Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 15:05

De titel zegt het al, wat is jullie mening tegenover ruiters die eigenlijk te zwaar of te groot voor hun paard of pony zijn...
Mijn mening: Als de ruiter te groot is er naar een pony/ paard moet worden gezocht die wel de juiste maat is voor de ruiter.
Als de ruiter te zwaar is voor een paard maar de mogenlijkheid heeft af te vallen dat deze daartoe verplicht is voor de bestwil van zijn rijdier. Is door omstandigheden geen mogenlijkheid om af te vallen vind ik dat er naar een paard moet worden gezocht dat zijn lichaamsgewicht kan dragen zonder hier schade aan over te houden.
Nu jullie: wat is jullie mening tegenover deze stelling...
ps: ik heb de zoekfunctie gebruikt en heb geen (actuele) topics over dit onderwerp gevonden.

karinFTbing

Re: Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:12

Mijn mening is eigenlijk heel simpel, maar toch. Ik vindt, als de pony eronder lijdt moet het niet kunnen, is dit niet zo dan is er toch niks aan de hand? Qua gewicht is het altijd hetzelfde volgens mij, er is gewoon een max. gewicht en dat verschilt per paard Knipoog

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:13

ik vind het ook niet erg zolang de pony er niet onder lijdt en het dus niet te erg is. Kijk ik ben ook te lang voor mijn pony, maar ik geloof niet dat ik te zwaar ben. En om mijn pony dan zomaar weg te doen..

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:18

hoi
ik vind te groot minder erg als te zwaar
te groot staat alleen lelijk
als je te zwaar bent rij je je pony kapot
Doei!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:49

Te groot staat niet alleen lelijk, je paard raakt zijn evenwicht kwijt, m.a.w. het paard heeft veel meer moeite met jou rond te dragen dan dat je gewoon de goede lengte zou hebben.
Te groot/lang wordt (te) vaak onderschat naar mijn mening..

Met te zwaar is het heel simpel, lijdt je paard eronder, ga je óf afvallen, óf een ander paard zoeken Lachen

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:59

wennie19 schreef:
hoi
ik vind te groot minder erg als te zwaar
te groot staat alleen lelijk
als je te zwaar bent rij je je pony kapot
Doei!

te groot is niet alleen lelijk hoor je kan je pony erg belemmeren in zijn beweging en dit is ook absoluut niet goed.

Ik ben er zwaar op tegen als mensen die te groot of te zwaar zijn toch op hun pony gaan zitten en dan meestal met het verhaal "ja maar voor 1 keer" nou sorry maar als je echt om je dier geeft doe je dit niet!
Kennelijk zien veel mensen niet hoeveel schade ze aan kunnen richten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:19

Of mensen die zeggen (in case van te zwaar zijn) "ja maar hij kan me makkelijk dragen" of "hij heeft geen last van me." Terwijl het er uit ziet als muilezel en ruiter ipv paard en ruiter.
En er dan later achterkomen dat het paard wel héél snel met pensioen moet vanwege allerlei kwalen.
Ik vind bv een corpulente ruiter veel mooier staan op een tinker of eventueel een fries dan op een arabier. (of een ander rank gebouwd ras)
Ik vind het persoonlijk ook niet zo mooi als ik een ijslander zie met een ruiter waarvan de benen helemaal uitsteken, ik weet dat het niet anders kan maar ik vind het niet zo mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:10

Te groot, zwaar, dik wat dan ook ..
Als je pony eronder gaat lijden, vind ik dat je er ge-lijk vanaf zou moeten.

Je zou het zelf toch ook niet fijn vinden als er een sumo-worstelaar op je gaat liggen ?
Nou neem ik ook een heel overdreven voorbeeld Haha! . Maar .. Leef je eens in denk ik dan.
Vind het ook een beetje meespelen wat voor ras het is ; een Fjord kan meer hebben dan een Arabier (als je te zwaar bent.)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:51

Als je te zwaar bent dan lijkt het me dat je niet meer op een paard moet gaan rijden waar je te zwaar voor bent.

Als je te dik bent (dit hoeft niet meteen zwaar te betekenen, al is dit wel vaak het geval, maar een dik kind kan makkelijk op een niet al te stevig gebouwd paard, als je begrijpt wat ik bedoel)

Als je 'te groot' bent, dan betekent het vaak dat het er niet uit ziet, niet dat het paard er last van hoeft te hebben, het ligt er nog steeds maar aan hoe zwaar je bent, wil je pony/paard er last van krijgen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 07:23

Hier is al een topic over.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 07:45

karinFTbing schreef:
Mijn mening is eigenlijk heel simpel, maar toch. Ik vindt, als de pony eronder lijdt moet het niet kunnen, is dit niet zo dan is er toch niks aan de hand? Qua gewicht is het altijd hetzelfde volgens mij, er is gewoon een max. gewicht en dat verschilt per paard Knipoog

Ik denk dat iedereen dat vindt, en dan gaat het niet alleen om te zwaar/ te groot maar ook bijvoorbeeld je manier van rijden. Dat is het probleem niet, het probleem is dat de meningen daar nogal over verschillen. Wat de één te zwaar vindt, hoeft iemand anders nog niet te zwaar te vinden. En wanneer lijdt een paard eronder? Als ik op een shetlander ga zitten zal die vast ook niet per direct door zn pootjes zakken, maar in dat geval weet ik zeker dat een shetlander er onder lijdt. Hoe zie je dat dan in minder duidelijke gevallen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:35

Ik denk dat je gewoonweg heel goed moet kijken. Wij hebben alleen kleintjes maar als de ruitertjes bij ons met de voeten bijna op kniehoogte komen zijn ze te groot en moeten ze stoppen. Zelfde geld als ze te zwaar worden. Als richtlijn kan je de 20 % regel gebruiken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 12:59

karoliena schreef:
Hier is al een topic over.

Heb niks gevonden.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:05

Te groot en te zwaar is niet alleen afhankelijk van de lengte en het gewicht.. Ik zie liever een te zwaar/te lang ruitertje op een pony die wel goed rijd dan een 'normale ruiter' op een pony die alleen maar in het zadel zit te hopsen en aan de teugels zit te trekken... En als jij wat aan de lange kant ben maar je kan het paard rijden zonder te hinderen vinden veel mensen dat te lang, ik denk dan dat dat wel meevalt...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:14

Onzinnige vraag; "wat als een ruiter te groot/zwaar is voor zijn /haar paard". Is maar 1 antwoord mogelijk...of heeft je mamma je nooit verteld dat overal waar te voor staat slecht is. Je zou een discussie kunnen voeren over WANNEER een ruiter te groot/zwaar voor een bep. paard is en dat is ook tot vervelens toe gedaan in verschillende topics.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 13:37

Pardon? Als je niet normaal kunt reageren reageer dan niet, maar ga dit topic niet verzieken door belachelijke reacties, als deze discussie je niet aanstaat hoef je ook niet te reageren.
Ik heb dit topic geopend na een discussie in een ander topic, op advies van een MOD.
En btw je zegt net dat discussies over wanneer iemand te groot of te zwaar is al tot vervelens toe zijn gevoerd, dan hoefd daar toch niet nóg een topic over gemaakt te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:41

Nikitah86 schreef:
Te groot en te zwaar is niet alleen afhankelijk van de lengte en het gewicht.. Ik zie liever een te zwaar/te lang ruitertje op een pony die wel goed rijd dan een 'normale ruiter' op een pony die alleen maar in het zadel zit te hopsen en aan de teugels zit te trekken... En als jij wat aan de lange kant ben maar je kan het paard rijden zonder te hinderen vinden veel mensen dat te lang, ik denk dan dat dat wel meevalt...

Ik zie het liefst een normale (niet te zwaar niet te lang, gewoon passend) op een pony die gewoon goed rijdt. Wat jij hier stelt is een keuze tussen 2 dingen die allebei verkeerd zijn en schadelijk voor het paard. Ik vind dat net zoiets als kiezen tussen je paard kneuzingen bezorgen door belachelijk scherpe sporen of hem een aframmeling geven met je zweep.
Te zwaar of te lang (maakt geen bal uit voor het paard nl.) is niet goed. Bonken en trekken is ook niet goed. Zijn benen en rug gaan er in beide gevallen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:47

Lara_Silver schreef:
Of mensen die zeggen (in case van te zwaar zijn) "ja maar hij kan me makkelijk dragen" of "hij heeft geen last van me." Terwijl het er uit ziet als muilezel en ruiter ipv paard en ruiter.
En er dan later achterkomen dat het paard wel héél snel met pensioen moet vanwege allerlei kwalen.

Of mensen die een schildklier probleem hebben, daardoor is het dan niet hun eigen "schuld" dat ze overgewicht hebben, en dus kunnen ze nog wel op het paard...
Lara_Silver schreef:
Ik vind bv een corpulente ruiter veel mooier staan op een tinker of eventueel een fries dan op een arabier. (of een ander rank gebouwd ras)

En laat die Fries nou nog minder kunnen dragen als een Arabier! 75 kg is bij Friezen toch echt het maximum.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:52

Ik vind het altijd zo kromgezegd: ben je te zwaar val dan af. Weet je hoelang ik al bezig ben daarmee??? Jullie doen altijd alsof het makelijk is om dun te zijn en te blijven.
Ja ik ben te zwaar en heb een fjord, maar ik rijd niet dagelijks, misschien 1 a 2 keer per week en dan relaxt een buitenritje. Verder wandel, longeer en knuffel ik hem. Waarom zou ik dan MOETEN afvallen of een groter paard moeten kopen.
Ik ben me heel erg bewust van mijn gezondheid en die van mn paard en ik word serieus niet goed van dat gezeik van mensen die zich ermee bemoeien.
Als er echt een gewichtslimiet is dan kan waarschijnlijk 40% niet meer rijden of moeten ze een ander paard nemen.
Mensen schei er nou eens mee uit en laat de mensen in hun waarde Boos!

Edit spelfoutje
Laatst bijgewerkt door Onali op 13-06-07 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:56

als je echt om je paard geeft begin je er gewoon niet aan en er zijn zat andere leuke dingen die je met je paard kan doen!
Als je je paard niet wil verkopen kan je toch ook die andere dingen doen.
Ik ga toch ook niet zeggen neee ik ga echt niet afvallen maar ik ga wel op mijn shet rijden.
Ik vind persoonlijk dat je erg egoistisch bezig bent als je weet dat je te zwaar bent voor je paard en toch gaat rijden omdat jij zo graag wil rijden.
Ik ben het er mee eens dat afvallen echt niet makkelijk is en dat je dat echt niet zo 1 2 3 doet.

edit : ik bedoel dit trouwens in z'n algemeen en niet op iemand persoonlijk

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 16:31

Yamcha schreef:
Lara_Silver schreef:

Of mensen die een schildklier probleem hebben, daardoor is het dan niet hun eigen "schuld" dat ze overgewicht hebben, en dus kunnen ze nog wel op het paard...

Daar heb ik in 1 van mijn vorige post al iets over gezegd, even beter lezen. Knipoog Ik weet dat sommige mensen ivm met een medische reden niet af kunnen vallen of juist corpulent zijn. Dan is het natuurlijk hun schuld niet, maar dan is het toch nog logisch dat ze niet op een paard blijven rijden dat hen niet kan dragen maar een geschikter paard zoeken.
En dat van die fries... weet ik ook niet ik gaf maar een voorbeeld eh. En btw ik had het over het beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:35

Dat snap ik wel dat je het over het beeld hebt. Maar het plaatje zegt ook niet alles.
Overigens was dat met die schildklier ook een voorbeeld dat niet iedereen er wat aan kan doen, dat ie overgewicht heeft... maar dan nóg mag het paard daar de dupe niet van worden.
Ik ben het wel met je eens dat iedereen qua gewicht en lengte niet te zwaar of te lang moet zijn voor zijn/haar paard, maar ik vond je erg ongenuanceerd en hard overkomen. Dat is niet bedoeld als een aanval maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen het wel kwetsend vinden wat je schrijft. Dit is een heel gevoelig onderwerp en moet ook zo behandeld worden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 20:10

Ik bedoel het helemaal niet beledigend want mensen zijn mensen hoe ze er ook uit zien. En ik veralgemeen niemand, die citaten zijn dingen die mensen hebben gezegd. (op de manege ik hoorde toevallig een gesprek) Ik ga niemand zeggen jij bent te zwaar stop met paardrijden, want dat is in mijn ogen een heeeeeeeel brutaal en laag iets. Ik ben het met je post eens.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 20:15

IndianLady schreef:
Ik vind het altijd zo kromgezegd: ben je te zwaar val dan af. Weet je hoelang ik al bezig ben daarmee??? Jullie doen altijd alsof het makelijk is om dun te zijn en te blijven.
Ja ik ben te zwaar en heb een fjord, maar ik rijd niet dagelijks, misschien 1 a 2 keer per week en dan relaxt een buitenritje. Verder wandel, longeer en knuffel ik hem. Waarom zou ik dan MOETEN afvallen of een groter paard moeten kopen.
Ik ben me heel erg bewust van mijn gezondheid en die van mn paard en ik word serieus niet goed van dat gezeik van mensen die zich ermee bemoeien.
Als er echt een gewichtslimiet is dan kan waarschijnlijk 40% niet meer rijden of moeten ze een ander paard nemen.
Mensen schei er nou eens mee uit en laat de mensen in hun waarde Boos!

Edit spelfoutje

Dan is er toch niks mis, jij bent je ervan bewust en doet er wat aan en let goed op. Dat vind ik juist heel goed.
Mijn post is geen aanval op de mensen die te zwaar zijn. Afvallen is moeilijk, maar moeite doen is ook al goed, dat laat zien dat het je niet koud laat. Maar eigenlijk zeg iets over mensen die weten dat ze te zwaar zijn, en geen moeite nemen om hier iets aan te doen (hierbij sluit ik mensen die er écht niks aan kunnen doen d.m.v medische redenen uit), of de mensen die weten dat ze echt te groot zijn en er toch nog opkruipen. Ik hoop dat ik hierdoor mijn post heb verduidelijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:23

Dan heb ik je verkeerd begrepen, Lara. Hoe je het nu stelt ben ik het mee eens.