Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
speedy_cindy schreef:Zelf heb ik tot nu toe op mijn pony alleen nog zonder zadel gereden en vandaag voor het eerst met zadel en mijn pony liep een stuk minder lekker in draf, het kan natuurlijk ook komen omdat het allemaal wennen is met een zadel op je rug dat iemand gaan staan en gaat zitten. Maar dan alsnog vraag ik me af hoe goed het is voor de pony.
daantjuhhh schreef:ja want met doorzitten belast je de rug constand.
Het word ook aangeraden om op jonge paarden niet zo veel door te zitten!
Wat er waar van is weet ik niet.
speedy_cindy schreef:daantjuhhh schreef:ja want met doorzitten belast je de rug constand.
Het word ook aangeraden om op jonge paarden niet zo veel door te zitten!
Wat er waar van is weet ik niet.
oke maar je gewicht verdubbelt als je neer komt hoorde ik dat lijkt mij niet zo prettig
Urielle schreef:Je zit vaak eigenlijk ook nauwelijks, omdat je continu aan het 'veren' bent, dus eigenlijk zodra je het zadel raakt kun je weer omhoog. Als je echt gaat zitten ben je volgens mij achter op de beweging.
Urielle schreef:Nee, doorzitten is zwaarder voor je paard, want dan zit je continu.
maar omdat ik niet goed lichtrij ontlast ik het paard wel.
KiWiKo schreef:lichtrijden is zwaarder voor het paard, GOED lichtrijden is ook erg moeilijk. Omdat ik veel jonkies heb gereden ZIT ik nooit echt zwaar, en dus rij ik niet goed lichtmaar omdat ik niet goed lichtrij ontlast ik het paard wel.
Doorzitten is feitenlijk voor het paard minder belastend omdat er geen verplaatsing van het gewicht is.
ga maar eens op een weegschaal staan en kijk wat er met de wijzers gebeurd als je op je tenen gaat staan en weer op je platte voeten, weer op je tenen, en weer op je platte voeten
) pompom schreef:KiWiKo schreef:lichtrijden is zwaarder voor het paard, GOED lichtrijden is ook erg moeilijk. Omdat ik veel jonkies heb gereden ZIT ik nooit echt zwaar, en dus rij ik niet goed lichtmaar omdat ik niet goed lichtrij ontlast ik het paard wel.
Doorzitten is feitenlijk voor het paard minder belastend omdat er geen verplaatsing van het gewicht is.
ga maar eens op een weegschaal staan en kijk wat er met de wijzers gebeurd als je op je tenen gaat staan en weer op je platte voeten, weer op je tenen, en weer op je platte voeten
![]()
Ik zit ook licht door....heb ik idd geleerd bij jonkies rijden en kan nu niet anders meer.
? KiWiKo schreef:lichtrijden is zwaarder voor het paard, GOED lichtrijden is ook erg moeilijk. Omdat ik veel jonkies heb gereden ZIT ik nooit echt zwaar, en dus rij ik niet goed lichtmaar omdat ik niet goed lichtrij ontlast ik het paard wel.
Urielle schreef:KiWiKo schreef:lichtrijden is zwaarder voor het paard, GOED lichtrijden is ook erg moeilijk. Omdat ik veel jonkies heb gereden ZIT ik nooit echt zwaar, en dus rij ik niet goed lichtmaar omdat ik niet goed lichtrij ontlast ik het paard wel.
Maar dan hou je je gewicht op dezelfde plek op de weegschaal. Als je dat correct wilt meten zou je eens een kussen met beugels op je weegschaal moeten leggen en met je kont op de weegschaal gaan zitten danwel "lichtrijden" op beugels die aan 's weerszijden afhangen. Bij lichtrijden pak je imo heel veel gewicht over op je eigen benen in plaats van dat je die op de rug van je paard houdt.
is het het uit proberen waard??