Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
randie schreef:Ik ken het, ik heb mijn paard nu 4 jaar ongeveer..Eerst jaar was er helemaal geen land mee te bezeilen. Toen nog een poos in de lappenmand gezeten. Paar keer van instructeur gewisseld. En hij loopt nu als een tirelier! Terwijl hij typisch springgebouw is, korte voorbeentjes, krachtige achterhand, groot, en iets overbouw achter, ook heeft hij meet zijn hals er diagonaal op staan. Nou kun je vast bedenken dat hij ook niet makkelijk op te richten is en achter eronder te krijgen..! Wat ik tot moedeloos toe heb gedaan is, overgangen rijden om zijn achterhand aan te sterken. Middendraf terug naar gewoon, naar heel verzameld en weer weg. Precies het zelfde in stap en in galop.
Voor niet te veel eraan zitten, eerst het dier op eigen benen laten lopen. Wanneer dat goed gaat en goed aan je been zal ze vanzelf makkelijker rond te rijden zijn en voor steeds iets hoger (kunnen) komen. MIsschien train je it dier wel heel veel maar niet op de juiste manier. Gewoon lekker laag en actief losrijden en steeds iets meer oppakken..Succes!
Ik zal een before and after fotos zoeken kijken of ik die heb.
Hier zie je mijn zusje op mijn paard denk ik iets meer dan een jaar terug, zoals je ziet is zijn achterhand op vakantie![]()
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... C_0004.jpg
hier zie je mij en deux op wedstrijd een paar maanden terug, ( was goed voor een 3de plaats) Ondertussen heeft hij zich weer verbeterd en duikt hij niet meer zo in de aanzet van de middendraf.
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... 9334-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... 9347-1.jpg
niets is onmogelijk
. maar als ik eerlijk ben. heb niet de juiste foto's op mijn comp. maar mijne liep nog veel dramatischer. haar hoofd zat haast tussen hara voorbenen zo diep liep ze!. maar vind het knap van je hoe je haar zo hebt verbeterd! Ik heb de eerste 2jaren constant met hem in de clinch gelegen. Er zat ZON kop op. We begrepen elkaar niet, werden beiden giftig. Dat uitte zich weer in staken, steigeren, bokken ect. Hoe vaak hij nog al met 1 voet in de verkoop heeft gestaanCitaat:ze weigerde mee te werken. en ik werd dan driftig. het is wel enorm verbeterd. want het rijden gaat nu zonder problemen tussen paard en ruiter. maar ik ehb soms het idee dat we elkaar niet 100 % aanvullen. omdat er toch iets mist.
. Op een gegeven moment was ik al blij als ik een dag geen gebok had gehad
. Toen mijn mijn andere instructrische heb ik geleerd heel bewust te rijden. Ok hij bokt, wat doe IK met mijn handen, benen ect. En wat bleek nou dat als ik aangallopperde pakte ik mijn rechterteugel echt vast. Waarop meneer weer pissig werd, hij ging bokken en ik weer boos werd and so on..
, een paard doet ( bijna) nooit zomaar iets. Misschien heb je hier nog iets aan
.
)
Citaat:die is echt enorm verbeterd . maar als ik eerlijk ben. heb niet de juiste foto's op mijn comp. maar mijne liep nog veel dramatischer. haar hoofd zat haast tussen hara voorbenen zo diep liep ze!. maar vind het knap van je hoe je haar zo hebt verbeterd!
. Daarna weer oppakken en verder rijden of er niks aan de hand is. Maar goed als ik het allemaal zo lees van je komt het me heel bekent voor en kan je ik maar 1 ding aanraden en dat is. Overgangen overgangen overgangen en aan je been krijgen. Dit een poos heel consequent volhouden en ik kan me niet voorstellen dat ze niet wat verbeterd. Misschien even overleggen met je lesgeefter. Back 2 basis zeg maar
Citaat:Is er niet een ruiter die meer ervaring heeft dan jij (hoger niveau) en er eens op wil klimmen.. Even kijken wat die eruit krijgt. Dan weet je wat het paard kan (in grote lijnen).
randie schreef:Ik heb de eerste 2jaren constant met hem in de clinch gelegen. Er zat ZON kop op. We begrepen elkaar niet, werden beiden giftig. Dat uitte zich weer in staken, steigeren, bokken ect. Hoe vaak hij nog al met 1 voet in de verkoop heeft gestaanCitaat:ze weigerde mee te werken. en ik werd dan driftig. het is wel enorm verbeterd. want het rijden gaat nu zonder problemen tussen paard en ruiter. maar ik ehb soms het idee dat we elkaar niet 100 % aanvullen. omdat er toch iets mist.. Op een gegeven moment was ik al blij als ik een dag geen gebok had gehad
. Toen mijn mijn andere instructrische heb ik geleerd heel bewust te rijden. Ok hij bokt, wat doe IK met mijn handen, benen ect. En wat bleek nou dat als ik aangallopperde pakte ik mijn rechterteugel echt vast. Waarop meneer weer pissig werd, hij ging bokken en ik weer boos werd and so on..
Je moet elkaar leren begrijpen, een paard doet ( bijna) nooit zomaar iets. Misschien heb je hier nog iets aan
.
Maar goed om een lang verhaal kort te maken, ik ben blij dat ik heb doorgezet. Ik heb zijn respect verdiend en heb er nu een wereldpaard aan ! (waarmee maar weinig andere mensen overweg kunnen)
edit: zn diepe foto moet ik ook nog wel ergens hebben, hij was nl spring ingereden en liep ook altijd naar beneden te koekeloeren. Nee helaas die heb ik alleen maar op echte fotos
randie schreef:Citaat:die is echt enorm verbeterd . maar als ik eerlijk ben. heb niet de juiste foto's op mijn comp. maar mijne liep nog veel dramatischer. haar hoofd zat haast tussen hara voorbenen zo diep liep ze!. maar vind het knap van je hoe je haar zo hebt verbeterd!
Wanneer ze dat doet, is ze waarschijnlijk niet genoeg aan je been. Een actief paard kan dat bijna niet voor elkaar krijgen. Daarvoor zijn de overgangen dus ook erg goed. En wanneer ze gaat hangen, laat maar een keer die teugels ineens los, heeft ze niks meer op op te hangen. Daarna weer oppakken en verder rijden of er niks aan de hand is. Maar goed als ik het allemaal zo lees van je komt het me heel bekent voor en kan je ik maar 1 ding aanraden en dat is. Overgangen overgangen overgangen en aan je been krijgen. Dit een poos heel consequent volhouden en ik kan me niet voorstellen dat ze niet wat verbeterd. Misschien even overleggen met je lesgeefter. Back 2 basis zeg maar
. Ik heb ook vaak zat geroepen dat hij eruit ging. Alleen ik kon het gewoon niet uitstaan dat al die pokke handelspaarden die ik reed wel liepen en mijn eigen paard niet
dat was vooral de reden dat ik heb volgehouden. randie schreef:Citaat:Is er niet een ruiter die meer ervaring heeft dan jij (hoger niveau) en er eens op wil klimmen.. Even kijken wat die eruit krijgt. Dan weet je wat het paard kan (in grote lijnen).
Dikke kans dat je nog gefrustreerder word als hij bij een ander wel normaal loopt, en je het zelf niet voor elkaar krijgt
randie schreef:ik weet er alles van, er zijn weinig fratsen die ik NIET heb meegemaakt met die van mij. En nog steekt er soms weer een de kop op. Ik heb ook vaak zat geroepen dat hij eruit ging. Alleen ik kon het gewoon niet uitstaan dat al die pokke handelspaarden die ik reed wel liepen en mijn eigen paard niet
dat was vooral de reden dat ik heb volgehouden.
randie schreef:ok, dat is dan helemaal vervelend. Maar stiekem ook wel een reden om ervoor te knokken of niet?
dat is inderdaad gewoon een feitCitaat:maar als het paard te moeilijk is om in de hoger dressuur te komen. is het misschien een makkelijkere weg om een wat beter/ ervaren paard te kopen.
. En als je inderdaad denk dat ze het niet in zich heeft dan is het misschien beter. Maar ik blijf erbij als ik je paard zie in je profiel, dat potentie er MEER dan zat is! Aan de longe zet ze goed onder, sommige delen onder het zadel ook..Alleen inderdaad het duiken voor werkt het tegen.randie schreef:dat is inderdaad gewoon een feitCitaat:maar als het paard te moeilijk is om in de hoger dressuur te komen. is het misschien een makkelijkere weg om een wat beter/ ervaren paard te kopen.. En als je inderdaad denk dat ze het niet in zich heeft dan is het misschien beter. Maar ik blijf erbij als ik je paard zie in je profiel, dat potentie er MEER dan zat is! Aan de longe zet ze goed onder, sommige delen onder het zadel ook..Alleen inderdaad het duiken voor werkt het tegen.
Maar dit is een beslissing die niemand voor je kan maken..je moet op je eigen gevoel afgaan.
wat je ook beslist