Jou mening over deze kür

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Jou mening over deze kür

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 14:20

Hoi,

Ik weet niet precies of het goed staat, maar ik zat wat te internetten, en toen kwam ik dit tegen:

http://nl.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw&mode=related&search=

Ik heb zo het idee, dat menig ruiter/amazone, héél veel van deze combinatie (zouden) kunnen leren!

Wat is jullie mening hierover. Ik zie een aantal kleine foutjes, zoals de overgang naar draf (na de uitgestrekte galop) maar ik doe het hem niet na hoor!
Maar die passage, die is zó swingend, dat paard vind het helemaal geweldig (denk ik te zien dan) Go jij! Go jij!

WinBinChes

Re: Jou mening over deze kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:52

Briljante merrie, maar ze hadden ook niet voor niet Brons? Of was het zilver?? Erg jammer dat ze voor de wereldbeker geblesseerd was.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:57

Ohh... ja!!! Ik heb deze combinatie live gezien! Dat was zooooo gaaf! vooral toen het publiek masaal begon mee te klappen toen hij in de passage naar het halthouden/groeten toe 'swingde'.

Er is later nog wel wat discussie ontstaan over de jonge leeftijd van merrie (volgens mij 9) en het zwiepen van de staart, wat door velen als een vorm van verzet/pijn wordt gezien.

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:58

andreas helgstrand!! hij is zooooo te goed!!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 16:39

@ Rhodos;
Ja, die discussie heb ik niet gevolgd ofzo, maar als je ook maar een beetje oplet, zie je dat de merrie gewoon volkomen ontspannen is (oren bijv.) en hij rijdt héél netjes (netter dan de meeste, is mijn mening) er is bijna geen spoorgebruik (behalve voor de dingen waar het voor nodig is natuurlijk Knipoog ) te bekennen. Ook met zijn handen is hij heel vriendelijk, en de stang staat ook helemaal niet te strak.
(= mijn mening hoor)

Mijn paard gaat ook met zijn staart slaan overigens, als hij iets moeilijk vind.. Dat hebben toch meer paarden?

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:47

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:56

Haar kur is zeker mooier, maar ik vindt Matine magistraal in het bewegen en dansen. Veel mooier dan Salinero. Bij anky veel meer kippenvel wat mede door de muziek komt. Bij matine zit ik te genieten. wat kan die merrie bewegen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:57

Geweldig om te zien hoe hij dat paard om de hals vliegt. Haha!
Wat een geweldig paard. Lovers

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 17:25

Ik kan de kür van Anky niet bekijken, maar zoals WinBinChes het omschrijft.. Die extra's die de merrie geeft.. Die zie je zelden

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:34

kan wezen, maar ik word niet blij van de twee eerder genoemde dingen:
1) de nog jeugdige leeftijd van deze merrie, en het niveau waarop ze loopt. paarden zijn pas volgroeid op hun 8e jaar. ben dus zwaar benieuwd hoe lang deze 'heel' blijft. alhoewel; hij IS al stuk, toch? Bloos
2) het staartzwiepen, wat naar mijn idee toch een manier van verzet of protest is. vind het een onplezierig beeld geven.

dus ik word er niet warm of koud van, sorry...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:40

De ruiter heeft nu idd pech. Hij gaat nu met zijn derde paard naar de kampioenschappen ipv de schimmelmerrie Blue Hors Matinee. Eerste 2 paarden hebben allebei een blessure

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:57

Wat een supergave combinatie zeg! alles gaat ontspannen en vloeiend, echt wat een topmerrie én ruiter niet te vergeten!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:19

Salinero was zelf nog jonger hoor!! Die was 8 toen hij op dit nivo uitgebracht werdt! Daarbij stoor ik me niet heel erg aan het gezwiep. De oren staan er heeel erg mooi op. Staart zwiepen kan meerdere oorzaken hebben dan alleen protest. Daarbij zullen de oren er ook niet mooi op staan als het om protest gaat

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:00

Ik vind persoonlijk Salinero een móóier paard om te zien, maar da's een kwestie van smaak. De merrie geeft wel een heel fijn beeld, zwiepen met de staart kan meerdere oorzaken hebben en de leeftijd... Als we zo beginnen, kunnen we de hele dressuurwereld wel opvegen want hóe veel paarden zijn met 5 jaar wel niet 'Z-klaar' maar gewoon nog niet uitgebracht?

rian_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:21

Ik vind het een heel mooi paard, maar persoonlijk houd ik niet zo van "tv-paarden" zoals ik ze wel eens noem.
Ik zou het absoluut niet na kunnen doen, maar vaak vind ik die paarden zo gespannen lopen, niet alleen deze of bijvoorbeeld bij Anky, maar al die dressuur paarden die op hoog niveau lopen.
Ik vind bij deze ruiter vooral de overgangen niet echt soepeltjes en ook de pirouettes vind ik niet echt fantastisch.
Maar goed, nogmaals: ik doe het niet na!! Persoonlijk maak ik liever een cross ritje door het bos!!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:12

Hanmar schreef:
Ik vind persoonlijk Salinero een móóier paard om te zien, maar da's een kwestie van smaak. De merrie geeft wel een heel fijn beeld, zwiepen met de staart kan meerdere oorzaken hebben en de leeftijd... Als we zo beginnen, kunnen we de hele dressuurwereld wel opvegen want hóe veel paarden zijn met 5 jaar wel niet 'Z-klaar' maar gewoon nog niet uitgebracht?

en hoeveel daarvan blijven er gezond?? Ach gut naar mijn idee net zo fout dus. paarden groeien lang door, dus te vroeg belasten geeft op langere termijn problemen. punt uit. ben erg blij dat mijn paard iets voorzichiger opgegroeid is. die is 15 nu, en blijft nog wel even heel. Knipoog

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:27

Geweldige kur! Dat schimmeltje is echt een topper..
ik heb uiteraard al even geprobeerd de kur na te rijden, maar helaas.. ging niet zo goed Clown Vork

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:29

Ik vind het prachtig om te zien, van anky vind ik ook prachtig. Maar bij deze kur moet je inderdaad gewoon kijken en genieten.
Over het staart zwiepen kan ik geen mening geven. Ik weet er namelijk absoluut niets van af, van gespannen lopen ook niets.
Maar ik zie dan weer wel de oortjes Haha! Ook vind ik de merrie zelf prachtig, mooier dan salinero. Maar dat is kwestie van smaak.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:44

dierfysio schreef:
Hanmar schreef:

en hoeveel daarvan blijven er gezond?? Ach gut naar mijn idee net zo fout dus. paarden groeien lang door, dus te vroeg belasten geeft op langere termijn problemen. punt uit. ben erg blij dat mijn paard iets voorzichiger opgegroeid is. die is 15 nu, en blijft nog wel even heel. Knipoog

Dat bedoelde ik ook, niet helemaal handig verwoord Tong uitsteken Ik bedoel meer dat de discussie weer eens gaat over één ruiter, terwijl er zoveel meer van dit soort gevallen zijn!

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:04

De muziek van Anky is veel meer uitgekiend, ik vind haar kur ook afwisselender (en daardoor interessanter om naar te kijken) dan die van Andreas. Vooral de galopwissels op de diagonaal (geloof ik) van Salinero waren zo mooi in de maat!
MAAR als ik mocht kiezen zou het toch Matine worden...de swing in die passage miste ik echt bij Salinero. Wat een merrie, en wat een schwung...was er helemaal stil van toen ik het voor het eerst zag.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:14

ja Bleu horse martineeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben echt verliefd op dit beest.
En ja ze zwaaid met der staart, maar verder geeft het dier een ontspannen beeld, oortjes mooi naar voren.
Je kan aan de uitstraling van het dier zien dat ze geniet!
Zwiepen kan ook een gevolg zijn van het in balans houden, hoeft niet altijd protest te zijn!

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:21

dierfysio schreef:
het staartzwiepen, wat naar mijn idee toch een manier van verzet of protest is. vind het een onplezierig beeld geven.

Ik ben het volledig met je eens, staart blijft een graatmeter of het paard volledig durchgelassen is.....

Er zit toch ergens een laatste spanning in het lijf.

Manouk_puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:25

Ik vind het ook heel erg mooi!! vooral die passagee!:) die is echt leuk!!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:36

Ooooh wat heb ik zitten genieten.
En op het laatst passageerde ze echt op de maat van de muziek!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:39

Ik vind dat je duidelijk kan zien dat salinero meer "power" heeft. Hij komt meer van de grond, heeft een meer ondertredend achterbeen en deint meer.... Die schimmel moet ergens last van hebben, want dat staartgezwiep zegt wel degelijk iets.... Ik vind het persoonlijk storend, het geeft toch aan dat het paard ook ergens mee zit... Misschien door de jeugdige leeftijd moeite met de oefeningen, kweet niet..
Ik ben het wel eens met dat stukje over "spanning bij paarden op dit nivo". Ik wou dat ik het ze na kon doen, maar bij hoeveel van deze ruiters zie je bv het verschil nog tussen een gewone of een middenstap? De stap is de eerste gang die je verkloot zegt men wel eens, en ik vind dat er bar weinig paarden zijn op dat nivo, die nog behoorlijk stappen. Zo gespannen staan ze. En dat moeten ze ook, want ze moeten een hele prestatie neerzetten!

Kan wel zijn dat het lijkt of die schimmel er van geniet, maar dat geloof ik niet zo.... Ik geloof ook niet dat mijn paard ervan "geniet" als ik rij. Ik hoop dat ze het als prettig ervaart, maar ik geloof niet dat er ook maar 1 paard is dat denkt: Oh, wat loop ik hier nou echt van te genieten!!!. Dat is meer een menselijke eigenschap denk ik...Maar dat is mijn mening.

Nogmaals: Ik wou dat ik zo kon rijden....