beenligging is bagger, maar toch met sporen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

beenligging is bagger, maar toch met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 10:26

Ik ben gister eens even naar de les van mijn bijrijdster gaan kijken. Nou was haar beenligging echt bagger, ze had haar tenen helemaal naar buiten gedraaid waardoor ze al eerst met sporen drijft ipv met haar been. Dan klemde ook nog eens met haar kniën waardoor haar onderbeen heel erg aan het klapperen was, die lag geen moment goed.
Ik eens even op die instructice afgestapt en gevraagd of ze die beenligging normaal vond. Nou zei ze, ze heeft pas de tweede keer les en HET PAARD moet meer voorwaarts lopen want hij liep steeds onder zijn tempo. Oke dat is zo bij haar sjokt ie eigenlijk maar wat. Maar goed, dan denk ik, DE RUITER moet het paard voorwaarts rijden en dit krijg je alleen goed voor elkaar met een goede houding waarmee je goede hulpen kan geven. Nee zij vond dus dat HET PAARD eerst eens goed moet lopen, en dan komt de houding wel.
Ze begon ook nog eens erover dat het wel leuk moest blijven en dat ze neit alleen kon zeggen wat fout ging. Oke ben ik het ok mee eens, maar ik heb laatst ook eens goed les gehad en daar moest ik dus ook opeens op tien dingen tegelijk gaan letten, als het goed ging werd eht me gezegd, maar ook als het fout ging. Je houding zal toch uiteindelijk een automatisme meoten worden en dan hoef je daar toch niet meer de hele tijd aan te denken? Een les gaat er toch om dat je weet wat je zelf fout doet en wat je dus anders moet doen?
Ik heb ongeveer een half uur staan luisteren, maar ik heb nog geen 1 keer gehoord dat ze iets zei over haar houding. Ik ben het dus niet echt eens met die les, en dat mijn bijrijdster eerst al een haar sporen af moet doen.
Vinden jullie dat inderdaad HET PAARD goed moet lopen, of dat DE RUITER het paard goed moet laten lopen? En wat vinden jullie ervan dat ze dus ook lekker haar sporen omhoudt?

Ineke2

Re: beenligging is bagger, maar toch met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:37

Ten eerste is het JOUW paard, dus als jij vind dat je bijrijdster niet goed genoeg rijd om sporen om te mogen hebben, dan zou ik EISEN dat ze de sporen afdoet.

Kan je bijrijdster niet bij jouw instructrice gaan rijden? Jij bent het niet eens met de manier waarop je bijrijdster les krijgt van haar instructrice... Dit wekt toch ook grote ergenis op na een tijdje...

Persoonlijk zou ik ook eerst aan de houding werken en zeker niet de sporen omdoen "omdat het paard niet voorwaarts is"...

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:42

Ik zou meteen zeggen dat ze die sporen af doet, anders heb jij straks je paard niet meer lekker aan je been! Als je het niet eens bent met die les, dan zeg je je bijrijdster toch dat ze een andere instructrice zoekt, het is JOUW paard! Ik vind eigenlijk dat je aan allebei moet werken, maar eerst aan je houding, want anders KAN het paard ook niet goed lopen.

Mir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:49

Meteen sporen af laten doen, straks is je paard helemaal niet meer vooruit te krijgen.. Ik vind zelf dat je pas met sporen kan gaan rijden als je zit goed is, en alleen om je hulpen te verfijnen.. Zou het is met je bijrijdster er over hebben en andere instructrice zoeken..

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 10:53

@ineke2: Ik hebals eens tegen haar gezegd van, doe je sporen af, hij is toch wel voorwaarts als jij de goede hulpen geeft. maar nee, ze is stronteigenwijs, wil ze toch omdoen, dus zeg ik, oke doe ze maar in je les om dan kijkt je instructrice wel hoe je ermee rijd. Maarja die zegt dus niks over haar houding, dus kan ze ze inderdaad weer afdoen. Ik heb zelf dressuurles gehad in Dubai en hier rijd ik eigenlijk meestal in de springles en mijn dressuurinstructice hier moet ze niet, alleen geeft ze het niet toe tegenover anderen... *zucht zucht zucht
Ik vindt dus ook dat je eerst aan de houding moet werken.

@ saaraah: Ik vind dus ook dat mijn paard bij mij straksneit meer aan mijn been loopt. Heb ik dus ok tegen die instructice gezegd. Nee dat vond ze maar onzin :s Ik heb mijn bijrijdster nog niet gezien, maar ik was al van plan om te zeggen dat ze, of bij die instructice kan blijven, maar dan een ander paard zoeken, of daar geen les meer bij pakt en een ander zoekt. Die sporen moeten nu dus helemaal af.

@ mir89: Ik vind dus ook dat je eerst een fatsoenlijke zit ed meot hebben en dan pas de sporen kan gebruiken, maar dat vond die instructice dus ook maar onzin. Mijn paard liep gewoon niet goed en dat lag niet aan mijn bijrijdster.

Bij mij loopt mijn dus wel (nog) voorwaarts zonder sporen, maar ik was er dus ook al bang voor dat ie dat straks niet meer doet als zij een lang bij elke pas aan het prikken is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:07

Als een bijrijdster zo op mij zou reageren dan ging ik als een goed gesprek niet helpt toch onmiddelijk opzoek naar een ander! Iemand die wel luistert en in elk geval rekening houd met de wensen van de eigenaar van het paard en zich daar naar gedraagd.

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:16

De bijrijdster zal toch eerst moeten leren hoe je een paard zonder sporen voorwaarts kan maken en houden. Daarna pas als het paard wel voorwaarts is en luistert naar haar kan ze eens een les volgen waarbij ze wel de juiste aanwijzingen krijgt om te rijden met sporen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 11:23

@ shadow27: Ik vond dus ook dat ze hem eerst voorwaarts moet rijden zonder sporen, daarom ben ook naar die instructrice toegegaan. Ik vond het nogal raar dat ze niet 1 keer wat heeft gezegd over die benen.

*ben allang blij dat ik niet de enige ben die vindt dat de ruiter het paard rijt en niet dat alleen het paard alles fout doet:)

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:32

Ik denk ook dat het beter is eerst de basis onder de knie te krijgen vooraleer je naar sporen begint te grijpen. Want als je die niet goed gebruikt, is het echt wel dieronvriendelijk. Boos!

Ik denk dat het geen kwaad kan als er een minder ervaren iemand met je paard rijdt, zolang het gecontroleerd gebeurt. Daarmee bedoel ik: onder begeleiding van een instructeur die inziet waar eerst aan gewerkt moet worden (de basis namelijk).

Ik zou je bijrijder zeker vragen of ze die sporen niet beter kan thuislaten en eventueel proberen samen te zoeken naar een betere instructeur. Want zoals het nu gaat, voel jij je er duidelijk niet goed bij. En dat kan niet te bedoeling zijn.

Moeilijke kwesties altijd, met bijrijders. Maar ik vind het wel mooi dat je iemand anders de kans geeft om ook van de paardensport te genieten. Lachen

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:38

Ik denk dat jouw bijrijder een beetje doet alsof het haar eigen paard is? Als jij niet wil dat ze met sporen rijd, dan rijd ze er niet mee, klaar uit. Het is jouw paard en ze zal blij moeten zijn dat ze uberhaupt mág rijden. Maargoed dat is mijn mening.

Verder ben ik het met je eens. Hoe kan een paard nou goed lopen als er van de hulpen niks klopt. Als hij elke pas wordt aangedreven (maar dan terugnemen als hij harder gaat omdat ze niet express aandreef) dan snapt hij imo toch het nu van been niet meer, logisch dat hij dan sloom wordt.
Ik zou je bijrijder bij een andere instructeur laten lessen die er wel oplet. In mijn ogen is een gas en een rem éen van de eerste dingen die je nodig hebt, en als je daarvoor aan je houding moet werken moet het maar.
Ik heb zelf ook een tijdje elke pas aangedreven, had het wel door en vond het heel irritant maar kon het niet oplossen. Uiteraard sporen afgedaan enz. want anders reageerde mn paard helemaal nergens op. Instructeur heeft me goed geholpen en mn beenligging is nu gewoon mooi stil en mn paard reageert erg goed op de hulpen.
Doordat ik nu weer met beenhulpen kan rijden gaat eigenlijk alles beter. Het lijkt me dus wel duidelijk hoe belangrijk je beenhulpen zijn Lachen
Ik zou je bijrijder aanspreken en zeggen dat je haar instructrise slecht vind (met uitleg) en haar voorstellen dat ze óf een betere kan zoeken, of maar moet stoppen Scheve mond

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:18

Ik zou zeggen jouw paard, geen sporen klaar. Als ze dat niet wil moet ze een ander paard zoeken om bij te rijden. Dat klinkt hard en op die manier hoef je het natuurlijk ook niet te brengen, maar als ik een paard voor iemand zou rijden dan zou ik ook gewoon de wensen van de eigenaar respecteren. Als die totaal niet aan zouden sluiten bij mijn eigen gedachten over paarden en rijden dan zou ik een ander paard zoeken om te rijden. Ik rij zelf ook niet met sporen omdat ik het onnodig vind en ik wil ook niet dat mijn bijrijdster dat doet. Ik vind dat je echt verdomt goed moet kunnen rijden voordat je sporen gaat dragen ze worden zo vaak nog onbewust gebruikt ook door betere ruiters.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:43

inderdaad, jou paard, geen sporen.
verder geen discussie mogelijk!
desnoods moet ze ergens anders les gaan nemen, jou wil is wet als het om zoiets gaat hoor!
dit moet mijn bijrijder niet flikken!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 15:23

@ veraA: Ze doet inderdaad af en toe alsof het haar eigen paard is. Wil ze weer per sé dat ik een nieuwe zweetdeken ofzo koop of id.

bedankt voor de reacties Knipoog ik had al gehoopt dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Bij mij op de manege ben ik namelijk nogal eens de zeikerd en dan heb je van die mensen die zeggen dat ik niks goed genoeg vind enzo Clown

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:43

oh oh oh wat een herkenbare situatie!!!
Toen ik nog in NL woonde had ik voor mijn vorige paard dus uiteindelijk ook een bijruiter gezocht. Het meisje was niet alleen 10 jaar jonger dan ik maar ook nog ns heel eigenwijs.
Vooraf regels afgesproken : NOOIT sporen dragen, paard altijd goed droogstappen en ook nooit anderen ermee laten rijden. Ze brak alle 3 de regels dus al heel snel.

Zij kreeg verder ook les in de manege die op 5 minuten van me thuislag.
Bij mij was mn paard ook vrij vinnig, maar zij liet hem met een lange nek maar wat achter de anderen aansjokken. Dus gevraagd dat ze priveles nam bij mijn instructeur.
Wilde ze niet : kostte veel te veel geld en de manegelessen gingen toch prima?

Dan uiteindelijk haar zover gekregen dat ze een priveles nam : mijn instructeur keek al naar me van, wat een hopeloos geval, maar probeerde haar zo goed mogelijk te helpen en te begeleiden. Bij het afstijgen zij hij dus ook van jah kijk je zal nog heel wat lessen nodig hebben.
Dit wilde zij nog steeds niet en toen ik ontdekte dat ze na bijna een uur springen mn paard in zn box had gezet ZONDER droog te stappen is zij ook heel snel gevlogen.

Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar iemand anders aangezien de irritaties vanop dit punt alleen maar kunnen oplopen. Dat is in alle geval de ervaring die ik ermee heb...
Op die manege was ik ook het slechte mens omdat ik vond dat ik te goed was voor iedereen die er rondliep, terwijl ik gewoon een goed gereden paard wilde!
Het is nog altijd jou paard, jou regels en dus jou beslissing!!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:45

en jou verantwoordelijkheid als er iets gebeurd Knipoog

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:52

Santigo_ schreef:
@ineke2: Ik hebals eens tegen haar gezegd van, doe je sporen af, hij is toch wel voorwaarts als jij de goede hulpen geeft. maar nee, ze is stronteigenwijs, wil ze toch omdoen, dus zeg ik, oke doe ze maar in je les om dan kijkt je instructrice wel hoe je ermee rijd. Maarja die zegt dus niks over haar houding, dus kan ze ze inderdaad weer afdoen. Ik heb zelf dressuurles gehad in Dubai en hier rijd ik eigenlijk meestal in de springles en mijn dressuurinstructice hier moet ze niet, alleen geeft ze het niet toe tegenover anderen... *zucht zucht zucht
Ik vindt dus ook dat je eerst aan de houding moet werken.

@ saaraah: Ik vind dus ook dat mijn paard bij mij straksneit meer aan mijn been loopt. Heb ik dus ok tegen die instructice gezegd. Nee dat vond ze maar onzin :s Ik heb mijn bijrijdster nog niet gezien, maar ik was al van plan om te zeggen dat ze, of bij die instructice kan blijven, maar dan een ander paard zoeken, of daar geen les meer bij pakt en een ander zoekt. Die sporen moeten nu dus helemaal af.

@ mir89: Ik vind dus ook dat je eerst een fatsoenlijke zit ed meot hebben en dan pas de sporen kan gebruiken, maar dat vond die instructice dus ook maar onzin. Mijn paard liep gewoon niet goed en dat lag niet aan mijn bijrijdster.

Bij mij loopt mijn dus wel (nog) voorwaarts zonder sporen, maar ik was er dus ook al bang voor dat ie dat straks niet meer doet als zij een lang bij elke pas aan het prikken is.

Het is jóuw paard, als je niet tevreden bent over de bijrijdster zou ik haar gauw een ander paard laten zoeken, zeker als ze ook nog eens eigenwijs is. Als de eigenaar zegt dat je niet met sporen mag rijden, mag je dat dus ook niet doen. (Hier spreekt een doorgewinterde bijrijdster Clown ). En die instructrice klinkt eerlijk gezegd vrij vaag... Sigaar

Moshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:30

Teneerste is jou'n bijrijdster, die het paard aanwijzingen moet geven als ze erop zit. Eigenlijk de baas dan, hij moet naar haar luisteren. maar DE RUITER moet zeker opletten en of haar been goed ligt. Het paard weet niet wat hij moet doen en gaat dus zijn eigen gangetje. Ik zou haar eens even persoonlijk les geven! Let op:

- RECHTZITTEN!
- BEENLIGGING!
- Hakken omlaag
- tenen naar binnen. (Namelijk hindelijk voor andere paarden, die kunnen ervan schrikken als die tenen machtig ver naar buiten gedraaid zijn. Vork)

merlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 04:48

Dat is even vervelend, zo'n eigenwijze bijrijdster. Maar het is jouw paard, ze zal daar toch naar moeten luisteren. Klinkt niet goed om met sporen te gaan rijden als je nog geen goede houding hebt.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 06:47

Liever geen bijrijdster dan iemand die niet wil luisteren. Heel bedaard tegen haar zeggen dat zij zich aan jouw regels heeft te houden of anders geen paard. En daarna een profperiode afspreken zodat je ook met een gerust hart op dit gesprek kunt terugkomen.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:52

Ik zou zo'n bijrijdster gelijk de laan uit sturen, een beetje beslissingen nemen over jouw paard, echt niet dus he. Mijn bijrijdster zei een tijdje geleden tegen of het niet beter was om mijn paard met slof te laten rijden, ik heb toen gelijk gezegt dat ik dat absoluut niet wil, ik laat dus echt niet de dienst uitmaken door een bijrijdster. Als ik jouw was zal ik een goed gesprek met 'r aangaan en in de eerste plaats duidelijk maken dat het jouw paard is en niet de hare en dat ze zich aan de regels te houden heeft, nogmaals, laat nooit een ander over jouw paard beslissen.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:09

Is er niet iemand in de omgeving die een goede zitles kan geven? Dit houdt dus in, paard aan de longeerlijn en de ruiter er 'los' op. Ik heb het dus niet over een manegeles maar echt over een les waarbij de zit centraal staat. Sporen zijn hierbij niet toegestaan. Ook de teugels zijn niet in de hand van de ruiter.
Als je bijrijdster niet wil meewerken, zal ik eens een goed gesprek met haar aangaan als ik jou was. Ze heeft naar jou te luisteren en niet te doen waar zij zin in heeft. Uiteraard kan zij het met bepaalde dingen niet eens zijn, maar jouw woord is nog altijd het laatste woord.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:18

eum doe je normaal gezien geen sporen aan ter verfijning van de beenhulpen?
als zij je paard niet kan laten reageren op een eenvoudig voorwaarts commando van de benen, moet ze dat niet met sporen gaan oplossen. Hierdoor stompt je paard net af...

ik geef zelf ook (nog maar een beetje tegenwoordig) les; met mn eigen paarden die ik zelf geleerd heb en rijdt en die staan enorm fijn aan het been zijn en kennen echt hun lesje wel! en toch gaan ze voor geen meter met een 'slechte' ruiter erop. Dan stapt er een ander op en gaan ze ineens prachtig aan de teugel en al.
Dus ik denk echt dat het de ruiter die het uit het paard moet krijgen eigelijk. (of als je paard het nog niet kan, zal het het toch van de ruiter moeten leren)
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 02-06-07 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:21

tja.. mensen zijn wat dat betreft zo naief.
Alles ligt aan het paard, en niks aan jezelf..

ben ik even blij dat ik zitlessen heb (zou je haar ook kunnen aanbevelen als je echt wilt dat het verbeterd)

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:22

Jouw paard jouw beslissingen! Dan moet ze maar een eigen paard aanschaffen, als ze die verziekt is het haar eigen schuld maar laat jouw paardje niet verzieken door een eigenwijze bijrijdster! Ik zou ook zeker een keer aan haar instructrice laten zien dat als jij het paard zonder sporen wel behoorlijk kan laten lopen. Haal haar maar gewoon tijdens les eraf! Wellicht dat ze dan allebei zien dat ze verkeerd bezig zijn. En vraag aan anderen op stal of ze je even op de hoogte willen houden als ze toch met sporen rijdt op dagen dat jij er niet bent. Niet luisteren? Dan opzouten!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 10:33

bedankt voor alle reacties!
@ kynshiri: Als zij dus op een stapt doet deze inderdaad meteen niks meer, zodra ik ergens op stap, doen ze meteen alles.
Ik vond het al heel wat dat ze uiteindelijk op het idee gekomen is van; hee, ik heb misschien toch wel eens les nodig. Dit vond ze namelijk niet nodig, ze kon wel goed rijden en die manegelessen zijn natuurlijk niet goed genoeg voor haar.

Die zitlessen vind ik wel een goed idee Lachen , weet iemand misschien iemand die dat geeft in zuid-limburg??