een Z paard garantie voor een goede proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

een Z paard garantie voor een goede proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 17:16

mijn niveau is hoger (M2) en mijn huidige paard is 7 jr. geleden Z1 met wp geweest. maar door een fout van het KNHS start ik nu in de B dressuur. Nu krijg ik daar door omstanders veel commentaar op. Oke ik geef toe het is misschien niet geheel eerlijk om tussen de B ruiters te rijden, maar het is wel weer een goede leer voor mijn paard aangezien ze de laatste 7 jr. als fokmerrie is ingezet en bij het minste geringste ontploft ze.
En ook is het niet zo heel makkelijk om een Z paard in een B proef rond te rijden. (mijn mening)

Vinden jullie dat een Z paard garantie geeft voor een goede B of L proef.

Hozie

Re: een Z paard garantie voor een goede proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:18

Ik vind van niet. Dat alle knopjes erop zitten, wil niet altijd zeggen dat jij die knopjes ook kunt vinden. Niet alle Z-paarden zijn even makkelijk te rijden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:18

ik vind van niet. het is immers al 7 jaar gelden dat je paard Z is geweest. welk niveau loopt hij nu en op welk niveau trainen jullie?
wel raar dat die fout van de KNHS niet rechtgezet wordt... zou toch wel moeten

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:21

Vind ook van niet, toen ik vertelde aan iemand dat de nieuwe amazone van mijn pony in het L1 moet beginnen kreeg ik daar ook genoeg commentaar op, bijvoorbeeld: Dat is neit eerlijk. Zal vast goed lukken dan etc. Terwijl mijn pony echt niet de makkelijkste was en er genoeg mensen waren die er een keer op geprobeerd hebben die hem niet eens in galop konden krijgen.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:21

Dat is geen garantie, want vrijwel ieder paard kan wel in de Z terechtkomen, dat zegt op zich nog niet zo heel veel over de kwaliteit van het paard.
Maar buiten dat vind ik het wel terecht dat je er commentaar op krijgt, het is gewoon onsportief, jij zou in de M2 moeten beginnen met dit paard, en als het echt heel lang geleden is dat het paard Z1 heeft gelopen kan je daar dispensatie voor aanvragen en mag je bijvoorbeeld in de L2 of M1 starten.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:24

Vind van niet.Ik zou met mijn Z paard in een hogere proef veel hoger scoren dan in een B-proef.Vind het ook niet raar,dat je B rijd,aangezien jouw paard er een tijd uit was..En als het goed gaat,blijf je toch niet lang in de B,neem ik aan?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 17:25

Dat vind ik dus ook. Op het moment zitten we nog in de B (4 wedstrijden gereden, 7 wp.) en we trainen B/ L niveau, tuurlijk pak ik afentoe de Z oefeningen mee om te zorgen dat ze die erin houd, ze waren niet allemaal even goed bevestigd namelijk en hierdoor wordt ze wat soepeler in haar lijf.

om een lang verhaal kort te maken ik had het KNHS opgebeld of ik in een hogere klasse moest starten of dat ik zelf mocht bepalen wat ik starte, toen is mij verteld dat ik gewoon in de B moest starten, dus zo gezegt zo gedaan en vervolgens kreeg ik wel een brief in huis dat ik dus wel in een andere klasse mocht starten (achteraf). Maar aangezien ik al gestart was moet ik nu gewoon de B uitrijden (min. 10 wp.) Maar dat de KNHS hun fout heeft toegegeven vond ik al heel wat, dus heb er verder geen gedoe van gemaakt, alhoewel ik liever direct in het L2 of M1 gestart was.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:27

Als je die brief thuisgehad hebt mag je toch gewoon versneld promoveren? Dan hoef je echt niet tot de 10 winstpunten in de B te blijven, dan mag je meteen door naar de L2 of M1.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 17:31

nee dat was het enige addertje, omdat mijn paard er volgens hun te lang uit is geweest, wordt ze weer als een groen paard gezien (erg krom). dus ik moet doorrijden tot ik het minimaal aantal punten heb voor promoveren.
Tuurlijk snap ik het commentaar wel wat ik krijg van die mensen, ik boor ze tot nu toe wel hun eerste plek door de neus, maar wat vind je nou belangrijker dan je punten of de eerste plek.

Zo zei een meisje gister tegen mij, ik vind het natuurlijk wel leuk voor je dat je die punten haald, maar ik zou eerder raar opkijken als je niet met die punten in huis kwam. met daarna dus het verhaal dat het niet eerlijk is bla bla bla.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:35

Ook ik vind van niet, natuurlijk zal het wel wat gemakkelijker gaan, maar het is al een behoorlijke tijd geleden dat ze Z1 heeft gelopen! pech voor de rest dus!

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:40

Hoeft niet gelijk een goede proef te zijn. Zoals er al werd gezegd; de knopjes heeft die maar nu nog vinden.

Daar heb ik een goed voorbeeld van. Een vriendin van mij reed M1 met haar Fries (tussen de pony's), via haar instructrise heeft zij een Z2-pony kunnen leasen. Als leerpony, maar starten ging ze er ook mee.
Ze starte in de M1, in de totaal 17 wedstrijden heeft zij 2 wp (net) gehaald. Pony kon alles t/m Z2, maar je moet het er ook zien uit te halen. Anders heb je er niks aan
*Ondertussen is ze al een tijd gestopt met leasen van die pony

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 17:41

De knopjes weet ik inmiddels te vinden, alhoewel meer als de helft van de oefeningen helemaal niet bevestigd is (Geweest) maar wat wel goed bevestigd was, weten we te vinden.

Ook heb ik van de vorige eigenaar video's gezien van hoe ze liep in de training en op wedstrijden (heeft me bijna een hele dag gekost om dat allemaal te bekijken) en ze loopt nu een keer zo goed (niet arro bedoeld) in de Z proeven die ik gezien heb had ze helemaal geen uitgestrekte draf, ze dribbelde gewoon wat en nu strekt ze alsof haar leven ervan af hangt. Zelfs toen ik haar kocht kon ze nog niet eens aan de teugel lopen, wel begrijpelijk natuurlijk na 7 jr. stil staan maar het gaat om het idee. Ik vind gewoon dat mensen er veels te makkelijk over denken, van nou je hebt een Z paard onder je kont jij bent hoger geweest we blijven wel thuis we rijden je er toch niet af. (nu vind ik dit sowieso een slechte instelling om op concour te gaan, anderen eraf rijden je rijd toch voor jezelf en je punten).

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:52

De knopjes zitten er allemaal aan bij zo'n paard en als je ze weet te vinden heb je ook wel een beetje een voorsprong op de rest, maar toch ligt het ook aan de kwaliteiten van een ruiter zelf. Zo loopt er bij ons nu ook tijdelijk een Z-paard op de manege, maar die loopt ook gewoon met z'n kop in de lucht en een beetje te sloffen bij de beginners hoor. Lachen Dus het mag dan wel een Z-paard zijn, als de ruiter het niet kan, zal het paard het ook niet doen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 19:26

Ik vind het nogal krom want 1 van de mensen die mij commentaar geeft rijd zelf ook op een Z paard, maar nu is zij nog nooit hoger geweest in de sport. Het gaat hun er voornamelijk om dat ik al hoger ben geweest en dan in de B start met zo'n paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:12

Ja, in die zin is het wat oneerlijk, want jij start beneden je niveau. Ik weet ook niet hoe dat mogelijk is, maar ik ben niet bekend meer met die regels, maar het lijkt mij dat je minimaal L zou moeten starten?

Verder is het de ruiter die het niveau van een paard voor een groot deel bepaald. Een slechte ruiter krijgt een goed paard toch niet zo aan het lopen. Een z paard is dus geen garantie voor een goede proef.

Maar in de B horen, vind ik, beginnende paarden (en ruiters), dus ik kan me voorstellen dat je veel commentaar te horen krijgt.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:16

TisUnique schreef:
Dat is geen garantie, want vrijwel ieder paard kan wel in de Z terechtkomen, dat zegt op zich nog niet zo heel veel over de kwaliteit van het paard.
Maar buiten dat vind ik het wel terecht dat je er commentaar op krijgt, het is gewoon onsportief, jij zou in de M2 moeten beginnen met dit paard, en als het echt heel lang geleden is dat het paard Z1 heeft gelopen kan je daar dispensatie voor aanvragen en mag je bijvoorbeeld in de L2 of M1 starten.

Ik ben het niet met je eens dat vrijwel ieder paard wel in de Z terecht kan komen. Het paard moet over de juiste kwaliteiten beschikken om op een dergelijk niveau te kunnen lopen.

Maar goed, ik ben het er ook niet mee eens dat een Z paard een garantie is voor een goede B proef. Het ligt er inderdaad aan of de ruiter de juiste knopjes kan vinden.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:17

Nee, niet ieder paard kan dat want als een pony niet lekker loopt en het vreselijk vind wordt het toch moeilijk.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:19

Lusitana schreef:
Ja, in die zin is het wat oneerlijk, want jij start beneden je niveau. Ik weet ook niet hoe dat mogelijk is, maar ik ben niet bekend meer met die regels, maar het lijkt mij dat je minimaal L zou moeten starten?

Verder is het de ruiter die het niveau van een paard voor een groot deel bepaald. Een slechte ruiter krijgt een goed paard toch niet zo aan het lopen. Een z paard is dus geen garantie voor een goede proef.

Maar in de B horen, vind ik, beginnende paarden (en ruiters), dus ik kan me voorstellen dat je veel commentaar te horen krijgt.

Maar als je begint met wedstrijden moet je toch ook in de B beginnen, ongeacht hoe lang je al paardrijdt?

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:20

ik vind dat het je proef er totaal niet makkelijker van kan worden hor.

er staat bij ons op stal een paard dat zz licht kan, nou ik heb nog nooit hoger als b gereden en ik kan dus totaal niet met dat paard overweg.
ander meisje wat overigens z1 reed en ging dat ook doen met dat paard, maar als ze wou wijken, ging hij traver.. of weet ik veel hoe dat heet...
verkeerde hulpen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:23

Een Z paard hoeft beslist niet goed te gaan in een B proef.
In een B proef moet je laten zien, wat op dat niveau gevraagd wordt.
Laat je meer zien dan gevraagd wordt, dan is dat niet juist.

Als de ruiter meer ervaring heeft dan B, dan komt dat misschien
voor anderen als oneerlijk over. Uiteindelijk komt het erop neer dat
je het paard volgens de eisen die gelden in een B proef rijdt.
Dat kan zelfs problemen voor een meer ervaren ruiter geven.

Ook als je in hogere klassen rijdt, kun je terug vallen en weer
beginnen in een lagere klasse. In die lagere klasse komen ook
combinaties vanuit lagere klassen doorstromen. Toch moet je
als ruiter maar weer aantonen dat je op het niveau waarop je
de proef rijdt, de proef rijdt zoals het hoort. Het probleem is
eigenlijk hetzelfde als wat je aankaart.

Het zou fout zijn om een ruiter die bv Z gereden heeft, voor
onbeperkte duur en onafhankelijk van verdere verrichtingen
de Z-status laat houden. Als gedurende een bepaalde tijd
niets gepresteerd of gedaan is, dan zou je gewoon weer naar
een lagere klasse moeten degraderen. Er blijft veel te veel hoog
drijven als een kurk op het water. Gewoon een hogere ruiter
degraderen naar een lagere klasse als de ruiter een bepaalde
periode niet meer heeft gescoord in zijn klasse. Het zou de
kwaliteit van instructie en het bij-beunen aanzienlijk verbeteren.
Maw het rijden kan er uiteindelijk alleen maar beter door worden.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:53

Kan de knhs hun fout niet herstellen Haha! Wat betreft je vraag, een van mijn merrie`s heeft ook op Z nivo gelopen en ik merk bij haar vooral dat ze wel de ervaring op wedstrijden heeft (niet kijkerig en erg braaf). Maar dat wil nog niet de garantie zijn dat je daarmee direct een correcte B proef neer kan zetten. Ze heeft de knopjes van de Z er allemaal op en aan zetten, maar het is de ruiter die met het paard de proef neerzet...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 11:40

mijn paard gedraagt zich op wedstrijden alsof ze het helemaal niet kent, overal is ze kijkerig naar enzo schrik achtig niet echt een klein beetje maar dat heeft ze thuis met buitenritten ook.
Tuurlijk ik snap dat ik in het voordeel ben aangezien de achtergrond van mij en mijn paard, maar wordt er ook regelmatig wel op afgestraft nou afgestraft dat is weer een groot woord, ben er tot nu toe 1x op afgestraft maar het staat 9 van de 10 keer staat het wel op de coupon vermeld dat de jury vermoedens heeft dat we eigenlijk niet in de B thuis horen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:04

Ik vind het wel oneerlijk. Een Z-paard is geen garantie op een goede proef, maar een ervaren paard en een ervaren ruiter samen hebben wel heel wat meer ervaring samen om een proef door te sturen dan een beginnende ruiter, een groen paard of zelfs een combinatie ervan. Ik zou het dan nog terechter vinden dat een 2x Z-ruiter zijn jonge paard in het B meeneemt dan dat jij met M2 je Z-paard start. Sorry, ik vind het waanzin dat de KNHS je nu de B uit laat rijden.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:08

Ik denk niet dat een Z-paard garantie geeft. Heb een keer op een ex-Z paard gereden, als ze gezegd hadden dat hij al 10 jaar op een manege stond voor beginners lesjes had ik ze ook geloofd!

Ik rij nog niet zo goed en weet natuurlijk niet waar al die knopjes zitten, maar hij was niet voruit te branden, zo 'stroef' als wat kon niet eens een normale volte sturen!

Dus nee, voor mij betekent een Z-paard geen garantie op een goede proef. Eventueel de combinatie ervaren ruiter en ervaren paard wel.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:09

Oneens. Als je paard neit weet wat je bedoelt, doet ie heus neit de hele proef foutloos. Een goede proef is de combinatie van goede ruiter en goed paard.