Ik ben van 'normaal' been geven > geen reactie > hard-genoeg-aantrappelen-zodat-ie-zeker-reageert/ dat kan gewoon een flinke duw met m'n been zijn, ook een prikje of evt een tik van de zweep erbij, afhankelijk van het paard. In de hoop dat het beestje de volgende keer snapt dat ie lopen moet als ik 'm een keer aandruk
Uiteraard.Een tijdje terug hoorde ik een gerennomeerde dressuurtrainer vertellen waarom ze hun paarden zelden met zweep reden: Het paard moet aan het been staan, niet aan de zweep, en de helft van de paarden weet precies wanneer die zweep er wel of niet is, dus dan heb je in de proef op een gegeven moment wel een probleem.
'Het paard in kwestie' kan het werk in zijn lijf best aan, mentaal ook (hij geeft mij iig het beeld van een gezond en happy paard). Maar heeft gewoon geen zin meer als ie er een beetje aan moet gaan werken en is dan een enorme dikhuid, je kunt bij wijze van spreken je zweep op hem kapotslaan, hij wordt er niet warm of koud van, terwijl het met andere dingen best een riller kan zijn. (het is trouwens een Fries, en het is wel zo dat deze in het algemeen wat minder heet zijn dan een gewone warmbloed)
Maargoed, hij reageert niet, ik doe een poging om m sneller te maken en hij gaat inderdaad vooruit, maar de keer erna dat ik weer een gewone kleine hulp geef is ie weer niet thuis. Ik krijg ze over het algemeen wel wat sneller aan m'n hulpen, maar dat wil met deze dus niet te best lukken.
Iemand suggesties voor mij en mijn dikhuidje?
sommigen zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt. Maar ik ben van overtuigd dat somige paarden gewoon niet werkwillig zijn, b.v. in de bak, maar wel iets anders graag doen. Dus mss zoeken wat het paard wel interesaant vind om te doen (endurance zal het niet zijn voor je fries maar mss voor de kar) 
vandaar dat ik om de opheldering vroeg.