Circuspaard "aan de teugel"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Circuspaard "aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:17

Vandaag heb ik met bewondering, maar ook verwondering gekeken naar een paardenact van circus Renz.
Acht Andalusiërs dansten in een piepkleine piste.
Er schoten mij allemaal vragen door mijn hoofd.

De meest prangende vraag van mij is wel:
Worden die paardjes nou zo in de krul getrokken met die rode pailletten teugel?
Of noemen we dit nageeflijk lopen?
Is het verantwoord om die schoonheden zo te laten lopen?

Hoe denken jullie hierover?

Ayasha
Blogger

Re: Circuspaard "aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 01:04

Ik denk dat wanneer deze dieren in de krul getrokken werden ze de oefeningen niet echt correct konden uitvoeren. Immers Salinero kan ook geen pirouette als hij niet nageeflijk is.Daarbij komt nog dat circusdieren wel een zwaar leven hebben maar zeker geen slecht leven. Lachen Er word echt wel goed gezorgd voor zulke dure paarden waarzoveel tijd en moeite in steekt!

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:25

Ach.. ik hou niet van circussen en helemaal niet 1 waar dieren mee doen in de shows..
Maar ik denk dat pharagirlke wel gelijk heeft dat ze anders de oefeningen niet kunnen..

my_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:08

Ik ben het totaal met Pharagirlke eens!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:32

Maar op Salinero zit een amazone en als ik de tekst van Knoesje lees kan ik dat er niet uit opmaken en lopen die circuspaarden aan de bijzetteugel. Knipoog
Klopt dat Knoesje?

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 16:48

Jaha, inderdaad dat klopt! En dat vind ik nu juist zo gek. Die bijzetteugel trekt die paardjes echt in de krul! Toch leek het erop alsof ze ontspannen en nageeflijk liepen. Hoe trainen ze dat nou?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:51

Ik vind dat ook raar! Gewoon zo'n touw van bit naar zadel!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:54

staan die bijzetteugels helemaal strak of met een licht knikje erin?
Want wanneer ik m'n paard met touwtjes longeer, dan lijkt het miss ook of hij in de krul getrokken word, maar hij doet dat toch echt uit eigen initiatief en daardoor hangen er lichte boogjes in de touwtjes.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:56

tja, ik hou sowieso niet van circus... en vind het maar raar, hou me er liever ook niet mee bezig Tong uitsteken

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:56

Ik heb jaren bij circus Renz meegeholpen in mijn vakanties en als ze bij mij in de buurt waren.
De paarden worden goed getrained en worden zeker niet in de krul getrokken
Alle paarden van Renz zijn Hoge school opgeleid aan de hand en de meeste ook onder het zadel.
De dieren worden met liefde behandeld en hebben ook vakantie als ze niet toeren.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:04

Idd, heb wat Shyla25 zegt vaker gelezen. En niet alleen bij Renz gaat dat zo; bij die nieuwe paarden show (naam kwijt..) worden die dieren echt met zoveel liefde en geduld behandeld. En als ze dat niet doen gaan de paarden hen vanzelf wel tegenwerken
(in een Bit van van pasgeleden stond een mooi artikel).

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:28

Ik denk dat die paarden gewoon heel rustig opgeleid worden, wat je ziet in de show is een trainingsresultaat. En aan de longe lopen paarden ook nageeflijk, zonder ruiter. Tis de manier van lichaamsgebruik en niet of iemand echt de teugels vastneemt volgens mij.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:40

Ik denk niet dat ze in de krul getrokken worden.
Ben 2 weken geleden nog naar het circus geweest, en daar liep ook een paard met bijzet, maar dat paard was zo doorgewinterd dat hij vanzelf al nageeflijk liep, en de bijzet ging dus écht in boogjes. En wat pharagirlke al zei, die paarden kunnen de moeilijkere oefeningen niet uitvoeren als ze in de krul getrokken worden Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 06:57

Oh ja en als je eens de mogelijkheid hebt bekijk dan de mondhoeken maar ff Pling je zult zien dat die gewoon heel zijn Knipoog

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:24

Ik denk ook niet dat ze in een krul getrokken worden. Zoals Pauline al zei aan de longe worden de paarden ook naar de nagevelijkheid en ontspanning getraind.
Ik neem aan dat die circusparden zonder enige warming-up de piste in komen Knipoog

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:44

Ik denk dat iedere ruiter jaloers zou moeten zijn op de africhting van die paarden, hun nageeflijkheid is echt!!!!!!! en niet in de krul getrokken zoals bij heel veel ruiters zelfs op hoger niveau, als je die paarden eens op eigen benen zou laten lopen zonder de steun en getrek van handen zou je raar staan te kijken hoe heel veel paarden zouden lopen te zwabberen en zwieren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:08

Circus paarden zijn erg waardevolle paarden, met een zeer goede basis opleiding. Ze zijn in staat een grote mate van verzameling te laten zien. Een paard is niet zomaar een circuspaard, daar gaan echt jaren van erg goede training aan vooraf!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:24

Ik weet zeker dat de beesten niet in de krul getrokken worden, waarom?
Ik woon in Helmond, daar is dan ook de thuis basis van circus Renz, elke dag als ik naar school ga fiets ik er langs. Ik zie ze dan ook soms trainen, paarden hebben niets, maar dan ook echt niets om! Toch lopen ze ook dan aan de 'teugel'. De singels/hoofdstellen en bijzetteugels in de voorstelling zijn dan denk ik ook echt gewoon voor de sier... Of om ze met de volledige concentratie bij de trainer te houden in plaats van bij het publiek...?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:51

Om maar te zwijgen van de kleine diameter van de ring.... s goed voor de kogels.....

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:06

Heb ooit eens een artikel gelezen over een man die andalusiers(denk ik) trainde voor shows...(was in Belgie)Daar liet hij duidelijk verstaan dat je een paard met respect moet behandelen en dat je hem niet iets leerde door met de zweep te gaan zwaaien.Ook vertelde hij als hij een paard uitzocht meer dan een uur in de wei zit, om te kijken wel paard naar hem zou komen enzo...Allemaal van die dingen, ik vond heel intressant maar heb het artikel niet meer liggen.Maar natuurlijk denkt niet iederen zo

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:43

Tyrza schreef:
Om maar te zwijgen van de kleine diameter van de ring.... s goed voor de kogels.....

Hoe groot is jou longeercirkel dan?? De ring is groter dan je denkt (ga maar eens kijken als de tent weg is) en het is maar voor hooguit 30min op een dag een half seisoen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:22

Tyrza schreef:

Jouw longeercirkel is kleiner dan de ring waar de paarden moeten lopen. Meeste longeercirkels zijn 20 m doorsnede, als ze dat al halen. De ring waar de circuspaarden lopen zijn 25 meter doorsnede...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:54

Ik heb zelf een andalusier en merk met rijden dat ze er werkwillig zijn, ze hebben van nature een sterke opgerichte hals met veel buiging, korte rug, dus het werken met deze paarden gaat vrij makkelijk, zeker het verzamelde werk.
Andalusiers zijn een erg fijn ras, maar beledig ze niet, ze zijn super gevoelig, daarom weet ik zeker dat ze goed getraind worden en behandeld, anders zouden ze nooit zo voor je werken.

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:52

ik ben het met shyla eens Lachen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:39

mammaslamma schreef:
Ik heb zelf een andalusier en merk met rijden dat ze er werkwillig zijn, ze hebben van nature een sterke opgerichte hals met veel buiging, korte rug, dus het werken met deze paarden gaat vrij makkelijk, zeker het verzamelde werk.
Andalusiers zijn een erg fijn ras, maar beledig ze niet, ze zijn super gevoelig, daarom weet ik zeker dat ze goed getraind worden en behandeld, anders zouden ze nooit zo voor je werken.

Ze zoeken dan ook de juiste rassen uit. Ze hebben in de jaren Friezen, Haflingers en Arabieren gehad.
Zelf vondt ik de Haflingers het minst en de paarden die ze nu hebben en de Friezen het best.

Niet alle paarden zijn trouwens van Renz zelf, ze lenen ook paarden van andere.