Even heel wat anders!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Even heel wat anders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:01

Hoe vinden jullie dat?
Ik rij dressuur met mijn paard, ik mag L2 starten, maar daar zijn we nog niet aan toe.
Ik heb nu voorlopig nog niet opgegeven voor wedstrijd.
Dressuur gaat niet echt 100% momenteel.
Het gaat ook niet slecht, maar de vooruitgang gaat heel langzaam.

Ik doen nu even alleen maar basis.
En ben begonnen met voor de "lol" springen en buitenritjes alleen met mijn paard.

Ik vind er een beetje down de laatste tijd en ondanks ik wel afwissel in longeren dressuren een keer een ritje over de straat blijft ze een beetje down.

Dus nu laat ik even de dressuur voor wat het is, (natuurlijk blijf ik wel de basis goed bij werken)
En doe ik even alleen maar leuke dingen, geen prestatie drang erachter!
Gewoon vor de lol lekker springen en lekker de bossen in!

Wat vinden jullie hiervan?
Hebben jullie ook weleens z'n periode ingelast?

Ogrop

Re: Even heel wat anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:03

Tuurlijk zeg, Volkomen normaal.
Gisteren had ik het er ook over met een persoon, (die dus wedstrijd doet) dat ik nu gewoon volkome aan de basis werk, niets anders. Zij vertelde me dat zelf haar groep (laaste groep paardenschool) nu nog steeds basis doet; Dus lijkt me dat iedereen dit wel eens heeft.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:20

Ja hoor, iedereen heeft volgens mij wel zo'n periode..
Of jij, of je paard is het even 'beu'..
En dan inderdaad gewoon goed afwisselen, je merkt het wel wanneer ze er weer klaar voor is. Het is alleen maar goed van je om dan even veel af te wisselen ed. ipv op die dressuur door te blijven hameren!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:25

Ja we gaan nu echt alleen maar PUUR lol maken...

Ik heb wel eerder een periode ingelast van alleen maar basis, maar meestal pakte ze na 2 dagen weer zo goed bijvoorbeeld het schouder binnen op dat ik daar dan weer op door ging trainen.
Nu ga ik minimaal 4 weken alleen leuke dingen doen en mijn basis onderhouden!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:36

Heel goed van je!
En dan ook niet daarna te snel opbouwen. Maar dat snap je natuurlijk zelf ook wel!
Ik heb zelf ook regelmatig een dip hoor, gelukkig duren die niet zo lang, en ben ik niet zo'n fanatiek dressuurruiter, anders zou mijn paard echt verveeld raken van me Knipoog
Wat ik ook goed vind, is dat je het opmerkt. Er zijn zoveel mensen die vinden 'dat het paar niet moet zeuren'..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:37

Nee, ik heb mezelf nu beloofd dat ik niet ook al gaat het ineens heel goed , ik blijf 4 weken zoiezo bij de basis!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:20

Kijk, een amazone die naar haar paard luistert...!!! top hoor! Haha!
Dat is iets wat mensen veel te weinig doen, wat helaas ten koste gaat van 't paard! Ik vind de manier waarop je je paard aanpakt echt fantastisch! Super dat je haar de tijd geeft en voor jezelf al heel erg uidelijk hebt gesteld dat je pas weer op wedstrijden gaat als jullie er beide weer een goed gevoel bij hebben!

Ik heb hier echt veel respect en bewondering voor! Ik denk dat dit iets is waar elk paard op den duur tegen an loopt, maar weinig paarden krijgen dan de kans om even te ontspannen....Ga voor jezelf maar eens na...ik zou denk ik gillend gek worden als ik niet eens een rustig weekendje of weekje vakantie had! Zo is dat ook voor een paard vind ik. Het is mooi dat je met haar traint en wedstrijden rijdt, maar een paard moet wel een paard kunnen blijven, men kan niet van zo'n dier verlangen dat het een of ander machine wordt...!

Nogmaal: Top wat je doet! Ik wens jou en je paardje veel succes voor de toekomst en ik hoop dat jullie het samen ver zullen schoppen Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 19:23

Haha, das een leuk bericht.
Dank je wel!
Ik hoop ook dat we in de toekomst nog erg ver komen en happy blijven!

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:23

Ik denk dat het heel verstandig is wat je doet. Ik heb het ook gedaan. Dressuur ging voor geen meter meer, hij was chagerijnig als hij het zadel zag, etc.. Heb een maand alleen maar geouwehoerd. Dwz, beetje springen, beetje in het land crossen, buiten rijden, wandelen, etc. En na een maand probeerde ik het weer, en hij had er echt weer zin in!

Afwisseling is zowieso belangrijk.

_BOBBY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:04

Bij mijn paard doen 2 weken in de wei wonderen. Wordt ie wat heet en vervelend en wil ie gewoon niet meer aan t werk. Is ie het werk even zat, gewoon lekker 2 weken in de wei en hij loopt weer de sterren van de hemel. Zo gaat ie dus 1x per jaar 2 weken in de wei, met de kerst en in de zomer iets van 4 weken. En tussendoor soms nog een (paar) keer een paar dagen tot een week.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:07

_BOBBY_ schreef:
Bij mijn paard doen 2 weken in de wei wonderen. Wordt ie wat heet en vervelend en wil ie gewoon niet meer aan t werk. Is ie het werk even zat, gewoon lekker 2 weken in de wei en hij loopt weer de sterren van de hemel. Zo gaat ie dus 1x per jaar 2 weken in de wei, met de kerst en in de zomer iets van 4 weken. En tussendoor soms nog een (paar) keer een paar dagen tot een week.

Dat is ook heel leuk, maar niet voor mij.
Ze staat op pension en komt maar een uurtje buiten (in de winter) straks wel weer langer) dus rijden is dagelijks erg belangrijk..

Daarbij heeft ze van oktober tot er met januarie stilgestaan dus voorlopig even genoeg echte vakantie...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:14

Super hoor, wat lief van je, klink slijmie maar vele walsen gewoon over dit soort sypthomen heen.

Mijn paard is 6 mnd depresief geweest, heel erg naar om mee te maken, vooral omdat ik dit nog nooit eerder meegemaakt had.
Ik heb hem ook rust gegeven, veel bosritten en sprongetjes wandelen en knuffelen, en net zoals jij lichte dress.
Heb alle vormen van evt stress of veandereingn vermeden, alles heel duidelijk en voorbereid en alleen als hij het leuk vond.

Ik kreeg veel commentaar van andere... "je maakt je paard lui"...."je verwent hem"..."hij wil strak echt niet meer werken" enzenz.
Hij is er weer helemaal bovenop gekomen en gelukkig weer de oude, sterker nog hij is er nog beter aan toe dan daarvoor.

Jaren later komt er acupuncuriste ivm met longklachten voor een behandeling, ineens zegt ze "wat een zielig paard" ik denk ja dat weet ik hij is ziek logisch lijkt me.
Nee dat bedoelde ze niet hij had in zn jonge jaren er veel meegemaakt op het gebied van trainen en is bij de vorige eigenaar erg overspannen geweest, daar werdt er niet naar hem geluisterd en dat heeft hem veel pijn gedaan, ik denk waar heeft dat mens het over. (?)
Ik de vorige eig gebeld want daar had ik zo nu en dan nog contact mee, het bleek potverdikkie te kloppen hij heeft 2 jr bij een proff. dressstal gestaan en is daar getraint, op ZZnivo, althans dat probeerde ze, maar dat kan hij helemaal niet veder als de Z zal hij niet komen daar heeft hij de bouw en capaciteiten niet voor het is een leuk basis paard maar meer niet, daar hadden ze daar een totaal andere mening over hij zou dat best kunnen, maar moest meer laten zien.
Toen is hij ingestort en de vorige eig, heeft hem daarna aan mij verkocht.

Ik heb het daarna niet meer met de acupuncuriste over gehad, maarnu was ze er een paar weken geleden weer en begon ze over dat hij mij soms niet begrijpt, althans mijn psyche niet, ik heb veel te verwerken gehad en zit daardoor soms wat onevenwichtig in mn vel, dat voelt hij natuurlijk geloof ik ook wel.
Maar ze zegt dat hij liever heeft dat ik mn emoties aan hem toon zodat hij mij beter kan begrijpen en helpen.
Ik ben nogal van de nuchtere dus vraag heel laconiek aan haar "oja en hoe kan hij mij nu helpen?"
Doe het nu maar zegt ze je merkt het snel genoeg............Volgens haar wilt hij me helpen net zoals ik hem jaren terug geholpen heb (maar ik laat hem niet toe om me te helpen), met mn hoofd leegmaken en innerlijke rust vinden.

Dit zijn haar woorden en niet de mijne, ik weet op dit moment nog niet wat ik ermee aan moet.....

Sorry dat ik je topic vern*uk, maar het zit me nogal hoog zoals je merkt.

Ik wil je veel succes wensen met je paard je bent op de juiste weg en met zo'n instelling kun je hem zeker weer op de rit krijgen!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:19

Ik vind vind dat je een goede, zelf een hele goed keuze maakt. Veel plezier samen!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:25

Ik vind dit ook een heel goed idee van je, idd luister je naar je paard.
Maar wat ik niet snap is waarom je een periode van veel afwisseling in last, en niet zorgt dat je training altijd afwisselend is!
Je kan ook je dressuur blijven trainen, EN een buitenrit maken, En springen En longeren enz... per week.
Er zijn weinig paarden die zich dan gaan vervelen of "depressief" worden.
Afwisseling is zeer belangrijk in de training, en alleen zo af en toe een periode van afwisseling inlassen lijkt mij niet voldoende!

stigandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:35

Inderdaad, heel goed van jou. Afwisseling is ook in het gewone rijden heeeeel belangrijk. Ik geef onze paardjes elk jaar een paar maanden verlof en als ze tussendoor even een dipje hebben krijgen ze terug verlof. Dan zijn ze weer helemaal fris om eraan te beginnen. Maar vermits je die mogelijkheid niet hebt pak je het heel goed aan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:39

Hele goede keuze om vooral naar je paard te luisteren Lachen !! En als je paard er weer wat meer aan toe is, zou ik alles nog meer blijven afwisselen, dus ook regelmatig naar buiten blijven gaan. Vinden ze zo heerlijk!! Mooi om te lezen dat je naar je paard luistert. Velen doen dat helaas niet, met alle gevolgen van dien (vooral triest voor het paard).

Ik heb er ook eentje die zich snel 'verveelt' (hij is nog niet ingereden, hoor). Het zit gewoon in zijn karakter. Ik wissel nu het grondwerk heel erg af (freestyle en NH), we wandelen veel en straks doen we ook nog buitenritten, lichte dressuur, af en toe een sprongetje, longeren. Sommige paarden hebben die afwisseling hard nodig en ik vind het geweldig om van alles te doen samen met mijn paardje.

Succes en geniet van het buiten rijden.

my_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:58

Ik vind het een heel goed idee!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 16:48

ilse18 schreef:
Ik vind dit ook een heel goed idee van je, idd luister je naar je paard.
Maar wat ik niet snap is waarom je een periode van veel afwisseling in last, en niet zorgt dat je training altijd afwisselend is!
Je kan ook je dressuur blijven trainen, EN een buitenrit maken, En springen En longeren enz... per week.
Er zijn weinig paarden die zich dan gaan vervelen of "depressief" worden.
Afwisseling is zeer belangrijk in de training, en alleen zo af en toe een periode van afwisseling inlassen lijkt mij niet voldoende!

Tuurlijk deed ik hiervoor ook afwisseling.
Maar aangezien je ook wedstrijden op het oog hebt ga je ook flink door trainen op de moeilijkere onderdelen...
Je wilt ten slotte op wedstrijd goed voor de dag komen.
Wijken vind ze bijvoorbeeld heel erg moeilijk dus wat oefen je zoiezo een paar keer per week.
En je vraagt dingen zoals schouderbinnen, contra galop enz..
(je begint wel bij de basis, maar traint wel verder door)

Maar natuurlijk deed ik wel eens een bosritje of een sprongetje, longeren enz...

Maar nu is het even ALLEEN maar basis en lol.

Vandaag was mijn 4de dag basis/lol en de basis ging echt ZO lekker, ze was zo lekker los door der hele lijf en ze was weer enthousiast.
Nog even buiten uitgestapt (uitgewaaid Knipoog )

En belangrijk: Ik heb mezelf kunnen inhouden en het alleen bij basis gelaten ook al pakte ze het lekker op!

@cissie: Je verpest mijn topic niet hoor, don't whorry! Ach gut
En sterkte!

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:44

Ik denk dat het alleen maar goed voor je paard is... Ze moet er wel plezier in blijven houden!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:03

Hoi,

ik vind het alvast goed dat je naar je paard luistert!

Mijn idee? Je paard komt nauwelijks buiten voor het moment, en als ze zl buiten komt ga jij natuurlijk net de iets moeilijker dingen doornemen want ja je wilt vooruit. Maar dan vind ik het niet gek dat ze het een beetje beu is. Zolang je paard weinig buiten kan, zal je der wrs rekening moeten meehouden dat het rijden echt leuk blijft. Wat je nu doet lijkt me een goed plan, straks komt het mooie weer eraan en is de situatie alweer helemaal anders. Ik weet dat het poedersuiker is geweest dit jaar voor de paarden maar kun je haar echt niet meer buitenlaten?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 23:07

Nee momenteel niet.
Ze staat op pension en ik ben degene die ervoor moet zorgen dat ze buitenkomt.
Dit doe ik dus ook elke dag, maar ze vind dat absoluut niet leuk.
Omdat ze daar alleen in de wei of paddock staat.
Ze gaat dan de hele tijd voor het hek drentelen (tot zwaar bezweet aan toe) en hinnikt als maar door.
Dus ik doe er ook niet heel erg lang buiten.
Maar als het kan rij ik zoiezo buiten!

Deze situatie is wel erg tijdelijk gelukkig, over 2 weekjes komt ze weer thuis en staat ze van 8 uur smorgens tot s avonds 20.00 minimaal buiten samen met der grote vriendin!

Maar ik moet zeggen dat als ik buiten rij absoluut niet moeilijkere dingen doe dan binnen, juist niet.
Buiten is het voor mij vooral werken aan de ontspanning omdat ze daar zoveel dingetjes ziet!
(pinken op de wei die gek doen enz..)

De moeilijkere dingen vraag ik alleen als de basis goed gaat.
Is de basis niet 100% ga ik ook niet verder!
Dat heeft namelijk bij haar helemaal geen nut, word ze alleen maar gestresst, gaat ze fout stappen en takt fouten maken in de draf)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:45

goed dat ze echt de rust krijgt om weer zichzelf te worden ik ken helaas andere voorbeelden.
Er is hier in de buurt iemand met een pony en ze rijdt nu L springen het paard heeft haar een keer tijdens de wedstrijd eraf gegooit en is daarna gaan weigeren tot op het punt dat hij de ring niet eens meer in wilde. In plaats van naar het paard te luisteren slaan en schoppen ze hem de ring maar in. Ik heb al een paar keer tegen ze gezegd of het niet verstandig is om gewoon een maandje iets anders met de pony te doen maar dat willen ze niet, want het "kreng" sprngt wel thuis in de bak dus moet en zou ze iedere week op concours wel springen. Als je het paardje ziet lopen breekt je hart. Ze sloft heeft der oren naar achter en voelt zich duidelijk ongelukkig. Maar het enige wat telt zijn de bekers dus slaan ze hem maar weer over de volgende hindernis echt walgelijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 22:11

Helaas heb ik nu een minder leuke update:

Alles ging echt super de laatste tijd..
Ze kreeg weer veel plezier en basis ging erg goed.
Lekkere buitenritjes gemaakt in het zonnetje..
Was van plan om haar morgen eens vrij te laten springen!

Maar kwam vandaag opstal, bleek ze een dikke pees te hebben.
Rechts voor en een klein wondje aan de binnen kant.
Gelukkig is het heel oppervlakkig, maar ze zal wel even een poosje op rust moeten.
Ze liep niet erg kreupel, klein beetje gevoelig alleen!
Maar verder ging het wel.
Ze laat dat ook nooit zo merken, je kan alleen zien dat ze zich niet zo lekker voeld omdat ze dan wat minder goed eet!

Heb het been 10 minuten gekoeld en 15 minuten gestapt.
2x vandaag.
Morgen ga ik dat weer doen en dan maar kijken of het een beetje snel geneest!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:37

@ daantjuhhh

is het niet leuker om gewoon het hele jaar door leuke/andere dingen te doen voor je paard? en daar bedoel ik niet mee alleen maar leuke dingen doen en niet meer sirieus maar juist beide combineren.

ik probeer het iedere week te combineren. ik plan altijd standaard 1 dag in de week (iedere week andere dag) om 'leuke dingen te doen' de rest train ik sirieus met mijn paard. maar door iedere week 1 dag iets leuks te gaan doen, zoals naar buiten, springen of, of, is mijn paard altijd vrolijk en houd plezier in dr werk! zo hoef ik nooit speciaal daarvoor een soort 'vakantie'in te lassen voor mijn paard. en dat is dan toch leuker voor jou en je paard?? (of zie ik het verkeerd) want als je pas andere dingen gaat doen als je paard sago wordt vind ik dat je eigenlijk te laat bent. maar dit is mijn mening.

iig suc6 met je paard dr been en hopen dat het snel over gaat.. veel plezier met het rijden straks weer!

en toppie dat je goed luisterd naar je paard!!

edit zit nu stukje terug te lezen en zie dat dit al eerder is gezegd over die afwisseling. Bloos

Mhstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:50

Zeker goed!
Ik werk ook veel aan de basis en wedstrijden kunnen best zwaar zijn omdat je dan toch wat fanatieker traint en steeds het paard aan stressmomenten blootstelt.....geen raar iets, topruiters doen het ook allemaal!
Enne de basis is het belangrijkst, daar draait het allemaal om!