De Mythe van Vriendelijkheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 22:56

In de hoefslag van 22 feb was een stuk over Bitten, waarbij het vooral ging om Salinero's Stang&Trens optoming. Hierbij waren foto's en een kort interview met Anky geplaatst. Enkele dingen verbaasde mij toch erg (al was het niet voor het eerst dat ik zoiets hoorde/las...).

De Mythe van het vriendelijk zijn van een losse kinketting met name!

De kinketting zit aan de stang, ligt in de kingroeve en werkt in op bepaalde zenuwen wat een nageef-reflex stimuleert. Daarnaast zorgt de kinketting ervoor, dat de stang niet te ver naar achter kan worden getrokken. Dit is belangrijk om de hefboomwerking van de stang te beperken: Door de onderstang naar achteren te trekken, duw je de bovenstang naar voren, welke trekt aan het bakstuk, wat druk achter de oren geeft. Door de hefboomwerking wordt de kracht significant versterkt: de kracht achter de oren is dus beduidend hoger dan de kracht in de hand. Hierdoor heb je snel veel druk te pakken, dus het beperken van deze hefboomwerking is erg belangrijk!

In het interview zegt Anky dat ze de kinketting vaak wat losser doet, vooral bij jongere paarden, omdat dit vriendelijker is en omdat ze niet wil dat die meteen werkt als ze aan de stang zit. De hefboomwerking gaat echter altijd direct in en wordt nu niet op tijd begrenst (op tijd = de onderste schaar max 45 graden met de mondspleet). Geen probleem als je genoeg controle hebt om te voorkomen dat de stang te strak wordt aangenomen.

Het interview en de cover waren opgeleukt met een closeup van Sali's stang&trens:
Afbeelding

Vraag: Waar komt die schuurplek bij de linker witte pijl vandaan Verward

Antwoord: Dat kan alleen van het bakstuk zijn, en die komt hier alleen als de bovenste schaar ver genoeg naar voren wordt geduwd om het bakstuk op die plek te leggen...

Ga nu zelf eens na hoever de onderste schaar hiervoor naar achteren moet worden gebracht.
Blijkbaar wordt de stang váák zo sterk aangenomen, want zo'n schuurplek komt er niet van "eventjes".

Verder, helaas op deze copy van de foto niet te zien (bij de rechter witte pijl) - maar op het origineel wel - is de aansnoerneusriem zo strak aangetrokken, dat de huid dóór de gesp wordt gedrukt - als je iets losser zou willen doen om vriendelijk te zijn, dan zou het deze wel zijn Ja !

Helaas kom je deze "verkeerde vriendelijkheid" nogal vaak tegen. Het aanbevelen van deze ondoordachte praktijken door topruiters zal echter niet helpen bij het uitroeien van deze Mythe.

Wat vinden jullie van dit soort praktijken, en hebben jullie misschien nog meer voorbeelden van dit soort "vriendelijkheids Mythes"?

jasmijn78

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:55

QQQQ schreef:
Antwoord: Dat kan alleen van het bakstuk zijn, en die komt hier alleen als de bovenste schaar ver genoeg naar voren wordt geduwd om het bakstuk op die plek te leggen...

Ik heb de foto gezien in de hoefslag en de schuurplek op het hoofdstel viel mij ook op. Ik heb namelijk op precies dezelfde plek van de neusriem zo'n schuurplek zitten. Ik heb dat wel eens nader bekeken en tijdens het rijden is het paardenhoofd in beweging, er word gekauwd op het bit en in de bakstukken zit ook wat beweging in. Dus om nu te stellen dat dat alleen maar komt door het flink aanhalen van de stang vind ik wat overdreven. Anky zal heus wel eens inkomen met de stang als dat nodig is. Hij hangt er tenslotte niet voor niets in. En nu zal ik wel weer al die fatsoensrakkers over mij heen krijgen dat dat allemaal niet zo hoort, maar je krijgt een paard niet op topniveau door hem alleen maar een aai over zijn bol te geven. Maar als ik haar zie rijden en proeven zie winnen met zo'n mooie aanleuning dan denk ik dat veel ruiters daar nog een puntje aan kunnen zuigen.

Uiteraard zal dit onderwerp voor velen weer de gelegenheid zijn om topruiters/Anky af te zeuren, maar ik zou zeggen; kijk eerst eens naar jezelf.

QQQQ schreef:
Verder, helaas op deze copy van de foto niet te zien (bij de rechter witte pijl) - maar op het origineel wel - is de aansnoerneusriem zo strak aangetrokken, dat de huid dóór de gesp wordt gedrukt

Dat is mij niet opgevallen aan de foto's. Maar strak aangesoerde neusriemen ben ik echt niet weg van. Maar ga eens kijken bij de gemiddelde manege/wedstrijd waar men met een aansnoerneusriem rijdt en ik weet zeker dat je er een heleboel vind die te strak zitten.

QQQQ schreef:
Wat vinden jullie van dit soort praktijken, en hebben jullie misschien nog meer voorbeelden van dit soort "vriendelijkheids Mythes"?

Ja, hoor; de hele mythe rondom bitloos rijden. Veel van de bitloze hoofdstellen hebben ook een flinke hefboom/ophaalwerking, of werken in op het zachte gedeelte van de neus, om van hackamores maar te zwijgen. Maar het is bitloos, dus vriendelijk. Ik wil geen hele discussie over bitloos versus met bit oprakelen, die worden er al genoeg gevoerd. Maar ik vind dus bitloos niet per definitie vriendelijk.

Waar het met alle optomingen op neerkomt, of ze nu als vriendelijk/niet vriendelijk omschreven worden; het hangt af van de kundigheid van de ruiter of het vriendelijk is of niet. Punt.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:01

*Zucht* QQQQ; je gaat echt te ver de laatste tijd..
Je vind geen onvolmaaktheden meer, je zoekt ze, sterker nog je bent wanhopig om ze te vinden, tenminste zo komt het wel over.. écht Q, zoek een leven, ipv anky's fouten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:06

DresslOver schreef:
écht Q, zoek een leven, ipv anky's fouten.

Haha! Afgod

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:46

ik vind het ook ver gezocht en het heel erg oneerlijk om zo te oordelen terwijl je niet echt weet hoe de vork in de steel steekt!

het kan van meerdere dingen komen.
denk eens aan een keer flink schuren of ergens achter hangen e.d
en dan heb je nog het schuren van het bakstuk zelf.
ik vind het vergezocht om te zeggen dat dit dus van de stang komt.

en eerlijk gezegd geloof ik al die onzin over anky haar onvriendelijke manier van rijden niet zo.
oke ze zal vast een keer ingrijpen, maar doen we dat niet allemaal?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:58

ik ben geen voorstander van het strak aansnoeren van een neusriem. Zo heten ze geloof ik ook nog: aansnoer neusriem.
Een te losse of te strakke kinketting ben ik ook niet voor.
Maar de grootste fout die je moet elimineren is een slechte ruiterhand. Jammer genoeg zie je die op alle nivo's.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 17:20

Inderdaad Jasmijn en Art_UMA, je ziet dezelfde zaken op elk niveau en daar gaat het mij dan ook om, niet om Anky (die rijdt maar enkele paarden, dus als die de enige was...) - maar daar is nu net een duidelijke foto van met bijbehorende tekst...

Jasmijn, die slijtplek zie je echt niet op elk stang&trens hoofdstel terug , dus daar is toch iets meer aan de hand dan een beetje kauwen Pling .

Ben het ook zeker met je eens dat een bitloos hoofdstel niet persé milder of vriendelijker inwerkt dan een hoofdstel met bit - inderdaad bijv. die enorme hackamores Ja .
marloezzke schreef:
ik vind het ook ver gezocht en het heel erg oneerlijk om zo te oordelen terwijl je niet echt weet hoe de vork in de steel steekt!

het kan van meerdere dingen komen.
denk eens aan een keer flink schuren of ergens achter hangen e.d
en dan heb je nog het schuren van het bakstuk zelf.
ik vind het vergezocht om te zeggen dat dit dus van de stang komt.
"Het schuren van het bakstuk zelf" Verward Daar heb ik het over, die zit namelijk aan de stang vast. Denk niet dat de stang zelf zo hoog komt nee. Ook is het vrij duidelijk niet een plek van "een keer ergens aan schuren of ergens achter hangen". Denk ook wel dat ze een nieuw hoofdstel zal nemen als 't "kapot" is, maar zo ziet ze het dus blijkbaar niet.

Vind het eerder vergezocht om hier andere oorzaken voor te gaan lopen zoeken Knipoog
Kan me nog voorstellen dat zoiets komt van een éénmalige extreme actie, maar blijft het feit dat het niet zal gebeuren met correct afgestelde kinketting.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:24

QQQQ schreef:
...

Vraag: Waar komt die schuurplek bij de linker witte pijl vandaan Verward

Of ze heeft het een keer uit haar handen laten vallen. Het is een keer blijven haken achter een deur. Heeft een hond in gebeten... enz. enz. enz. Zo kan je overal wel een conclusie bij bedenken die in je eigen straatje past om zo je eigen (halfzachte) stelling te onderbouwen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:32

Waarom is het dan geen egaal stukje geschuurd maar een inhammetje?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:42

Nee je hebt gelijk. Anky weet niet wat wel en niet vriendelijk is.
Ik zou zeggen bel haar op en vraag het haar. Alleen dan weet je waar het plekje weg komt.

Alles wat niet in jouw straatje past is onvriendelijk. Een paard doet niks voor je als het niet met respect behandeld.

Een lossere ketting zal waarschijnlijk wel vriendelijk zijn dan TE los of te strak.

Je hebt zo'n mooi onderschrift, maar zelf geloof je er te weinig in. Er is maar 1 weg naar Rome en dan is de weg van Q

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:45

Nu zag ik in je profiel dat je zonder sperriem rijdt. Denk je dat het bit zo stabieler ligt? Of vriendelijker is? Ik denk dat het bit zo scherp is als de hand die hem bedient. Of zo zacht als de hand die hem bedenkt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:47

QQQQ schreef:
Inderdaad Jasmijn en Art_UMA, je ziet dezelfde zaken op elk niveau en daar gaat het mij dan ook om, niet om Anky (die rijdt maar enkele paarden, dus als die de enige was...) - maar daar is nu net een duidelijke foto van met bijbehorende tekst...

Nu heeft Anky ook nog een slechte ruiterhand. Misschien moet je je als trainer bij haar aanbieden. Ja sorry hoor, ik wordt hier zo moe van. Pak het aan daar waar het telt. De breedte sport, maar ga de topruiters er niet mee lastig vallen. Die weten wel wat ze doen en waar ze mee bezig zijn

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:49

Even zien... Een losse kinketting is idd niet beter. De vraag is, als je bij je andere paarden de kinketting te strak zet eigenlijk (daar zit ook een zenuw) dan is een lossere optoming wel vriendelijker natuurlijk. Volledig losse kinketting is natuurlijk niet goed.

Ik kan het op deze foto echt niet genoeg zien vrees ik..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:21

Het viel mij op dat Anky ergens zegt "een bit is noodzakelijk voor een goede africhting/dressuurrijden"

Of iets in die strekking.

Toen moest ik meteen denken aan onze grote vriend Nevzrovov... Hoezo bit noodzakelijk Verward

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:22

QQQQ:
Dan vraag ik mij af, wat je van deze foto vind:

Afbeelding

Ik vind het in ieder geval om te janken

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:51

Tjees, ik word echt moe van dit soort discussie's. Het lijkt wel of we met zijn allen nu niet snappen dat hoe we ook discussieren, en hoeveel 'bewijsmateriaal' we ook aanvoeren we het 1. Nooit eens zullen worden en 2. Anky haar rijstijl echt niet zal aanpassen. Je verandert hier NIETS mee So, Why Bother...
Vergis je niet in de Kracht, Lenigheid, Energie en karakters van dit soort paarden, dit zijn niet de brave, rustige, soms wat hete basispaarden. Dit zijn niet zomaar gemiddelde paarden, die vragen ook niet om een gemiddelde aanpak. Soms moet je zo'n dier streng aanpakken. Bovendien niemand hier heeft ooit een paard op een dergelijk niveau getraind. Sorry, maar omdat ik nu toevallig ooit een bal een goal in heb getrapt, wil ook niet zeggen dat ik Kritiek kán en mág gaan hebben op Zidane of iets dergelijks.

En inderdaad Q, vele wegen leiden naar rome.. Maar voor jouw is er maar een weg..

Verder lijk je een soort van Oost-Indische doof- en blindheid te bezitten. Je ziet en hoort alleen wat in jouw straatje en theorie past.. Q, zet die oogkleppen eens af, en aanschouw hoe mooi de wereld kan zijn, verder dan jouw neus!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:09

Gôh, nu wil ik JOUW mening er HELEMAAAL over horen! (Dress0lover)

Dus volgens jou, is het paard wat hierboven getoond is, helemaal in tact, en een enorm goed dressuurpaard? En super volgens GP normen gereden?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 21:23

Marije1984 schreef:
Nee je hebt gelijk. Anky weet niet wat wel en niet vriendelijk is.
Ik zou zeggen bel haar op en vraag het haar. Alleen dan weet je waar het plekje weg komt.

Alles wat niet in jouw straatje past is onvriendelijk. Een paard doet niks voor je als het niet met respect behandeld.

Een lossere ketting zal waarschijnlijk wel vriendelijk zijn dan TE los of te strak.
Hij zal vriendelijk zijn zolang je van de stang afblijft Ja .
Marije1984 schreef:
Nu zag ik in je profiel dat je zonder sperriem rijdt. Denk je dat het bit zo stabieler ligt? Of vriendelijker is? Ik denk dat het bit zo scherp is als de hand die hem bedient. Of zo zacht als de hand die hem bedenkt.
Zolang ik niet het paard achter mij aan een loopgraaf in hoef te sleuren, heb ik geen sperriem nodig. Als een jong paard er erg mee zit te rotzooien, gebruik ik dan liever een lage neusriem.
Marije1984 schreef:
QQQQ schreef:

Nu heeft Anky ook nog een slechte ruiterhand. Misschien moet je je als trainer bij haar aanbieden. Ja sorry hoor, ik wordt hier zo moe van. Pak het aan daar waar het telt. De breedte sport, maar ga de topruiters er niet mee lastig vallen. Die weten wel wat ze doen en waar ze mee bezig zijn
Ik weet niet waar in die quote je mij dat ziet zeggen Verward
arno8 schreef:
Het viel mij op dat Anky ergens zegt "een bit is noodzakelijk voor een goede africhting/dressuurrijden"

Toen moest ik meteen denken aan onze grote vriend Nevzrovov... Hoezo bit noodzakelijk Verward
Er waren meer opvallende uitspraken als "je bit is je stuur".
MissEvil schreef:
QQQQ:
Dan vraag ik mij af, wat je van deze foto vind:
Ik vind het in ieder geval om te janken
Waarom vraag jij je dit af? Ik vind het ook niet veel soeps .
MissEvil schreef:
Ik zie een ruiter in stoelzit, die aan de stang hangt..
En een paard wat volkomen uit balans is, niet in tact loopt..
OK, dan zijn wij het eens Knipoog
DresslOver schreef:
Tjees, ik word echt moe van dit soort discussie's. Het lijkt wel of we met zijn allen nu niet snappen dat hoe we ook discussieren, en hoeveel 'bewijsmateriaal' we ook aanvoeren we het 1. Nooit eens zullen worden en 2. Anky haar rijstijl echt niet zal aanpassen. Je verandert hier NIETS mee So, Why Bother...
Helemaal met je eens, maar misschien kan zo'n discussie 3. een paar mensen laten inzien dat zo'n losse kinketting nogal onzinnig is?
DresslOver schreef:
Vergis je niet in de Kracht, Lenigheid, Energie en karakters van dit soort paarden, dit zijn niet de brave, rustige, soms wat hete basispaarden. Dit zijn niet zomaar gemiddelde paarden, die vragen ook niet om een gemiddelde aanpak. Soms moet je zo'n dier streng aanpakken. Bovendien niemand hier heeft ooit een paard op een dergelijk niveau getraind. Sorry, maar omdat ik nu toevallig ooit een bal een goal in heb getrapt, wil ook niet zeggen dat ik Kritiek kán en mág gaan hebben op Zidane of iets dergelijks.
Dus als Zidane iemand een kopstoot geeft (om wat voor reden dan ook) dan mag een toeschouwer daar géén kritiek op hebben Verward

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:26

MissEvil schreef:
Gôh, nu wil ik JOUW mening er HELEMAAAL over horen!

Dus volgens jou, is het paard wat hierboven getoond is, helemaal in tact, en een enorm goed dressuurpaard?
Ik zie een ruiter in stoelzit, die aan de stang hangt..
En een paard wat volkomen uit balans is, niet in tact loopt..
Dát hoor je mij niet zeggen, dit ziet er niet fijn uit, nu is het ook een rotmoment, maar inderdaad dit is niet fijn, maar dat zal ik ook niet ontkennen.

En daar hoef je geen GP ruiter/amazone voor te zijn, om zoiets te zien. Het spijt me zeer hoor.. Maar waarom zouden die paarden zoveel anders zijn dan onze paarden. Omdat ze meer geld kosten? Omdat de zogenaamde 'perfecte elitegroep' erop rijdt? Nee hoor, ik vind een Lingh, of Salinero, of Krack C of welk ander GP paard dan ook, niks meer dan mijn paard Lachen
*Zucht* Die paarden zijn niet meer, ik heb het niet over geld, of waarde of wie of wat er op rijd. Al rijd er piet jan klaas van jantje weet ik veel wie erop. Ik heb het over karakters. Niet ieder paard is geschikt om op een dergelijk niveau te presteren (GP). Die paarden zijn veel gecompliceerder, sterker, eigenzinniger, temperamentvoller, energierijk en eigenwijzer als een ander gemiddeld paard. Zo'n soort paarden zijn er niet veel. Ook al heeft een paard de gangen en de uitstraling, dan nog wil dat niet zeggen dat deze het ook tot de GP gaat schoppen (ok, ruiter en opleiding hangen daar ook vanaf, maar dat even erbuiten gelaten). Het karakter is op dat niveau gewoon heel belangrijk. Zo'n paard moet het ook op kunnen brengen om tot het uiterste te gaan, die moet zich ook op een bepaalde manier kunnen laten opfokken zodat ze tot zo'n prestaties kunnen komen. Dat kan je vergelijken met mensen, mensen die genoegen nemen met een normale, gemiddelde kantoorbaan, zijn doorgaans gemakkelijker in de omgang dan mensen die tot het uiterste willen gaan om zoveel mogelijk te bereiken. En nee, ik zeg niet dat paarden daar op zo'n manier over na denken, maar de karakters verschillen wel degelijk. De GP paarden zijn doorgaans niet de paarden die alles 'wel best' vinden. (http://www.devijfelementen.nl staan karakters beschreven, ik zal je vast vertellen dat de GP paarden in ieder geval niet de hout- en aardepaarden zijn.. ) Dát bedoel ik maar.
Ze lopen misschien wel hoger, maar als ik zie, hoe sommige (JA: NIET ALLEMAAL) GP ruiters/amazones soms hun paard in elkaar sjorren.. Dan ben ik blij dat ik rustig op mn gemak mn B-proefje rijdt. En niet mn paard zo in elkaar hoef te trekken, om dat 'zogenoemde' GP te halen..

Want ik vind de Nederlandse dressuurtop om te huilen!! Ja, en toch verschillen daar de meningen over, we staan niet voor niets in de Top 3 van de wereld. Toch typisch!
(Uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Nee, ik keur het niet goed wat er allemaal gebeurt, en ja sommige dingen gaan te ver. Maar dit zijn gewoon niet de gemiddelde brave, rustige soms wat hete basispaarden waar wij op rijden. Dit kan je niet vergelijken, en ik vind écht dat je geen goed (onderbouwde) mening kan geven als je zelf zoiets nooit hebt ervaart.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:27

Ik zag vandaag dat ons paard een wondje heeft opgelopen ter hoogte waar de rijder zit met de spoor... paard wordt alleen niet bereden omdat het een jaarling is...
Ik zal even kijken maar ik heb of had een neusriem met een lelijk stukje eruit... paard vond het leuk om even te schuren aan het een of ander... heeft niets te maken met de teugelvoering...
Als je een hond wilt slaan kun je altijd een stok vinden, het is alleen zo zonde dat er mensen zijn die een stok hebben en nu de hond zoeken zodat ze kunnen slaan.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:28

Waarom ik me dat afvraag..
Tja, omdat dat één van nederlands beste GP ruiters schijnt te zijn. Vandaar Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:29

NEEEEEEEEIIIII Lachen

ik ben blij dat QQQQ ons gaat vertegenwoordigen bij de volgende olympics Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:29

arno8 schreef:

Ik ben het topic nog aan het doorlezen maar daar gaan we weer Rolleyes

Dat kun je niet vergelijken, zie jij die man op wedstrijden uitkomen?

*ziet nu het onderschrift van TS en snapt opeens waarom het nodig was hier een topic over te openen*
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 13-03-07 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:30

QQQQ][quote="DresslOver schreef:
Helemaal met je eens, maar misschien kan zo'n discussie 3. een paar mensen laten inzien dat zo'n losse kinketting nogal onzinnig is?
In dat geval, misschien kan ik jouw dan in laten zien dat deze hele discussie onzinnig is? Denk maar niet dat Anky er om geeft wat een of andere basisruiter op bokt van haar kinketting vind hoor....
DresslOver schreef:
Dus als Zidane iemand een kopstoot geeft (om wat voor reden dan ook) dan mag een toeschouwer daar géén kritiek op hebben Verward Gaat het hier over paarden meppen dan? Zo nee, waar gaat deze loze opmerking dan over. Zo Ja, dan heb ik de hele discussie verkeerd begrepen.. Verward [/quote]

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:31

KiWiKo schreef:
NEEEEEEEEIIIII Lachen

ik ben blij dat QQQQ ons gaat vertegenwoordigen bij de volgende olympics Haha!

Hihi Knipoog