mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 12:45

Steeds als ik een topic zie van iemand die een hulpmiddel gebruikt bij het rijden van zijn/haar paard word deze helemaal afgebrand. Is het per definitie zo dat iemand hulpmiddelen gebruikt slecht rijdt ???? Ik vind dit dus niet,, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden..en ook vooral waarom...

Denise

Re: mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:47

Ben ik het niet mee eens. Als iemand een goede rede heeft voor hulpmiddelen te gebruiken, heb ik respect, maar als iemand alleen maar zoiets gebruikt om z'n paard in de krul te laten lopen, is het wel vreemd.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:49

Wat zie jij juist onder 'hulp middelen'? Sporen,zweep? of Martingaal, slof,..

Ik ben ook van mening dat je zeker niet per defenitie een slechte ruiter bent, sterker nog sommige hulpmiddelen zouden alleen gebruikt mogen worden bij een goede ruiter (slof bv) maar jammer genoeg gebeurt dit steeds minder.

Een spoor en zweep zijn oorspronkelijk bedoeld voor de verfijning. Dus ook dan ben je naar mijn mening geen slechte ruiter. Maar jammer genoeg zie ik steeds vakker mensen die het spoortje en de zweep gebruiken als verdedigingsmiddel, of straf.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:49

Sjah een goede ruiter met slof, en een slechte ruiter die de slof niet kan hanteren is een groot verschil

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:50

Dniesjj117 schreef:
Ben ik het niet mee eens. Als iemand een goede rede heeft voor hulpmiddelen te gebruiken, heb ik respect, maar als iemand alleen maar zoiets gebruikt om z'n paard in de krul te laten lopen, is het wel vreemd.

En aangezien dat heel vaak gebeurt is er ook vaak commentaar op! Dan valt dat wel op ja Knipoog

Ik heb laatst een vriendin van mij ook aangeraden om minder met een zweep te gaan rijden omdat zij die "onbewust" heel vaak onnodig gebruikte. In dat soort gevallen ben ik ook tegen dat soort hulpmiddelen!

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 12:51

Soet schreef:
Wat zie jij juist onder 'hulp middelen'? Sporen,zweep? of Martingaal, slof,..

Ik ben ook van mening dat je zeker niet per defenitie een slechte ruiter bent, sterker nog sommige hulpmiddelen zouden alleen gebruikt mogen worden bij een goede ruiter (slof bv) maar jammer genoeg gebeurt dit steeds minder.

Een spoor en zweep zijn oorspronkelijk bedoeld voor de verfijning. Dus ook dan ben je naar mijn mening geen slechte ruiter. Maar jammer genoeg zie ik steeds vakker mensen die het spoortje en de zweep gebruiken als verdedigingsmiddel, of straf.

met hulpmiddelen bedoel ik martingaal, slof, elastiek,, dat soort dingen.. sporen en zweep zijn er toch zodat je je benen stiller kunt houden ? en sporen zijn bij wedstrijden toch verplicht? ik rij zelf ook met elastiek,, en ik kreeg daar heel veel kritiek op. vandaar ben ik benieuwd naar jullie mening.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 12:54

Dniesjj117 schreef:

tegen mij zeiden ze dus dat een goede ruiter die hulpmiddelen niet nodig zou hebben.. daarom mijn vraag dus..

__xMariek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:05

Soms worden hulpmiddelen wel misbruikt, zoals bijzetteugels te strak zetten oid. Maar een bijvoorbeeld een martegaal (schrijf je dat zo? Tong uitsteken) oid kan het onder controle houden van een fris paard makkelijker maken. Ik vind niet dat je dan meteen een slechte ruiter bent. Maar als je bijvoorbeeld een beginner met een slof ziet rijden denk je ook wel is, waar is dat voor nodig?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:23

Ruiters die met hulpteugels rijden zonder dat ze er voldoende kennis van hebben, zijn imo slechte ruiters ja. En zulke ruiters zijn er bedroevend veel... Scheve mond
Een hulpteugel is, zoals de naam al doet vermoeden, een HULP om je paard iets bij te brengen. Vanaf het moment dat je paard de les geleerd en begrepen heeft, moet die hulpteugel er ook weer af.
Daar gaat het nou net zo vaak mis! Vaak wordt de HULPteugel niet als hulp- maar als dwangmiddel gebruikt (om bijv. het paard in de krul te trekken). Gevolg? Er ontstaat verzet en je paard leert niets bij. De ruiter ziet maar geen verandering in het gedrag van zijn paard en laat de 'hulp'teugel er dus maar langer aanhangen. Soms wordt het zelfs zo erg dat die combinatie niet meer zonder 'hulp'teugel kan rijden.
En waar is die ruiter nu in de fout gegaan? Hij heeft zich niet verdiept in de werking en de functie van HULPteugels.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 19:25

__xMariek schreef:
Soms worden hulpmiddelen wel misbruikt, zoals bijzetteugels te strak zetten oid. Maar een bijvoorbeeld een martegaal (schrijf je dat zo? Tong uitsteken) oid kan het onder controle houden van een fris paard makkelijker maken. Ik vind niet dat je dan meteen een slechte ruiter bent. Maar als je bijvoorbeeld een beginner met een slof ziet rijden denk je ook wel is, waar is dat voor nodig?

volgens mij is het martingaal..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:30

ik rijd met sporen en een zweep en nu even tijdelijk met een slofje (heb ik mijn reden voor, als iemand geinteresseerd is in die reden, dan hoor ik dat graag dan leg ik het uit.)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:43

De meeste ruiters rijden slecht tot matig, een klein aantal redelijk en een nog kleinere groep goed. Als iemand uit de verkeerde groep hulpstukken gebruikt, is de kans groot, dat de hulpstukken verkeerd gebruikt worden. Een goede ruiter heeft nauwelijks hulpstukken nodig. Als een verreden paard gereden wordt door een goede ruiter, dan kan het gebruik van hulpstuk(ken) binnen een paar minuten resultaat opleveren. De hulpstuk(ken) zijn daarna niet meer nodig.....

silviaftmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:45

De meeste ruiters rijden idd slecht tot matig.
Het beste is om iig 1x in de maand rijles te volgens al heb je eigen paard.

Maar ik vind hulpteugel gebruik niet erop duiden dat je een slechte ruiter bent.
Wel vind ik het slecht als je je paard alleen nog maar met hulpteugel wil rijden.
Bij sommige paarden is het nodig om altijd een martingaal te gebruiken.

Maar sommige mensen gaan er zonder niet meer op, en ik vind dat dat niet kan.
Je moet het proberen, als je meteen na 1x proberen er mee stopt en hulpteugels gaat gebruiken ben je slecht bezig

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:53

ik heb tot voor kort met tiedeman gereden en ik ben het ermee eens dat het een gewoonte kan worden, je voelt je met net even zekerder, terwijl ik nu merk dat ik haar zonder eigenlijk nog lekkerder aan het lopen heb. Ik ben dit ooit gaan gebruiken, omdat ze haar rug weigerde te gebruiken, zelfs ervaren ruiters lukte het niet, met thiedeman ging het wel goed. IMO ben je geen slechte ruiter als je hulpmiddelen gebruikt, maar je moet je wel afvragen of het nodig is en goed weten hoe je ze moet gebruiken. Een beginnende ruiter met een slof, vind ik niet kunnen. Een thiedeman heeft dan als voordeel dat hij als het paard goed loopt los laat, een slof laat pas los als de ruiter dat doet. Sporen om je been stil te houden vind ik een vreemde redenatie, ik zie genoeg mensen met sporen rijden die kloppen met hun benen, dan maak je een paard juist stomp.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:55

Ik ben het er niet mee eens.
Ik gebruikt zelf soms een martingaal zodat mijn pony er niet hard raced vandoor kan gaan met het hoofd in de lucht, als ik dat niet doe. Dan ben ik een slechte ruiter. Want dan zou ik mijn paard neit kunnen beschermen tegen valpartijen in het bos. Dan zou ze kunnen struikellen over alles dat los en vast zit. Met de martingaal kan ik dit voorkomen Knipoog

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 22:34

sonjim schreef:
ik heb tot voor kort met tiedeman gereden en ik ben het ermee eens dat het een gewoonte kan worden, je voelt je met net even zekerder, terwijl ik nu merk dat ik haar zonder eigenlijk nog lekkerder aan het lopen heb. Ik ben dit ooit gaan gebruiken, omdat ze haar rug weigerde te gebruiken, zelfs ervaren ruiters lukte het niet, met thiedeman ging het wel goed. IMO ben je geen slechte ruiter als je hulpmiddelen gebruikt, maar je moet je wel afvragen of het nodig is en goed weten hoe je ze moet gebruiken. Een beginnende ruiter met een slof, vind ik niet kunnen. Een thiedeman heeft dan als voordeel dat hij als het paard goed loopt los laat, een slof laat pas los als de ruiter dat doet. Sporen om je been stil te houden vind ik een vreemde redenatie, ik zie genoeg mensen met sporen rijden die kloppen met hun benen, dan maak je een paard juist stomp.

de sporen zorgen er niet voor dat je je benen stiller gaat houden,, maar het kan daarmee wel toch? je hoeft minder je been te bewegen om toch een duidelijke hulp te geven en dat ziet er voor een wedstrijd beter uit... zo is het mij verteld..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:42

Ik heb een tijdje geleden met slof gereden omdat mijn paard zijn nek opzette.
En hij gaf kopstoten. Na een dag lag de slof al in een boog.
Hij had er al van geleerd.
Na drie dagen ben ik overgegaan op martingaal en daar weer een week na rijd ik weer helemaal zonder.
Het is dus net de vraag hoe je de hulpteugel gebruikt.
Soms is een bijzet wel een prettig gezicht voor ruiters die geen vaste hand hebben. Dat kun je beter doen dan bijv de slof.
Maar zoals ik al zei. Per situatie verschillend.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:13

ik rijd haar met slof omdat wij niet beschikken over een binnenbak en dan met slecht weer naar een manege moeten stappen. vooral met dit onstuimige weer is ze NOG onrustiger. ze heeft een tijd met der hoofd geschud. maar zodra ze weer wat rustiger is gaat de slof er onherroepelijk weer af, ondingen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:16

Het gebruik van een hulpmiddel is op zich niet zo verkeerd, als je hem maar wel weet weg te leggen. En dan heb ik het niet over zweep of sporen, maar over de hulpteugels die te pas en te onpas worden gebruikt om rijtechnische tekortkomingen te verdoezelen....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 08:39

Grappig dat in dit soort topics mensen zich altijd direct gaan verdedigen WAAROM ze een hulpteugel gaan gebruiken. Want als je tot die selecte groep ruiters behoort die verantwoord hulpteugels toe kunnen passen, zou je jezelf niet hoeven verdedigen....

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:16

Een ruiter dat een hulpmiddel of een hulpteugel gebruikt is daarom geen slechte ruiter. Maar een hulpteugel moet op een correcte mannier gebruikt worden en er mag geen misbruik van gemaakt worden! Een hulpteugel kan als hij verkeerd wordt gebruikt meer slecht als goed voor een paard betekenen en daarom is het soms onverantwoord onbekwame mensen met hulpteugels te laten rijden of zomaar hulpteugel te gebruiken zonder raad en bijstand van ervaren mensen.

Ook wordt er gewoon veel te vaak een hulpteugel gebruikt zonder dat er echt eerst wordt gewerk aan het probleem zonder hulpjes.

Mij raad en mening

gebruik enkel een hulpteugel als je weet waar je mee bezig bent

Patsy

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:41

Over het algemeen rijden de goede ruiters niet heel vaak met een hulpmiddel. Doen ze dat wel dan werkt de hulpmiddel nauwelijks in. DAt is mijn ervaring. Ik ga niet beginnen over de redelijke en slechte ruiters, want dit is korter.

Maar ik vindt dat de instructreurs hier ook een hoop in kwaad doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:14

Mee eens,en mijn ervaring is dat goede ruiters geen hulpmiddelen nodig hebben {alleen bij een extreem moeilijk paard} dus ja...mensen die vaak met hulpmiddelen rijden zijn idd vaak niet de beste ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:16

Niets mis mee....
Alleen 99 van de 100 mensen gebruikt bijv een slof op de verkeerde manier voor de verkeerde rede.
En dan vind ik het wel slecht.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:18

Het valt mij wel op dat het vaak de minder goede ruiters zijn die scherpe bitten er in hangen en met hulpteugels rijden, terwijl dat nou net de ruiters zijn waarvan ik sterk mijn twijfels heb of ze er wel correct mee om kunnen gaan.

Een goede ruiter voorkomt problemen maar kan best een keer een hulpteugel gebruiken als ze bijvoorbeeld en paard moet rijden die daar voor door een minder goed iemand gereden is.