Voor of tegen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chntl_Zrro

Voor of tegen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 20:48

mijn vraag was,
Zijn jullie voor of tegen het gebruik van hulpmiddelen bij jonge paarden?
dan bedoel ik geen slof ofzoiets, maar een martingaal of elastiek ?
zelf rijd/reed ( heeft nu een jaar rust ) met martingaal omdat hij vaak zijn hoofd in de lucht gooide en dan niet te sturen was.
ik zou graag jullie mening willen weten en waarom.

Groetjes Chantal

Elisa2

Re: Voor of tegen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:58

Martingaal vind ik een prima hulpmiddel,maar misch. kun je nog beter kijken waarom ie dat deed. {last van z'n tanden,blokkade in z'n nek etc.} Elastiek vind ik een verschrikkelijk "hulpmiddel" omdat het echt "rukt" in de mond van het paard. Ik ben zowiezo tegen het gebruik van hulpmiddelen bij jonge paarden,omdat jonge paard correct de basis bijgebracht dient te worden.Netjes een het been en in de aanleuning,netjes op 2 teugels en recht onder je lopen.Dat soort dingen bereik je niet met hulpteugels.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 21:02

Elisa2 schreef:
Martingaal vind ik een prima hulpmiddel,maar misch. kun je nog beter kijken waarom ie dat deed. {last van z'n tanden,blokkade in z'n nek etc.} Elastiek vind ik een verschrikkelijk "hulpmiddel" omdat het echt "rukt" in de mond van het paard. Ik ben zowiezo tegen het gebruik van hulpmiddelen bij jonge paarden,omdat jonge paard correct de basis bijgebracht dient te worden.Netjes een het been en in de aanleuning,netjes op 2 teugels en recht onder je lopen.Dat soort dingen bereik je niet met hulpteugels.

Oke ben ik het mee eens, Zorro heeft nu ook een jaar rust volgend jaar beginnen we opnieuw alleen zonder hulpmiddelen.
ik ben meer van alla-natura

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:04

Ik ben tegen hulpmiddelen maar....
Onze fjord van nu bijna 5 is sinds vorige zomer onder het zadel dit ging super goed todat ze leerde dat je in gelop geweldig kan bokken!!
Hierdoor kon haar bijrijdster erg vaak zand happen omdat ze dus haar hoofd tussen haar benen gooit (erg gemeen dus).
Nu rijden wij haar met een elastiek (erg los) en nu kan ze dus iet haar hoofd tussen haar benen doen.
Dit gaat dus echt super en het elastiek gaat dus ook steeds losser.
Morgen gaan we het zonder proberen.
Soms moet je dus wel eens wat....

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 21:07

devon04 schreef:
Ik ben tegen hulpmiddelen maar....
Onze fjord van nu bijna 5 is sinds vorige zomer onder het zadel dit ging super goed todat ze leerde dat je in gelop geweldig kan bokken!!
Hierdoor kon haar bijrijdster erg vaak zand happen omdat ze dus haar hoofd tussen haar benen gooit (erg gemeen dus).
Nu rijden wij haar met een elastiek (erg los) en nu kan ze dus iet haar hoofd tussen haar benen doen.
Dit gaat dus echt super en het elastiek gaat dus ook steeds losser.
Morgen gaan we het zonder proberen.
Soms moet je dus wel eens wat....

Ja in zo'n situatie wel, mijn oude huurpony was ook gek op Bokken met zijn hoofd tussen zijn benen.
toen heb ik ook een tijd met slof gereden en toch naar een tijd weer zonder geprobeerd, Dat ging ook weer supper.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:21

Tegen.. Het jonge paard moet eerst zijn eigen balans en beweging ondervinden, met hulpmiddelen kan je dat belemmeren.. althans dat denk ik...

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:23

Tegen een paard moet je eigenlijk zo kunnen rijden dat je die hulpmiddelen niet nodig heb. (uitzondering toegelaten)
Meestal lost het hulpmiddel het probleem niet op maar verdoezelt het.

PinkyBubble

Niezzz schreef:
Tegen een paard moet je eigenlijk zo kunnen rijden dat je die hulpmiddelen niet nodig heb. (uitzondering toegelaten)
Meestal lost het hulpmiddel het probleem niet op maar verdoezelt het.

Hier ben ik het inderdaad mee eens Anders leert het dier toch ook op die hulp middel te lope als het zowiezo nog jong is?

Ogrop

Als er niets medisch is heb ik geen probleem met een martingaal, iig treed dit pas in werking, als het nodig is. Als het paard dus z'n hoofd omhoog smijt en gaat rennen. Dus kan dit weinig tot geen nare gevolgen hebben.

Met een elastiek heb ik geen ervaring, en een slof etc vind ik daarintegen helemaal fout. Daar verpest je je paard imo mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:52

Met een martingaal heb ik geen problemen.
Elastiek vind ik een waardeloos ding, ook bij oudere paarden.
Bij jonge paarden gebruik ik zelf bij het longeren gogue, bijzets of slofteugel. Met rijden vind ik niet dat er iets nodig is. Slofteugel kan ik me bij bekwame ruiters in bepaalde gevallen (niet voor de aanleuning maar bijv. beesten die ontdekt hebben dat ze zich achterover kunnen laten slaan oid) voorstellen, dat is ook de enige hulpteugel die je zelf los kunt laten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:27

Urielle schreef:
Met een martingaal heb ik geen problemen.
Elastiek vind ik een waardeloos ding, ook bij oudere paarden.
Bij jonge paarden gebruik ik zelf bij het longeren gogue, bijzets of slofteugel. Met rijden vind ik niet dat er iets nodig is. Slofteugel kan ik me bij bekwame ruiters in bepaalde gevallen (niet voor de aanleuning maar bijv. beesten die ontdekt hebben dat ze zich achterover kunnen laten slaan oid) voorstellen, dat is ook de enige hulpteugel die je zelf los kunt laten.

Precies hoe ik er over denk. Lachen
Mijn paard is momenteel aan de klier, en dan hang ik even een martingaal eraan.
Ding werkt niet in, totdat hij ertussenuit miept, dan heb ik 'm nét wat sneller terug.
Als ik 'm door de klier-periode heen heb gereden gaat 't ding er weer van af.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:40

Ik rij in principe alle paarden met martingaal. Mn ruin liep Prix St George en die reed ik nog met martingaal aan de trensteugel. Niet omdat ze het nodig hebben maar voor het geval dat er iets gebeurd. Zeker bij de jonge paarden. Een goed afgestelde martingaal werkt niet in op het moment dat hij niet in hoeft te werken én de ruiter heeft geen invloed op dit hulpmiddel. Dan heeft het dus alleen voordelen en zie ik niet in waarom je tegen een martingaal bent.

Overigens ben ik tegen geen enkel hulpmiddel, mits ze goed gebruikt worden. Bijvoorbeeld bij een paard dat gecorrigeerd moet worden omdat hij voorheen slecht gereden is. Dan kan het zeer effectief zijn. Nu moet ik zeggen dat ik zelf haast nooit een extra hulpmiddel gebruik.

Helaas vinden teveel ruiters (onterecht) van zichzelf dat ze er goed mee om kunnen gaan. Dan richt het meer schade aan dan dat het goed doet. Maar dat is niet alleen zo met hulpmiddelen. Ook ruiters zonder hulpmiddelen kunnen een paard finaal naar de knoppe rijden.

Andrea_Ringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:47

martingaal vind ik ook wel kunnen ja.
maar inderdaad vind ik elastiek ook niet zo voor bij een jong paardje.
bij ons word er op de manege een paard ingereden met slof en dat vond ik toch wel zielig.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:57

Martingaal vindt ik ook wel kunnen!

Maar andere hulpmiddelen (slof,elastiek enz) zal ik nooit gebruiken. Imo rijdt je een paard uit onstpannenheid naar beneden en ongedwongen, vaak gaat een slof of elastiek toch gedwongen te werk. Gelukkig zijn er ook zat mensen die goed met een slof e.d om kunnen gaan, dan zie ik het probleem er niet van, maar bij een jong paard zou ik zoveel mogelijk zonder hulpmiddel te werk gaan.

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 00:01

ik ben ook meer tegen als voor maarja als je echt niet kan vind ik ook weer wel dat het gebruikt mag worden niet voor altijd maar voor een tijd wanneer het weer goed gaat..
als het niet nodig is vind ik het ook niet nodig ik heb een tijdje met thiedeman(ik weet niet of ik het goed spel )
gereden omdat mijn Bpony echt te ver met haar hoofdje omhoog reed en ik ook over haar toen niks meer te zeggen had
ik heb hier 3 weken ofzo mee gereden nu rijd ik al mijn pony's zonder materiaal

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 00:09

Matingaal vind ik geen problem maar doe het liefst zonder door rustig basis door te nemen. Elastiek nee bij jonge paarden ben ik er niet weg van. Gaat het paard omhoog dan zit hij vast dus dan kan je ookal rekt het wel wat mee *BOEM* achtervergaan.

Zijn ze braaf en al beetje ervaren aan de longe vind ik het fijn naar wel een elastiek te gebruiken.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:51

Nee, niet bij jonge paarden voor mij. Een jong paard moet zelf leren ontspannen en nageven, dit moet je niet verpesten door hem met allerlei hulpmiddelen om laag zien te krijgen. Door zelf ook na te geven moet het paard leren dat het fijn is om in een lagere lijn te lopen en zijn rug en halsspieren te gebruiken. Hij zal de werking van een martingal of elastiek niet begrijpen omdat hij nog geen idee heeft hoe met druk in de mond om te gaan en zal het hierdoor als vervelend ervaren en er tegen in proberen te gaan.
Ik persoonlijk zou een jong paard gewoon wegbrengen en hem de eerste beginselen laten bijbrengen door iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:19

Ik heb zelf een bijna 5-jarige, die rijd ik héél soms met de slof los. Dus de eerste 10/15 minuten.
Waarom? Omdat er anders geen land mee te bezeilen is, in de zin van, drukt rug weg, krijgt last van haar rug, drukt nóg meer rug weg, krijgt nóg meer last van haar rug en gaat aan het bokken. Helaas, zijn haar bokken niet uit te zitten.

Ik kreeg haar dan ook niet meer ontspannen beneden en iedereen die erop ging, kreeg het niet voor elkaar. Op de OO Seven dag heb ik toen de tip gehad om haar eens een paar keer met slof te rijden. Heb er nu 2x mee gereden, maar slof hang constant helemaal los, ook als ze iets omhoog komt, hij werkt pas in wanneer ze écht ver omhoog komt, dus dat ik bijna niet meer over haar hoofd heen kan kijken als ik erop zit.

Zelf ben ik helemaal niet weg van hulpteugels, zeker niet bij jonge paarden, maar ik had voor mijn gevoel gewoon geen andere keus meer, wilde ik haar kunnen helpen en er zelf op te blijven zitten en niet nog een keer mijn rug te breken. Dus echt een noodoplossing. Maar hij gaat er dus écht alleen aan als ze weer echt haar rug wegdrukt.

De slof is geen hulpmiddel om je paard in de krul te trekken, terwijl dat heel makkelijk gaat met zo'n ding, maar ook met de slof loopt mijn paard niet in de krul, wél nageeflijk en begint ze langzaam aan te ontspannen.

Dus, nee voor mij geen hulpteugels, zeker niet bij jonge paarden. Behalve als noodoplossing en dan nog maar een paar keer, of als het alleen écht nodig is!

Met de martingaal heb ik helemaal geen prblemen mee, die kan inprinciepe niet inwerken voordat het nodig is.
De thiedeman ben ik helemaal niet kapot van, die werkt áltijd in. Elastiek ook niet, omdat die niet constant is.
Met longeren gebruik ik de pessoateugel, die werkt naar mijn idee super. Mijn paard reageerd er erg fijn op. Bijzets zelf ben ik weer niet kapot van, omdat ze daar op kunnen gaan hangen.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:26

marije_ruben schreef:
Nee, niet bij jonge paarden voor mij. Een jong paard moet zelf leren ontspannen en nageven, dit moet je niet verpesten door hem met allerlei hulpmiddelen om laag zien te krijgen. Door zelf ook na te geven moet het paard leren dat het fijn is om in een lagere lijn te lopen en zijn rug en halsspieren te gebruiken. Hij zal de werking van een martingal of elastiek niet begrijpen omdat hij nog geen idee heeft hoe met druk in de mond om te gaan en zal het hierdoor als vervelend ervaren en er tegen in proberen te gaan.
Ik persoonlijk zou een jong paard gewoon wegbrengen en hem de eerste beginselen laten bijbrengen door iemand die weet waar hij of zij mee bezig is.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Waarom meteen een hulpding eraan hangen als het even niet lukt? Een jong paard moet het leren en hoeft het niet meteen te kunnen. Ontspanning is niet iets wat je afdwingt maar wat je van zelf krijgt door het paard te rijden.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 14:33

je hoeft niet zo te happen, martingaal helpt hem niet naar beneden te lopen! alleen zodra hij zijn hoofd omhoog trekt dat hij dan de druk voelt.
Dit doet hij niet omdat hij pijn heeft maar omdat hij gewoon liever crost en zijn eigen weggetje wil lopen.
ik ben zelf ook niet weg van het hulpgedoe dus ik ga in de vakantie weer zonder rijden als hij naar de hoefsmid is geweest Knipoog

dit is ook absoluut niet aanvallend bedoelt maar je reactie kwam een beetje kattig over. je kan het ook op een aardige manier vertellen, tenminste dat het wat aardiger overkomt Knipoog

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:52

Van mij is het ook absoluut niet aanvallend bedoeld hoor! Begrijp me niet verkeerd, ik geef alleen mijn mening. Ik gebruik zelf ook een martingaal met springen, maar niet bij jonge dieren die alles nog moeten leren, mijn ervaring is met een jong dier en martingaal dat er een blokkade ontstaat als hij zijn hoofd de lucht in steekt, hij krijgt als het ware een ruk in zijn mond en dat moet je juist proberen te voorkomen.
Van een jong paard kan je een heel fijn rijpaard maken. Ze zijn nog 'ongebruikt' en daardoor nog heel gevoelig, daarom vind ik dat je heel voorzichtig moet zijn met hulpmiddelen en gebruik ze dan ook dus liever niet. Ik vind alleen vaak dat hulpmiddelen bij een jong paard meer kapot maken dan dat ze helpen.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:53

Huh bedoel je mijn reactie?? Als je die bedoelt zou ik niet weten wat daar kattig of niet aardig aan over zou komen..

Ik ben tegen en leg dit gewoon uit toch? Ik vind gewoon dat je een jong paard niet met hulpmiddelen moet rijden omdat hij zelf zijn balans moet vinden en je hem moet rijden en niet de hulpmiddelen het werk moet laten doen.

Martingaal dwingt hem dan toch ook beneden te lopen? want zodra hij zijn hoofd omhoog trekt voelt hij druk dus wordt hij gedwongen om naar beneden te lopen.

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 15:02

marije_ruben schreef:
Van mij is het ook absoluut niet aanvallend bedoeld hoor! Begrijp me niet verkeerd, ik geef alleen mijn mening. Ik gebruik zelf ook een martingaal met springen, maar niet bij jonge dieren die alles nog moeten leren, mijn ervaring is met een jong dier en martingaal dat er een blokkade ontstaat als hij zijn hoofd de lucht in steekt, hij krijgt als het ware een ruk in zijn mond en dat moet je juist proberen te voorkomen.
Van een jong paard kan je een heel fijn rijpaard maken. Ze zijn nog 'ongebruikt' en daardoor nog heel gevoelig, daarom vind ik dat je heel voorzichtig moet zijn met hulpmiddelen en gebruik ze dan ook dus liever niet. Ik vind alleen vaak dat hulpmiddelen bij een jong paard meer kapot maken dan dat ze helpen.

Oke sorry dan Ja, het leek een beetje.
ik ga hem ook weer zonder rijden en dan gewoon met lange teugel zodat hij de ontspanning zelf opzoekt snap je ?
maar hij gaat eerst naar de hoefsmid want er zit iets niet lekker in zijn hoef .

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 08:11

Klijn schreef:
Huh bedoel je mijn reactie?? Als je die bedoelt zou ik niet weten wat daar kattig of niet aardig aan over zou komen..

Ik ben tegen en leg dit gewoon uit toch? Ik vind gewoon dat je een jong paard niet met hulpmiddelen moet rijden omdat hij zelf zijn balans moet vinden en je hem moet rijden en niet de hulpmiddelen het werk moet laten doen.

Martingaal dwingt hem dan toch ook beneden te lopen? want zodra hij zijn hoofd omhoog trekt voelt hij druk dus wordt hij gedwongen om naar beneden te lopen.

het was ook niet tegen jou bedoeld Knipoog, maar matingaal dwingt hem niet naar beneden te lopen want hij kan gewoon zijn hoofd omhoog doen.
wacht hier een foto,
Afbeelding
Niet een duidelijke foto maar je ziet hier wel op dat hij zijn hoofd gewoon omhoog heeft terwijl de matingaal los hangt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:18

Een goed afgestelde martingaal zie ik weinig kwaads in.
Al zou ik het er niet standaard aan hangen

Maar de rest zie ik eigenlijk nooit zo zitten, ook niet bij oudere paarden