gebroken lijn rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

gebroken lijn rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 15:25

ik heb geleerd dat je bij een gebroken lijn, in draf lichtrijden, op x van been verwisseld, en dan als je terug op de hoefslag komt weer.
is dit juist?

Poiuytrewq

Re: gebroken lijn rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:33

Dat heb ik nooit geleerd.
Klinkt nou eigenlijk best logisch maar ik heb het nooit geleerd/gedaan

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:38

Nog nooit van gehoord Tong uitsteken maar waarom zou je dat doen aangezien je niet van hand verandert?
je blijf gewoon dezelfde kant op gaan dus waarom zou je van been wisselen Knipoog

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:39

Ik snap eigenlijk niet waarom dat logisch zou zijn? Je blijft immers op dezelfde hand rijden. Bij bijvoorbeeld m-x-f zou x-f al het einde van de diagonaal zijn, als het zo beredeneerd word.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:42

Omdat je de bocht om gaat naar de andere kant
Clown
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 09-06-07 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:43

Ik vind het best logisch klinken. Heb er zelf ook al eens over nagedacht. Je maakt tenslotte in het geval van bijvoorbeeld F-X-M een bocht naar rechts op X, terwijl je op de linkerhand aan het rijden was. In die bocht ben je dan dus eigenlijk op je binnenvoorbeen aan het lichtrijden.

Maar ik heb het nooit zo geleerd en doe het ook nooit. Dus tsja...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:43

ik heb zoiets ook wel eens gehoord, maar ik vind het juist onnodige "storing" geven als je kijkt naar het mooie plaatje Ach gut

Annamc1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:46

Ik heb het niet zo geleerd en vind het eigenlijk niet logisch ook dat je dan van been verwisseld..

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:30

mijn paard is nogal gevoelig op de zit, en ik voel zijn rug goed aan, zeker als ik op het verkeerde been lichtrij. Bij een gebroken lijn zit ik door of bij het lichtrijden wissel ik bijtijds van been. Is idd wat rommelig maar het paard loopt dan wel mooier gebogen door de wending.
Overigens kan ik niet begrijpen dat een ruiter niet voelt of ie op het verkeerde danwel goede been lichtrijdt. Ik kan een wending op het verkeerde been niet netjes rijden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 16:32

moet ik er misschien wel bijzeggen dat ik dit tijdens mn eerste lessen ongeveer 20 jaar geleden heb geleerd, en het zit er zo ingebakken dat ik het nog steeds doe dus... maar op wedstrijden zie ik maar weinig mensen van been veranderen, dus daarom mijn twijfel.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:35

Vroeger deden ze dat idd zo, maar nu blijf je gewoon op hetzelde been lichtrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:58

Best slecht, eigenlijk. "Het goede been" hebben ze niet voor niets uitgevonden...

Nou ja, volgens mij mag je in proefjes toch vrijwel altijd doorzitten met gebroken lijnen, of zie ik dat verkeerd?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:06

ik heb soms mijn twijfels bij degene die de proeven gemaakt hebben. Zeker zoiets als de gebroken lijn doorzitten of lichtrijden.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:07

Bij mij in de les doen we dat vaak ,maar ik verander nooit van been.
Niemand veranderd dan eigenlijk van been.
Maar of dat juist is.... Clown

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:52

frankiej schreef:
ik heb soms mijn twijfels bij degene die de proeven gemaakt hebben. Zeker zoiets als de gebroken lijn doorzitten of lichtrijden.

hoe bedoel je dat?
ik vind het juist prettig om tijdens de gebroken lijn door te zitten, helemaal bij de gebroken lijn 10 meter. je kan je paard dan veel fijner omstellen en netjes onder je houden.

als ik blijf lichtrijden verwissel ik nooit van been

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:50

nou in elke klasse lijkt me dat een gebroken lijn beter gereden kan worden met doorzitten. Als er dan lichtrijden gevraagd wordt, en je blijft doorzitten heb je een strafpunt verdiend.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:51

Nog nooit geleert zo maar ik denk dat het er wel netjes uitziet Lachen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:57

Ik heb dit ook nooit geleerd. Maar als je er zo over nadenkt vind ik het ergens toch best logisch. Wel heb ik altijd geleerd dat als je in de gebroken lijn een volte halve baan rijd dat je dan wel van been moet wisselen. Maar met een gewone gebroken lijn heb ik dat nooit geleerd.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:00

Ik heb 't ook nooit geleerd. Net zo als met in een slangevolte, wel of niet een x doorzitten? Bij mij ligt t er dan aan wie van de ponys ik rij.

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:04

Met gebrokenlijn niet hoor.
daar blijf je gewoon op dezelfde been en andere doe je iets niet goed.
Bij slangenvolte kun je wel van hand veranderen, ligt eraan waar je stopt met je slangenvolte. officieel hoor je op die s van hand te veranderen.
Laatst bijgewerkt door valyzja op 10-06-07 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:05

Bij een slangenvolte doe ik wel altijd ff op het andere been, of ik nou van hand verander of niet.. Altijd bij de a-c lijn/waar je paard recht is

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:48

Ik heb het nooit gedaan bij een gebruiken lijn, en ik heb ook nooit een opmerking daarover gehad op mijn protocol.

Bij een slangenvolte moet het wel inderdaad, maar daar raak je ook heel even de hoefslag aan de andere kant aan.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 07:17

Officieel moet je volgens mij inderdaad even van been verwisselen. Op het goede been lichtrijden doe je zodat je het paard niet uit evenwicht brengt. Zeker bij het netjes omstellen in zo'n gebroken lijn is dat denk ik van belang (zeker in het B waar vaak jonge paarden mee doen die vaak nog wat makkelijker uit balans zijn).

Bij de wedstrijden is het zo dat in de B een gebroken lijn 5 meter wordt gevraagd tijdens het lichtrijden. Dit is wel weer een dusdanig flauwe bocht dat het misschien praktisch gezien niet helemaal noodzakelijk is om van been te wisselen. Maar het is wel correct om te doen. Een jury zal je denk ik niet snel afstraffen als je het niet doet, maar volgens mij kunnen ze het niet afstraffen als je het wel doet.

In het L1 moet je trouwens doorzitten tijdens de gebroken lijn, dus dan is dan zijn de onduidelijkheden de wereld weer uit. Kortom maar snel naar het L1 Haha!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 07:49

haha, ja, dat is wel het streven..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 07:55

ik heb er nooit over gedacht om pasje door te zitten, maar merk wel heel erg met m'n paard (niet lang onder het zadel) dat hij die omstelling op X behoorlijk moeilijk vind.