Ik stelde de vraag wat daar de reden van was, of dat het moment opnamens waren.
Nu wordt er op dat forum zelden iets gezegt van het rijtechnische, meer over hoe het paard
eruit ziet.
Ik kreeg als antwoord dat dit normaal was.
Citaat:Goed paardrijden wil zeggen: door bepaalde aan de regels van de rij-instructie beantwoorden invloeden van het lichaamsgewicht, onderbenen en handen (teugels) een paard zodanig leiding geven dat het dier zich geheel aan de wil van de ruiter onderwerpt en derhalve een lichaamshouding en gang aanneemt of verandert en zich op ieder gewenst moment in een precies bepaalde richting en snelheid voortbeweegt. Ruiter en paard moeten als het ware een lichaam vormen, dat door de gedachtenoverdracht van de ruiter op het paard moeiteloos wordt voortbewogen.
Deze correct afgemeten en harmonische invloeden van de ruiter, waarmee hij het paard zijn wil overdraagt, noemt men hulpen. Met onderscheidt deze in:
- gewichtshulpen als ondersteunende hulpen;
- beenhulpen als voorwaarts- of aandrijvende hulpen;
- teugel hulpen als inhoudende of leidende (werkende hulpen).
De gewichtshulpen vormen een van de belangrijkste en interessantste onderdelen van de beinvloedende werkingen. Er wordt hierbij van de veronderstelling uitgegaan dat de ruiter, zonder van been- en teugelwerking afhankelijk te zijn, diens evenwicht kan bewaren en dat hij al heeft geleerd om met zijn eigen zwaartepunt het zich steeds verleggende zwaartepunt van het paard te volgen, dat wil zeggen met de bewegingen van het paard mee te gaan, terwijl hij deze bewegingen ook goed moet kunnen aanvoelen en beoordelen.
Zie onderstaand plaatje geleend uit "De Klassieke rijschool" geschreven door Eugen Abel
Het verleggen van het ruitergewicht naar opzij (versterkte druk op een zitbeen) doet het paard opzij gaan. Hierbij zakt de heup een eindje door en komt de knie dieper te liggen. Verkeers is om de heup helemaal te laten doorknikken, omdat dan een gewichtsverplaatsing naar de verkeerde zijde onstaat.
Ik ben geloof ik nu in de war
Ik krijg namelijk altijd te horen dat je recht op je paard moet zitten, 30 kilo ene kant 30 kilo andere kant....
Aangezien ik hier bij ervaringsdescundigen zit;
Hoe behoor je je nu te gedragen bij een wening of volte?

Van deze reflex maak je gebruik bij het sturen met je gewicht, en in principe snapt elk paard dat.