Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 07:51

ik weet niet of het hier goed staat, anders sorry Bloos

Ik word zo moe van mensen die onder het rijden maar tegen hun paard aan het praten zijn, maar het irritante is, ze hebben het zelf niet door en hun paard verstaat ze niet. Hoor je weer iemand zeggen " als je nu niet ophoud!!!!" ja dat paard begrijpt dat niet ? mensen die maar lopen te schreeuwen tegen hun paard, niet normaal soms. Het praten is dan niet zozeer verkeerd, als je het zachtjes doet. Maar dat schreeuwen is zo vervelend. De paarden begrijpen het toch niet. keihard schreeuwen dat iedereen het kan horen! mijn paard word er helemaal opgefokt van Ach gut

wat vinden jullie daarvan ?

edit; even tekst aangepast
Laatst bijgewerkt door __Robijn__ op 14-04-07 08:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:54

Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.

Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:55

Ik praat ook wel eens tegen m'n paardje hoor Bloos
Meestal om haar gerust te stellen, maar soms ook boos; MISTY! Boos!

Maar ze weet, als ik dr naam hard schreeuw, dat ze moet oppassen, anders krijgt ze een tik Vork

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:56

Wat is er verkeerd om tegen je paard te praten?Ik doe het ook hoor.Soms om haar gerust te stellen of haar te belonen.Schreeuwen doe ik uiteraard niet.Een paard kan je fluisterend al uitstekend horen.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:56

Precies, niemand zit te wachten op schreeuwende mensen bij in de bak.
Maar praten tegen je paard, jazeker! Vooral bij de jonge paardjes is dat héél erg belangrijk.
Net als Ronningkawa al zegt, ze verstaan je niet maar de toon waarop je het zegt maakt wel indruk op je paard.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:58

ik praat ook tegen mijn verzorgpony tijdens het rijden maar niet constant
zo een hebben we bij ons op stal ook die praat de hele tijd tegen het paard. ik word daar afgeleid van.

mijn verzorgpony gaat door het af en toe praten meer op mij letten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:58

Een paard verstaat je gewoon, anders zouden er geen readers zijn.Ik let altijd op wat ik zeg over mijn paard,ik heb namelijk ooit een verzorgster gehad die hem altijd stond uit te lachen.En voor haar wilde hij nooit werken.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:59

Uhmmz..ik praat ook tegen ze, kan er voor omstanders best raar uitzien, maar ik denk dat je paard je gemoedstoestand zo oppikt.
Daarnaast (ja...dat zit in de familie) praat ik regelmatig tegen mezelf, is een manier van relativeren of mijn gedachten op een rijtje te krijgen. Dus als ik bezig ben bij de paardjes gebeurt dat ook wel eens.

Daarnaast doe ik veel met mijn stem ... van joh...doe eens normaal, en natuurlijk dat ze braaf zijn enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:59

Maar readen gaat meestal niet met woorden Lachen
En dat kunnen we niet allemaal Lachen

Fortuna_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:01

ik vind het onzin maar als mijn pony iets goed heeft gedaan zeg ik braaaaaf!! en dan gaat ze automatisch als halstrekken !! Knipoog

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:01

ik praat heel zachtjes met hem.. (jonge pony) rustig in draf altijd heel rustig kom op.. en als ik boos ben verduidelijk ik mijn stem wat.. zodat hij weet van hey dit is niet goed.. ik vind het dat een paard zo juist weet van goh.. ik doe iets goed of goh volgens mij doe ik iets fout.. als je paard braaf is moet je dat toch ook tegen hem zeggen.. vind ik wel heel belangrijk Knipoog

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:02

Ik praat ook tegen m'n paard hoor! Hij begrijpt je wel door de toon die je gebruikt inderdaad.. ik ga als hij vervelend is niet tegen hem schreeuwen, maar ik praat wel eens op een bv. waarschuwende toon tegen hem. Ook gebruik ik het om hem te belonen als ik dat even niet met een klopje o.i.d. kan doen. Ik merk gewoon dat hij veel fijner loopt als ik af en toe tegen hem praat Lachen

Danisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:05

Praten tegen je paard is goed om het vertrouwen te winnen.
Maar het ligt er wel aan op welke manier je met hem praat.
Schreeuwen helpt namelijk niet,maar rustig en zachtjes praten vind je paard juist fijn.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:05

ik praat ook tegen mijn verzorgpony en die verstaat dat wel,niet alles dan,
en het ligt idd op de manier

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 08:06

misschien verkeerd uit gelegt Tong uitsteken het praten tegen je paard is niet zozeer verkeerd, maar dat schreeuwen. Echt hard schreeuwen tegen je paard zodat ze het overal horen! daar kan ik me echt aan ergeren. Als je gewoon zachtjes tegen m praat is kan het geen kwaad, maar dat schreeuwen is zo irritant! vind ik dan

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:07

ja dat wel,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:09

Nu heb je je begin post aangepast, nu staat er idd heel wat anders....

Ja schreeuwen is irri en niet nodig

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:10

Ik praat ook tijdens het rijden ( eigenlijk ook in omgang) Als ze iets keurig doet zeg ik standaard: Braaf knap kin hoor.. En dan schieten die oren naar voren.. Ik weet zeker dat ze weet dat die woorden betekenen dat ze braaf is.
Als ze iets helemaal fout doet of niet lief doet ect dan zeg ik meestal HEE! en heb ik een iets andere stem.. Niet schreeuwen maar wel iets harder.. Dan weet ze heel goed dat ze fout zit.
Ik heb liever praten, dan elke keer een klopje geven.. Dat vind ik irritant.. Ze krijgt afentoe wel een klopje of een aai maar echt niet elke keer als ze iets goed doet. Ik beloon haar ook met mijn stem ( en met ontspanning).
Schreeuwen vind ik wat anders, maar praten.. Sja iedereen bij mij op stal doet dat wel eens Lachen

#edit: ik zie dat je het een beetje hebt aangepast.. echt schreeuwen vind ik ook super irritant.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:33

Ik praat ook tegen m'n bijrijdpaard. Onder het rijden, als hij goed loopt: Goed zo! Braaaaf! Ja, zo is het goed!
En dat soort dingen. Vind hij zelf (naar mijn gevoel) wel leuk.
Ik ga niet schreeuwen als hij het fout doet of als hij zit te klieren, meestal van: Hou nou eens op!
Op een waarschuwende toon.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:32

Ik vind het niet erg als mensen schreeuwen tegen hun paard.
Bij sommige paarden werkt het juist heel goed.Beter dan dat ze er op los beginnen te slaan.
En nee het paard weet indd niet wat je zegt maar het weet dondersgoed dat je boos bent.
Als je schreeuwt tegen je paard moet je natuurlijk ook praten en belonen.
Ik vind dat als je met stem dat kunt oplossen dat juist heel goed is!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:41

oh ik houd ook altijd hele verhalen tegen m'n paard, en als ze loopt te klieren laat ik haar ook zeker weten dat ik daar niet van gediend ben (en ja ik verhef mijn stem ook wel eens, maar dat is niet echt schreeuwen), maar als ze iets goed doet of braaf is dan laat ik dat haar ook heel duidelijk (met mijn stem) weten. Dus ik denk dat het wel degelijk effect heeft op je paard, ze snappen de betekenis van de woorden misschien niet, maar de intonatie snappen ze echt wel.

Dat echte schreeuwen is inderdaad nogal onnodig, meestal zijn dat ook mensen hun eigen fouten op het paard afschuiven. Dat soort mensen die lopen vaak ook zo lekker te sjorren en te plukken aan hun paard (en te meppen en te porren met sporen waarvan ze niet weten hoe ze ze moeten gebruiken etc...), die met slof gaan rijden omdat ze zelf niet weten hoe ze hun paard knap aan de teugel moeten laten lopen. oftewel onkunde.....
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 14-04-07 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:44

Toen ik pas reed, praatte ik eigenlijk nooit tegen paarden. Ik vond het maar raar en snapte het nut ervan niet echt. Meestal moest ik ook wel lachen als ik iemand tegen zijn paard hoorde praten, want het klinkt gewoon soms zo stom.
Een tijdje geleden ben ik begonnen met rijden op een jong en (erg!) voorwaarts pony'tje en ik kon haar echt amper houden. Toen zei mijn instructeur dat ik tegen haar moest praten en moest zeggen dat ze rustig moest zijn e.d. In het begin vond ik dat echt een raar idee, maar langzaamaan ging het eigenlijk wel makkelijker en ze reageerde er ook heel goed op. Als ze bijvoorbeeld opeens versnelde, dan kon ik gewoon rustig zeggen 'hoho, rustig aan' en dan voelde ik al dat ze weer ontspande. En nu praat ik eigenlijk altijd tegen haar en ook tegen andere pony's Tong uitsteken Het is er dus gewoon een beetje ingeslopen. Vandaag voor het eerst op dat pony'tje buiten gereden en vooral de waterplassen waren in het begin heel erg eng. En dan gewoon tegen haar praten, van 'rustig, je hoeft niet bang te zijn, het bijt echt niet' en 'loop er maar gewoon doorheen, jaaaa, zie je wel'. Het is denk ik net zoiets als dat mensen tegen hun hond of kat praten. Ze verstaan je woorden niet, maar ze herkennen wel de toon. Bovendien kunnen ze wel verbanden leggen tussen woorden en bepaalde gebeurtenissen, zoals met stemcommando's. Maar ik schreef nooit tegen ze, meestal praat ik zachtjes en als er wat is dan praat ik wel wat harder, maar van dat geschreeuw schrikken de andere paarden alleen maar.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:48

Ik praat ook vaak tegen mn paard, vooral als er 1 opgefokt is helpt het zeker hoor.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:53

MissDan schreef:
Praten tegen je paard is goed om het vertrouwen te winnen.
.

hier ben ik het mee eens,
ik praat best veel tegen de peerdjes,
vooral de jonkie's, stap, draf, galop, hoo, braaf,
je ziet de oortjes draaien, en ze reageren erg op je stem

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:54

ik praat wel tegen mijn paard, en hij begrijpt me wel Knipoog
maar ik ga niet staan schreeuwen ofzo, ik zeg af en toe 'braaf'' of ''goedzo''
en als ze vervelend is zeg ik wel eens 'Doe normaal'' maar dat zeg ik gewoon op normale stemvolume zegmaar.

Maar mensen die in 1 rondje 20.000 keer zeggen braaf, goedzo, niet eng bla bla bla word ik ook helemaal gek van... Slapen