Is dat dan de oplossing? Ze willen niet springen, dan dwingen/slaan we ze er toch overheen ??
Wat een mentaliteit zeg
Zo komt iemand op een hindernis afgecrossd, paard gaat vol op de rem, want het komt gewoon niet uit, gaat anders dwars door de hindernis heen. Reactie van de ruiter : Meppen, hard en vaak

Meestal ook nog eens veel te laat, eerst wegsturen en dan meppen. Dat weet zo'n paard toch niet meer ?? Dan gaat ie juist die hindernis met pijn associeren, lijkt mij.
Is dit nou echt de oplossing ? Of ben ik gewoon raar dat ik mijzelf altijd de schuld geef, dat ik mijn been er niet genoeg bij had, dacht dat het vanzelf zou gaan of hem laat weglopen ? Alsof het je paard zijn schuld is dat jij het fout doet....
Brand maar los!
En ja, als mijn paard weigerd omdat ie niet uitkomt krijgt ie een aai over zijn hals, goed dat hij het gezien heeft, en wat krijg je dan ? Een paard die het zelf WIL, en niet gedwongen word...

Alles fout aan het paard, niet aan mij. Toen ben ik eens anders naar dingen gaan kijken, en ook naar mijn manier van rijden. Hier vallen al dit soort dingen onder.