ik sowiesow niet doen. Bovendien deel ik de groepen zo in dat de meesten ongeveer op hetzelfde niveau rijden. Beginners nooit met meer dan 4 in een groep (beginner= nog niet zelfstandig kunnen stappen, draven en galoperen). Dan kun je de aandacht goed verdelen, gezamelijke oefeningen doen waar iedereen wat aan heeft. Bij een echt probleem, de ruiter individueel helpen, maar de groep erbij betrokken houden door te laten zien wat er 'fout' gaat en hoe je dat op kan lossen.

In mijn eigen ervaring was ik vaak de beste van de groep en kreeg ik meestal weinig aandacht. Ik stap tegenwoordig zelf naar de instructeur bij een probleem en vraag om specifieke hulp, anders krijg ik vaak niet meer te horen als ''hakken naar beneden.' iets meer voorwaarts' enz.
Laatst ging het in een groepsles zo slecht en kon ik niet de hukp krijgen die ik nodig had, toen ben ik afgestapt en gaan longeren. :p

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:18

PattyOosten schreef:
Een goede instructeur kan iedereen in de groep met een fijn gevoel van zijn paard af laten stappen. Als er echt grote verschillen zijn binnen de groep, is het handig als de betere promoveren naar een niveau hoger.

Inderdaad.

Ik vind dat als je lesgeeft je iedereen in die les individueel moet beoordelen en dus ook iedereen aandacht moet geven. Als er 1 beter is in de les zie ik niet in waarom je die geen aandacht zou moeten geven. Het beste is dan om die betere over te plaatsen naar een hoger niveau zoals Patty al zegt. Dan krijg je een les waarin iedereen zo'n beetje op hetzelfde niveau zit.

Leedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:54

Ik vind groepsles ook niet echt super. Je leert veel meer van priveles. Al vind ik dat ze het op de manege hier in de buurt goed oplossen, zie altijd wel dat de instructie iedereen evenveel aandacht geeft, maar je krijgt dan niet specifieke aandacht die je in een priveles zou krijgen.

esra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:00

een instructriesche moet gewoon met iedereen uit de les zich bezich houden vindt ik leert iedereen wat bij

Marielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:00

Ik vind ook dat iedereen evenveel aandacht moet krijgen. Anders zou het niet eerlijk zijn tegenover degenen die wat meer kunnen. Als er mensen meerijden in een les die eigenlijk niet meekunnen en dus teveel aandacht opeisen, moeten ze gewoon teruggezet worden naar een les van een wat lager niveau naar mijn mening.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:01

Ik vind dat iedereen altijd ongeveer even veel aandacht moet krijgen.. soms kan iemand die problemen heeft even geholpen worden.. maar daarna weer aandacht verdelen.. Knipoog

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:21

um zelf geen ik les en probeer aan iedereen even veel aandacht te geven. ookal ben je beter dan de rest, een les is een les Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:29

Ik las net iets van 20 ruiters in een les???
Nou dat zou ik weigeren hoor, bij mij is 10 de absolute max.
Het is onmogelijk om mensen dan iets van persoonlijke aandacht te geven. Je bent op dat moment meer bezig met veiligheid en de paarden zelf, dan dat je les kan geven.
Als je een vaste groep hebt die iedere week rijdt kan het (bij mij tenminste) wel eens gebeuren dat de ene week de ene wat meer aandacht krijgt en de andere week de andere.
Als voorbeeld werd genoemd: Als iemand op een lastig paard/pony zit. Dan is het vanzelfsprekend dat die op dat moment wat meer aandacht krijgt, maar natuurlijk niet alle.
De volgende week zijn er weer anderen aan de beurt die op dat moment weer wat meer aandacht nodig hebben om wat voor reden dan ook.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:32

idd! 20 is super veel Bloos! 10 maximaal. 5 zou eigenlijk het beste zijn.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:08

Ik vind ook dat iedereen evenveel aandacht moet
krijgen , ik weet nu eenmaak hoe het voelt om niet zoveel
aandacht te krijgen gewoon omdat het niveau van de groep
lager ligt ( nu voel ik mij dikkenekkerig , mr goed )
n dat is helemaal niet tof ,
maar ik snap ook wel dat de instructrice daar niet altijd
tijd voor heeft x