waarom rijden springers altijd linksom in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_K

waarom rijden springers altijd linksom in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 19:46

nou dit valt mij echt op, ik spring dus zelf ook
maar indoor rijden de springers alleen links om in, okay aan de ene kant makkelijk zo rijd je mekaar niet in de weg als je met zoveel bent, maar aan de andere kant, je paard moet toch ook rechtsom los zijn.
en in het buiten seizoen ook, toch rijden de meesten alleen linksom los, en enkele een keer rechtsom terwijl er dan genoeg ruimte is meestal.

vindt dit wel erg typisch

Clasine

Re: waarom rijden springers altijd linksom in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:01

ik zou het eigelijk ook niet weten, maar met schaatsen ga je ook linksom...

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:11

goede vraag eigenlijk ik zou het niet weten...

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:13

Het heeft er waarschijnlijk niks mee te maken, maar schaatsers gaan ook altijd linksom toch?

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:38

Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft: het is makkelijker; je rijd elkaar zo niet in de weg bij grote drukte.
Al je naar de "broodruiters" kijkt rijden die vaak wel een stuk rechtsom

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 13:37

ja schaatsers maar dat is toch anders, die gaan alleen linksom
in het parcour ga je ook rechtsom, dus ja

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:20

ik denk dat springruiters altijd linksom rijden, omdat ze dan geen voorrang hoeven te geven! Rechtsom moet je dan iedere keer aan de kant omdat er ruiters met zn 3/4 langs elkaar rijden, en dan is het toch makkelijker om allemaal links om te rijden? ik doe vaak als het wat druk is of de bak klein, tussen de trailers lekker relaxd draven/galopperen zodat i toch los wordt!

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:32

Ze kunnen toch ook gewoon allemaal rechtsom rijden? Waarom links?

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:22

misschien is linksom gewoon makkelijker voor paarden?
maar alle paarden hebben toch wel een ''goede en ''slechte'' kant?
wrom zou linksom voor alle paarden dan de goede kant zijn Tong uitsteken
kzou het ook niet weten..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:12

Hmms, dat was me nog nooit opgevallen..
Mij lijkt het dat je toch ook rechtsom los moet werken, want je moet in het parcours toch ook gewoon rechtsom?
Maar idd. het zou met de voorrangregels te maken kunnen hebben, maar dan nog zou ik zelf mijn paard op beide kanten los willen hebben..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:34

Is me eigelijk nog nooit opgevallen haha.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:40

Op het voorterrein staan de twee hindernissen zo gebouwd dat je er linksom het makkelijkste op aan kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:42

xUbenterx schreef:
ik denk dat springruiters altijd linksom rijden, omdat ze dan geen voorrang hoeven te geven! Rechtsom moet je dan iedere keer aan de kant omdat er ruiters met zn 3/4 langs elkaar rijden, en dan is het toch makkelijker om allemaal links om te rijden? ik doe vaak als het wat druk is of de bak klein, tussen de trailers lekker relaxd draven/galopperen zodat i toch los wordt!

Dat is niet waar, want als rij rechtsom galoppeert, heb je van iemand die linksom draaft voorrang.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:44

Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Lijkt mij dat als ik mijn paard goed los wil werken, dat je dan op beide handen los moet rijden. Waarom dan niet de ene hindernis aanrijdbaar op links en de andere op rechts? En waarom altijd allemaal links, i.p.v. allemaal rechts? Ik zie er de logica niet van in

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:45

Ja dat viel mij ook al op. Maar ik als "dressuurruiter" (even overdreven) die ook een keer ging springen, reed ook gewoon rechtsom. De mensen keken wel raar, maar zeiden er verder niets van. Als ik niemand in de weg rijd, kan het gewoon.. Ik vond het idd ook al een beetje vreemd..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:46

Ja ik vraag dit al een hele poos af.
Een vriendin van mij is sinds vorig jaar begonnen met springen.
Wij zijn van nature echte dressuur miepen.
En op elk concourse sprong iedereen linksom..

Ze heeft een poosje veel wedstrijden gehad en ze zei zelf al, ik begin te merken dat mijn paard op rechts met springen moeilijker word.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:47

Ik probeer wel altijd even de andere kant ook op te gaan. Maar dan zie je idd dat je nergens tussendoor komt. ik begrijp wel dat je dan liever niet de andere kant op gaat. het word ook 1 grote chaos als iedereen steeds van hand verandert en alelmaal andere hand enzo.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:56

MissEvil schreef:
Hmms, dat was me nog nooit opgevallen..
Mij lijkt het dat je toch ook rechtsom los moet werken, want je moet in het parcours toch ook gewoon rechtsom?
Maar idd. het zou met de voorrangregels te maken kunnen hebben, maar dan nog zou ik zelf mijn paard op beide kanten los willen hebben..

Op een klein losrijterrein met heel veel is het onmogelijk om een andere kant op te gaan, ik werk altijd stukken met contrastelling, gewoon even beide kanten op buigen in het lijf in alle gangen. Merk aan mn paard niet dat ie er slechter van wordt, zeker als de rest van de week wel op beide kanten gereden word.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:52

Intervarno schreef:
Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Lijkt mij dat als ik mijn paard goed los wil werken, dat je dan op beide handen los moet rijden. Waarom dan niet de ene hindernis aanrijdbaar op links en de andere op rechts? En waarom altijd allemaal links, i.p.v. allemaal rechts? Ik zie er de logica niet van in

Probeer dat maar eens een keertje, met een combinatie of 20 in de bak, wens je veel plezier. Nagelbijten / Gniffelen

Praktisch is het gewoon niet mogelijk om links en rechtsom te springen, als je vroeg bent kun je wel ff rechtsom rijden, maar als het heel erg druk is, hoogstens een keer een volte. In het buitenseizoen kun je sowieso voor de lospringring op het gewone terrein je paard ook rechtsom loswerken. En verder inderdaad stelling en buiging naar buiten. Of een keer een kleine volte draaien en vanui de korte bocht de hindernis aanrijden. Ligt aan de gaatjes die je kunt vinden.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:55

de hindernissen staan dan gewoon zo dat je ze linksom moet springen. maar overal waar ik komt rijden ze ook rechtsom hor, je paard moet toch aan bijde kanten loszijn. en ik spring zelf de hindernissen ook van rechts hor, dan moet je gewoon kort draaien en dan kom je als nog van de goede kant. Knipoog

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:16

inderdaad erg apart.
je zou beide kanten los moeten rijden

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:53

ja maar anders zou het wel een chaos worden, als iedereen alle kanten op rijd.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:59

daantjuhhh schreef:
Ze heeft een poosje veel wedstrijden gehad en ze zei zelf al, ik begin te merken dat mijn paard op rechts met springen moeilijker word.

Daar sta ik van te kijken, met losrijden spring je toch niet zo veel?? Als je verder thuis en in het parcours goed 2 kanten op werkt kan je paard toch niet van het losspringen op concours slechter worden??

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:07

Zo als al heel vaak is gezegt, als je allemaal een andere kant op gaat rijden wordt het een chaos. Zo moet je met springen ook vaak stappen op de hoefslag, terwijl dat juist bij dressuur weer niet de bedoeling is. Op buitenconcoursen kun je je paard gewoon op het groote (dressuur) terrein losrijden. Op binnenparcoursen heb ik ook een paar keer gehad, dat we met z'n allen afspraken om even van hand te veranderen. Dus dat kun je ook nog doen als je perze nog even rechtsom wilt rijden. Wat ik ook wel eens doe, om nog even rechtsom te rijden, is op de rechterhand mn parcours in gaan, dusop de rechterhand naar de jury, en dan o de weg naar de jury, kun je je paard ook nog even los en aan het been maken op de rechterhand.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:05

Volgens mij staat het bij het inspringen net zo vaak linksom als rechtsom hoor Haha!
Het is maar net hoe de inspringringhindernisbouwer de vlaggetjes er op zet Knipoog
Maar het is wel handig dat je allemaal dezelfde kant op rijdt ja Lachen