Wat is een harde mond? (theoretisch!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Wat is een harde mond? (theoretisch!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 14:59

Ik lees vaak op bokt "mijn paard heeft een harde mond, wat kan ik daar aan doen".
Nu vraag ik mij af wat een harde mond precies is en dat bedoel ik theoretisch.
Dus niet "hij reageert niet op teugeldruk" maar bv

-een harde mond is een mond met eelt op de lagen/mondhoeken/tong en als je de mond een paar maanden rust geeft verdwijnt de harde mond weer

-het ene paard wordt met een gevoeligere mond geboren dan een ander en deze laatste heeft een harde mond

-een harde mond komt voort uit gewenning van de pijnprikkel, krijgt het paard veel en vaak pijnprikkels dan krijgt hij/zij een harde mond

-een harde mond is eigenlijk het vastzitten in het lijf

-bij een harde mond kan het paard zijn mondhoekspieren zo aan spannen dat er voldoende tegendruk ontstaat

-...

Het liefst reacties van mensen die er verstand van hebben Haha!

Sentido

Re: Wat is een harde mond? (theoretisch!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:03

ben erg benieuwd naar dit topic Ja
ik denk persoonlijk dat het vooral te maken heeft met gewenning aan de pijnprikkel oftewel de druk op het bit, maar het kan ook het vastzitten in het lijf zijn.
maar om nou te zeggen dat ik er veel verstand van heb Clown

*volgt dit topic Knipoog

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:05

Paarden krijgen een harde mond door ruiters. Ik heb al heel veel jonge paarden zadelmak gemaakt en er was er nooit eentje die een harde mond had. Een harde mond ontstaat dus in de loop der jaren/maanden door inderdaad, steeds die pijnprikkels.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 20:21

Op stal heb ik dezelfde vraag net gesteld Haha! En daar zei iemand dat een harde mond eigenlijk niet een harde mond is, maar dat de mond hard lijkt doordat het paard sterk wordt en bv een onderhals krijgt. Dus dat het met de kracht van het paard te maken heeft. Deels aangeboren, maar voornamelijk ook 'gekweekt' door de ruiterhand. Een paard zou zijn hele lichaam sterk kunnen maken om de ruiterhand tegen te werken.

Dit zou dus betekenen dat als je een paard met een harde mond 2 maanden op de wei zet en de onderhals verdwijnt, dat het paard een zachtere mond heeft.

Toch??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:23

harde monden bestaan niet.

harde handen wel Knipoog

dat is wat ik er van weet Haha!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:58

Elk paard wordt geboren met een 'zachte' mond, door een harde hand van de ruiter kan een paard een (voor je gevoel) harde mond krijgen door er kracht vanuit de hals op te zetten. Dat neemt denk ik niet weg dat het gevoelloos of minder pijn doet, de pijngrens kan bij het ene paard wat hoger liggen maar zeer zal het sowieso wel doen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:42

Als dat het geval is, zou een paard dan weer een zachte mond krijgen als je hem een paar maanden niet rijdt en de spieren in zijn hals weer wat slaper worden? Of eens een harde mond altijd een harde mond?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:47

Het kan wel verbeteren,maar wel door een hele kundige ruiter/amazone.Mijn ervaring is dat die paarden hun kaak en nekgewricht vasthouden.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:19

Een harde mond is een paard dat zich verzet tegen de hand van de ruiter, 99 van de 100 keer veroorzaakt door een harde hand of pijn door bv last van de tanden, een verkeerd zittend bit of verkeerd zittend zadel.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:04

Laurae: Maar wat doet, volgens jou, een paard dan om zijn mond hard te laten zijn? Eelt kweken? Spieren? ...

Elisa2: Als een paard zijn nek en kaak vastzet, doet hij dat met spieren? Kweekt hij die en kan je die dus ook weer 'verliezen' als hij met een zachte hand gereden wordt? Of is het vastzetten een trukje die ze niet meer afleren?

Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:21

Wat betreft de gewenning aan pijnprikkels staat in het Handboek van de stalmeester het volgende: In het vlees en de huid van de lagen zitten een heleboel zenuwen. Als deze beschadigd worden, verdwijnt het gevoel.
Een paard kan, kortom, moeilijk reageren op iets wat 'ie niet (meer) voelt..
Verder is het volgens mij per paard verschillend en meestal een combinatie van bovengenoemde factoren...Heb veel manegepaarden gezien die met een soepel mondje binnenkwamen, en binnen een paar maanden een blok beton waren. Omdat ze niet goed waren gereden, scheef waren geworden, zichzelf probeerden te ontlasten en omdat er veel door ruiters in hun mond was gerukt.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:59

Ik denk dat het - naast het strak maken van de spieren en mond - vooral een instelling is van een paard. Hij maakt zichzelf 'hard' om de pijn/druk niet te hoeven voelen.

Als die van mij een stuk gras ziet wil ze daar nog wel eens bovenop duiken. En dan kan ik heel hard trekken aan mijn teugels, en nauwelijks een reactie krijgen. Terwijl ze normaal al haar hoofd de lucht in gooit als ik uit balans raak en dat corrigeer met mijn teugels.

Ik denk dat het dan ook niet zozeer gaat om het verminderen van spieren waardoor de mond weer minder hard zal worden, maar in het herstellen van het vertrouwen in de mond. Daarom kan een paard bij de een heel hard in de mond zijn en bij de andere juist helemaal niet.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 19:48

joy76 schreef:
Wat betreft de gewenning aan pijnprikkels staat in het Handboek van de stalmeester het volgende: In het vlees en de huid van de lagen zitten een heleboel zenuwen. Als deze beschadigd worden, verdwijnt het gevoel.
Een paard kan, kortom, moeilijk reageren op iets wat 'ie niet (meer) voelt..

Dat klinkt best eng.. En ook zo definitief Verdrietig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:45

Jennyxx schreef:
Laurae: Maar wat doet, volgens jou, een paard dan om zijn mond hard te laten zijn? Eelt kweken? Spieren? ...

Elisa2: Als een paard zijn nek en kaak vastzet, doet hij dat met spieren? Kweekt hij die en kan je die dus ook weer 'verliezen' als hij met een zachte hand gereden wordt? Of is het vastzetten een trukje die ze niet meer afleren?

Haha!

Ikzelf heb het idee dat ze idd die spieren kweken,en dat je het zeer zeker kan verbeteren,of het helemaal goed kan komen weet ik niet,maar ik denk wel dat het veel kan verbeteren.Je ziet vaak paarden die zgnd hard in de mond zijn,maar ze reageren juist op wat ze aangeboden krijgen en dat is veel getrek in hun mond,ze gaan terug trekken.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:47

Een paard dat "hard in de mond" is zou dan dus prima licht gereden moeten kunnen worden op een halster of bitloos hoofdstel. Als het aan de mond ligt dan zou dat goed moeten werken, want je maakt geen gebruik van de mond. Miss de moeite waard om een keer te proberen?

Mijn bijrijpaard (hier wel bekend Knipoog ) is over het algemeen heel, zoals ze het noemen "hard in de mond". Naar mijn idee gewoon "sterk" en vlug. Zo'n 600 kg in de hand en niet te stoppen als ze gaat rennen. (Wil wel een keer testen of zij te rijden is op halster Tong uitsteken ) Zodra zij ontspannen is en netjes over de rug loopt wordt het zo'n 10 gram in de hand. Dan is zij prima te rijden. Als de zenuwen dood zouden zijn en zij niets meer zou voelen, zou zij denk ik niet van de 600 kg naar 10 gram komen, dan zou zij niet eens voelen dat ik ophoudingen geef om haar naar de ontspanning te rijden. Mijn pony (hier ook wel bekend Knipoog ) is zeer "zacht in de mond" en heel relaxed te rijden op een halstertje en altijd 10 gram in de hand, terwijl hij jaren manege-pony is geweest. Heb wel manege-paarden gezien die eelt in hun mondhoeken hadden, dit kwam denk ik doordat ze zo'n 3 uur per dag het bit in hun mond hadden. Maar die waren niet gelijk allemaal "hard in de mond". Ik denk dat paarden zichzelf hard kunnen maken, dat de "harde mond" in feite niet bestaat (de term natuurlijk wel). Dat ze de kracht vanuit het lopende lichaam gebruiken om de spieren in rug, hals en kaken vast te zetten. Elisa2 zei al dat paarden juist tegen de hand in gaan als er constante druk wordt gegeven. Paarden gaan van nature tegen druk in, zo ook tegen de hand.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:53

Ik denk dat de gemiddelde ruiter die met de term "harde mond" gooit meer sterk bedoelt.
Dit ligt deels in het karakter van het paard, maar ook zeker aan de rijstijl van de ruiter.
Zo hadden wij vroeger een fjordje, als hem iets niet beviel ging hij er gewoon vandoor en voelde hij niks meer in zijn mond.
De pony die mn zusje daarna had kon je onder alle omstandigheden met de tegel tegenhouden, maar die stond dan gewoon te springen op dr plaats.

Maar ik ben van mening dat de juiste ruiter geen problemen heeft met een "sterk" paard en dat een verkeerde ruiter zelfs het allergevoeligste paard nog "sterk in de mond" kan maken.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:55

Ja

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:59

Ik geloof eigenlijk niet zo in het hard in de mond door het afsterven van zenuwen. Dan moet je wel heel ruig tekeer gaan volgens mij.

Naar mijn idee is 'hard in de mond zijn' meer een spierenkwestie. En dan niet zozeer bepaalde spieren die zo ontwikkeld zijn maar spieren die op dat moment zo gebruikt worden. Je kunt het dan ook niet oplossen door een paard rust te geven maar door hem te leren zijn spieren niet zo te gebruiken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:53

Naar mijn mening is een 'harde mond' een mond van het paard dat is gewend aan de druk van de teugel en zijn zenuwen de lichte druk niet meer voelen, waardoor de ruiter meer druk zet en dat riedeltje gaat door totdat je een 'harde mond' hebt.
Het heeft ook vaak te maken met de constante druk die de ruiter in de hand heeft. Wanneer bij de africhting een te hoge constante druk wordt gevraagd wordt, geeft het paard in de loop der tijd minder reactie, waardoor deze druk wordt vergroot. Lijkt hetzelfde, maar je kan een hoge constante druk hebben en grove hulpen geven.
De verminderende reactie van de zenuwen kan je vergelijken met een manegepony/paard die uit zichzelf niet te hard wil doorlopen en dus constant wordt aangespoord. Deze reageert uiteindelijk ook niet meer.

Het kan ook te maken hebben met het vastzitten in het lijf, maar dat is dan vaker een slechte reactie op de teugel, dan het hebben van een harde mond. Vaak zit een paard niet aan twee kanten evenveel vast en zie lijkt de ene kant van de mond harder dan de andere kant.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 20:10

Judje: denk je dan dat de zenuwen beschadigd raken of reageren ze niet meer op de vele prikkels van dat moment. Dat zou beteken dat als je begint met rijden, en er dus nog niet veel prikkels zijn, dat ze dan geen harde mond hebben.

Overigens heeft de harde-mond-aan-1-kant te maken met het vast zitten van het paard aan 1 kant. Elk paard heeft een makkelijke en een moeilijkere kant. Aan de moeilijke kant buigt het paard minder makkelijk en treedt het achterbeen minder onder. Dit voel je in de mond. En kan je ook verhelpen door het betreffende achterbeen te activeren.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:32

pol013 schreef:
(...)
Naar mijn idee is 'hard in de mond zijn' meer een spierenkwestie. En dan niet zozeer bepaalde spieren die zo ontwikkeld zijn maar spieren die op dat moment zo gebruikt worden. Je kunt het dan ook niet oplossen door een paard rust te geven maar door hem te leren zijn spieren niet zo te gebruiken.
Mee eens! Ja
Al denk ik wel dat wanneer het paard regelmatig deze 'verkeerde' spieren gebruikt, deze wel ontwikkeld worden (onderhals ed), en het voor hem dus steeds makkelijker wordt deze spieren (tegen jou) te gebruiken. Idd voor de ruiter de taak te leren en te zorgen dat het paard deze spieren liever niet en beter niet kan gebruiken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:24

Jennyxx: inderdaad het vastzitten aan 1 kant heeft te maken met de moeilijke/makkelijke kant, maar het kan ook een teken zijn van pijn.

De zenuwen raken niet beschadigd, maar de 'reageerdrempel' wordt steeds hoger door gewenning. Bij het begin van het rijden (of het oppakken na min. 1/2 jaar rust) hebben alle paarden een zachte mond. Het kan dan soms wel lijken dat ze een harde mond hebben, maar in de meeste gevallen snappen ze dan niet wat je bedoeld. Een paard dat niet eerder, of een lange tijd terug voor het laatst, een bit in heeft gehad kan geen harde mond hebben.
Bijv. er zijn mensen die hun paard in alle gangen tactmatig aansporen, op den duur reageert het paard dan ook minder door gewenning. Aangezien er geen verandering wordt gevraagd bij de druk van de kuit of het bit met teugel 'weet' de zenuw op den duur dat daar geen reactie meer tegenover staat en hoeft dan dus ook niet meer te reageren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 21:38

Als je het continu been geven vergelijkt met aan het bit trekken. Dan zou je gelijk hebben. Alleen doet steeds been geven geen pijn en hard trekken in de mond wel. Dan zou dus de pijnprikkel ook uitdoven. Maar als je dan begint met rijden zou de pijnprikkel nog wel doorgegeven moeten worden. Paarden met een harde mond hebben dat vaak ook aan het begin van het rijden. Maar misschien dat dan die spier-kwestie speelt (onderhals enzo) Scheve mond

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:24

ik heb zelf het idee dat het een spierenkwesie is. mijn haf had een vreselijk harde 'mond', maar met rijden heb ik dat grotendeels weg gekregen. als ik haar echter moeilijke dingen ga vragen, wil het nog wel eens boven komen drijven. dan weet ik dat ik even een stapje terug moet doen omdat ze het niet snapt.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:30

Ik denk dat die 'hardheid van de mond' ligt aan de manier waarop de ruiter rijdt en hoe het paard ooit geleerd is erop te reageren. Mijn bijrijdpaard heeft meer dan 2 jaar stilgestaan en had absoluut geen 'zachte mond' toen ik er weer voor het eerst op ging. Ze is simpelweg gewoon heel erg sterk. Nu ze alweer bijna 3 jaar onder het zadel is gaat het juist steeds beter en wordt ze juist relaxter op haar bit. Dus dat 'zachte mond' na minstens een half jaar gaat niet bij elk paard op geloof ik...