technische ruiter of meer op gevoel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rochjuh

technische ruiter of meer op gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 18:13

zoals de titel al zegt, wat voor ruiters zijn jullie?
meer technisch of toch meer op gevoel?

zelf kreeg ik van mijn instructeur naar mijn hoofd geslingerd dat ik alles heel erg technisch aanpak en juist met meer gevoel moet gaan rijden... maarja hoe doe je dat (als je dacht dat je dat al deed)

hoop dat het hier goed staat (zo niet , wil iemand anders het dan verplaatsen?)

alvast bedankt!

jibbele

Re: technische ruiter of meer op gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:25

ik rij mijn paardje op mijn gevoel, ik heb hem zelf zadelmak gemaakt en ingereden.
ik wilde dat dat hij zo ging lopen zoals ik dat wil, en ik denk dat dat met gevoel te maken heeft.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:28

Ja idd .. bij mij 't zelfde als bij 'jibbele' ook gewoon op gevoel .. , ik heb de mijne dan wel niet ingereden..Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:30

BIj mij gaat het idd ook om gevoel. Ik rijd zowiezo puur recreatief, en dan hoeft het van mij geen technisch hoogstandje te zijn. Als t paard zich er lekker bij voelt, en ik ook, dan vind ik het al een hele overwinning Lachen

rochjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 18:42

ook ik heb mijn pony zelf ingereden. dit deed/ doe ik ook op mijn gevoel dacht ik. ik ben nu ook helemaal in de war door die opmerking.

wel denk ik altijd aan alles wat tijdens de les verteld is, en dat probeer ik dan zo goed mogenlijk te gebruiken... maar daar van alleen word je toch geen technische ruiter??

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:45

Oh... ik ben meer een technische ruiter, eerst wil ik weten hoe het moet worden, dan hoe ik daar ga komen en dan ga ik proberen te voelen wanneer het goed gaat.
Voor mij heel belangrijk dat mijn instructeur een duidelijk verhaal heeft en altijd uit kan leggen waarom iets op een bepaalde manier moet. Ik zoek overal een logica in!
Weet ik het één keer dan kan ik dat meestal aardig vasthouden..

Als ik meer wil voelen doe ik vaak onder het rijden mijn ogen even dicht (als ik alleen ben.. Tong uitsteken ) dan voel ik vaak zelf al waarom iets niet zo gaat als ik had gedacht.
Veel verschillende paarden trainen helpt mij heel goed om beter te gaan voelen.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:47

Gevoel is naar mijn mening het allerbelangrijkste wat een ruiter moet hebben, pas hierdoor word het een goede ruiter....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:10

Iedereen leert op zijn eigen manier... De één gaat aan de slag, voelt wat en wil dan weten of dat het goede is, de ander wil eerst alles precies weten en gaat het dan proberen.
Jij waarschijnlijk het 2e, omdat je wat je in je les te horen hebt gekregen goed wil gaan gebruiken.

Ik heb een keer een stukje van een onderzoek gelezen waar ze verschillende topruiters hadden getest hiervoor en dat waren zeker niet alleen maar mensen die alleen maar door hun gevoel leerden!

Je kan natuurlijk nooit goed rijden zonder gevoel, maar je kan ook niet goed rijden zonder enige kennis.
Ik denk dat er veel mensen zijn die meteen zeggen; ik rijd op gevoel, maar niet door hebben dat ze eigenlijk meer een technische ruiter zijn... (het klinkt misschien "slechter" terwijl het gewoon een andere vorm van informatie opnemen en verwerken is)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:35

Voelen is het allerbelangrijkste. Op veel paarden rijden kan goed helpen. Je kan echter niet op je eigen gevoel als basis afgaan omdat dat gevoel zich moet ontwikkelen. Je moet een referentie hebben, een ankerpunt in je gevoel dat je herkent als goed. T.o.v. dat referentie gevoel kan je je ontwikkelen met veel lessen, veel correcties, verschillende paarden.

Als een instructeur een minder ervaren ruiter zegt meer op gevoel te moeten doen, dan kan dat gevoel van die ruiter wel goed zijn, maar het kan verkeerd zijn. Je hebt dus lange tijd een spiegel nodig die jouw het juiste gevoel moet doen ontwikkelen. Een instructeur die niet kan uitleggen waarom iets moet gebeuren, maar alleen dat het moet gebeuren, moet ik niet. (voor volwassenen).

Kinderen leren paardrijden doe je fysiek en psychologisch op een andere manier dan met lessen aan volwassenen.

rochjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 20:35

oke bedankt voor de reacties tot zo ver.
ik vind gevoel en techniek allebij even belangrijk. 50/50 dus.

en inderdaad de mannier van les geven moet logies zijn! als ik iets moet doen doe ik ook wel eens mijn ogen dicht en daarna check ik het, soms heb ik gelijk maar niet altijd. met je ogen dicht voelen voelt heel raar en 'anders' ...

maar wat houd nou precies HET gevoel in?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:50

Ik ben een technische ruiter. Ik zou graag meer en beter ruitergevoel krijgen maar helaas is het moeilijk om een instructeur te vinden die daadwerkelijk 'spiegelt' zoals Goofy heel treffend verwoordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:21

Ik ben heel erg een gevoel ruiter,maar ik zoek daarna wel uit hoe ik aan dat bep. gevoel gekomen ben,en wat ik eraan moet doen om het weer te hebben of juist niet.Mijn rijtechnische gedeelte heb ik daardoor ook goed op orde{in m'n hoofd} en kan dat weer heel goed verwoorden volgens anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:22

Bij mijn verzorgpony op gevoel. Bij manegepaarden technisch.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:27

Ik reed altijd alleen op gevoel, maar daar kom je er niet mee. Ik heb nu een instructrice die alles ook technischer benaderd en het gaat nu veel beter. Ik denk dat het een combi is. Technisch toepassen en voelen hoe het gaat. Zo rijd ik nu een beetje.

Je kan wel wat voelen, maar je moet ook techmisch weten wat je er aan moet doen en vervolgens voelen of het beter gaat

frutskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:27

ik denk dat ik vooral op gevoel rijd...maar ook wel een beetje technisch denk ik

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:21

Wanneer ben je volgens jullie dan een gevoelsruiter of een technische ruiter? Kan iemand dat misschien duidelijk definiëren?

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:24

ik denk gevoel

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:35

Ik vind dit een theoretische scheiding want het is onmeetbaar. Knipoog Je kunt misschien wel heel goed op je gevoel rijden en dan voelt iets misschien goed, maar is je gevoel wel juist? Veel ruiters zitten scheef, ingeknikt of te ver naar achter of voren op hun paard. Voor hun gevoel zitten ze recht en goed. Het voelt 'normaal' want hun gevoelsnorm is scheef.

Als je enkel op techniek rijdt valt je er continu af: zonder balans (wat een gevoel is) kom je er niet. Haha!

Het is altijd een combinatie, zowel techniek als gevoel kun je ontwikkelen. Soms krijgt het een even meer aandacht en dan het ander. Paardrijden is een proces wat een leven lang duurt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:36

op gevoel.
het technische verhaal ken ik niet eens voor het grootste gedeelte.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:38

Het valt me op dat heel veel mensen hier gevoel zeggen. Ik ben benieuwd hoe je aan dat gevoel komt. Ik bedoel daarmee: Je paard doet iets, hoe weet je gevoelsmatig al wat je moet doen zonder dat ooit iemand dat uitgelegd heeft?
Even simpel gesteld: ik weet dat ik een paard voorwaarts moet rijden door aan te drijven. Dat weet ik omdat ik ooit les heb gehad en iemand heeft gezegd dat ik dat moest doen. In mijn eentje had ik er vermoedelijk opgezeten, met de teugels op zijn nek gepetst en 'hortsik' gezegd Clown
Hoe komen jullie dan aan dat gevoel om instinctief te doen wat nodig is?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:48

Ik rijd technisch, wanneer ik een galopwissel wil laten doen dan heb ik een bepaald hulpenriedeltje. (om het zo maar te noemen). Dus dan denk ik dus ook echt 'rechtop zitten, nu een halve ophouding maken, links op de singel leggen, rechts erachter, iets stelling vragen etc..'

Als een paard bokt of steigert reageer ik wel op gevoel, maar dat is dus meer een reflex. Knipoog In ieder geval bevalt 'technisch rijden' me prima. Het is er ook niet aan af te zien, dus daar heb ik op concours ook geen last mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:04

met dressuur toch heel sterk op techniek, of zoals ik het zou willen noemen, analyseren en reageren. Met springen zonder meer op gevoel, ik kan niet uitleggen hoe ik het doe, maar ik kan vrijwel altijd passend bij een sprong rijden.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:42

Ik rijd op gevoel. Ik denk niet: Als ik dit wil doen dan doe ik dit en dat en huppa. Nee, ik rijd sowieso niet serieus. Gewoon ontspannen hobbelen, daar valt technisch ook niet zoveel aan te doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:00

Eleandra: dat zijn automatismen. Maar die zijn dan ook ooit technisch aangeleerd.
Ik hoef ook niet meer na te denken over de hulp voor schouderbinnenwaarts, tenzij er iets mis gaat. en heeft hij niet genoeg buiging dan hoef ik ook niet meer na te denken dat ik meer in moet komen met het binnenbeen. Omdat ik dat zo vaak gedaan heb.
Maar ooit heb ik er wel op zitten puzzelen dus toch is het technisch rijden imo.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:01

Jeej, deze is lastig.. Iig een combinatie van beiden. Zoals HC al aangeeft.
Ik vind het technische gedeelte wel belangrijk. Dat iemand bezig is met wat hij doet, waarom hij dat doet, en wat hij ervoor terugkrijgt (gevoel). Sommige dingen worden je eigen, dat worden dan een soort reflexen, misschien is gevoel hier ook wel een goed woord voor.

Wat Goofy zegt, kan ik me ook heel goed in vinden...
Al is het wat mij betreft niet los te koppelen
Dat springen ook, hoe maak je de sprong passend, daarvoor moet je wel een techniek beheersen. En je moet nadenken of je toerijdt of terugrijdt om het passend te maken. Maar je moet ook aanvoelen hoe je paard is en gaat reageren.

Zodra je gaat beginnen met rijden moet je opstijgen, dat heb je geleerd (techniek) maar je hebt je balans nodig (gevoel). Contact en aanleuning, dat is doen, maar vooral een kwestie van gevoel....

Gevoel wordt groter naarmate je meer doet, naarmate je meer voelt, en naarmate je meer informatie in je opneemt.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je teveel aan het voelen bent en daardoor technischt steken laat vallen. Of dat je teveel bezig bent met het hoe en waarom waardoor je vergeet je gevoel met je paard daarin te betrekken.

En HET gevoel? Da's denk ik te breed om te omschrijven, het gevoel van wat? van correct lichtrijden? van contact met de mond? van de beenzetting van je paard?