veel liever met sporen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

veel liever met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 17:45

mensen kijken mij er raar op aan als ik ze vertel dat ik veeel liever met spoor rijd!

ik heb mijn paard altijd op spoor gereden, dat kwam omdat ie zo groot was en moeilijk bij elkaar te rijden was. ik heb nu een nieuw paard die ik zonder sporen rijd, en soms is het erg aantrekkelijk om ze om mijn laars te doen Bloos . ik vind het gewoon prettiger dat puntje waar ik de hulpen mee kan geven. alleen omdat ik het paard belangrijker vind heb ik gekozen nog niet met spoor te gaan rijden. hoewel ze soms wel wat lui kan zijn, komt nu denk ik ook door de warmte. maargoed hebben meer mensen hier last van ? of ben ik gewoon de enigste Haha!

Celinee

Re: veel liever met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:04

Op mij komt het nu over, dat je verslaafd bent aan je sporen. Het is natuurlijk veel makkelijker! Je hoeft er minder voor te doen. Toch kun je ook zonder sporen je paard voorwaarts laten lopen hoor Tong uitsteken
Nja je moet het zelf weten! Ik zelf, rijd niet met sporen.
Nou doeii

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:06

Celinee schreef:
Op mij komt het nu over, dat je verslaafd bent aan je sporen. Het is natuurlijk veel makkelijker! Je hoeft er minder voor te doen. Toch kun je ook zonder sporen je paard voorwaarts laten lopen hoor Tong uitsteken
Nou doeii

Huilen van het lachen

Spoorverslaafd. Clown
Ik vind het altijd leuk om met gemene sporen te rijden, echt niet aardig. Tong uitsteken
Maar ik ben al afgekickt.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:11

lotjj92 schreef:
mensen kijken mij er raar op aan als ik ze vertel dat ik veeel liever met spoor rijd!

ik heb mijn paard altijd op spoor gereden, dat kwam omdat ie zo groot was en moeilijk bij elkaar te rijden was. ik heb nu een nieuw paard die ik zonder sporen rijd, en soms is het erg aantrekkelijk om ze om mijn laars te doen Bloos . ik vind het gewoon prettiger dat puntje waar ik de hulpen mee kan geven. alleen omdat ik het paard belangrijker vind heb ik gekozen nog niet met spoor te gaan rijden. hoewel ze soms wel wat lui kan zijn, komt nu denk ik ook door de warmte. maargoed hebben meer mensen hier last van ? of ben ik gewoon de enigste Haha!

Op dit moment wil ik ze nog niet om mijn schoenen doen vanwege terugsturen naar de fabriek maar ik mis ze wel idd.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:12

Ik heb dat stiekem ook wel een beetje hoor.
Geef veel liever een tikje met m'n spoor dan dat ik moet bijtikken met een zweep bijvoorbeeld.
Op mijn eigen paard heb ik nooit met sporen gereden en nu nog steeds niet omdat zij heel goed aan de hulpen staat eigenlijk. Rij haar ook zonder zweep trouwens.
Maar op andere paarden vind ik het wel fijner.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:19

Sporen vind ik over het algemeen voor mensen met luie benen.
Een spoortje kan helpen als je een bepaalde oefening gaat perfectioneren, dus je kan wat scherper rijden daatop...als je paard de oefeningen goed beheerst moet hij dus al scherp zijn op je beenhulp en heb je daar dus geen spoortje meer voor nodig.
Ikzelf heb op Z niveau gereden zonder sporen...iedereen doet maar of die dingen erbij horen terwijl dat helemaal niet zo is.
Een spoortje kan dienen als hulpmiddels maar niet als dagelijks gebruik want dan is het doel van het spoortje weg en zal je paard ( en jezelf zeker) alleen maar luier worden voor het been.
En dan....sateprikkers aan je laars??

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:24

Dat is dus niet waar Marieke, je kan heel goed met sporen om je voeten rijden zonder ze ook maar te gebruiken.
Hetzelfde als dat je met zweep kan rijden zonder hem te gebruiken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:25

Nee hoor...je bent niet de enige! Liever sporen dan een zweep.
Ik vind alleen wel dat je een goede en vooral stille beenligging moet hebben, zodat je ze ook echt alleen maar gebruikt als het nodig is. Mensen met van die wapper benen die met elke stap de sporen in de buik van het paard drukken kunnen beter een zweep nemen. Of goed leren zitten met een stil been....dat is eigenlijk nog beter!

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:46

Celinee schreef:
Nou doeii

Sporen zijn niet om je paard voorwaarts te laten lopen, dan ben je verkeerd bezig. Ze zijn bedoelt om de buikspieren te activeren (vragen ervan) en dat de achterhand dan onder treedt.
En je kunt ze inderdaad ook gebruiken voor het wat scherper maken met sommige oefeningen, maar om ze voorwaarts te lopen komt bij mij wat slecht over....
Met een tikje achter je kuit met de zweep, als ze niet op je been reageerd, kun nje ze altijd even attend maken op je been.

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:03

ik ben eigenlijk gewoon heel klein dus ik vind het fijn om met sporen te rijden omdat mijn hulpen gewoon wat beter door komen en omdat ik met sweep rijden niet fijn omdat ik vrij kleine handen heb

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:43

Ik rijdt met niks, als hij niet reageerd dan krijgt hij een harde maar korte ''opdonder'' met mijn kuit. Werkt perfect. Hij is goed aan het been. Moet ik er wel bij zeggen dat hij 4 is en we verder ook geen oefeningen rijden die die verfijning van de spoor nodig heeft, ik vindt het onzin om de spoor er aan te hangen terwijl ik ze toch nauwelijks gebruik. Ik kan er prima mee omgaan, maar dat vindt ik geen excuus om ze er maar om te knopen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:44

Naomi_16 schreef:
Sporen zijn niet om je paard voorwaarts te laten lopen, dan ben je verkeerd bezig. Ze zijn bedoelt om de buikspieren te activeren (vragen ervan) en dat de achterhand dan onder treedt.
En je kunt ze inderdaad ook gebruiken voor het wat scherper maken met sommige oefeningen, maar om ze voorwaarts te lopen komt bij mij wat slecht over....
Met een tikje achter je kuit met de zweep, als ze niet op je been reageerd, kun nje ze altijd even attend maken op je been.

Ook dat kan zonder spoor, spoor is puur voor de verfijning van hulp, dus dat je nog kleinere hulpen kan geven

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:45

ik reed vroeger altijd zonder sporen
maar in de wvur is het verplicht vnf niveau 1 om met sporen te rijden en nu rijdt ik dus altijd met sporen, welliswaar altijd met stompe sporen met zo'n rubber erom

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:48

Ik heb dat zelf ook wel hoor, ik rijd véél liever emt spoor dan met zweep..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 09:19

het is niet een spoorverslaving, ik vind het makkelijk om het paard iets meer te kunnen trikkeren dan met zo'n breedte kuit er tegen aan te duwen. ik heb er inmiddels toch voor gekozen om met hele kleine stompte spoortjes te rijden

Afbeelding

en ze reageert er veel beter op! dus ik houd dit gewoon aan. bij mijn vorige paard reed ik wel met behoorlijk lange sporen omdat ik nogal klein was en dat paard nogal groot. maar nu heb ik een perfect maatje voor mij en is dat inprincipe niet nodig. en ik heb het idee dat ik beter mijn benen stil kan houden omdat de hulpen preciezer zijn. in ieder geval voelt dat voor mij zo

ook als ze dingen niet wil, bijv in verzet gaat wat ze nog wel eens kan doen. zet ik liever eventjes mijn spoor erin dan dat ik ga slaan. want daar maak ik haar gek mee, en ze is nogal zinnig dus al gauw beledigd.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:08

Ik rijd nooit met sporen.
Zoals marieke2 al zei gebruiken mensen met 'luie benen' vaak sporen. En da's verkeerd, daarom zijn sporen niet gemaakt.

@lotjj92:
Citaat:
hoewel ze soms wel wat lui kan zijn

Daaruit maak ik op dat jij met sporen rijdt omdat je paarden lui zijn.
Daarvoor gebruik je geen sporen, een paard moet zonder sporen ook goed aan het been zijn & lekker actief lopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:42

Ben ik het mee eens fiekhe maar..... wat als je nu een paard binnenkrijgt dat helemaal verkeerd gereden is en dus al lui is voor je been??

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:48

aerdenhout1 schreef:
Ik vind alleen wel dat je een goede en vooral stille beenligging moet hebben, zodat je ze ook echt alleen maar gebruikt als het nodig is. Mensen met van die wapper benen die met elke stap de sporen in de buik van het paard drukken kunnen beter een zweep nemen.

Hier ben ik het mee eens. Jammer genoeg zie je best wel vaak mensen die met sporen rijden en gewoon iedere pas zitten 'aan te drijven'. Dan zeggen ze: 'Nee dat komt omdat m'n benen meegaan met de beweging...' Ook de ruiters die al wat 'hoger' rijden.
Ik rijd zelf niet met sporen omdat het niet nodig is bij mijn verzorgpony en ik vind dat ik zelf niet genoeg stil zit met m'n benen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:56

Hmmm tsja..

Ik rij op een manege en daar rij ik liever met spoor dan met zweep ja.. Op een spoor 'reageren ze nog' op een zweep eigenlijk al nieteens meer.. Maar gebruik ze alleen als het nodig is!

M'n beenhouding is er alleen maar beter van geworden, voorheen lagen m'n benen nog wel te ver naar voren en mn tenen naar buiten, maar da's nu helemaal over! En rij ook vaak zat nog zonder sporen op paarden waarop dat nog goed te doen is.. Ik ben eigenlijk niet van plan me helemaal kapot te gaan drijven in dat ene uurtje in de week, dan dat ik één keer goed drijf met m'n spoor en 't paard de hele les loopt.. Is fijner voor 't paard maar ook voor mij.. Plus, als je ze niet goed gebruikt mag je ze afdoen bij ons op de manege Ja

Op de pony die ik ruim 1,5 jaar gereden heb reed ik wel altijd zonder zweep/spoor, die was voorwaarts zat en reageerde ook goed op de rest van m'n hulpen!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:22

aerdenhout1 schreef:
Ben ik het mee eens fiekhe maar..... wat als je nu een paard binnenkrijgt dat helemaal verkeerd gereden is en dus al lui is voor je been??

Mwah die heb ik op stal staan, die was als 3 jarige al doof op het been toen ik hem kreeg, zonder sporr er door heen gereden, consequent zijn en geduld hebben, maar daar ontbreekt het bij de meeste mensen aan. Het moet direcht in 1 dag klaar zijn

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:26

voor luien mensen nou dan is anky ook lui Clown duh ik kijk eerst naar me paard ze hoofd staat die op onweer nou dan doe ik me sporen om ken hem langer dan vandaag Lachen

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:21

Ik heb dit ook hoor Haha! Vind het echt rot als ik een keertje niet met sporen mag rijden (op studentenwedstrijden bijvoorbeeld is dat afh van het paard dat je rijd).. Ik ben nogal klein en dan is het moeilijk om een verfijnde hulp onder je zadel te geven en verschil te maken tussen kuit en hak, terwijl ik nu wel verschil kan maken tussen wel spoor en niet spoor.. Daarnaast rijd ik niet graag met zweep omdat ik dan mijn handen verkeerd ga houden..

En dat je paard er persé lui van hoeft, hoeft helemaal niet hoor (eigenlijk mag dat juist niet want anders gebruik je je spoor toch een beetje verkeerd)! Ik rijd sinds deze week toevallig mijn paard met spoortjes die de helft zo lang zijn als eerst en daar reageert ze precies hetzelfde op..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:54

ik gebruik ze niet en zeker niet voordat ik zo goed kan rijden dat ik ze verantwoord kan gebruiken en waar ze voor gemaakt zijn.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:25

spuit12 schreef:
voor luien mensen nou dan is anky ook lui Clown duh ik kijk eerst naar me paard ze hoofd staat die op onweer nou dan doe ik me sporen om ken hem langer dan vandaag Lachen
Nu dan heb je toch niet helemaal begrepen wat ik schreef... Mensen die sporen gebruiken omdat ze anders hun paard niet vooruit krijgen, dat zijn "luie" mensen. Als jij denkt dat Anky haar paard niet vooruit krijgt zonder sporen, goed dan is ze vanhetzelfde soort. Maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zo.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:35

WinBinChes schreef:
aerdenhout1 schreef:

Mwah die heb ik op stal staan, die was als 3 jarige al doof op het been toen ik hem kreeg, zonder sporr er door heen gereden, consequent zijn en geduld hebben, maar daar ontbreekt het bij de meeste mensen aan. Het moet direct in 1 dag klaar zijn
Inderdaad. Heeft geen zin om hem dan met sporen te rijden, dan helpen ze later niet meer als je ze nodig gaat hebben om dat waar ze voor gemaakt zijn. Zet je paard eerst goed aan het been zonder sporen, dan pas kan je als jullie er klaar voor zijn en als het nodig is sporen gaan gebruiken Lachen. Hoe je je paard aan het been zet?

Je begint met een lichte hulp te geven. Dus beide benen lichtjes aandrukken. Even, niet blijven plakken. Reactie? Belonen. Geen reactie? Harder herhalen + ev. een tikje van de zweep tesamen met je benen (als je er zeker van bent dat je paard ook niet op deze sterkere hulp zal reageren). Reactie? Beloon hem. Geen reactie? Geef eens een extra sterke beenhulp (schop) en een tik van de zweep. Belonen als er reactie komt.

Begin steeds opnieuw van een kleine hulp. Altijd consequent zijn. Denk dus niet even van "oh hij reageert toch niet, direct maar een ferme stamp geven"! Nee, steeds van een kleine hulp herbeginnen. Wees steeds duidelijk. Remmen en vooruit gaat niet samen. Let dus dat je niet (vaak onbewust) in zijn mond vasthoudt/tegentrekt of met je zit klemt.

Als je al sporen gaat gebruiken om je paard beter aan het been te zetten, heb je kans dat je er later _wanneer je die sporen wilt gebruiken om voor wat ze gemaakt zijn te gebruiken (met minder meer krijgen)_ minder resultaat mee hebt. Lachen