Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 17:55

Naar aanleiding van dit topic viewtopic.php?f=8&t=731994&hilit=
Start ik deze discussie.

Wat is dat toch dat zo ontzettend veel mensen hun paarden/pony's maar laten lopen tijdens het opstijgen?

Mijn pony die ik zelf beleerd heb, moest vanaf het begin af aan stilstaan met opstijgen. Ten eerste omdat ik al vreselijk veel moeite heb met opstijgen, daarom stap ik ook regelmatig op met een opstapblok, of boomstam, of kuil in de weg etc...

Maar ten tweede omdat dat ook een stukje africhting is in mijn ogen en een stuk respect naar de ruiter toe van het paard.
Als hij met het opstijgen al zijn eigen zin mag doen, hoe moet dat dan wel niet in het zadel?

Als laatste vind ik het nog gevaarlijk ook als een paard wegloopt tijdens het opstijgen. Stel dat hij wegstapt, jij bungelt nog half aan het paard en hij schrikt ergens van, rent weg, of steigert/bokt etc...

Ook heb ik nog een oudere pony gehad, was 16 jaar toen ik haar kocht en die liep ook weg tijdens het opstijgen. Dat heb ik haar in een paar weken tijd af kunnen leren dus de opmerking "Hij doet het al zolang" gaat er bij mij niet in Tong uitsteken Waar een wil is is een weg en consequent zijn is het toverwoord in de meeste gevallen Knipoog

Dees1980

Re: Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:59

Palma moet van mij ook stil blijven staan, vaak gaat dat goed maar soms dan probeert ze het weer even maar met een waarschuwing is het dan weer opgelost.
Ik vind het ook gevaarlijk als ze lopen tijdens het opstijgen net wat je zegt er kan van alles gebeuren

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:02

Ja ik vind ook dat mijn paard moet blijven staan tijdens het opstijgen, gewoon een stukje gehoorzaamheid. Hij wilde in het begin nog wel eens wegdraaien en dan ging ik opzettelijk mijn beugel wat harder naar beneden trekken als ik ze opgestoken had, dat het leer even klapte (niet tegen me paardje aan hoor Lachen ) maar dan wist ie dat ie stil moest blijven staan. En nu doet ie dat heel netjes Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:04

Tja....een stukje opvoeding? Wat je heel vaak ziet is dat ze de ene keer op hun donder krijgen als ze niet stil staan, en de volgende keer wordt er niets aan gedaan. Heel verwarrend voor het paard!

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:05

dat leren wij ook altijd op de manege. Paard moet stil staan tijdens opstappen. Ik heb wel eens dat je dan net zit en het paard stapt weg. Meteen weer halt houden. Zo leer je ook dat ze niet meteen wegstappen als je er net opzit

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:15

aerdenhout1 schreef:
Tja....een stukje opvoeding? Wat je heel vaak ziet is dat ze de ene keer op hun donder krijgen als ze niet stil staan, en de volgende keer wordt er niets aan gedaan. Heel verwarrend voor het paard!

Ja wat jij hier beschrijft komt inderdaad vaak voor waardoor het paard zelf niet meer weet wat wel of niet mag

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:16

Oei, oei,.... Ik ben schuldig Bloos
Van zodra ik me afzet om mezelf in het zadel te hijsen, begint m'n paard te stappen. En ik heb het haar nooit afgeleerd.
Wel geprobeerd in het begin, maar als ik begon met rijden was ze vroeger altijd zo zenuwachtig, dat het mij dat gezever van het proberen afleren niet waard was. Ze werd alleen maar zenuwachtiger van dat stilstaan. Dus heb ik dat maar zo gelaten.
Als ze al een tijdje heeft gelopen, en ik moet afstijgen en er weer opklimmen voor één of andere reden, dan staat ze trouwens vaak wel stil, uit zichzelf.
Zelf erger ik mij er niet zo aan. Als ik echt zou willen dat ze stilstaat, zal ik dat wel vragen en dat doet ze het (na aandringen Clown ) wel.

In januari heeft ze maand in training gestaan bij een dressuurruiter, en toen kreeg ik er wel commentaar op. En daar moest het paard het trouwens ook niet proberen, dat kwam niet goed. Tong uitsteken
Maar nu is ze weer thuis, en doet ze het weer als vanouds.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:17

Ik heb er ook een gruwelijke hekel aan als paarden niet blijven staan, ben er ook twee keer zelf afgevallen omdat een paard in volle galop er tijdens het opstappen vandoor ging. Opstappen en afstappen zijn de meest gevaarlijke momenten van het paardrijden, ze hebben het gewoon niet te flikken....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 18:21

Luckystory schreef:
In januari heeft ze maand in training gestaan bij een dressuurruiter, en toen kreeg ik er wel commentaar op. En daar moest het paard het trouwens ook niet proberen, dat kwam niet goed. Tong uitsteken

Dus dan blijkt wel dat jij niet consequent bent naar je paard toe. In elk geval wat dit betreft... Je paard doet het wel op die trainingsstal, waarom heb je niet doorgezet in dat patroon dan? Het is veel veiliger én gemakkelijker om op te stijgen bij een paard wat gewoon netjes stilstaat, toch?

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:21

Ik heb altijd veel paarden voor anderen gereden en een aantal daarvan stond ook nooit stil als ik opstapte. Eerlijkgezegd was ik daar aan gewend en ik liet het altijd maar gebeuren. Ik stapte ook net zo makkelijk op een weglopend als op een stilstaand paard. Sinds een half jaar heb ik mijn eigen paard en zij staat altijd netjes stil als ik opstap. Eigenlijk realiseerde ik me toen pas hoe fijn dat is!
Ik denk dus dat misschien een verklaring voor het feit dat veel mensen hun paarden wel laten weglopen, is dat zij het niet erg vinden omdat ze het zo gewend zijn. Dat was iig mijn ervaring.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:23

Het is idd irritant als ze niet blijven stilstaan . Het maakt voor mij eigenlijk niks uit want ik kan ook opstappen als ze niet blijven stilstaan .
De pony wat ik rij , stond in het begin ook eerst niet stil .
Niet omdat hij geen respect heeft maar hij kan gewoon heel nerveus en opgefokt doen .
Nu blijft ie mooi staan totdat ik erop zit .
Het is een kwestie van geduld en volhouden . Want zij moeten naar jou luisteren hé , en zo een onmogelijke vraag is het niet .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:25

Bij mij doen een hele hoop pensionpaarden het ook!
Ik bemoei me daar dan 1 keer mee, leg ze het uit,en laat ze verder lekker hun gang gaan. Alleen als het paard echt wordt afgestraft, als het een keer niet in het straatje van de ruiter past, dan krijgen ze natuurlijk wel de wind van voren!
Komt hier eigenlijk nooit voor hoor!!!!!!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:26

binnen een paar weken afleren...
nou ik nodig je van harte uit bij mijn paard om zonder verhoging op te stappen, en haar netjes te laten stilstaan. zonder dat ze gespannen is of de lucht ingaat..
bij sommige paarden is er zoveel spanning bij het opstappen dat ze dat uiten door een stapje te verzetten. als mijn paard niet gaat lopen gaat ze de lucht wel in.. en dat komt door de zenuwen en niet omdat ze vervelend is of niet wil luisteren...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:28

Bij mij is de regel; stilstaan tot ik zit en ík zeg dat je mag vertrekken. Doen ze dat niet? prima, dan gaan we daar net zo hard op hameren en oefenen totdat het er in zit. Kom op joh, als ik een passagier in de auto meeneem rijdt ik toch ook niet alvast het opritje af terwijl mijn passagier probeert in de stappen? Netjes op elkaar wachten; paard moet respect voor de ruiter hebben.

Nog zoiets; het schuren na het afstappen. Ik ben géén schuurpaal, en al helemaal niet de één of andere doek waar je je slijm en kwijl maar aan af kan vegen. Wordt er ruig geschuurd na het afstappen, dan kunnen ze een knal op hun neus verwachten. Ook dit vind ik een kwestie van respect; ga maar aan een paal schuren, of in de stal, maar niet aan de ruiter.....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 18:33

tinaaz schreef:
binnen een paar weken afleren...
nou ik nodig je van harte uit bij mijn paard om zonder verhoging op te stappen

Zoals je in mijn eerste bericht kunt lezen stap ik ALLEEN maar vanaf een verhoging op (of laat een stalgenootje mij een voetje geven) omdat ik er anders niet opkom. Bovendien is het ook nog beter voor je paard zijn rug om via een verhoging op te stappen.

Als je paard wél stil staat bij een verhoging, waarom stap je dan niet zo op?

Daarbij zou ik bij mezelf afvragen hoe dat komt dat je paard zo zenuwachtig is bij het opstappen en de oorzaak daarvan proberen weg te nemen. Dat duurt waarschijnlijk wel langer dan een paar weken. Maar uiteindelijk heb je er toch voordeel van naar mijn inziens, want juist als je paard zo nerveus en gespannen is bij het opstappen kunnen ze wel is gekke dingen gaan doen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:52

Ineke2 schreef:
Luckystory schreef:

Dus dan blijkt wel dat jij niet consequent bent naar je paard toe. In elk geval wat dit betreft... Je paard doet het wel op die trainingsstal, waarom heb je niet doorgezet in dat patroon dan? Het is veel veiliger én gemakkelijker om op te stijgen bij een paard wat gewoon netjes stilstaat, toch?

Heb je eigenlijk wel gelijk in.
Tja waarom niet, goeie vraag.
Dat zenuwachtig gedoe, vermijd ik gewoon liever.
Ze moet trouwens wel stilstaan als ik wil opstappen, zodat ik mijn voet in de stijgbeugel krijg, zonder erachter te hoeven hinken. Dat was namelijk in het begin ook een probleem, en daar ben ik wel streng op en neem ik mijn tijd voor. Maar zodra ik afzet, is ze weg. En om dan nog in haar mond te zitten trekken ofzo, zodat ze alsnog zou stilstaan, dat wil ik nou ook niet doen. Als ik ermee rijd, moet ik haar trouwens sowieso de eerste 10 minuten niet vragen om stil te gaan staan. Dan wordt het een een touwtrekwedstrijd Knipoog Zulke dingen vraag ik haar dan ook niet als ze er toch geen oren naar heeft, want ik blijf liever zelf ook vriendelijk in m'n hulpen.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:01

Ik heb een verzorgpaardje (2 dagen in de week) en hij wordt 12, maar is dus ook niet zo goed opgevoed Bloos De eertste keer opstijgen schrok ik er van dat hij ging lopen, maar nu gaat t al beter, hij doet heel voorzichtig nog wel een stapje, maar moet van mij toch echt weer stilstaan. Vind het zelf een heel vervelende gewoonte.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:03

Die van mij staat nagenoeg altijd stil. Staat 'ie niet stil, stijg ik weer af (als ik er half ophang) en dan zet ik hem op zijn plek, geef hem een waarschuwing en doe poging 2. Net zo lang tot ie keurig stil staat.
Af en toe ben ik zelf een beetje dommig bezig...denk ik dat hij wel in een gehoorzame bui is en heb ik mijn teugels niet genoeg op maat...dan helpt hij me even herinneren aan de opstap regels die we samen hebben afgesproken, door er in een vaartje vandoor te gaan nét als ik mijn voet in de stijgbeugel heb...(heb een paard met een flinke dosis humor) Haha!

Ik vind dat een paard gewoon (aan)geleerd moet worden dat hij keurig stilstaat tijdens het opstijgen en dat je overal moet kunnen opstijgen (mits niet gevaarlijk natuurlijk).

Is gewoon een kwestie van gehoorzaamheid in combinatie met het consequent zijn van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:04

Ik heb er ook een gruwelijke hekel aan als paarden aanlopen
Ik leer de jonge paarden dat dan ook allemaal meteen aan.
Dit ook omdat die voor de verkoop waren.
Als vreemde mensen op je paard stappen is het helemaal niks als het dier aanloopt
Geen fijn begin.

Voor mij hoort leren stilstaan net zo bij het trainings proces als leren aan galloperen.
En als dat nodig is stijg ik dan ook onder het rijden eens op en af Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:06

Oeps!
Ik moet me ook schuldig voelen. Bloos
Ik hoor nu nog bij de lenige garde, maar de jaartjes komen eraan. Knipoog
Volgens mij moet ik mijn paard even iets weer afleren.
Ga er morgen direct mee beginnen!
Haha. Haha!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:07

Mijn paard moet ook netjes stilstaan tijdens het opstijgen en ook als ik er eenmaal opzit mag ze pas lopen als ik het aan geef. Ik singel altijd aan als ik er op zit, ook dan blijft zij netjes staan ( dan hangen mijn teugels los).

Anoniem

Citaat:
Nog zoiets; het schuren na het afstappen. Ik ben géén schuurpaal, en al helemaal niet de één of andere doek waar je je slijm en kwijl maar aan af kan vegen. Wordt er ruig geschuurd na het afstappen, dan kunnen ze een knal op hun neus verwachten. Ook dit vind ik een kwestie van respect; ga maar aan een paal schuren, of in de stal, maar niet aan de ruiter....

Idd ook zoiets
Als het hoofdstel af is mogen ze aan hun eigen benen schuren.
Eerder niet

Of paarden die direct in de voerbak vliegen voordat je het halster of hoofdstel af hebt.
ook zo'n hekel aan

BrankaZ

Opstappen terwijl een paard loopt? Nooit! Ik heb daar een keer zo'n vreselijk ongeluk mee gehad dat ik een tijd lang niet eens durfde op te stappen als er niemand in de buurt was.
Mijn eigen paard blijft gelukkig keurig stil staan. Gaat ie lopen draaien dan wacht ik tot ie stil staat en blijft ie keurig staan dan beloon ik hem zodra ik erop zit. En hij blijft dus braaf stil staan tot ik aangeef dat we gaan beginnen. Heerlijk!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:09

ik vind stilstaan ook heel belangrijk. maar nou heb ik een paar paarden gereden die om een stukje spanning weg te krijgen het liefst stapte, of om evenwicht te bewaren het liefst stapte. Dit waren altijd jonge dieren...

Vaak laat ik die dan even gaan, tot het punt dat ik merk dat ze meer rust hebben in het opstijgen. Dan gaan we rustig werken aan het stilstaan.

aan het einde van de rit staan ze dan altijd wel stil.

sommige paarden hebben het bewegen gewoon even nodig, en ik laat ze dan even....... tot dat ik merk dat ze relaxeder worden met het opstappen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:10

Citaat:
Maar ten tweede omdat dat ook een stukje africhting is in mijn ogen en een stuk respect naar de ruiter toe van het paard.
Als hij met het opstijgen al zijn eigen zin mag doen, hoe moet dat dan wel niet in het zadel?
Hier heb je imo helemaal gelijk in. Dat hoort er eenmaal bij: Stilstaan. Ik kan best makkelijk opstijgen, ook als ze rond lopen, maar ik ga er niet op tot ze stilstaan.