Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:58

Ik zou wel eens willen weten,wie hier op bokt opstapen met een krukje,en waarom? Lachen

P.s sorry als het hier verkeerd staat

Sammyy

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:59

Ik!! Omdat ik er anders echt niet op kom Bloos Mooie bijkomstigheid is natuurlijk dat zijn rug ontzien wordt! Hij is nl 1.80 groot!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:02

vroeger deed ik het nog wel eens maar nu niet meer, als ik buiten moet afstappen heb ik ook geen krukje om weer op te stappen.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:03

Ik ook vroeger welleens maar nu niet meer, mijn paard is niet zo groot. Het is denk ik wel beter voor de rug als je met een krukje oid opstapt.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:04

marleen_usar schreef:
vroeger deed ik het nog wel eens maar nu niet meer, als ik buiten moet afstappen heb ik ook geen krukje om weer op te stappen.

Als ik buiten af moet stappen, zal ik daarna met m moeten lopen totdat ik weer een opstapje vind Ja

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 12:06

ik ben zelf vrij groot *180* en me paard is 165 maar op mijn stage stapte ze altijd op met krukje,en ik heb het zelf overgenomen,me zadel bleef normaal liggen op de rug,en het is voor de rug ook veel fijner,sins me stage stap ik op met krukje,

Niet dat ik lui ben,want kom er met of zonder krukje even makkelijk op
Laatst bijgewerkt door Maayke op 05-05-07 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:08

ik vind het onzin Bloos

stap ook gewoon op mn ene paard van >1.80m en ben zelf 1.70m ofzo..

Al kan ik me voorstellen dat als je vrij klein(en/of wat forser gebouwd bent) van stuk bent en je paard best groot..dat het dan een ander verhaal wordt..
of dat je last hebt van je rug oid.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:10

Ja ik ook, omdat ik zelf niet heel soepel erop kom en toen ik mijn zadel kocht het er ook bij gezegt wordt dat het beter is met een opstapje. Voor de rug van je paard maar ook voor je zadel. In Engeland stappen ze heel veel op met opstapje.

Op buitenritten stap ik dan via een grote steen of boomstam op, is altijd wel wat te vinden.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:11

Ik stap altijd op met krukje. Stuk makkelijker voor mezelf. En bovendien nog beter voor de rug van m'n paarden en m'n zadel.

En nee, ik ben niet lui. En ja, zonder krukje kom ik er ook makkelijk op.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:11

ja bij ons op de maneg doen ze het

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:12

Ik stap ook altijd op met krukje op mijn paarden van 1.80 en 1.75.
Gewoon omdat ik het fijner vindt voor de rug...

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:24

Ik, komt niet omdat ik dik ben ofzo.
Ik heb een schouder met schroeven etc. en ik word daardoor heel erg bellemerd in mijn bewegingsvrijheid.
Ook kan ik het niet hebben om me aan die arm op te ''heisen'', dus als paarden groter worden 1.60, wordt het voor mij een krukje!
Bij ons moeten de wat zwaardere manegeklanten, altijd opstappen met krukje. Dit in het belang van het paard, dat is een stuk beter voor de ruggen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:32

Zoiezo als ik zonder zadel ga rijden. En als mijn rijbroek met die leren zitvlakken net uit de wasmachine komt *LOL*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:13

Ik stap via een verhoging, krukje of met hulp van een stalgenootje op. Ik krijg mijn been niet hoog genoeg opgetild om in de stijgbeugel te komen. Maar bijkomend voordeel voor mijn pony is dat het wel beter voor zijn rug is als ik met opstapje opstijg Lachen

Als ik eraf moet of er vanaf gevallen ben zoek ik ook een opstapje om er weer op te komen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:15

Ineke2 schreef:
Ik stap via een verhoging, krukje of met hulp van een stalgenootje op. Ik krijg mijn been niet hoog genoeg opgetild om in de stijgbeugel te komen. Maar bijkomend voordeel voor mijn pony is dat het wel beter voor zijn rug is als ik met opstapje opstijg Lachen

Als ik eraf moet of er vanaf gevallen ben zoek ik ook een opstapje om er weer op te komen.

heey jij heb dan precies het zelfde als mij hahaha Haha!
heb vandaag net een topic er over geplaats moet je maar even kijken haha

OOk ik dus met krukje omdat ik er anders gewoon echt niet op kom !! zo balen !! Ach gut

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:16

Met krukje,
fijner voor je zelf en voor het paard Ja

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:18

Ik stap op met een krukje omdat ikzelf niet één van de lichtsten ben en mijn paard groot is. Op deze manier doe ik mezelf, m'n paard en m'n zadel een groot plezier!

Als het moet kom ik er zonder krukje wel op, maar als ik dat elke dag doe vrees ik dat mijn paard binnen een paar maanden naar de fysio moet en m'n zadel naar de zadelmaker. In geval van nood red ik me dus wel, maar normaal gesproken gebruik ik altijd een krukje.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:25

Als ik thuis opstijg doe ik dat met een opstapje.
Ik kan er makkelijk zelf op komen (mevrouw is maar 148 cm hoog) maar vind het beter voor haar rug.
Voor buitenritten ed. vind ik het wel zo fijn dat ik ook normaal kan opstijgen.

pin0_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:28

Ik stap met een krukje op.. Hij was altijd ontzettend lastig met opstappen ik kwam er op een gegeven moment bijna niet meer op. Sinds ik met een krukje opstap staat hij keurig stil!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:31

Ik doe het voor mijn hoogzwangere paard. Vind het ideaal. Zonder krukje vind ze het opstappen erg vervelend en loopt ze direct weg, met krukje is het fijner en blijft ze ook netjes staan. Ze is ook erg zwaar de laatste weken al, dus vind het wel fijn. Ook blijft het zadel beter liggen na het opstijgen.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:19

Ik heb het nog nooit gedaan, dacht dat het enkel werd gedaan door mensen die het gewoon niet konden (om welke reden dan ook). Maar nu ik het hier lees lijkt het mij ook wel een beter idee!
Spijtig genoeg moet ik dan eerst eens starten met paarden een beetje bijschaven, zodra ik erop "spring" gaan ze al stappen. Aangezien de eigenaar dit geen probleem vond moest ik het maar zo laten, maar nu ga ik er toch maar eens iets aan doen na overleg denk ik.

OP

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:25

ik kom er zonder verhoging of krukje niet eens op. Tevens is het ook prettiger voor je paard. Ze hebben eens een test gedaan en dat heeft in de Cavallo gestaan. Het schijnt dat je ongeveer een paar honderd kilo of zoiets druk uitoefent. Weet niet maar precies maar klonk niet prettig. Je brengt een paard ook steeds uit zijn evenwicht. En er is buiten altijd wel ergens een bankje boomstam hek of iets anders waardoor je kunt opstappen. Ik mis de veerkracht in mijn ene been en daardoor trek ik als het ware het zadel er af en het paard bijna om. Voor de rechtheid van je zadel is het ook beter. Het ziet er niet stoer uit maar is toch beter voor paard en zadel Haha!

en elk paard kan stil staan wanneer je opstapt. Mijn ene paardje moest ook eerst volledig stilstaan voordat ik haar kon inrijden.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:27

Ik ben in het begin nooit met krukje op mijn jonge merrie gestapt en heb dus altijd problemen gehad met opstappen. Ze liep gewoon weg en kreeg het niet voor elkaar om haar stil te laten staan. Ze heeft op een gegeve last gekregen van haar rug, ook mede door slechtpassend zadel en sinds dat allemaal opgelost is stap ik voor de zekerheid (voor haar rug) op met behulp van een krukje. En de dame blijft zowaar braaf stilstaan tegenwoordig. Ik heb geen hulp van derden meer nodig om op te stappen. Dus ik denk dat ik maar gewoon blijf opstappen met behulp van krukje. Alhoewel ze uiteindelijk toch ook wel zal moeten leren stil te staan zonder krukje want als je op buitenrit door omstandigheden eens moet afstappen, zul je toch ook weer op moeten kunnen stappen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:34

ze moet sowieso stilstaan bij het opstappen. Met of zonder krukje. Ik gebruik altijd een commando en dat weten ze dan. Er is in het bos altijd wel een bankje, picknickbank , verhoging van de berm kortom altijd wel een mogelijkheid om op te stappen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:04

Bij een aantal bedrijven heb ik naar de samenhang tussen bepaalde blessures en de manier van opstijgen onderzocht en wat daaraan kon worden gedaan. Ook is gekeken naar opstijgen door ruiters en hoe het zou moeten volgens het boekje. Het blessure probleem voor wat betreft het ontstaan van blessures en de tijdsduur van de blessures is aanzienlijk kleiner wanneer met een krukje, van een rand, een opstapje oid correct wordt opgestegen.

In de praktijk blijkt dat over het algemeen vanaf de grond verkeerd wordt opgestegen. Dat is niet alleen schadelijk voor het paard, het risiko voor de ruiter en de omgeving is daardoor ook onnodig groot.

In de praktijk komt het er op neer dat de meeste ruiters verkeerd opstijgen en niet weten wat ze een paard daarmee kunnen aandoen....... Het is logisch dat een paard dan liever wegloopt.

Als opstijgen niet correct gedaan wordt, kan het opstapje heel goed helpen. Als er goed wordt opgestegen, helpt een opstapje ook. Als de aandacht voor opstijgen met krukjes, opstapjes verwatert, dan zie je dat de blessures bij paarden ook weer terugkomen. De oorzaak van de problemen ligt voornamelijk bij de discipline van de ruiter en de kwaliteit van lesgeven.