Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe jullie hier tegen over staan...
Als ik mijn nu nog 4-jarige merrie rijd, waar alles nog bevestigd moet worden. (Alle hulpen van B/L zitten er op, maar nog niet alles is vanzelf sprekend voor haar)
Wil ik haar, als zij iets goed doet, nog wel eens belonen met mijn binnen hand door middel van een klein klopje, of gewoon een keer over haar hals aaien. Ik merk zelf altijd dat zij hier heel trots van wordt en nog beter haar best gaat doen, ook gaat zij dan meer ontspannen en ruimer/losser lopen.
Ik doe het wel bewust met mijn binnen hand, terwijl buiten hand altijd makkelijker lijkt. Maar een paard rij je op buitenhand, dus mag die naar mijn mening niets verbreken.
Ik ben sowieso heel erg van het positieve belonen en het negatieve negeren. In de proef beloon ik haar door middel van stem, maar hier reageerd ze minder op dan een keer een klopje of aai over haar hals heen.
Nu ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken? Wel of niet doen? En tijdens de proef, mag je dan ook een keer met je binnen hand belonen op momenten dat je paard het goed doet. Geen feiten, maar meningen dus hier over.
Ik blijf het sowieso doen, mijn paard reageerd hier heel trots op, dus weet ik zeker dat ze er geen hinder van onder vind en zo blijft het rijden voor haar ook leuk.
Kom maar op met je mening hier over!