Wedstrijd rijden waarom? te weinig recreatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IR6891_

Wedstrijd rijden waarom? te weinig recreatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:03

Hallo,

Wat ik mij al een tijdje af vraag is het volgende....

3/4 van de wereld in de paardensport rijd wedstrijdgericht,

Wat vind jij belangrijker.. recreatief? of dressuurmatig? en waarom?
Laatst bijgewerkt door IR6891_ op 03-07-07 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

marijkedam

Re: Wedstrijd rijden waarom? te weinig recreatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:14

Ik denk dat het ook voor wedstrijdpaarden belangrijk is dat ze af en toe mogen afwisselen met boscrossen.
Of als je niet wilt crossen, is een ontspannen buitenritje ook goed natuurlijk Knipoog

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:15

Dat lijkt mij dus ook ja, om eens lekker ale spanningen los te gooien vind ik dat belangrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:57

Waarom zou het één het ander uit moeten sluiten?
Ik rij western en ben fanatiek in wedstrijden. Maar ik rij 'dressuurmatig' om mijn paarden sterk, soepel en recht te maken en houden. En ik rij ook lekkere buitenritten met ze.

Dus waarom kiezen als het allemaal kan???

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:58

ja geen idee, daarom vraag ik het ook Haha!

maar omdat vaak over het eé'n het ander word gezecht,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:00

marijkedam schreef:
Ik denk dat het ook voor wedstrijdpaarden belangrijk is dat ze af en toe mogen afwisselen met boscrossen.
Of als je niet wilt crossen, is een ontspannen buitenritje ook goed natuurlijk Knipoog

En ik vind het belangrijk dat ook een recreatieruiter aan dressuur doet om zijn paard in elk geval heel te houden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:01

Dat ben ik met Urielle eens. Ik denk dat er heel veel recreatieruiters zijn die hun paard leed aan doen door ze scheef te rijden en met weggedrukte rug te laten lopen.
Ik griezel altijd een beetje van mensen die "niet hoeven te lessen omdat ze alleen maar recreatief rijden".

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:03

ja dat vind ik ook wel, recreatief of niet, les heb je zoiezo nodig, want de basis heb je allebei nodig. of te zorgen dat je je paard ook op een goede wijze moet rijden en niet spieren of andere onderdelen van het lichaam verkeert te belasten

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:04

ik heb nog geen wedstrijden gedaan. ik rij recreatief. maar ik doe wel jumping thuis. en dressuur. gewoon omdat ik het graag doe, daarvoor moet ik geen wedstrijden doen hoor! oh ja en voor de mensen: ik volg om de twee weken les, dus ik rij helemaal nt scheef of dergerlijke dingen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:07

Ik rijd dressuur en endurance wedstrijden, maar heb mijn pony voor mijn plezier dus heb juist veel lol met hem. Dressuurmatig rijden vind ik ook belangrijk voor zijn gezondheid, als dat goed voorelkaar is gaat hij juist door de dressuur langer mee Lachen

Lekker buitenrijden vind ik ook super en doe dat toevallig ook nog in wedstrijdvorm, omdat ik dat leuk vind. Mijn pony vind die ritten geweldig, je rijd dan ook in de mooiste gebieden Haha!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:09

Ik vind het belangrijk om je eigen doel te behalen. Bij de een is dat wedstrijden rijden, hoger komen (of dat nu met winstpunten is of met de band van je paard dat maakt niet uit) bij mij is dat recreatief rijden. Ik houd van ontspannen rijden, lekker naar buiten, naar het strand/bos/park en dit met afwisseling in de bak. Heb hier altijd maar 1 reden voor gehad en dat was mijn faalangst, ik kan geen wedstrijden rijden omdat ik het niet durf, en aangezien het niet verplicht is..ga ik mijzelf niet tot zoiets moeilijks zetten. Dan heb ik sinds een jaar of vier mijn enkels die met intensief bakwerk naar binnen dreigen te klappen, het gebeurd niet maar doet wel veel pijn. Met recreatief rijden, rijd ik niet strak rechtop..dan zit ik gewoon lekker (wel netjes) en rijd ik desnoods heel de rit in stap als het niet gaat. De laatste tijd merk ik wel dat het niet alleen daarom gaat, ik vind het gewoon leuk. Net zoals vele mensen wedstrijden leuk vinden. En nogmaals..of je nu wedstrijden rijd omdat je het leuk vind dat mensen naar je kijken, of dat je het doet voor de punten wat dan ook..dat is hetzelfde als dat jij zegt ik rijd recreatief omdat ik het fijn vind dat mensen naar me kijken (bekijks komt van alle kanten als je buiten rijd niet waar?).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:14

Wedstrijden rijden in de discipline waar ik mee bezig bent betekend: veel tijd, veel geld en lange afstanden, omdat ze toch vaak ver uit de buurt zitten. De tijd heb ik niet, niet voor de wedstrijden en niet om konsekwent en fanatiek ergens naar toe te werken, en het geld dat dat gaat kosten geef ik liever ergens anders aan uit. Dat betekend niet dat ik niet hard aan het werk ben....op mijn manier dan. En als ik een uur hard heb gewerkt en het lekker ging, hoef ik dat niet te bewijzen, niet voor mezelf en niet aan een ander.

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:15

klopt. mee eens Knipoog ook wat ladyElmira zei

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:16

idd die mening heb ik ook cassidy en lacy elmira!
ik geniet er ook gewoon van van wandeling. te rijden buiten en ook intenstief. Het blijft voor ons een hobby

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:19

Dressuur bijhouden vind ik voor elke ruiter noodzakelijk
Wil je je paard heel houden zal je hem zo moeten rijden dat hij een ruiter goed kan dragen.
Dat betekend niet elke dag in de bak les hebben hoor Lachen

Verder ben ik iemand die op wedstrijd gaan gezellig vind
Niet elke week, maar in de zomer om de week, gewoon lekker in de buurt, dus geen uren trailer
In de winter 1x in de maand of zo.

Maar daarnaast maak ik graag thuis een sprongetje en rij ik ook graag buiten.

Kan allemaal best samen Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:25

runningkawa schreef:
Dressuur bijhouden vind ik voor elke ruiter noodzakelijk
Wil je je paard heel houden zal je hem zo moeten rijden dat hij een ruiter goed kan dragen.
Dat betekend niet elke dag in de bak les hebben hoor Lachen

Verder ben ik iemand die op wedstrijd gaan gezellig vind
Niet elke week, maar in de zomer om de week, gewoon lekker in de buurt, dus geen uren trailer
In de winter 1x in de maand of zo.

Maar daarnaast maak ik graag thuis een sprongetje en rij ik ook graag buiten.

Kan allemaal best samen Lachen

Precies Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:48

Ik vind het altijd wel grappig dat bij wedstrijd of recreatie vaak de grens getrokken wordt tussen wedstrijd rijden (voor de prestatie, de winst, de resultaten) en recreatief ( = voor de lol). Ik heb lol in het rijden van wedstrijden. Ik vind het tof voor anderen dat zij er plezier in hebben om alleen thuis te rijden maar zonder doel om naar toe te werken en de wedstrijdthrill heb ik in het thuis trainen ook geen plezier Lachen

Ik zie de grens dressuur of recreatie gewoon niet zo strak. Een recreatieruiter dressuurt ook wel eens thuis, een dressuurruiter rijdt ook voor de lol, want centen zijn er echt niet veel in te verdienen Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:58

Ben het met Urielle eens.

Ik rijd veel buiten, ik les 1 keer in de week en ik rijd ook een paar keer per week in de bak of op een groot grasveld waar ik "dressuur" oefeningen doe zoals gewoon in de bak Knipoog En ik doe héél af en toe mee met wedstrijden (tot nu toe 2 keer meegedaan)

In de bak rijden is belangrijk voor de spieren en om te zorgen dat ze niet stijf worden aan 1 kant of dingen verleren. Aan de andere kant vind ik buitenrijden ook een goede training voor je paard, je paard leert dat niet alles eng is.

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:04

Ik ben zelf ook een echte wedstrijdruiter maar ga eigenlijk altijd 1 keer in de week met mijn paard een buiterrit makan, Crossen doen we dan net weer niet aan maar ook alleen stappen met een ontspannen teugeltje vind ie heerlijk. Een keer wat anders, weer andere dingen zien. Ik denk dat het ook zeker ontspannend is, een keer geen moeilijke oefeningen of rondjes in de bak lopen.
En voor die van mij komt er ook nog eens bij dat hij altijd alles eng vind dus daar went hij dan ook gelijk aan.

IR6891_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:07

dat is dan precies een goede les om hem dingen te laten ontdekken die hij eng vind. Knipoog ik vind dat elk wedstrijd ruiter, gemiddeld 1 of 2 in de week (als de omgeving het toelaat) lekker buiten moet gaan rijden, al is het een uurtje stappen in t zonnetje, of een drafje door t bos
even lekker weg uit de oefeningen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:16

IndianRose__ schreef:
dat is dan precies een goede les om hem dingen te laten ontdekken die hij eng vind. Knipoog ik vind dat elk wedstrijd ruiter, gemiddeld 1 of 2 in de week (als de omgeving het toelaat) lekker buiten moet gaan rijden, al is het een uurtje stappen in t zonnetje, of een drafje door t bos
even lekker weg uit de oefeningen

Tja, ik lig liever niet onder 600 kilo paard Haha!
Wij hebben hier een kruispunt met een wei met koeien en daar ligt hij elke keer op zijn rug op het asfalt als ik hem aan de hand mee heb. Not a chance dat ik dat onder het zadel probeer hoor Knipoog
Wij wandelen wel Cool

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:34

dressuurmatig vind ik persoonlijk het belangrijkste, ik rijdt ong. 4keer per week dressuur
en ga ong. 2 keer per week het bos in voor de ontspanning, 1keer lekker rustig stappen(als hij de dag ervoor hard heeft gewerkt) en 1keer lekker crossen door de bossen

ik vind het belangrijk dat de paarden plezier hebben in wat ze moeten doen, dus zorg voor veel afwisseling Lachen
wandelen en fietsen doe ik ook regelmatig
springen doe ik ook wel eens, maar ben ik 'nog' niet zo'n kei in Knipoog

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:42

ik ben voor recreatief.
veel afwisselen voor je paard, lekkere lange rustige buitenritten maken, springen, een keer goed aan het dressuren en natuurlijk af en toe lekker crossen en zonderzadel rijden.
evt een onderling wedstrijdje op zijn tijd

ben het niet met mensen als ze zeggen 'ik hoef geen les want ik rijd recreatief'
je bent nooit klaar met leren en het is goed om wel eens wat van je paardje te vragen. dan krijg niet zo'n verschrikkelijk lui paardje.

met wesdtrijd ruiters is zeker niets mis, als ze hun paardjes maar niet elke dag een vol uur alleen maar in de bak laten lopen, maar zoals meerdere mensen ik hier hoor zeggen ook 1 a 2 keer in de week een ontspannen buitenrit maken, ik denk dat je paardje daar een stuk happyer van wordt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:28

Dat moet iedereen toch voor zichzelf weten? Als je recreatief rijden leuk vind, dan moet je dat doen. Maar besef dan ook dat dit niveau niet te vergelijken is met wedstrijden, dat doen sommige nogal eens. Ze rijden al jaren paard (lekker naar buiten) dus dan ben zijn ze een goede ruiter. Dat gaat niet op. Sommige recreantjes hebben nooit les, of enkel op de manege 1x p.w. Dat is allemaal prima en moeten ze zelf weten, maar sommige denken dat ze dan ook geweldig rijden. En sommige wedstrijdruiters doen dat zelfs niet. Clown

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:42

ik rijd graag dressuur, ik vind het heerlijk om te voelen als een paard zich verbeterd. om oefeningen zoals schouderbinnenwaards te doen enz. en ik vind het leuk om te presteren. en om hogerop te komen. en om dan thuis weer te gaan trainen om beter te worden Bloos