Zweepje erbij..tricje erbij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Zweepje erbij..tricje erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:18

Wat vinden jullie nog van het bijtikken van het achterbeen/achterhand?
Met als doel (volgens mij) de ruiter laten voelen, hoe ie voelt als ie actiever is..

Niet als doel op zich..want lijkt me dat je niet een extra persoon met zweep in je proef mag laten meerennen Clown Zodra de man/vrouw met de zweep weg is, is het "effect" (als dat er al is) weer weg.

Ik geloof er zelf niet zo in en imo is het alleen een manier om je paard "over de zeik" te krijgen..

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel Vork

Anoniem

Re: Zweepje erbij..tricje erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:20

Ik hou er niet van
Maar heb dan ook een paard die er niet blij mee is
Die zou alleen maar gaan dribbelen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:20

even een stipje, ga hier morgen even verder op in. ben het er niet helemaal mee eens, maar ben nu te gaar om hier fatsoenlijk op te reageren.. Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:28

en bokt..is ook gaar Clown

Ik vind het ook niks..
Mijn paard kan dit ook totaal niet verdragen..weet zeker..na 1 tikje, krijg ik haar niet meer in een straal van .. m in de buurt bij die zwepenmeneer/mevrouw..
(is immers ook onterecht, paard snapt er niks van.. en dan maar opeens, als het "gewenste effect" er is..braaaaf braaf..Yeah right Nors opkijken )

Maar ben eigenlijks ook wel benieuwd naar de theorie hierachter.. Schijnheilig

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:43

Vaak hoef je er alleen naast te lopen met de juiste lichaamstaal om het paard zijn achterhand beter te leren gebruiken. Zo leert de ruiter wel snel voelen 'waar hij heen' moet rijden om het ondertreden te bereiken. Slaan is altijd uit den boze en dat hoeft ook niet.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:48

Om te voelen..
kan ik nog nét verdragen zeg maar.. Rolleyes

Maar dan zou je zeggen..1x is voldoende?
Is dit niet het geval dan komt op mij een beetje over als paardjes pesten Bloos

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:49

Bedoel je nou dat iemand ernaast gaan rennen en bijtikken?
Dat vind ik not done.

Maar op je paard zitten en zelf bijtikken kan toch wel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:51

Mijn instructeur heeft dit toegepast om mijn paard te helpen met het wijken voor de eenzijdige kuit. Mijn paard gaf gewoon te weinig reactie en begreep maar niet dat 1 kuit niet voorwaarts was maar opzij. Ik allemaal pogingen doen om hem opzij te zetten en paard ging harder en harder of deed niks en ging alleen maar over de flos omdat hij wist dat dit niet goed was maar niet snapte wat dan de bedoeling was. Mijn instructeur hoefde overigens niet bij te tikken, alleen een keer te wijzen. Zodra het paard opzij ging, weg van de zweep, beloont. Na 3 keer wijzen viel het kwartje. Was ik dus wel blij mee Haha! Haha! Haha! Ik moet wel zeggen dat mijn paard erg lauw is voor de zweep, altijd geweest vanaf het moment dat ik erop stapte. (hij is wel heet van zichzelf, maar de zweep boeit hem bar weinig, dat bedoel ik ermee, dus het is ook geen paard dat over de zeik gaat van de zweep).

Behalve deze keer ken ik deze methode eigenlijk alleen voor hulp bij piaffe en passage. Aangezien ik niet op dat niveau rij heb ik daar ook geen oordeel over.

EDIT: wat ik nog wou toevoegen is dat ik het wel heel belangrijk vind WIE er toucheert want dat lijkt me nog een hele kunst. Op het goede moment op de goede plek... Ik ga er in elk geval niet aanstaan!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:56

maaitjuh schreef:
Bedoel je nou dat iemand ernaast gaan rennen en bijtikken?
Dat vind ik not done.

Maar op je paard zitten en zelf bijtikken kan toch wel?

Ik bedoel..um

je neemt een paard+ruiter/amazone,,
die stapt/draaft laten we zeggen op een volte 10m om de instructeur/trice heen..

en die tikt dan bij..opdat ie achter actiever wordt/meer onderbrengt etc etc

Dat van dat rennen was niet echt serieus Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:58

Urielle schreef:
Mijn instructeur heeft dit toegepast om mijn paard te helpen met het wijken voor de eenzijdige kuit. Mijn paard gaf gewoon te weinig reactie en begreep maar niet dat 1 kuit niet voorwaarts was maar opzij. Ik allemaal pogingen doen om hem opzij te zetten en paard ging harder en harder of deed niks en ging alleen maar over de flos omdat hij wist dat dit niet goed was maar niet snapte wat dan de bedoeling was. Mijn instructeur hoefde overigens niet bij te tikken, alleen een keer te wijzen. Zodra het paard opzij ging, weg van de zweep, beloont. Na 3 keer wijzen viel het kwartje. Was ik dus wel blij mee Haha! Haha! Haha! Ik moet wel zeggen dat mijn paard erg lauw is voor de zweep, altijd geweest vanaf het moment dat ik erop stapte. (hij is wel heet van zichzelf, maar de zweep boeit hem bar weinig, dat bedoel ik ermee, dus het is ook geen paard dat over de zeik gaat van de zweep).

Behalve deze keer ken ik deze methode eigenlijk alleen voor hulp bij piaffe en passage. Aangezien ik niet op dat niveau rij heb ik daar ook geen oordeel over.

EDIT: wat ik nog wou toevoegen is dat ik het wel heel belangrijk vind WIE er toucheert want dat lijkt me nog een hele kunst. Op het goede moment op de goede plek... Ik ga er in elk geval niet aanstaan!

Kijk dat vind ik een andere situatie..
hier help je paard én ruiter mee..(immers doorkloojen wou ook niet)

Enne wb die passage/piaffe..kan ik ook niet over oordelen Clown

En WIE, sja das wel een taak apart idd..maar ik doel meer op het Toucheren op zichzelf zeg maar..

EDIT:
Ik denk nl: je kan niet van een "slecht" achterbeen een goede maken..aanleg lijkt mij hier toch de belangrijkste factor? Blond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:40

Nee je kunt niet van een slecht achterbeen een goed achterbeen maken, maar wel even tegen een paard zeggen: 'Komop jongen, ga er eens aanstaan!' als de ruiter om wat voor reden dan ook dit niet bij het paard kan bereiken.
Als de ruiter dan weet hoe het voelt als het paard goed loopt kan hij dat gevoel proberen weer op te zoeken.
Toucheren is ook niet zomaar in het wilde weg met de zweep erachteraan sjouwen. Ik meen dat er ingewerkt moet worden op het afzettende achterbeen en dat de reactie in het achterbeen afhangt van de plaats waar aangetikt wordt. Maar zoals gezegd heb ik er verder eigenlijk geen verstand van.

Ik kan er verder echt geen uitspraak over doen wat ik ervan vind, dan zou ik me er eerst meer in moeten verdiepen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:06

Ik heb het alleen op verkeerde manieren en momenten gezien dus ik ben er niet zo'n fan dus.
Ik heb instructeurs echt letterlijk achter een paard aan zien rennen met een zwiepende zweep en een ruiter op een paard die hem omhoog probeert te trekken in de oprichting.
Dat soort taferelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:49

Ja dat heb ik ook weleens gezien Maaitjuh,in dat soort situaties denk ik,waar ben je nu helemaal mee bezig?
Wat ik ook veel heb gezien is als bepaalde ruiters hun paarden meer uitdrukking willen laten hebben in passage en piaffe,dan loopt er dus ook iemand naast die constant bijtikt zodat de paarden meer hun achterbenen op tillen.Terwijl ik ook iemand gezien heb van hetzelfde niveau toen,die gewoon zei: ik begin daar niet aan,de paarden moeten vanzelf sterker worden en komt het met de expressie wel goed"
Dus ik ga mee in het laatste en vind teveel druk met de zweep niet goed.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:17

te veel druk ben ik tegen. heel af en toe een tikje bij kan ik mee leven. met de juiste hulpen kan mijn paard ook zijn achterhand erbij gooien.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 12:25

Elisa2 schreef:
Ja dat heb ik ook weleens gezien Maaitjuh,in dat soort situaties denk ik,waar ben je nu helemaal mee bezig?
Wat ik ook veel heb gezien is als bepaalde ruiters hun paarden meer uitdrukking willen laten hebben in passage en piaffe,dan loopt er dus ook iemand naast die constant bijtikt zodat de paarden meer hun achterbenen op tillen.Terwijl ik ook iemand gezien heb van hetzelfde niveau toen,die gewoon zei: ik begin daar niet aan,de paarden moeten vanzelf sterker worden en komt het met de expressie wel goed"
Dus ik ga mee in het laatste en vind teveel druk met de zweep niet goed.

Dat bedoel ik..
Je zult toch echt aan het trainen moete..

dat zweepje is maar tijdelijk..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:31

Bijtikken daar ben ik ook niet zo van. Van die typetjes die hem dan alleen op de persoon op de grond even laten 'aantreden', wat vaak resulteert in veel gepluk van voor.
Mijn instructrice loopt wel eens even mee. Er wordt niet bijgetikt, maar ze heeft soms wel een zweepje bij, gewoon om aan te wijzen. Slaan is idd niet nodig, aanraken niet eens. Paard snapt heel erg goed wat de bedoeling is, en gaat vanzelf wat beter zijn kont er onder schuiven. Ze heeft hem zelf op die manier beleerd, aan de lange lijnen/longe. Ik kreeg het niet voor elkaar hem aan elkaar te rijden, nu weet ik waar ik naar toe moet, zonder er aan de voorkant aan te zitten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:35

Ik zie het niet echt als "paardje pesten". Dr heeft bij mij nooit iemand naast gelopen met een zweep, maar ik tik zelf wel eens de ah erbij als ik erop zit. Bijvoorbeeld als ik aan het schakelen ben. Zo hou ik het ab actief in de overgang terug. Zo wordt je paard ook sterker en kan het bijtikken achterwege gelaten worden.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:42

Mits de persoon op de grond weet waar hij/zij mee bezig is, de combinatie paard/ruiter en werkelijk baat bij heeft (dus niet tikken om de dribbel terwijl het om een M combi gaat) enz vind ik er niet zoveel mis mee.
Zo heb ik ook op een paard gezeten dat zeer ervaren was met piafferen en de eerste keer dat ik dat mocht doen is mn instructeur er dus ook naast gebleven om paard vanaf de kant iets te helpen. Toen kon ik het ritme enz voelen en de keer erna zelf paard een paar passen piaffe rijden. Had hij me de eerste keer 'alleen' laten doen had ik waarschijnlijk niet zo makkelijk het ritme enz te pakken gehad en was dat voor het paard veel onuidelijker geweest.
Dus in zo'n geval: waarom niet, net zoals het voorbeeld van urielle.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:21

Mijn voorbeeld:

Ik heb een flegmatiek paard, die ook nog eens een “lui” achterbeen heeft (Alleen in de bak uiteraard, buiten herken je hem niet weer!) Verder is hij absoluut niet bang voor een zweep, daar kan ik desnoods mee voor z’n snuit gaan staan zwaaien.

Sinds enige tijd rij ik met een hele lange dressuurzweep en oefen nog meer voltes sluiten en openen in alle drie de gangen. Het tempo laat ik op de kleine volte wel teruglopen, wanneer ik dan weer terug ben op de grote volte laat ik hem weer in het arbeidstempo stappen, draven of galopperen.

En juist op de kleine volte wil hij z’n achterbenen wel eens vergeten en op dat moment tik ik ‘m bij. En wanneer hij er niet op reageert tik ik een keer flink! En nu na een aantal weken begrijpt hij het steeds beter: meer afdruk!

Nu merk ik dat hij ook veel beter kan ontspannen en inbuigen, als ik de binnenteugel toesta blijft hij keurig lopen.

Ben ik dan zo verkeerd bezig? Als ik de reacties lees, voel ik mij haast schuldig dat ik hem misschien wel teveel dwing..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:48

Mijn instructrice heeft dat in het begin een paar keer gedaan, om hem dus duidelijker te maken wat we van hem wilden.
Hij reageerde er super op, en nee hoor, het effect is helemaal niet weg nu ze dat niet meer doet.
Ik heb ondertussen alleen mijn been ervoor nodig!

Ook als ik hem zelf bijtik, weet hij precies wat ik bedoel. Dit is dan ondertussen nog maar zelden nodig.

Maar bij mij is het niet het geval dat mn instructrice in het midden staat van een volte 10 meter, en hem 'slaat'..
Ik ga halthouden, en als ik wegrijdt, probeerde ik eerst zijn achterhand te laten vertrekken, en hem voor te laten wachten.
En zij tikte zijn achterhand soms wat bij, om hem dat duidelijk te maken.

Overigens laat ik hem niet wachten door aan te teugels te gaan hangen hoor, ik laat hem wachten met mijn zit. En mijn instructrice slaat ook totaal niet, het waren kleine (zoals mijn instructrice het noemt; aanmoedigende) tikjes..
En als hij het goed deed, belonen, hij snapte het in 1 les!!

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:15

Mijn instructrice doet het wel een bij mij en mijn paard. We rijden nu M2 en moet nu gewoon vanuit het halthouden actiever vanuit het achterbeen naar voren ''vertrekken''. Zelf doe ik het in de training door veel overgangen te rijden en dan bedoel ik dus echt bijna terug naar stap en dan in een middendraf naar voren toe. Af en toe tikt zij hem erbij (in het hh)en bij mijn paard helpt het juist goed maar dan moet ik het zelf in mijn eigen training natuurlijk wel blijven herhalen zowiezo rijd ik mijn paard los d.m.v slangenvoltes en tempowisselingen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 17:21

creative schreef:
Mijn voorbeeld:

Ik heb een flegmatiek paard, die ook nog eens een “lui” achterbeen heeft (Alleen in de bak uiteraard, buiten herken je hem niet weer!) Verder is hij absoluut niet bang voor een zweep, daar kan ik desnoods mee voor z’n snuit gaan staan zwaaien.

Sinds enige tijd rij ik met een hele lange dressuurzweep en oefen nog meer voltes sluiten en openen in alle drie de gangen. Het tempo laat ik op de kleine volte wel teruglopen, wanneer ik dan weer terug ben op de grote volte laat ik hem weer in het arbeidstempo stappen, draven of galopperen.

En juist op de kleine volte wil hij z’n achterbenen wel eens vergeten en op dat moment tik ik ‘m bij. En wanneer hij er niet op reageert tik ik een keer flink! En nu na een aantal weken begrijpt hij het steeds beter: meer afdruk!

Nu merk ik dat hij ook veel beter kan ontspannen en inbuigen, als ik de binnenteugel toesta blijft hij keurig lopen.

Ben ik dan zo verkeerd bezig? Als ik de reacties lees, voel ik mij haast schuldig dat ik hem misschien wel teveel dwing..

1 vershil..jij tikt m zelf terwijl je erop staat..
en niet iemand anders die ernaast staat

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 17:22

ik vind het alleen zo apart..want in de proef bv..mag je geeneens een zweep? (bij M+)

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:00

ik vind met zweep rijden best fijn als ik bijvoorbeeld aan het wijken ben dan kan ik zo soms de achterhad er verder bij krijgen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:47

Ja, maar we hebben het nu toch echt om mensen die vanaf de zijkant aantikken?!