Ik ben zelf net begonnen met vaker wedstrijden te gaan rijden. De pony die ik nu heb is mijn eerste eigen pony en ik had dus nog geen eerdere wedstrijdervaring. Daarentegen ben ik al wel 16 jaar, wat (als ik op concoursen kijk) vrij oud is om nog in de B te rijden met een E. Nu is mijn pony kreupel en heb ik veel concoursen moeten missen. Mijn winstupunten zijn dus nog steeds erg 'mager' en ik ben nog steeds B. Dit kom ik echter over al tegen. Er wordt bij niveau meteen gekeken naar wat je op wedstrijden rijd. Ik merk dit bij de lesindeling, maar ook bij het invullen van het formulier voor de HH's instructieweken. Dat ik B rijdt, wil toch nog niet zeggen dat ik ook nog een beginner ben. Alleen het feit dat ik nou eenmaal niet vanaf mijn 6e al een eigen pony tot mijn beschikking heb gehad en niet een echt 'wedstrijdmens' ben, betekent nog niet dat ik geen goede ruiter ben. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat wel een echt goede ruiter ben
. En daarbij zie ik op concoursen al bij de A en B pony's dat kinderen aan het trekken en trappen zijn om de pony's in de 'juiste houding' te krijgen. Het lijkt wel alsof het alleen nog maar gaat om de wedstrijden en je wedstrijdniveau. Terwijl naar mijn mening het juist belangrijk is dat (vooral) kinderen de lol van paardrijden zien. Het 'serieuze' werk komt later wel toch? Ik vind het gewoon erg jammer. Het is naar mijn mening allemaal al veel te vroeg veel te professioneel.
Sorry voor dit lange 1e bericht. Ik ben benieuwd wat jullie denken.
Ik rij nu wel al een klein jaar jumpings met m'n paard en bij mij gaat het erom dat ik er plezier aan heb! Ik kom ook wel eens teleurgesteld terug naar huis hoor. Ik heb ook al gezien dat het onder jongeren tussen de pony's wel erg wedstrijdgericht eraan toe gaat, vaak staan de ouders daar ook voor een groot deel achter... 
Het is nu eenmaal zo dat er verschillende takken zijn in de paardensport en dat daar elk anders word op neer gekeken. Als je dressuur doet zonder wedstrijden, zullen ze vakker raar kijken, dan dat je western doet en geen wedstrijden rijd.
Dat wil echter niet zeggen dat ik niet serieus bezig ben met paarden. Qua rijden train mijn paard net zoals een wedstrijdruiter dat zou doen, ik heb les en verdiep me in de theorie. IRL heb ik eigenlijk nooit last van vooroordelen, mensen die mij en mijn paard kennen weten wel beter. Op het net krijg ik weleens het idee dat je niet serieus genomen wordt als je geen wedstrijden rijdt, net alsof we alleen maar wat hobbelen... Ach, laat ze dat dan maar denken, zolang ik er plezier in heb vind ik het prima
wilde eigenlijk alleen een kort voorbeeld geven.