Bijna altijd krijgt het paard de schuld!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

Bijna altijd krijgt het paard de schuld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 05:32

Hoi hoi,

Op concours zie je veel mensen die als het even niet goed gaat hun paard de schuld geven.
En als het dan niet goed gaat, slaan, schoppen, in de mond trekken en maar gillen!
En bleren dat hij het weer niet goed heeft gedaan. Een voorbeeld:

Een meisje gaat het parcours in en trekt dat paard mijne zijn mondhoeken kapot, beestje is lief en springt toch nog door. Op een gegeven moment niet meer, hij stopt. Meisje rijd slecht opnieuw aan en hij stopt weer. Ze word boos en ze rijd hem nog een keer aan, weer slecht maar paardje springt. Krijgt een gigantische ruk in zijn mond. Daarna mist ze een hindernis en gaat op het inrijterrein het paardje een beetje afbeulen door nog een keer heel veel te gaan springen en hem te slaan en te schoppen etc.

En zo zijn er nog wel een paar. Meisje was uitgebelt en was helemaal hysterisch, gillen, in de mond trekken, schoppen etc.

Ik vind dit zelf gewoon echt heel slecht. Een paardje moet ook een beetje
respect hebben, die werkt ook voor jou! Ik vind er nog wel meer van, maar ben erg benieuwd naar jullie meningen!

Wat vinden jullie ervan?

Robin

Re: Bijna altijd krijgt het paard de schuld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 05:52

Tjah, wagt moet je hier van zeggen, blijkbaar is de drang om te winnen zo groot geworden dat het ten koste van het paard gaat...
als ik naar concoursen ga kijken dan zie ik het ook heel vaak ja... Niet alleen bij het springen maar ook bij het dressuren hoor je vaak kinderen gillen naar hun ouders dat het niet lukt.. Met wat flinke schoppen en gezaag na.

Het ergste vond ik nog wel dat er een jongen van z'n paard af viel bij het springen, paard kreeg klap op z'n hoofd, waarna de jongen opstapte en in volle galop, al meppend met de zweep rondjes ging galoperen, de jury moest eraan te pas komen dat hij moest stoppen met slaan en uit de ring moest...
Ik zat echt met open mond te kijken..

Een ander meisje daarintegen, viel van haar paard af, ze deed verder niks, stapte op, beloonde haar paard, sprong nog 1 sprongetje en toen was het klaar..
kijk zo kan het ook...

Ik denk trouwens dat je er verder weinig tegen kunt doen, als je er iets van zegt dan krijg je toch alleen maar boze blikken toegegooid...

ik val trouwens verder niemand aan he Lachen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:11

Dat hadden wij laatst ook..Meisje sprong bleef zelf niet zitten kwam op zijn nek slaat paard tot appelmoesjes.. Dus wij al zo van doe even normaal. was met losrijden. Meisje gaat parcour in bleef niet zitten valt er af. Dus wij zo van ja goedzo paardje!.. maarja alsnog krijgt paard de schuld als zij niet blijft zitten.. Toen is ze heeeeeel vriendelijk (not) door de jury weggestuurd en zo hoort het ook vind ik! Het zijn ook maar dieren

HENIEEJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:19

Vind ik ook, je moet je paard wel in zijn waarde houden. Ik ben al zo vaak van mijn paard afgepleurd omdat hij heel snel weigerd maar dan maak ik gewoon nog een sprongetje en ga ik uitstappen. Het is niet mijn paard de schuld dat ik eraf val dat is mijn schuld omdat ik niet goed kan blijven zitten.

grtz. h e n r i é t t e &nd m a c h o Cool

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:22

Dat is dus de reden waarom ik nog eens heel goed na moet denken over concours Bloos
In mijn ogen ga je niet op zo`n manier met je paard om.
9 van de 10 keer ligt de fout bij jezelf.
En met mensen die dan alles op hun paard steken en zo tegen ze tekeer gaan, nee daar kan ik niet mee samen rijden.

Voorlopig hou ik het wel bij de endurance.
Knipoog

Dat voorval van Robin__ is mij inderdaad ook bijgebleven.

troella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:29

ow wat erg zeg
nou bij mij is het zo het is altijd mijn schuld 9 van de 10 keer kan het paard er niks aan doen en je paardje slaan heb ik zowiezo een hekel aan :S

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:30

vind het ook triest.. je ziet ook heel vaak dat als het verkeerd gaat, dan ligt het aan het paard.. en als het goed gaat ligt het aan de ruiter.. of iig, zo denken die ruiters zelf..

als er iets verkeerd gaat, ga ik eerst altijd bedenken wat ik zelf verkeerd doe.. ik word niet zomaar kwaad op mijn paard..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:49

Ik vind het ook heel triest. Waarom ga je je paard beetje slaan en schoppen? Jij doet het waarschijniljk fout, e er is echt wel een reden waarom hij zo doet hoor..
Vind dat een jury (die het soms wel ziet) er dan ook wel wat over mag zeggen tegen de ruiter, of minpunten ofzo geven!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:12

Ja en weet je hoe dat vaak komt..Dan nemen ze jonge paarden mee die snappen er nog helemaal niks van dus die vinden wel eens wat eng. tuurlijk zie je het bij ouderen ook wel.. Maar goed bij ons is het motte: Een goed springpaard..Springt altijd met en zonder ruiter

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:27

Ach, die komen vroeg of laat een keer op een karakterpaard terecht en daar leer je dat af. Als je zo'n paard hebt en je tikt die onterecht aan begroet hij je 2 weken erna nog met zijn kont naar de deur.
Ik vind het ook niet kloppen van de ouders en/of grooms. Ik ken zeker het euvel wedstrijdspanning maar ik werd wel teruggefloten door de mensen die mee waren als ik het ging afreageren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:40

Volgens mij zou ons mam mij hoogstpersoonlijk van Silence af trekken als ik zo zou doen Knipoog

Maar mijn mening heb ik eerder al gegeven Clown

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:39

Vaak gebeurd dit zonder dat iemand er wat van zegt.
Je moet zelf ook wel eens je mond open trekken,
maar je mag je niet met ander mans paarden bemoeien,hoe maak je het dan ooit duidelijk aan die persoon, mhh nee dat lukt jammer genoeg niet.

Ik ben vaak blij dat de jury door de micro roept dat het niet goed is of uitgebeld word,zij leren er van.
Maar denk je nou echt dat het paard daarna buiten de baan niet nog een paar flinke slagen krijgt!?.
Denk het dus wel,zulke mensen blijven bestaan,
Maar begin bij je zelf, zo word het stukje voor stukje hopenlijk wel beter Knipoog

Lovers

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:51

Ik denk dat een goede mens-paard verhouding bestaat uit wederzijdsrespect.
Paarden zijn in mijn ogen 'grote sterke dieren' t.o.v. ons 'kleine nietige wezens'. Paarden kiezen ervoor ons niet te vertrappen, zolang wat wij doen geen gemene intenties heeft en zo is dat ook andersom. Het is jammer dat wij soms onze frustraties op onze paarden afreageren, wat dat betreft kunnen wij nog heel wat van onze paarden leren... Knipoog

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:03

Idd, dit vind ik heel stom. Tuurlijk, soms een tik geven is nodig. Maar zorg dan wel dat het terecht is. Anders is het gemeen..'

Mijn vz pony geeft een bokje als hij vind dat hij een onterecht tikje geeft. Dit is wel fijn , want soms doe je het onbewust gewoon onterecht.

X Danielle

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:07

ik erger me er ook altijd aan.. is zo makkelijk om het paard de schult geven hè!
Weetje waar ik me altijd aan erger die mensen die de parden niet op de trailer krijgen,
En dan gaan slaan schoppen kei hard met zwepen slaan etc...
Echt zielig om te zien.. Ben het helemaal met je eens!!!

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:19

Je ziet het toch ook niet alleen op wedstrijden?
Bij ons op stal reed een meisje met n 5 jarige pony. Vinnig beestje. Deed het niet wat ze wilde zat ze te brullen naar dr moeder dat ze n zweep wilde. En ze reed altijd met sporen en maar porren in dat beest zn buik...gelukkig is zij nou weg.
Oke het was nog een "puber" van 13 jaar of zo, maar toch...

Heb ook n meisje op jumping gezien vorige week en haar paard sprong een slecht parcours, je zag echt dat ze een slechte combi waren. paard kreeg er natuurlijk flink van langs!! Maar achteraf wilde die niet op de trailer. Op gegeven moment zat zij vooraan te trekken en achteraan haar vader met een borstel op het paard te slaan zodat ie de trailer inging...

Hier heb ik dan ook mn bedenkingen bij!!
Ik probeer altijd met respect met mn paard om te gaan. Maar als ie me bijt, omver duwt, ...dan straf ik hem ook wel, maar gewoon omdat ie dan iets doet wat echt niet kan!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:22

't paard voert in vele gevallen uit wat de ruiter van hem/haar vraagt.
Tis idd zo dat mensen hun paard snel overal de schuld van geven, maar laten we nou niet iedereen over een kam gaan scheren Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:29

eeuwen geleden toen ik nog bij de pony's reed en nog sprong op wedstrijden was dat ook al zo. Ik reed in een parcours en was zo als gewoonlijk weer eens uit gebeld (tja waarom zou ik ooit eens gestopt zijn met springen) Ik was dus uitgebeld. Bij hindernis 4. Jee dat was al 1 hindernis meer dan de vorige keer, dus ik beloonde mijn pony. Toen ik 's avonds de film terug zag zei er een man naast mijn vader: ''Kijk zij neemt het sportiev op, dat zie je niet veel''

Dus toen was dat ook al zo. Ik was me verder van geen bewust, ik was al lang blij dat we 1 hindernis verder waren gekomen dan de vorige keer.

Leuk om te weten: De alleslaatste wedstrijd sprong ze foutloos. Was wel een mooie afsluiting, maar ik heb nooit weer gesprongen...

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:33

Heej!!

Ik vind dit wel een interessant onderwerp Knipoog
Idd dat zie ej echt super vaak..
Maar weet je, eigenlijk licht de schuld altijd voor 99% bij jezelf, en niet bij eht paard Knipoog
Het is echt zo hoor, vaak hoor en zie je altijd dat het paard de schuld krijgt, maar in plaats je nou eerst eens naar jezelf kijkt van wat je fout hebt gedaan en dan pas naar het paard Scheve mond, nee hoor, dat gebeurd niet Verdrietig
Het paard is toch altijd de schuldige en de ruiter is poes, lief en heilig Slapen.

daar kan ik vaak echt boos om worden... maarjah je kan er jammer genoeg niet heel veel aan doen.

En btw nog een voorbeeld:

Ik was vorige jaar op wedstrijd op een best wel groot concour, daar werd springen en dressuur gereden.
Naja ik was klaar met mijn pony (ik reed dressuur) en ging zo ff bij het springen kijken...
Naja, paar gekeken, kwam er zoon meisje met der pony, dat beesje sprong een paar hindernissen, maar dat meisje trekt hem voor hindernis 4 ofso keihard in de stop Scheve mond
Naja dat zoon gebeurde zoon 2/3 keer, en werd dus uitgebeld, meisje helemaal huilen enz...
Komt de vader zo he parcour in lopen, en pakt die zweep uit de handen van dat meisje en begint die pony te slaan Boos!
Echt ZOOOOO zielig, en maar blijven slaan he Boos!
Naja op een gegeven moment mensen erbij gehaald enz...
Het meisje is uit eindelijk geschorst, en haar vader heeft een hele hoge boete gekregen (maar goed ook!!!!!)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Naja dat is dus ook zo iets schandaligs Scheve mond
maarjah.... dit is dus mijn mening.

groetjes ashley

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:38

Schimmelig schreef:
Het is jammer dat wij soms onze frustraties op onze paarden afreageren, wat dat betreft kunnen wij nog heel wat van onze paarden leren... Knipoog

Ja, heel triest dat dat gebeurd. Ik vind dit een mooie uitspraak, als ik dreig geirriteerd te raken door mijn paard denk ik altijd hieraan: 'laat liefde en verantwoordelijkheidsgevoel jegens uw paard al uw handelingen bepalen'.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 23-05-07 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:39

Ik erger mij ook aan dat gesla en geschop en dat er altijd de schuld wordt gegeven aan het paard.

Ook zijn er mensen die wel diervriendelijk met hun paard omgaan maar wel het paard de schuld geven als ze ergens in een klasse blijven hangen. Dat ze niet hoger komen is altijd de schuld van het paard die niet genoeg talent heeft. Dat blijven ze dan 5 paarden verder nog steeds volhouden.

Nooit gaan ze is bij zich zelf nadenken of zij zelf wel het talent hebben om een klasse hoger te komen.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:03

Idd ^^,, ik ben het hier ook zeker mee eens!! Knipoog

"Waar de kennis van de ruiter ophoud, begint de grofheid"

Daar denk ik altijd aan.
Ook word er bijv. bijpony's (die dna niet goed genoeg verzameld lopen of niet los wilen laten) met stang en trens gereden (dit was bij waar ik op stal stónd zo.)
Dat vind ik ook wel zielig :S
En als ze dan met stang en trens rijden doen ze dat echt niet zo zachthjes ook hoor Scheve mond nee hoor, gewoon vollop de stang enz...

groetjes ashley

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:06

Ik vindt dat de 'fout' altijd bij de ruiter ligt. De ruiter kan namelijk nadenken over oplossingen. Weet je geen oplossing, ben je niet ervaren genoeg voor dat probleem en zul je aan jezelf moeten werken.

Tuurlijk kan een paard klooien, maar het is dan aan de ruiter om het op te lossen. Zonder geweld wel te verstaan.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:14

Ben het hier ook zeer mee eens.

Af en toe loop je op wedstrijd en denk je ook.... waar moet dit heen?

Paarden die bij de trailer staan te hiphoppen, niet opgezadeld kunnen krijgen hoop gestress enz.
Triest om te zien. Als de ruiter en groom nou wat relaxter zijn... wordt het paard dat vanzelf ook.
Beestje weet toch ook niet waar hij beland is??? Mag 'ie dan even om zich heen kijken?

Meeste mensen komen op de wedstrijd. Gaan naar het secretariaat, kijken even waar ze moeten rijden. Dan is het tijd... paard uit de wagen en moet meteen gezadeld en het liefst al in de krul naar het losrij terrein. Raar dat het paard dan gespannen is/wordt?

Laat het paard ook even lekker kijken waar 'ie beland is. Hij wordt ook vanuit de poetsplaats in de trailer gezet en op het terrein moet 'ie meteen alles maar doen zonder te kijken waar 'ie is.

Dan denk je ook... mensen denk eens logisch na!!
En dan heb ik het alleen nog maar over het opzadelen... laat staan hoe ik me soms kan ergeren aan het gedrag in de ring!!
(laatst kwam ik met 3 balken de ring uit en was nog tevreden!)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:17

Dit blijf je altijd houden denk ik.
Echt triest. Een paard heeft respect voor ons en wat krijgen ze daarvoor terug?
helemaal niks. Die beesten verdienen t niet.