Slaan bij weigering ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Slaan bij weigering ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:18

Ik verbaas me er steeds meer over : Ruiters die hun paard flink slaan tijdens het springconcours...
Is dat dan de oplossing? Ze willen niet springen, dan dwingen/slaan we ze er toch overheen ??

Wat een mentaliteit zeg Sigaar

Zo komt iemand op een hindernis afgecrossd, paard gaat vol op de rem, want het komt gewoon niet uit, gaat anders dwars door de hindernis heen. Reactie van de ruiter : Meppen, hard en vaak
Meestal ook nog eens veel te laat, eerst wegsturen en dan meppen. Dat weet zo'n paard toch niet meer ?? Dan gaat ie juist die hindernis met pijn associeren, lijkt mij.

Is dit nou echt de oplossing ? Of ben ik gewoon raar dat ik mijzelf altijd de schuld geef, dat ik mijn been er niet genoeg bij had, dacht dat het vanzelf zou gaan of hem laat weglopen ? Alsof het je paard zijn schuld is dat jij het fout doet....

Brand maar los!
En ja, als mijn paard weigerd omdat ie niet uitkomt krijgt ie een aai over zijn hals, goed dat hij het gezien heeft, en wat krijg je dan ? Een paard die het zelf WIL, en niet gedwongen word...

Sunrise

Re: Slaan bij weigering ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:24

ik vind het ook al zo zielig Boos!

_Daisy14_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:26

ik vindt als het paard het eng vind gewoon belonen en vertrouwen krijgen maar als je nou een paard hebt dat thuis alles springt en in het parcour je gewoon laat stikken dan vind ik het zelf terecht om een paard te slaan bij een weigering maar dan gewoon 2 klappen en genoeg

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:26

Ik heb vorige week meegedaan met het ruiterbewijs maar scheet in mn broek voor het sprongetje. Het kruisje sprong hij, maar bij de oxer liep hij erlangs. Het was mn eigen fout, dus weer opnieuw kruisje en oxer. En weer erlangs. Bij de 3de poging maakte de examinatrice er een enkel van en die sprong hij wel. Hij kan ook die oxer springen, hebben een aantal keren geoefend, maar toch bij het examen kreeg ik de bibbers. Heb bewust mn paard niet afgeranseld omdat het mijn twijfels waren waardoor hij niet sprong.

Ik ben blij dat ik van mezelf weet dat het aan mij ligt en niet aan hem. Vaak ben je in the heat of the moment en dan veroordeel je te snel.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:27

Tja te veel slaan naar een hindernis toe is natuurlijk niet goed.
Maar bedenk wel, dat wanneer je paard in de 'stop' is dat hij/zij soms wel even een tik nodig heeft omdat het paard anders gewoon altijd stopt!
Verder ben ik het met je eens!

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:31

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb zelfs bij een wedstrijd gezien dat een meisje haar zweepje kapot sloeg op haar pony, meteen gediskwalificeerd gelukkig. Mijn paard weigerd eigenlijk nooit, ook niet als ze niet uitkomt waardoor je enorme noodsprongen krijgt, heb ik liever dat ze wel stopt.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:32

Ik kan mijn paard niet eens bestraffen met een zweep. Hij zet het op een lopen en stopt nooit meer...

We zitten nu in een dipje met springen. Hij rend gewoon langs de hindernissen, morgen wordt ie gesprongen door een prof ruiter. Hopelijk heb ik daar ook want aan want we gingen eigenlijk net zo lekker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:33

Ligt er aan waarom
Als het niet uitkomt moet je je paard alleen maar dankbaar zijn, anders lag je er misschien wel in.

Maar ik heb ook eens een paard van 3 weken proef terug gekregen. die had geleerd dat je van alles kon uitspoken, die heeft echt wel een paar flinke tikken gehad. Om ze daarna nooit meer ter krijgen Lachen

ManDy_Charon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:37

dat je je pony dan een flinke tik geeft kan ik nog wel inkomen
maar de meeste ruiter trekken hun paarden dan tegelijktijd heel hard in de mond
dat vind ik echt heel zielig.
ik vind 1 tik trouwens ook meer als genoeg en niet 10x slaan.. dat vind ik grote onzin

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:43

Als er geen rede is om te weigeren dan, vind ik, mag dat best bestraft worden. Maar een paard moet je ook willen helpen dus als het net iets niet past kan ie ook wel afgaan.

nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:51

Teveel slaan is nooit goed!
en vind het oneerlijk tegenover het paard als hij er niets aan kan doen.
Daarnaast vind ik wel, dat als een paard weigert om je 'uit te proberen', dat hij wel een tik mag verwachten
Ik rijd alleen op manegepaarden, en met de meeste rijd ik zo weg, maar er zitten ook paarden bij waarmee ik totaal niet overweg kan.
Probeer altijd eerlijk te zijn tegenover het paard en als het paard weigert door mijn eigen fout zal hij geen tik van me krijgen.
Als het weigeren bij mij overkomt om 'even te kijken wat ik wel en niet kan maken' krijgt hij zeker een tik van mij.
Maar een paard helemaal afrossen omdat hij een keer weigert, vind ik dus echt niet kunnen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:42

Eerlijk gezegd vind ik het een behoorlijk hoog 'penny-gehalte'.

Als mijn paard weigert, geef ik 'm ook wel eens een tik, dat kan soms net even het verschil tussen weigering en een sprong betekenen.

Tuurlijk, blijven meppen op een paard is verkeerd, maar een tik op het júiste moment is niet verkeerd. (En met een tik bedoel ik een forse tik op het dekje - meer voor het geluid dan voor de klap - of een aanraking op de kont - niet hard o.d. maar gewoon een respectabele tik-.)

Een paard is niet van suiker, al die 'O wat vreselijk zielig'uitspraken vind ik dan ook niet nodig, ga eens een middagje in de wei zitten, je zult je verbazen over hoe hard paarden kunnen zijn tegenover elkaar, een tik kun je daar vaak nog lang niet mee vergelijken.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:47

Ik ben het helemaal met Sisco4live eens.
De paarden waarik op spring vinden het leuk.
Als ze niet uitkomen okee, als ze het zelf willen proberen goed.
Maar als ze het niet wilt omdat ze niet uitkomt ofwat dan ook.
Rij ik der gewoon op nieuw aan. Zonder te gaan meppen.
Dat vind ik echt onzin. Alleen als ze het expres doet ofzo!

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:48

@ Focussed: Mee eens Haha!

Marr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:50

Ik had laatst een springwedstrijd, en met inspringen weigerde mn pony alles. Ik wist dat als hij niet op zn donder kreeg dat hij dan in het parcours helemaal niks meer deed. Dus ik heb hem toen hij weer weigerde een paar (respectabele) tikken op zn kont gegeven. Het heeft geholpen want meneer heeft toen alles gesprongen in het parcour! Dus net wat Focussed zegt, een tik op het juiste moment is niet verkeerd, maar je paard het parcours doorrammen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:56

RoseK schreef:
Mijn paard weigerd eigenlijk nooit, ook niet als ze niet uitkomt waardoor je enorme noodsprongen krijgt, heb ik liever dat ze wel stopt.

Stoppen is 10x meer verkeerd dan een noodsprong. Waarom denk je dat je wél strafpunten krijgt als een paard stopt, en niet als hij een 'noodsprong' maakt?
Jij stuurt je paard af op de hindernis, en verteld hem daarbij dat jij van hem verlangd dat hij over de sprong moet gaan, een (afgericht)paard zou dan gewoon over de sprong moeten gaan, ténzij
-Jij hem niet goed verteld dat je over de sprong wilt (trekken aan de teugels bijv.)
-Het paard zijn eigen veiligheid prefereert boven jouw leidersschap

Springt het paard tóch ondanks dat hij niet uitkomt, dan mag je eerder blij wezen. Jullie snapten elkaar en je paard springt tóch voor je, ondanks dat hij niet uitkomt.
Op het moment dat jij liever wilt dat hij gaat stoppen krijg je een miscommunicatie. Jij zegt teminste eerst
"Spring!" (even figuurlijk..)
en vervolgens, als het niet helemaal lekker uitkomt zeg je
"Stop!"

Je spreekt jezelf daarin dus tegen, en het paard kan je niet meer volgen, wat vaak zorgt voor nog meer miscommunicatie en vervolgens nog meer weigeringen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:08

Focussed schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het een behoorlijk hoog 'penny-gehalte'.

Dan snap je de boodschap niet, ik heb het niet over een corrigerende tik, maar over een aantal harde meppen op het verkeerde moment, nl te laat of te veel.

Als mijn paard weigert, geef ik 'm ook wel eens een tik, dat kan soms net even het verschil tussen weigering en een sprong betekenen.

Tuurlijk, blijven meppen op een paard is verkeerd, maar een tik op het júiste moment is niet verkeerd. (En met een tik bedoel ik een forse tik op het dekje - meer voor het geluid dan voor de klap - of een aanraking op de kont - niet hard o.d. maar gewoon een respectabele tik-.)

Daar ben ik het mee eens, alleen vind het juiste moment maar...Een paard weet na 3 sec alweer niet wat ie fout gedaan heeft he...Dus krijgt ie op zijn kop terwijl hij niet weet waarvoor, dan krijg je stress en verwarring.

Een paard is niet van suiker, al die 'O wat vreselijk zielig'uitspraken vind ik dan ook niet nodig, ga eens een middagje in de wei zitten, je zult je verbazen over hoe hard paarden kunnen zijn tegenover elkaar, een tik kun je daar vaak nog lang niet mee vergelijken.

Ook dit ben ik met je eens. Alleen is de omgang met elkaar natuurlijk anders. Ik vind het paardrijden soms meer op afdwingen van ''kunstjes'' lijkt.
Springt ie niet -> Meppen, hard en vaak
Loop ie niet aan de teugel -> Zagen, totdat ie ''nageeft''

Ik wil niet alle ruiters over een kam scheren, maar dit zijn wel dingen die ik zie gebeuren, op wedstrijd en bij trainingen.

Overigens is dit geen aanval op focussed Knipoog

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:11

je hebt helemaal gelijk, maar als ik eerlijk ben ga ik ook meteen slaan in het parcour voordat ik erover nadenk dat hij ook misschien wel bang kan zijn, misschien moet ik wat anders doen als hij weigert (idee?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:12

Gelukkig onthoud een paard wel wat langer, anders weet hij morgen niet meer wat jij vandaag geoefend hebt Tong uitsteken

Wel met je eens dat een correctie meteen moet komen
En met en eerlijke correctie is ook niks mis
Frustratie botvieren als je het zelf slecht doet, nee dat kan natuurlijk nooit

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:15

Gelukkig onthoud een paard wel wat langer, anders weet hij morgen niet meer wat jij vandaag geoefend hebt

Maar dat komt door herhaling Lachen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:16

Als het paard in kwestie er een potje van maakt kan hij op een kledder rekenen.. bij niet uitkomen of een fout van de ruiter zou ik persoonlijk absoluut niet slaan en bij te weinig vertrouwen ook niet.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:17

loesaardbei schreef:
je hebt helemaal gelijk, maar als ik eerlijk ben ga ik ook meteen slaan in het parcour voordat ik erover nadenk dat hij ook misschien wel bang kan zijn, misschien moet ik wat anders doen als hij weigert (idee?)

Kijken waaraan het ligt. Laat jij hem gaan, omdat ie toch wel springt ? En hij denkt dat jij het wel aangeeft als hij moet springen, dan weigerd ie omdat ie het niet weet.

Vind het trouwens wel super eerlijk dat je neerzet dat je zelf meteen slaat. Ik WAS ook zo hoor Ja Alles fout aan het paard, niet aan mij. Toen ben ik eens anders naar dingen gaan kijken, en ook naar mijn manier van rijden. Hier vallen al dit soort dingen onder.

Dus:
Gewoon na een weigering extra allerd zijn, niet denken dat hij zomaar springt. Je kan best wat meer been geven, en een klein tikje, maar beperk het Lachen

Succes!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:20

vind het gemep vooral bij de ponyruiters teveel voorkomen en als je er dan wat van zegt, krijg je zo'n moeder op je dak!!

ikkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:22

helemaal mee eens dat je een paard met respect moet behandelen.. maar ik vind wel dat een paard moet wetenm wat de bedoeling is! en daar bedoel ik niet mee het als een soort vanm boksbal gebruiiken, ik vind het echt belanchelijk om je paard zo te behandelen!!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:24

Leonora schreef:
vind het gemep vooral bij de ponyruiters teveel voorkomen en als je er dan wat van zegt, krijg je zo'n moeder op je dak!!

Haha..jaa..die worden door heel de familie opgejut Slapen

Bij de paarden zie ik het ook ...springruiters die onwijs slecht rijden gewoon Geen respect niks.
Alleen maar voor dat beetje geld wat je kan winnen..Come on... Bloos