Hoezo levensgevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

Hoezo levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 07:58

Hoi Bokkers,
Ben het flauw, die reacties aan de kant als je op de club les krijgt.
Mijn dochter rijd sinds kort op de club. Ze is dolblij met haar lease pony,
Ach en die lease pony is werkelijk een lieve pony. Alleen het is niet de makkelijkste
met rijden.

Ze is 10 en heeft in haar leven eigenlijk alleen voor het karretje gelopen,
er zit dan ook hakney bloed in. Dus het is een pittig ding. Is dit nou zo verkeerd?
Ze rijd sinds 4 maanden er op en als je ziet wat voor een vorderingen er al zijn....
Neem ik mijn petje voor mij dochter af.

Ze is dus nog vol op bezig om rijtechnisch met de "problemen" te werken. Onder begleiding van
de instructrische. Stap, draf gaat wel goed (mischien ietst te snel) maar galop is idd niet echt gecontroleerd. Ze kan hem op een gegeven moment wel terug krijgen alleen niet snel genoeg.

En springen doet ze het eigenlijk voor een karretjes pony super. Alleen dan gaat ie ontiegelijk hard.
En ja daar moet aan ook aangewerkt worden. Maar wie heeft ooit beweerd dat afstandsbestuurbare pony's bestaan? En waarom moet iedereeen commentaar geven. Als het een beetje anders gaat dan anders? Het is een leuke vlotte combinatie waar nog hard aangewerkt moet worden, of zijn ze mischien een tikje jaloers omdat hun engeltjes er waarschijnlijjk hard gillend er op hadden gezeten.

Hoezo gevaarlijk, als mijn dochter niet bang is, nooit er afgevallen is (kan nog komen hoor)
en er zo veel plezier in heeft (pony ook) ze vertrouwd hem volledig. Wie zijn wij dan om haar
wat aan te praten.

OF BEN IK NU GEK Koe

Tempus_Fugit

Re: Hoezo levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:02

agh joh, zo gaat dat altijd... vandaar het spreekwoord: 'beste stuurlui staan aan wal'. je kan er helaas niks aan doen. gewoon door zetten en straks als het wel heel goed gaat, ben je alleen maar meer trots op je dochter.

succes!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:02

Tja, zolang het goed gaat, gaat het goed. Als de pony echt betrouwbaar is en het enige wat hij doet, hard gaan is, dan lijkt mij niet zoveel aan de hand. Ik zou alleen wel proberen om z.s.m. die rem erop te zetten zodat hij toch wel makkelijker terug te nemen is.
Enige ‘risico’ dat bij mij zo opkomt is: als je dochter er wél een keer goed van afvalt, kan het zijn dat ze ook in 1 klap ál haar vertrouwen kwijt is…
Lijkt mij, dat jij als haar moeder, toch wel voldoende zelf kunt inschatten of het ‘veilig’ genoeg is voor je dochter en je haar niet onnodig aan risico’s blootstelt?
Enne…kletsen blijven mensen tóch wel hoor!

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:04

ik snap precies wat je bedoelt. je moet je niet zoveel van die mensen aantrekken mischien toch een tikkie jaloezie. zolang je dochtertje en de pony ervan genieten is het toch goed. als ze hun best doen en hard aan het trainen zijn dan is dat toch het belangrijkste.
kijk dan niet naar hoe het nu is maar probeer te kijken hoe deze combinatie loopt na een goede training. zodra zowel ruiter als de pony goed rijtechnisch bezig zijn en het meisje de pony onder controle heeft. zullen de mensen aan de bakrand nog altijd blijven zeuren er is altijd wel een minpunt(en anders word er wel een minpunt verzonnen) je zal altijd op de vingers gekeken worden. let daar niet zo op en geniet van het rijden van uw dochter en haar pony. Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:07

Zolang je dochter de pony volledig vertrouwd vind ik dit best kunnen. Het probleem komt pas wanneer je dochter nattigheid gaat voelen (bijvoorbeeld dat het vaak tegen haar gezegd wordt) of wanneer ze er een keer afgaat.

Ik ken zat kinderen die bang zijn geworden doordat ze op zo'n ongecontroleerde pony hebben moeten rijden, dus iig niet dwingen als ze het niet meer wil. Maar ik ken ook zat kinderen die later juist heel leuk zijn gaan rijden doordat ze op een aparte hebben leren rijden. Deze kinderen zijn vaak handiger en schrikken niet overal van.

Maar idd, mensen kletsen, al kom je met een rustige goedzak (dan is weer het commentaar, moet ze geen zweep/sporen etc...)

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 08:14

Ze rijd van haar 6 ( is nu 9) en reed op een "betrouwbare"manege pony. Ook geleast
nou van deze pony is ze in een korte tijd er wel 40
keer eraf gebokt. Vertrouwen was ze flink kwijt. Daar zijn
we dan ook meegestopt. Ondanks dat het toen geen makkelijke pony was wilden wij niet meteen stoppen. Stel je voor het is je eigen pony en bij elke "scheet"die je die je dwars gaat zitten gaat pap of mam meteen een nieuwe kopen. Waar is dan al die moeite dan nog goed voor en waar blijft dan die doorzettings vermogen.. Het is toch niet belangrijk 1e te worden maar voor je persooonlijke overwinning toch???

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:04

Wen er maar aan,want zo gaat het in de hele "paardenwereld",trek gewoon je eigen koers en trek van niemand wat aan.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:13

Pff ja verschrikkelijk... Maar dat is ook echt óveral hetzelfde liedje, ik heb zelf ooit een Z-paard gereden, niets op aan te merken, maar je ziet ze gewoon commentaar leveren... Ik denk altijd maar... ach, ik zit erop en ben belangrijk genoeg om naar te kijken Knipoog ze hadden zelf ook wel kunnen rijden ofzo, maar voorlopig ben ik degene die dat doet...
Waarschijnlijk jaloers, en anders gewoon wat te zeiken hebben (je ziet het hier op bokt ook vaak hoor, gewoon mensen die wat te zeuren moeten hebben) Gaat er waarschijnlijk nooit uit, ik zou gewoon supertrots zijn op je dochter, jij ziet duidelijk vorderingen, dus das super!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:00

Tja men word steeds banger dat is ook het probleem waarom een groto deel van de kwpn fokkerij kapot gaat. men durft de paarden niet meer te rijden. Ik vind dat het gewoon kan en mag. Op mijn 10e reed ik Z SGW met mijn pony;s. ik ken de situatie natuurlijk niet. maar zolang het kind het leuk vind en niet gedwongen word kan het geen kwaad. en een keer eraf butsen kan ook geen kwaad.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:14

Ik kan me wel iets bij het commentaar voorstellen hoor... Ik heb ook wel eens een leuk meisje, die niet bang was, door een parcours zien vliegen met een pony... De rem deed het volgens mij ook niet zo goed. Volgens mij had ze zelf best lol, Maar de halve kantine zat met hand voor de mond te kijken. Ze zouden zomaar over de kop vliegen samen. Levensgevaarlijk!!

Wat mij betreft heeft het niet veel met durf te maken... Als je jong bent kan je risico's nog niet goed inschatten. De instructeur en jij als ouder wel... Dus ga er vanuit dat jullie kunnen inschatten of het gevaarlijk aan het worden is of niet.

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:54

niets van aantrekken van die comentaar, als ze les krijgt en het is een toffe combi dan komen ze er echt wel hoor, je meg echt wel trots zijn op je dochter dat ze ook een moeilijkere pony aandurft en niet op die oude te brave lamzakken zitten zoals andere kids omdat ze niet durven, Lachen

WybO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:09

Niets van aantrekken.. ik zou trots op der zijn!

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:10

Gewoon doorzetten, en niet op de reacties letten van de andere. Als je dochter blij is met dat leaseponytje en ze vertrouwd dan is dat toch leuker ook voor jou.
Nog veel succes met je dochter Knipoog

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:18

Nou bedankt allemaal voor jullie eerlijke reacties. Idd we zijn nog niet zo thuis in de "paarden"wereld en niet alles is goud wat blinkt. Zal wel moeten wennen aan de "ring" en alles wat daar bij hoort. Maar vind het wel fijn dat er toch nog mensen zijn die
verder kijken dan hun neus lang is. We gaan er voor.. en mocht het natuurlijk idd gevaarlijk worden dan grijpen wij ook zeer zeker in. Maar we (ik en dochter en instructrice) zijn nog gelukkig van mening dat het woordje gevaarlijk vervangen kan worden door : wakker ding Knipoog

Dus mensen aan de ring op passen geblazen want wij gaan er voor!!!!!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:24

Zolang alles goed gaat en je dochter er plezier en vertrouwen in heeft dan is het toch goed? Laat ze maar lekker l*llen Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:29

Gewoon lekker door gaan hoor, als jij er een goed gevoel bij hebt en je dochter ook moet je jullie plezier niet laten bederven door anderen.
Mijn moeder had dat vroeger ook altijd, ik vond het prachtig om op ''wilde paarden'' te rijden. En mijn moeder vond het een goeie combinatie en het ging ook goed. Maar toch zijn er altijd mensen die je even een opmerking maken dat het gevaarlijk is.
Ik leef ook nog dus jou dochter zal het ook overleven hoor, haha Tong uitsteken

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:35

Lekker doorgaan.
Zolang jouw dochtertje les heeft en het steeds beter gaat, is er niets aan de hand.
Paardrijden is nou eenmaal een redelijk gevaarlijke sport, maar het is juist goed dat je dochter op een wat moeilijkere pony zit. Zo leert ze daar op jonge leeftijd al mee omgaan en dat kan alleen maar bevordelijk zijn voor later Haha!

Gewoon lekker laten kletsen dus. Straks zitten hun kindertjes jankend op een pony en rijdt jouw dochter zo weg Knipoog

leOwniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:32

ik zou gewoon je dochtertje laten doorgaan. ze kijgt die pony egt nog wel onder controle in de galop en met springen. dat heb ik namelijk ook een poosje gehad. en als ze er altijd nog is op blijven zitten is dat toch goed. en je moet je niet zo heel veel van anderen aantrekken.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:21

Aaaahw, dat slappe gelul van mensen! Echt ik word er zoooo kots misselijk & gestoord van!!

Ik heb wel geleerd dat ik gewoon m'n eigen gangetje moet gaan, en me niet door anderen op de kast moet laten jagen.
Laat ze maar lekker 'banketstaaf' en gewoon je eigen gangetje gaan!
Daar schiet je het meest mee op! Teminste ik wel! =)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:33

Ik had pas een gevaarlijk paard, die ging achterover en liet zich gewoon vallen. Tot ik boos werd. Toen was t over..

Dus ach en pony die hard gaat. Zo gevaarlijk is dat toch niet...

Hoewel ik me voor kan stellen dat als metsen zo'n pony zien gaan dat ze wel ff schrikken

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:26

Ik heb vroeger ook op zo'n leuke pony gereden. 100% hackney was hij en had alleen maar voor de kar gelopen. Hij kon keihard draven met z'n hoofd in de lucht... en dan kon ik niets meer. Mensen vonden het wel amusementvol om naar te kijken. Die hoge beentjes en ook zo ontzettend hard. Soms voelde ik me wel bekeken als hij niet te houden was. Maar achteraf heb ik alleen maar plezier aan hem beleefd en heel veel van geleerd. Als je het op die Hackney kon, dan kon je het op elke pony. Dus niet te veel van aantrekken. Het zijn nou eenmaal opvallende verschijningen. Het belangrijkste is dat je dochter plezier van haar pony heeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:40

Aan de ene kant moet je er niets van aan trekken, aan de andere kant zien kleine kinderen vaak geen gevaar. Zolang het allemaal onder toeziend oog gebeurd zou ik niet veel vrezen hoor Knipoog

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:54

hier wil ik toch even op reageren.
als ik het goed begrijp springt jou dochter met de "beruchte" pony? en gaat het beestje hard in galop en dus hard over de sprong?

wij hebben een meisje geweten met een eigen pony die ook ontiechlijk hard door de parcoursen ging, het meisje is met pony en al over kop gegaan en is aan haar verwondingen overleden.

het is goed dat ze zich amuseert en het goed kan vinden met de pony, maar het is toch zeer belangrijk vind ik dat ze toch eerst controle leert krijgen in galop voor ze gaat springen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:57

Kelly_ann schreef:
Ik kan me wel iets bij het commentaar voorstellen hoor... Ik heb ook wel eens een leuk meisje, die niet bang was, door een parcours zien vliegen met een pony... De rem deed het volgens mij ook niet zo goed. Volgens mij had ze zelf best lol, Maar de halve kantine zat met hand voor de mond te kijken. Ze zouden zomaar over de kop vliegen samen. Levensgevaarlijk!!

Wat mij betreft heeft het niet veel met durf te maken... Als je jong bent kan je risico's nog niet goed inschatten. De instructeur en jij als ouder wel... Dus ga er vanuit dat jullie kunnen inschatten of het gevaarlijk aan het worden is of niet.

Hier sluit ik me bij aan.
Vanuit hier kunnen we niet zien hoe het is, maar ik kende ook combies waar hard gaan gewoon onverantwoord was.
Kinderen zien dat zelf vaak niet, maar oudere moeten toch wel behoeden als te hard, gevaarlijk wordt

Is het niet onverantwoord dan er niets van aantrekken Lachen

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:03

kinderen hebben geen besef van gevaar

dat moet de ouder in de plaats doen. je hoeft ze niet af te schrikken maar een beetje gezonde angst is echt wel op zijn plaats.
het drama bij het meisje waar ik over sprak op concours is echt voor niemand gewenst.
je zegt zelf dat je niet erg thuis bent in de paardenwereld, maar je geeft wel af op mensen die "jaloerse" reacties geven door te zeggen dat ze het levensgevaarlijk noemen.
die mensen hebben het misschien wel fout zien aflopen? weet jij veel?

maar als je zelf zegt dat je het goed genoeg kan inschatten dan moet je het vooral leuk houden natuurlijk.