Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

nelleke22 schreef:Ik heb leren rijden op een shetlandpony die helemaal niet ingereden was, ik lag er dus ala minuut af want bij 1 bok was ik al weer aan het zandhappen, ik heb hier veel van geleerd, want de pony is ingereden (door mij )
Ik rijd nog steeds op shetlanders en ik heb er al veel ingereden, ik blijf nu goed zitten en ben niet zo bang als 'manegemensen'
Op het moment rijd ik nu al weer zeker 10 jaar (ben 15 moet je nagaan ik was 5!!!) achteraf beetje gevaarlijk en nu rijd ik een arabier X new forest in
maar ik heb bij groene paarden vaak tog een beter gevoel zo kan ik mezelf ook beter inschatten, ik kan nu wel op een zz paard gaan rijden en piaffe en pasage gaan doen enzo, maar dat gebeurt omdat het paard dat kan en niet omdat ik dat zo goed kan
maar als ik nu op een zz paard zou stappen en mij word verteld hoe ik de hulpen voor zo'n oefening moet geven kan je ik er ws wel iets van maken, maar dat omdat het paard snapt wat de hulpen betekenen en niet omdat ik weet wat ik doe 
aerdenhout1 schreef:Tja....iedereen kan leren van een jong paard...ook als je helemaal geen ervaring hebt in het beleren van jonge paarden. Het is alleen zo verschrikkelijk jammer dat het voor het jonge dier meestal verkeerd eindigd!!!
maar wat minder voor het paard is]

Ronja schreef:Sja maar dat hangt helemaal af van de ervaring die zo iemand heeft. Stel dat iemand die al 10 jaar in de paarden werkt en al tientallen paarden heeft gereden voor de eerste keer een eigen paard koopt, dan is het natuurlijk geen punt om een groen paard aan te schaffen omdat de ervaring en de kundigheid er is. Maar als je een aantal jaar manegelessen hebt gedraaid denk ik niet dat je in staat bent om een jong paard op te leiden op een correcte en onderbouwde manier. En zeker kinderen zou ik zo'n paard niet verkopen. Ik vind dat je er toch al wel enige ervaring in moet hebben voordat je aan zo'n project begint.
Ik heb het dan wel over echt groene paarden he, niet een vijfjarige die al anderhalf jaar onder het zadel is een meerdere keren per week bereden wordt en goed aan de hulpen staat enz. want dat vind ik geen groene paarden. Toen ik mijn tienjarige merrie kocht kon die ook alleen maar stappen draven galopperen en een sprongetje. Onder een goed opgeleid paard versta ik niet een paard dat alle zijgangen kent, over de rug en verzamelt loopt of wissels springt, dat kun je prima samen leren.

maar ik denk heel goed na over alles wat ik doe, en heb ook hulp, en mensen die ik altijd op kan bellen als ik ergens over twijfel, en ik ga ook pas een stapje verder als ik zeker weet dat het paard én ik er klaar voor zijn, en ik heb iemand die het paard voor me vasthoudt waar zowel ik als het paard 100% vertrouwen in hebben, dat vond ik ook heel belangrijk. ik denk dat je van een jong paard heel veel leert (merk het bij mezelf), maar dat je er ook heel alert op moet zijn dat alles wat je doet verantwoord is voor jou én het paard.