Paarden veel slaan met zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Paarden veel slaan met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 18:47

Okay jullie zullen wel weer denken wat is dit Clown

Meschien wat overdreven maar bij ons op stal rijden best veel mensen met een zweep
ikzelf ook hoor maar ik geef meschien enkelt een tikje
maar er zijn meiden bij die echt heel hard slaan en dan nog een aantal keer achter elkaar,
afentoe stoor ik me daar wel een beetje aan en bij sommige gevallen ga ik zelf de bak uit Boos!
ik weet het ben een zeurpiet die nergens tegen kan haha

Zijn er mensen die zich ook wellis ergeren aan dit ram gedrag
Zeggen jullie er wellis wat van?
Doen jullie het zelf ook wellis? Scheve mond

brand maar los

Denise

Re: Paarden veel slaan met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:49

Een zweep is neit om te slaan, een zweep is een verlenging van je arm. Als je goed met je paard om gaat, zou hij al vooruit moeten gaan bij het wijzen naar de achterhand (dit leer je dmv grondwerk). Slaan met een zweep is in mijn ogen niet echt waar een zweep voor gemaakt is. Loop er zelf nooit tegenaan, want rijd neit op een manege.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:51

Ik rij zelf weinig met zeep, alleen als het paard niet voldoende reageert op mijn been dan wil ik wel eens bij tikken maar slaan...das wat anders......

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:54

Tja het ligt aan de situatie, bv met springen zie je dit vaak, op een weigering volgen meerdere klappen.
Of als een dressuurpaard dat niet precies zo loopt als de ruiter dat wil een fikse tik krijgt... Dat is allemaal ergerlijk maar wat doe je er aan? Op de manege moest ik wel eens vaker pony rijden die die dag te heet was, tja en dan werd een bok wel "beloond" met een tik of soms een klap maar bv. wat ik net geschreven heb kan ik ook niet uitstaan nee...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:59

vorige stal waar ik reed was ook af en toe een pony die liep te kloten die er dan een paar keer flink de zweep overheen kreeg. Had toen altijd mijn twijfels of dat terecht was, maar kende de pony niet. Had er wel altijd een schijthekel aan.

Toen kreeg zij op een gegeven moment een gastles van iemand en die vroeg of hij er even op kon. Hij heeft toen ook de pony door de bak gejaagd met een paar flinke klappen, voor deze pony aan het lopen ging.

Moet er bij zeggen dat deze pony een serieus verleden had en nogal moeilijk was. Hij is ook verkocht, het lukte gewoon niet meer goed met serieuze dressuur.

Ben er nog steeds niet van overtuigd of dit soort dingen nodig zijn, kan alleen zeggen dat ik nog nooit een paard heb gekend waar ik serieus op heb moeten slaan om hem aan het lopen te krijgen, behalve misschien een manegeknol bij ons die niet liep zodra je iets van hem vroeg.

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:01

Dniesjj117 schreef:
Een zweep is neit om te slaan, een zweep is een verlenging van je arm. Als je goed met je paard om gaat, zou hij al vooruit moeten gaan bij het wijzen naar de achterhand (dit leer je dmv grondwerk). Slaan met een zweep is in mijn ogen niet echt waar een zweep voor gemaakt is. Loop er zelf nooit tegenaan, want rijd neit op een manege.

wat is grondwerk? Bloos

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:19

Aan de basis werken, dus niet in het zadel werken maar op de grond.
Vertrouwen en een band kweken, dmv oefeningen, los volgen etc. Maar grondwerk is een woord waar je niet echt een definitie op kunt plakken.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:36

Ja kan me er bij sommige ook wel aan erger.
maar ik weet dat bij ons op de manege veel sloom zijn en je ze dan ook echt niet naar voren krijg.
en toch erger ik me er nog aan.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:48

Bij manegepaarden kan ik het (meestal) nog begrijpen: dat zijn grotendeels beginners en als de paarden sloom zijn roepen de instructeurs dat ze die zweep moeten gebruiken ... dat doen ze een keer en hoo, dat gaat simpel sech! En vanaf dan doen ze het iedere les vanaf dat hij een klein beetje vertraagt ...
Toch erger ik me er ook regelmatig aan!

OP

Twinkle81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:53

Ik ben zelf manegeruiter en gebruik de zweep alleen als het paard niet op mijn been reageert. Dan is het 1 tik direct na het drijven om het duidelijk te maken. De rest van de les heb ik de zweep alleen maar in de hand. Helaas zijn er ook ruiters die het paard op de zweep voorwaarts laten gaan ipv op het been. Aan die ruiters kan ik mij ook ontzettend ergeren.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:00

ik vind serieus dat ze op maneges zwepen en sporen moeten verbieden aangezien die mensen vaak geen idee hebben waar deze dingen voor zijn. het zijn namelijk geen externe aandrijvers maar inderdaad verlengingen van je hulpen. geen strafmiddelen. ik sla mijn paarden zelden tot nooit en dan helemaal niet met een zweep. ik leer ze van het begin af aan respect en vertrouwen in elkaar. klinkt misschien zeverig maar ik hoef nooit te slaan.
DFie manege paarden zijn ook gewoon dieren en ondanks het feit dat ze zijn afgestompt hoeven ze niet extra te lijden naar mijn mening omdat er weer een trut hola niet kan rijden. Ik vind dat ze daar veel strenger op moeten zijn...
paarden sla je gewoon niet uberhaupt sla je geen levende wezens..

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:01

Ik rijd zelf nooit met zweep (dan vlieg ik helemaal de bak uit Nagelbijten / Gniffelen )
Maar ik kan me voorstellen dat je je eraan ergert.
Vroeger bij ons op de manege zat een meisje.. Als de instructrise zei; aansporen,
zat ze de pony helemaal te schoppen, vanaf ong. 50cm. afstand, keihard tegen de buik!
( en er werd nog nooit iets van gezegt ook nog! Boos! ) .. Toen heb ik er zelf maar eens wat van gezegt Cool

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:04

Gelukkig heb ik hier niet mee te maken, aangezien we de paarden niet met zweep rijden. Bij m'n vorige verzorgpaard was het nodig. Je kreeg het niet voor elkaar om haar door te laten lopen. Je zit, aandrijven, sporen het werkte allemaal niet. Dan de zweep erbij gebruikt. Iedere keer als ze haar tempo omlaag deed een tik. Uiteindelijk konden we haar zonder sporen en zonder zweep goed vooruit rijden. Daar heeft ze zweep dus wel bij geholpen.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:08

Nou ik zelf rijd NOOIT met zweep.
Niet omdat ik er tegen ben, maar omdat ik hem niet nodig heb.
Ik vind best dat je je paard wel is een tik mag geven.
Maar als je hem hard gaat slaan dat vind ik ook niet normaal nee!!

lubbert2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:12

ik heb een verschrikkelijke hekel aan mensen die zelf de dingen fout doen en het dan op hun paard afreageren door ze even flink af te rammelen
ik rij buiten wel met een zweep maar dat is alleen voor noodgevallen
als ik langs een weg rijd of zo en hij schrikt ergens van en hij wil de kant van de weg opschieten dat ik hem dan terug kan krijgen,tenminste als het op een andere manier niet lukt,ik hem hem een paar maanden terug laten beleren ,de instructeur wilde hem wat harder laten lopen door hem een tikje met de zweep te geven maar hij weet niet eens wat het is
hij is er ook totaal niet bang voor,ik doe alles met m,n stem en daar reageert hij prima op

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:16

Ik rijd met zweep en sporen, maar op de correcte manier.
Als mijn paard niet voorwaarts is en niet reageert op mijn been kan hij een paar kleine felle tikjes verwachten, daar reageert hij beter op dan 1 harde.
Ik heb hem wel eens 1 keer een hele harde klap gegeven, maar daar schiet je ook niks mee op, en daar houd ik ook gewoon niet van.
Wilde hem is een keer een klein tikje geven maar die kwam per ongeluk tegen mijn been aan Nagelbijten / Gniffelen auw...

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:22

Ik wil jullie niet aanvallen hoor, maar als ik dit zo lees heb ik het gevoel dat jullie manegeruiters maar minderwaardig vinden. Ik zeg niet dat er niks wordt gedaan wat niet mag op manege's. Maar om te zeggen dat zwepen en sporen op manege's verboden moeten worden vind ik wel een heel rare uitspraak. Je ziet ook dat heel veel mensen die op een manege rijden zich er ook aan ergeren, en het gebeurd heus ook wel buiten manege's. Vaak is het wel dat mensen met een eigen paard beter kunnen rijden. Maar om dan te doen alsof manege ruiters zo slecht zijn om niet eens met een zweep om te gaan vind ik raar.

Ik ken ook een meisje die een eigen pony heeft en soms dingen verteld waar ik best van schrik, en een vriendin van mij ook. Nou, en wij zijn manege ruiters en zij niet.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:27

Ik erger me d'r ook zo aan ja. Een ex-vriendin van me heeft een leasepony en die liep ze ook altijd zo te slaan! Helemaal nergens om! Ik heb er toen wat van gezegd, ik zei namelijk: probeer het nou es zonder zweep. Nou, dat heeft ze toen gedaan maar nu doet ze het gewoon weer. Pff, arme pony... Op de manege waar ik rijd zijn trouwens ook van die kinderen die de pony's 20 keer achter elkaar (bij wijze van spreken) hele harde tikken geven terwijl ze bij één goede tik ook wel gewoon doorlopen. Ik erger me er echt heel erg aan ja.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:29

niet om het een of ander maar ik wil magege ruiters absoluut niet afvallen, dat is niet mijn bedoeling. wat ik wil zeggen is dat een mabege paard zoveel verschillende ruiters heeft en waaronder natuurlijk ook de minder begaafde dat het mij niet eerlijk lijkt dat hij het ene uur wordt verprutst door de een en daar door de volgende weer voor op zijn flikker krijgt..was misschien niet helemaal duidelijk maar ik heb niets tegen manege ruiters maar vraag me vaakl wel af of het zo fijn en goed is voor die paarden. en dan nog gaan slaan ook vind ik een brug te ver

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:32

vanitymay schreef:
niet om het een of ander maar ik wil magege ruiters absoluut niet afvallen, dat is niet mijn bedoeling. wat ik wil zeggen is dat een mabege paard zoveel verschillende ruiters heeft en waaronder natuurlijk ook de minder begaafde dat het mij niet eerlijk lijkt dat hij het ene uur wordt verprutst door de een en daar door de volgende weer voor op zijn flikker krijgt..was misschien niet helemaal duidelijk maar ik heb niets tegen manege ruiters maar vraag me vaakl wel af of het zo fijn en goed is voor die paarden. en dan nog gaan slaan ook vind ik een brug te ver

Dat is ook zo, maar dit is denk ik de algemene indruk van manege's. Op onze manege was een meisje de hele tijd echt hard aan het schoppen. Instructrice zei er wat van. Ze luisterde niet. Zei instructrice het weer. Luisterde ze weer niet. Toen is de instructrice heel boos geworden. Meisje schrok zich helemaal dood en begon te huilen. Maar nu heeft ze wel afgeleerd dat ze niet zo moet schoppen.

Sorry als dit een beetje hard overkomt.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:36

Ligt totaal aan de situatie.

Heb namelijk een keer een amazone gezien waarvan het paard de balk eraf tikte en die kreeg dus kompleet op haar falie (dus echt slaan)
En dat meerdere keren. Dat vind ik niet normaal nee.

Verder rijd ik een heel flegmatiek paard, als ik been geef, dan reageerd hij vaak niet en blijft in hetzelfde (slome) tempo lopen. Tja, dan krijgt hij een tik en als hij dan nog niet reageerd een iets hardere.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:40

Ik rijd zelf ook met zweep maar dan geef ik een kriebeltje, om zijn achterhand te activeren. Gaat hij lopen kl-ten omdat hij ergens niet langs wil en het lukt niet met been om hem er langs te krijgen? Krijgt 'ie gewoon een tik. Niks geen gezeur, dat kan ook na het rijden.

Ik heb ook een pony gehad die steeds ging bokken of keihard achterwaarts ging, die moest ik écht een paar keer goed achter elkaar slaan en daarna was de zweep niet meer nodig. Hij vond het eerder lekker als ik hem een tikje gaf, alleen harde hadden dus zin.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:42

Ik erger me er ook aan en vooral als je ziet las het niet nodig is.Bij ons op de manege zijn er wel een paar pony's die af en toe wel een paar tikken nodig hebben.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:43

vanitymay schreef:
ik vind serieus dat ze op maneges zwepen en sporen moeten verbieden aangezien die mensen vaak geen idee hebben waar deze dingen voor zijn. het zijn namelijk geen externe aandrijvers maar inderdaad verlengingen van je hulpen. geen strafmiddelen. ik sla mijn paarden zelden tot nooit en dan helemaal niet met een zweep. ik leer ze van het begin af aan respect en vertrouwen in elkaar. klinkt misschien zeverig maar ik hoef nooit te slaan.
DFie manege paarden zijn ook gewoon dieren en ondanks het feit dat ze zijn afgestompt hoeven ze niet extra te lijden naar mijn mening omdat er weer een trut hola niet kan rijden. Ik vind dat ze daar veel strenger op moeten zijn...
paarden sla je gewoon niet uberhaupt sla je geen levende wezens..

tjah dat zal nog al moelijk gaan het verbieden ik erger me zelf soms ook dood aan mensen die te vel slaan, maar tog rijd ik met zweep en sporen. Ik rijd opw wedstrijden l2(bijna) maar thuis en in de les al wel op M niveau dan heb je sporen en soms een tikje met de zweep wel nodig. Vooral de sproen zijn handig bij travair enzo. Je kunt zweep en sporen ook gewoon gebruiken neit iedereen slaat en prikt er op los op zijn pony. Je kunt het gewoon niet verdien. In de M mag een zweep niet meer op echte wedstrijden en ik vindh et dan knap als je inde m2/z enzo. de oefeningen zonde rsporen kan doen..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:58

Goed van je dat je af en toe de bak verlaat, maar maak je dan ook duidelijk waarom je dat doet? Helaas wordt er op maneges veel te weinig gelet op het foutieve gebruik van zwepen. Los van het feit dat het weinig zin heeft om achter elkaar klappen uit te delen - de hele hulpfunctie is dan namelijk verdwenen en het paard stompt alleen maar af - is het ook erg respectloos tegenover het paard. Het doet zeer en het dier snapt niet wat de bedoeling nou eigenlijk is.

Zelf gebruik ik de zweep alleen maar om - letterlijk - te kriebelen en het motortje wat meer op gang te brengen.

Dendie hier op Bokt is zelfs een keertje weggegaan bij een manege, omdat daar een pony totaal in elkaar werd geslagen, nota bene onder aanmoediging van de stalhouder. Zij heeft iedereen een brief geschreven, waarin ze haar bezwaren heeft geuit, in de hoop dat mensen zelf gingen nadenken. Ik zou het gewoon ook eens aankaarten als ik jou was. Vrees alleen dat je er niet al teveel vrienden mee zult maken. Knipoog