Ik vind dat je wel erg veel les hebt in de week. Ik heb ook een bijna vierjarige en ik rijdt hem over het algemeen wel 3 keer per week en longeer of werk in de lange lijnen of wandel op de andere dagen. Verder staat hij elke dag 3 uur per dag in een paddock met 2 vriendjes.
Ik heb elke week een priveles en daar werkt hij dan extra hard. Om elke week een aantal keren echt les te hebben vind ik behoorlijk intensief, niet qua beweging maar qua concentratie. Het moet allemaal tussendoor ook wat relaxter kunnen zijn zodat alles zijn plek vindt en duidelijker wordt voor hem. Naar mijn gevoel is het nu heeeel erg veel geconcentreerd werk voor zo'n jonkie. En juist die concentratie is iets wat je rustig aan oppakt/opbouwt, je hebt alle tijd. Een of 2 keer Les
en rijden door je instructrice is toch behoorlijk aanpakken voor zo'n jong paard. Ik zou
of 1 keer les
of 1 keer rijden door je instructrice ruim genoeg vinden en de rest rijdt je voor jezelf waardoor hij toch beweging heeft en jij en hij samen oefenen en naar elkaar toegroeien.
Ik kan me voorstellen dat je graag vaak les hebt, dat zou ik ook wel willen

want ik heb ook een heel tof paard, maar nu is juist de tijd om het wat dat betreft jezelf nog een beetje te remmen om het paard te beschermen. Heb je later alleen plezier van dat hij ook genoeg rust in zijn koppetje houdt om alles echt goed te laten bezinken. Het is gewoon ook belangrijk om lekker relaxed samen alles uit te proberen wat je in de les geleerd hebt, maar dat is toch echt iets anders dan echt les hebben. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel?
Het is wel echt een
heel erg leuk schatje van een paard hoor dat je daar hebt!! Doe er maar extra voorzichtig mee