fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anita87

fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 16:11

Ik zit vaak vol verbazing te lezen hier op bokt, hoevaak er wel niet gezegt word; mijn paard doet dit of dat, mijn paard kan het niet, mijn paard wil niet nageven, (bijna) nooit lees je dat de ruiter zich bewust is dat de fouten die een paard maakt bij de ruiter ligt.

Een paard wat in de wei loopt maakt geen taktfouten hoor, zet ook de rug niet vast etc.

Ik heb zelf ook een periode gehad dat ik mijn paard overal de schuld van gaf en hier heb ik heel erg spijt van, want ik weet nu donders goed dat het MIJN fouten zijn. Gelukkig heb ik nu een hele goede instructeur, die naast het lesgeven ook een groot deel theorie geeft. Paardrijden is zó veel meer als veel mensen denken.

Ik wil niemand aanvallen, maar ben benieuwd of meer mensen dit hebben?

Mensen die ook bezig zijn met het hoe en waarom? Scala der.. het is zo interessant allemaal...

ben benieuwd naar reactie's.

groetjes

KiWiKo

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:13

fout ligt altijd bij de ruiter Lachen Lachen ook al is het paard zo naar, dan alsnog ligt de fout bij de ruiter

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:14

de fout ligt vaak bij de ruiter, niet altijd..

volg dit topic, ben benieuwd wat andere mensen ervan zeggen Lachen

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:15

Ben het er niet helemaal mee eens vaak licht het wel bij de ruiter maar de pony heeft ook wel zijn fouten Als jij altijd goed springt en de pony race is een keer op de hindernis af waardoor het mis gaat hoeft dat niet jou schuld te zien '' mijn mening '' Tong uitsteken xx ELINE

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:16

nee fout ligt altijd bij de ruiter Lachen Lachen ook al is een paard zo naar, en zo vervelend........... dat betekend niks meer en minder dan dat de ruiter die erop zit het niet goed doet ergens Lachen

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:19

KiWiKo schreef:
nee fout ligt altijd bij de ruiter Lachen Lachen ook al is een paard zo naar, en zo vervelend........... dat betekend niks meer en minder dan dat de ruiter die erop zit het niet goed doet ergens Lachen

Mee eens Lachen Er was ook ergens een topic, over 'over de hindernis slaan '.
Dat weigeren is een goed voorbeeld dat het aan de mens ligt. Tenminste, dat vind ik Lachen Een paard zal of bang zijn, of niet goed uitkomen, of de ruiter geeft de verkeerde hulpen. Ik vind het ook altijd flauwe kul als mensen zeggen; 'Ja me paard doet dit en dat om me te pesten.'
Of ben ik de enige die dat vind?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:20

ne hoor, paarden weten het in de regel wel Lachen Lachen het zijn de mensen die moeten om leren gaan met het wezen paard

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:22

minimaal 90% van de fouten worden door de ruiter veroorzaakt.
Het kan zijn dat je paard in de puberteit zit en liever iets niet wil dan wel, maar door duidelijk te zijn bij het trainen zul je op wedstrijden ook weinig problemen ervaren.
Mijn paard is erg bang(altijd al geweest)
maar ik merk zelf als ik relaxt ben en ook niet in problemen ga denken(zal hij schrikken of nou daar wil hij vast niet bij langs)
dan heeft hij veel minder problemen.
In het bit nummer van juni word het verband gelegd tussen ruiter en een kreupel paard!
misschien wel interessant!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:22

We vergeten vaak dat de meeste paarden al een eerdere eigenaar hebben gehad. Op het moment dat een paard geboren word kan het b.v al verkeerd gaan. Koop je nu toevallig zo'n paard waarbij iets niet goed is gegaan, lijkt het misschien dat het paard dwars is, maar ergens is er dus altijd iets mis gegaan door de mens! En dat is dus het moeilijke van paarden africhten of heropvoeden!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:23

Fout ligt altijd bij de ruiter, ben ik ook mee eens Ja Haha!

Geloof ook niet in het verhaal dat een paard vandaag geen zin had, of iets niet wil. Dan is er wat aan de hand, of de ruiter of tuig of een lichaamelijk pijntje. De redenatie dan een paard geen zin heeft, dat vermogen heeft een paard niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:24

wat een paard ook doet, hoe het verleden ook geweest is..... maakt allemaal geen bal uit

met de juiste ruiter gaat het wel goed Lachen

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:25

indd. ligt het vaak aan de ruiter...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:27

Ik vind ook dat de fout (bijna) altijd bij de ruiter ligt. De ruiter moet duidelijk zijn in wat hij/ zij wil. Als een paard niet 'gehoorzaamd', dan is de ruiter waarschijnlijk gewoon niet duidelijk in zijn hulpen, en ligt het niet aan het paard!

Maar.. Een paard kan ook wel eens een minder dagje hebben, bv spierpijn of een ander pijntje.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:28

jah en dit moet zelf aan kunnen voelen!
hier heb je geen instructie voor nodig
ik heb ook geen les...ik ga op mijn gevoel af!!
k heb mijn paard vorige winter rust gegeven..de M2 was voor mijn paard iets aan de zware kant,maar hij bleef goed presteren.
Als ik hem door was gaan rijden,meteen naar het Z was hij door gedraait denk ik.
Na zijn "winterslaap" was hij als herboren!
Hij vind alles weer leuk,wedstrijden, trainen!

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:28

Ieder wezen maakt wel eens een fout, dus een paard kan ook iets verkeerd doen.
Zodra je het rijtechnisch bekijkt zal je de fout altijd bij de ruiter kunnen vinden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:29

en dan alsnog joonsel ligt het aan de ruiter Lachen een goede ruiter houd daar namelijk rekening mee en pikt het signaal van het paard op

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:29

Precies KiWiKo...maar het maakt het wel allemaal een stuk moeilijker om er achter te komen waar het fout is gegaan! Ik heb het nu over de hele moeilijke gevallen die hier af en toe binnen komen.
En het kost zo veel tijd en zo veel geduld om een paard dan weer goed te krijgen. Ik reageer dan ook meestal erg heftig op topics waar 14 a 15 jarige weer zo nodig paarden moeten africhten, met alle gevolgen van dien.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:30

het ligt idd altijd bij de ruiter ja Ja daar ben ik het mee eens Bloos
paarden willen heus wel voor je werken en je best voor je doen,daarom bestaan er ook bijna geen valse paarden,maar als je paard iets niet snapt tja,.dan gaat hij idd ''vervelend'' doen..volgens de ruiter athans.de werkelijkheid is gewoon dat het paard het niet snapt.als je dan gaat slaan of schoppen dan snapt hij het nog niet.bijvoorbeeld als iemand japans tegen je praat,dat versta je natuurlijk niet,maar als die gene japans gaat schreeuwen dan versta je het nog steeds niet.dat is hetzelfde als het paard.stel je voor dat de ruiter dan de japanner is,die steeds harden schreeuwt.of in dit geval steeds harder slaat of schopt tja..daar los je niks mee op Knipoog

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:30

Ik vind ook, de fout leg altjd bij de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:31

aerdenhout1 schreef:
Precies KiWiKo...maar het maakt het wel allemaal een stuk moeilijker om er achter te komen waar het fout is gegaan! Ik heb het nu over de hele moeilijke gevallen die hier af en toe binnen komen.
En het kost zo veel tijd en zo veel geduld om een paard dan weer goed te krijgen. Ik reageer dan ook meestal erg heftig op topics waar 14 a 15 jarige weer zo nodig paarden moeten africhten, met alle gevolgen van dien.

haha kennut Lachen Lachen

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:38

just_bassie schreef:
In het bit nummer van juni word het verband gelegd tussen ruiter en een kreupel paard!
misschien wel interessant!

inderdaad interessant..
mijn vz pony is de laaste tijd bijna elke kreupel nadat haar baasje geweest is.
Terwijl ze de dag daarvoor met mij wel goed liep, verbaasd me dan toch dat ik hoop; tosca is kreupel terwijl ze de hele week goed liep....

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:40

KiWiKo schreef:
en dan alsnog joonsel ligt het aan de ruiter Lachen een goede ruiter houd daar namelijk rekening mee en pikt het signaal van het paard op

Daar ben ik het ook wel mee eens hoor! Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:49

Ruiter Ja. (en dat merk je echt) Misschien in een héél uitzonderlijk gevalletje bij het paard. Maar da's nog minder dan 1 %.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:56

hmm ik weet het niet hoor Tong uitsteken

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:06

er zijn toch echt wel momenten dat het paard ook aandeel heeft in miscommunicatie...
Als ik met tosca op het zandpad rij en ze mag niet in rengalop gaat ze ervandoor, gelukkig gaat dit na veel oefenen en vooral veel geduld al een stuk beter, maar paarden blijven dieren, met een eigen mening en een eigen willetje...