Zelf vind ik het vreselijk gevaarlijk, een paard zal in de natuur nooit voor de gein even steigeren (m.u.v. spelende paarden) omdat het zo 'cool' is. Een paard is niet gebouwd om rechtop te staan, en het is ook zeker niet ongevaarlijk voor het paard zelf om dit te doen.
Toch zie en hoor ik steeds meer mensen over hun en hun steigerende paard dat ze persoonlijk het hebben aangeleerd.
Het is natuurlijk machtig om een paard rechtop te zien, maar om het als 'kunstje' aan te leren... Een paard is geen hond van een kilo of 15 die makkelijk zijn evenwicht houdt en voor een koekje wel even omhoog wil komen
Waarom wil je het überhaupt aanleren? Wat heeft het voor een nut om een steigerend paard te hebben? De meeste mensen zijn niet echt blij als het paard het uit zichzelf doet, dus waarom zou je het gaan leren? Een paard heeft al snel door dat als hij het er ergens niet mee eens is, en hij steigerd, de baas snel bang wordt, en het paard zijn zin geeft...
Nu mijn vraag: Moet je het wel of niet aanleren? En als je het al hebt geleerd, waarom heb je het gedaan?
Anniek