Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:55

Hallo,

Wat vinden jullie een mooie leeftijd om in te rijden?
En om te beginnen met longeren? (aub geen bericht van, loopt hij aan de hand enzo. Ze loopt gewoon aan de hand)
Wat zouden jullie dan een mooie leeftijd vinden?
Ik heb namelijk een vzp die 2 jaar is. Jullie mening aub.

Groetjes Hanneke Knipoog

Gipsylover

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:57

Sorry als het hier niet goed staat!

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:59

Ik heb er pas een driejarige pony bijgekregen die gaan we nu zadelmak maken en longeren etc. binnenkort gaan we pas wat beginnen met draven en galoperen etc.
Ook rijd ik nog 2 4 jarigen daar ben ik met 1 van al wedstijden gestart met de andere ga ik volgende maand voor het eerst starten, die zijn dus al een goed jaar onder het zadel Lachen

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:01

uhmm.. met 3 beginnen met zadelmak maken enzo, longere, en als er dat goed in zit, er langzaam op gaan zitten enzo, ong met de 4 jaar echt serieus gaan rijden

dat idee, heb ik over het inrijden

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:01

vanaf de 3 pas licht beginnen met longeren, tot die tijd lekker in de wei laten staan en borstelen of wandelen aan de hand.
Longeren is erg zwaar voor een jong paard dus niet meer als 10 min in het begin.
Over inrijden zullen velen hier een andere mening hebben de een zal zeggen met de 3 terwijl de andere pas met de 4 begint.

Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens..

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:04

ligt beetje aan het paard maar min 3. Je moet vooral kijken naar de bouw van je paard.
Maar met 2 kun je dr al lekker borstelen, en kleine stukjes aan de hand wandelen...

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 18:09

Thanx voor de reacties, Fleurjte is in April 2005 geboren dus ze is nu 2,en bijna 3 maanden!
Ik dank dat ik gewoon op der 3,1 ofzo ga beginnen met heel licht longeerwerk.
En als dat allemaal perfect gaat ga ik wel is verder kijken. Ik heb er natuurlijk wel hulp bij gevraagd.
Ik heb Peggy gevraagd _Chic hier.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:17

ligt aan het paard. Mijn paard heeft tot 3.5 jaar in het land gestaan daarna ben ik begonnen met een paar keer longeren en toen is hij ingereden. na 2 maandjes onder zadel heeft hij 3 maand weer in de wei gestaan is hij onderandere gecastreerd en toen ben ik weer begonnen toen werd hij bijna 4. Toen hij 4 was ben ik pas echt aan het werk gegaan.

Ik heb een pony gehad toen ik 11 was die moest nog 3 worden en was al in gereden. Tenminste er zat een stuur redelijk op en stap en draf. Ik heb met deze pony in het begin vrij veel problemen gehad waarschijnlijk omdat het gewoon te vroeg is geweest voor haar.

ik vind dat je een dier lekker tot minimaal 3 op het land moet zetten met soort genoten. Af en toe beetje aan halen borstelen voetjes geven, gewoon sociaal maken en verder niks. Laat een dier jong zijn ze moeten nog lang genoeg werken!

gaan wandelen met een 2 jarige vind ik ook nutteloos. Dier heeft er niks aan en jij ook niet. Als die aan de hand mee kant lopen en je weet dat is dat prima.

maXimeXFien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:16

wij rijden de paarden vaak pas in als ze 4/5 jaar op wei hebben gelopen lekker uitgegroeit dan gaat het ook allemaalm wat makkelijker en sneller Knipoog

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:16

Op een leeftijd van 5 is de rug van een paard pas volgroeid, daarom zou het dus het beste zijn om ná die leeftijd te gaan inrijden. Helaas is de mens zo ongeduldig en moet alles snel en vroeg, en er zijn maar weinig mensen die echt pas op het 5e levensjaar beginnen met rijden.

Mijn advies is zo lang mogelijk wachten, liever te laat begonnen dan te vroeg.
Ik begrijp dat je zo snel mogelijk wilt beginnen, het is natuurlijk erg leuk. Ik zou beginnen met longeren rond de 2,5 jaar. Dan enkel 5 minuutjes, dit dan erg rustig opbouwen en rond het 3e levens jaar pas normaal longeren (zo'n 30 minuten). Of je rond het 3e levensjaar kunt beginnen met passoa/dubbel e.d. weet ik niet zo veel, dus daar doe ik geen uitspraak over.

Rond het 4e levensjaar beginnen met zadelmak maken, en het liefst nog wat later beginnen met rijden.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:17

Ik vind (vanaf) 5 wel een mooie leeftijd. Lachen

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:25

ik vind dat je vanaf 4 jaar wel rustig kunt beginnen met zadelmak maken. Maar hoe langer je wacht hoe beter het is voor je paard.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:43

Idd min. 3 jaar.
Dan beginnen we pas rustig te werken met een paard.
Vaak maak je ook wel eens mee dat er een paard nog lang niet klaar voor is. Dan zou ik rustig een jaartje wachten.
Wat ook wel vaak gebeurt is dat ze een paard zadelmak maken op 3/4 jarige leeftijd en dan een jaar in de wei gooien en dan weer oppakken en werken met het paard.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:44

2/3 jaar longeren. Heel rustig aan beginnen.
Bij 3/4, liefst 4 jaar inrijden. Ik denk dat ik zo zou doen.. Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:46

Met 4 jaar beginnen met zadelmak maken. Vanaf 5 jaar echt gaan werken.

Vanaf een jaar of 3 kun je conditie en spieren gaan opbouwen, liever op veel rechte stukken (dus naast je laten draven, ook goed voor je eigen conditie) en later korte stukjes op de longe.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:18

Rond de 4-jaar een beetje beginnen, daarvoor (3.5) eventueel al wat voorbereiden. Rond de 5 jaar echt een beetje aan het werk gaan Lachen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:27

Ik vind persoonlijk 3 jaar een redelijke leeftijd om hem zadelmak te maken hoor. Alleen bij van die iele paardjes/ponies zou ik ze nog wat steviger laten worden. Ze zegge nniets voor niets dat het kan. Inrijden op 3½ jarige leeftijd ben ik ook niet op tegen, ben toen ook begonnen met Nemo
Zou alleen niets te overhaast doen, altijd geduld hebben!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:38

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:21

mijn Amadeus is van mei 2005 maar ik ben van plan om met hem volgend jaar als het weide seizoen is afgelopen te beginnen dan is hij 3,5 jaar.
ik wil zelf beginnen met longeren en laten wennen aan het zadel etc. maar voor het echt inrijden breng ik hem weg.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:28

Bij ons op stal krijgen ze meestal met 2,5 een zadeltje op, word er wat op gehangen en uiteindelijk op gezeten... daarna gaan ze een jaar het land op om alles te verwerken en bij terugkomst worden ze verder doorgereden.
Er wordt dus wel vroeg begonnen, maar direct volgt er een lange rustperiode... en er word in het eerste gedeelte niet gereden oid.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:15

Okee, wat ik dus het beste kan doen, is pas rond de 3,5 , 4jarige leeftijd echt gaan beginnen?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:45

Ik vind 3 jaar een mooie leeftijd om te beginnen.
Maar ik zou zeker naar de bouw van het paard kijken en naar of hij/zij niet nog heel speels is.
Als het nou nog echt een baby is kan je hem beter nog even lekker laten staan kan nooit kwaat.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:43

Ik denk dat als je paardje bijna 3 is of 3 jaar dat je hem dan kan longeren en zadel erop en dan longeren. Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:05

Het hangt echt helemaal van het paard af.
Ook longeren is zwaar belastend voor de benen, omdat dit op een kleine volte gebeurt.
Daarom zou ik met longeren wachten tot hij/zij 3 is en inrijden minimaal wachten tot 3,5.
Maar dat hangt echt van het paard af.
Ik ben nu bezig met een paardje wat in mei 3 is geworden.
Die is nog zo rank en klein dat ik er nog lang niet aan denk om erop te stappen.
Ben pas begonnen met licht longeerwerk aan het halster of los. Max 5/10 minuten hooguit 2x in de week.
Verder grondwerk.
Wandelen, poetsen, sociaal met mensen maken, enz.
Hooguit een kwartiertje per dag en dan niet eens elke dag.
En verder lekker paard laten zijn met zijn vriendjes op de wei.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:17

Gipsylover schreef:
Ik heb namelijk een vzp die 2 jaar is. Jullie mening aub.

Dat is in ieder geval te jong.

Mijn mening is met 3,5 inrijden en lichte arbeid verschaffen en pas met 4 jaar intensiever rijden. (meer wedstrijd gerichter of hoe je het wilt noemen)

Longeren is zwaarder dan rijden omdat er constant 1 kant wordt belast, zeker deze eenzijdige topbelasting is voor de jonge beestjes die nog volop in de groei zijn teveel. Longeren is niet makkelijker of lichterwerk dan rijden! In tegendeel zelfs.

Gebruik ook de zoekfunctie er zijn hier al heel veel topic's overgeweest.

Gipsylover schreef:
Okee, wat ik dus het beste kan doen, is pas rond de 3,5 , 4jarige leeftijd echt gaan beginnen?

Ja