te diep lopen is goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

te diep lopen is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:09

ik had net een discussie over het te diep lopen.
haar mening: ik ken paarden die er beter van worden als ze te diep lopen.
ik ben het daar dus niet mee eens. wat vinden jullie hiervan? kan een paard er beter van worden als hij te diep loopt?

asjemenou

Re: te diep lopen is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:10

nee, want te is nooit goed!
Van diep lopen kunnen paarden wel losser worden ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:15

we bedoelen ook meer paarden die echt te diep lopen, en waar niets aangedaan word, het word niet hersteld. en de paarden blijven dus té diep lopen..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:17

Dat is dus niet goed nee, een paard moet ten alle tijden naar de loodlijn kunnen worden gereden! (of ervoor)
Als dat niet kan, dan zijn ze gewoon in een houding getrokken en volgen ze de hand totaal niet.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:24

Ulricke Thiel heeft heeft een hele redenatie (waar ik het overigens mee eens ben) over 'te diep ingestelde paarden'. Ik denk dat te diep schadelijk is, Ulricke onderbouwt dit uitstekend. Vorig jaar was er, nadat Anky in opspraak (laag-diep-en-rond-methode) kwam een hele discussie rond dit onderwerp. Even buiten dit: Ik vind paarden die te diep zijn ingesteld zeer onnatuurlijk overkomen. Na mijn idee kan een te diep paard nooit beter gaan lopen. Doordat een paard 'bijna op de kop loopt' kan het achterbeen niet optimaal ondertreden. Hierdoor loopt een paard automatisch op de voorhand, iets wat toch niet de bedoeling kan zijn?

mennietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:41

ik sluit me volledig bij Tijgertje 86 aan , te diep lopen kan niet goed zijn doordat het paard te ver naar beneden komt is er teveel spanning en te weinig ontspanning waardoor de rest van het lichaam ook niet meer genoeg kan ontspannnen ( dit is wat ik altijd van mijn instructrice te horen krijg)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:45

ik heb ze liever te diep dan tegen de hand...

mennietje: een paard wat iets te diep loopt kan nog heel goed over de rug, actief van achter en ontspannen lopen!

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:45

ik vind hem niet veel te diep lopen, oke iets achter de loodlijn, maar wij doelen echt op veel te diep lopen, en daar ook niet aan werken

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:45

daar had ik het gisteren met mijn vriendin over maar wij vroegen ons dan af hoe kan je een pony die te diep loopt wat opgerichter laten lopen?

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:52

angel_moby schreef:
daar had ik het gisteren met mijn vriendin over maar wij vroegen ons dan af hoe kan je een pony die te diep loopt wat opgerichter laten lopen?

Been, meer ophoudingen. Ik doe het meer op gevoel dan dat ik echt weet hoe het moet Tong uitsteken

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:22

Ik heb zelf het idee dat diep i.c.m rond het loslaten van de rug bevordert maar ik vind diep en dan wat hoger ingesteld er heel raar uitzien. En dat lijkt me ook niet fijn voor een paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:30

Te diep is nooit goed omdat er te voor staat. Maar wat is te diep? Van mij mag een paard best laag en rond lopen zolang hij dat maar op eigen benen doet en het binnen het kunnen van het paard is. Als dit goed gebeurt kun je de voorkant zo weer omhoog rijden.
Diep rijden kan heel goed zijn mits te ruiter het op de juiste manier toepast en van tevoren een plan heeft over het hoe en waarom.

maaitjuh schreef:
maar ik vind diep en dan wat hoger ingesteld er heel raar uitzien. En dat lijkt me ook niet fijn voor een paard.
Snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Diep is laag en dus tegenover gesteld van hoog.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:32

Laag en rond is prima, te diep niet.
Vaak kruipt het paard dan achter de teugel, is dus niet nageeflijk en gebruikt zijn rug te weinig.
Bij laag en rond is dit wel het geval. Mits het op de juiste manier gebeurt Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:33

Katja schreef:
Te diep is nooit goed omdat er te voor staat. Maar wat is te diep? Van mij mag een paard best laag en rond lopen zolang hij dat maar op eigen benen doet en het binnen het kunnen van het paard is. Als dit goed gebeurt kun je de voorkant zo weer omhoog rijden.
Diep rijden kan heel goed zijn mits te ruiter het op de juiste manier toepast en van tevoren een plan heeft over het hoe en waarom.

maaitjuh schreef:
maar ik vind diep en dan wat hoger ingesteld er heel raar uitzien. En dat lijkt me ook niet fijn voor een paard.
Snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Diep is laag en dus tegenover gesteld van hoog.

Kin tegen de borst bedoeld ze denk ik.

Ik heb is een paard zien lopen, geweldige gangen had dat beest, werdt te diep gereden, weg geweldige gangen én achterbeen. Zo zónde. Scheve mond

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:37

Daarmee geef je aan dat het paard door die ruiter verkeerd gereden is maar dat wil niet zeggen dat het door minder diep te rijden beter was afgelopen.
Heb zelf genoeg paarden op stal gehad die juist veel beter zijn gaan bewegen (met name het achterbeen) terwijl ze diep gereden werden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:40

Katja schreef:
Daarmee geef je aan dat het paard door die ruiter verkeerd gereden is maar dat wil niet zeggen dat het door minder diep te rijden beter was afgelopen.
Heb zelf genoeg paarden op stal gehad die juist veel beter zijn gaan bewegen (met name het achterbeen) terwijl ze diep gereden werden.

Nee dat zeg ik ook niet.
De ruiter kon heel goed rijden hoor!
Ik zag alleen dat het zijn gangen beperkte want toen het neusje er uit kwam begon hij een stuk beter te lopen. Lachen
Het was trouwens op een clinic.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:44

Dat is dan een anders verhaal. Soms moet je ook even door een moeilijker punt heen en kan daardoor tijdelijk de paslengte wat verminderen om vervolgens de gang in z'n algemeen weer te verbeteren.
Vind overigens niet dat het achterbeen duidelijk slechter mag worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:45

Ik wissel in het rijden heel veel in halshouding: halsstrekken, lang en diep, arbeidshouding en opgericht. Ik vind het heel belangrijk dat dat kan en je paard wordt heel los in het lijf ervan.
LDR waag ik me niet aan, daar ben ik niet begaafd genoeg voor denk ik dus het gewenste resultaat krijg ik toch niet.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 17-07-07 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:47

Als we nu allemaal net zo'n talent hadden als Anky ( want daar komt dit vandaan ) dan was het , diep, laag en rond, een hele goede oefening om je paard los te krijgen! Jammer genoeg lopen er maar een paar Anky's rond in de wereld en jammer genoeg denken er een hele hoop meer, dat ze een van die paar zijn!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:55

Aerdenhout1: al ver voor Anky werd er diep en rond gereden alleen het Anky het nog extremer gemaakt.

Urielle: wat vind jij het verschil tussen halsstrekken en lang en diep?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:00

Met halsstrekken bedoel ik echt de hals gerekt tot minstens kniehoogte, evt. zelfs nog lager.
Lang en diep tussen borst en voorknie, hals iets ronder dan bij halsstrekken, neus er wel uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:02

Ook Anky rijd haar paarden in verschillende halshoudingen,die wisselt ook constant af,iedereen schijnt dat te vergeten..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:03

Ik heb het dan ook over het extreme! Je moest eens weten hoeveel paarden op de "Anky" manier gereden zijn of worden gereden en nooit meer met hun neus voor de loodlijn komen! Kijk alleen maar eens op wedstrijden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:04

Helemaal met Aerdenhout eens over dat extreme trouwens