Slofteugels e.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Slofteugels e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 17:54

hoi, ik ben nu een tijdje op bokt en ik zie soms dat TS'ers nogal worden aangevallen omdat ze bijvoorbeeld met een slof (ofziets dergelijks) rijden of er een zwaar bit in hebben hangen.
Ik begrijp de reacties wel hoor (bezorgdheid, en waarschuwingen) ,vaak zijn ze ook wel terecht (vb. bij verkeerd gebruik) maar soms ook niet (vb. correct gebruik of gebruik onder begeleiding).
Maar waarom zijn dit zo een delicate onderwerpen?

LET OP!! : het is niet mijn bedoeling om de zoveelste discussie over slofteugels, ze scherpe bitten e.d te veroorzaken.
Alsjeblieft niet tegen mij beginnen ik wil jullie reacties zien, dit is geen "persoonlijke aanval" , het viel me alleen op. Ja

Groetjes lara

Mmaaike

Re: Slofteugels e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:58

ja ben het met mistral eens,
sommigen vinden het gewoon leuk om dingen aan hun paard te hangen, dat vind ik dan echt onzin, dan erger je het paard alleen maar onnodig...
wat is jouw mening TS?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:00

Ik rij zelf ook nooit met slof, maar heb van de zomer les gehad op een paard die ik wel met slof reed. Alleen onder begeleiding en losjes, en zij zei wanneer ik 'm er even bij moest pakken Lachen Vind het dan best kunnen hoor Ja Als je er maar niet standaart je paard mee in de krul trekt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 18:05

Mijn mening is eigenlijk hetzelfde als die van jullie.
Een slof is een hulpmiddel dat maar een zeer korte periode gebruikt mag worden en enkel onder profesionele begeleiding, dan vind ik het wel ok.
Maar een foutgebruikte slof kan enorm veel schade veroorzaken, ik reed samen met een man in de les die al een half jaar (!!) en ook met springen (!!!!) een slof eraan had hangen.
Met dat paard komt het nooit meer goed. Verdrietig

Zo, dat was mijn mening maar zoals ik al zei in mijn startbericht weet ik niet of de moderators het fijn zullen vinden als dit weer een gigantische discussie wordt Haha! (heb ik niks op tegen hoor Bloos , maarja) omdat er daar al zo veel van lopen Tong uitsteken

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:06

ja ach, maar die heb je als snel hoor TS!
als mensen ghet niet met elkaar eens zijn, krijg je dat Knipoog
moeten de modjes dat maar voor lief nemen Ach gut

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:09

ik ben het wel met de meeste eens, als het hulpmiddel goed gebruikt wordt vind ik dat er niks aan de hand is.
met mijn vorige pony reed ik soms ook met slof, dit was nodig, en was ook onder goede begleiding Lachen dus niet "zomaar". Ik vind dat ook zo met bitten, als je er goed mee om kan gaan en het heeft een goede rede, vind ik dat het wel kan. Zo rij ik met springen ook met een kneveltrens ipv bijvoorbeeld een gewone watertrens. En ook dat heeft een reden Knipoog

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:10

Ik heb zelf helemaal niets tegen een slof, ik rijd er af en toe mee maar dan hangt hij altijd volledig door, maar ik gebruik het ook niet omdat ik een probleem heb met aanleuning of dergelijke, het is om iets anders.

Maar soms zie je een HAW topic met correct slof-gebruik en zie je allerlei opmerkingen van "ik zie die slof liever niet", dat vind ik dus geen juist antwoord.

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:33

met dat laatste ben ik het eens dookie, maar meestal zijn dat dan mensen die even wat moeten posten om 'erbij te willen horen' , en die er dus geen verstand van hebben Tong uitsteken

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:24

Het is de laatste jaren nogal 'in' om een paard 'aan de teugel' te trekken. Veel ruiters vinden dit de gemakkelijkste oplossing, terwijl het geen oplossing maar een beschadiging is. Ik denk dat daarom veel mensen op Bokt op hun hoede zijn voor hulpteugelgebruikers, om hen te waarschuwen voor de (ernstige) gevolgen.
-edit- Bij verkeerd gebruik wel te verstaan.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:40

In goede handen is een hulpteugel een hulpmiddel, maar in onkundige handen is het een martelwerktuig!

Als je tijdens het rijden met de hulpteugel alleen corrigeerd met de hulpeugel wanneer het paard echt vreselijk de fout in gaat (als het niet medisch of aan de ruiter ligt) ben ik voor een hulpmiddel, maar dat moet alleen in werking gesteld worden wanneer het echt nodig is. Daarna moet het weer nutteloos om de hals hangen. Sommigen zie je echter inwerken op een dusdanige manier dat het niet meer vriendelijk Kan zijn voor het paard en dat er van een korte correctie geen sprake meer is.. Dan is het een martelwerktuig geworden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:46

Ik denk dat de meeste goede ruiters,dit hulpmiddel niet nodig hebben...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 12:20

ja dat vind ik ook, er is zo een spreekwoord:

waar de kunde ophoudt beginnen de hulpteugels.

zo iets was het geloof ik

veerle12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:52

ik zou eerlijk zgezegd nooit met dan soort dingen rijden met slof en tiede man en dat soort dingen alleen heel misschien met martingaal je moet toch zelf rijden en die dingen moeten het werk niet voor je doen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:57

het klopt denk ik wel dat je bokt zowat word gelinched als je bijv scherper bit wil gaan gebruiken of met slof rijd. Ik maak me er niet meer zo druk om. Ik reageer wel als op foto's duidelijk te zien is dat t verkeerd tegen t paard gebruikt word. Verder rij ik zelf niet met slof omdat ik mezelf niet kundig genoeg vind om onafhankelijk de lsof naast de teugels te kunne gebruiken. Wel gebruik ik een pessoa bit voor mijn paard voor de buitenritjes.

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:49

Lara_Silver schreef:
ja dat vind ik ook, er is zo een spreekwoord:

waar de kunde ophoudt beginnen de hulpteugels.

zo iets was het geloof ik

Waar de rijkunst ophoudt, begint de tuigkamer Pling

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:51

Casca schreef:
In goede handen is een hulpteugel een hulpmiddel, maar in onkundige handen is het een martelwerktuig!

Als je tijdens het rijden met de hulpteugel alleen corrigeerd met de hulpeugel wanneer het paard echt vreselijk de fout in gaat (als het niet medisch of aan de ruiter ligt) ben ik voor een hulpmiddel, maar dat moet alleen in werking gesteld worden wanneer het echt nodig is. Daarna moet het weer nutteloos om de hals hangen. Sommigen zie je echter inwerken op een dusdanige manier dat het niet meer vriendelijk Kan zijn voor het paard en dat er van een korte correctie geen sprake meer is.. Dan is het een martelwerktuig geworden.

Helemaal mee eens!! Haha! Het is niet voor niets een hulpmiddel idd.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:55

Er zitten veel jonge kinderen hier op Bokt. Die wil je ontmoedigen om zo maar vanalles te gaan gebruiken.

Vaak wordt ook een hulpteugel niet meer als hulp gebruikt, maar misbruikt...

rudocaballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:44

ik vind dat je een slof prima kan gebruiken zorg alleen wel dat je weet hoe. een slof is geen stukje elastiek en je bebaald onder het rijden zelf hoe strak kort lang en hard je hem gebruikt en dat is heel belangrijk en het is zeker ook belangrijk dat je hem niet gebruikt als het even niet lukt je moet hem alleen gebruiken als het met lessen en gewoon oefening en verrandering dan kan je hem af en toe gebruiken maar niet te vaak en te veel en te overboig
dat is mijn mening gr saskia

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:51

Agja.. Ik ben er niet hartstikke tegen, maar zware bitten wel.
Ik vind dat wanneer je dat gebruiken 'moet' dat echt meer ligt aan je eigen onkunde dan aan het feit dat je 'zo goed rijden kan' en dus wel zo'n ding gebruiken mag. Ik snap die argumenten nooit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:11

Ik vindt ook: waar de kunde van de ruiter (of de instructeur) ophoudt, beginnen de hulpteugels.

Een zeer goede ruiter kan met een slof misschien de puntjes op de i zetten, maar vaak wordt er met teveel spanning op de slof gereden, en wordt te laat ontspannen in de hand door de ruiter. Zodra er met een constante, lichte spanning op de slof gereden wordt, is er eigenlijk al teveel. Ook een slof mag alleen (licht) inwerken op het moment dat dat nodig is, zodra het paard ontspant, moet ook de spanning van de slofteugel totaal weg zijn (en alleen op de teugel gereden worden dus).

Omdat je eigenlijk bijna nooit ziet dat de slof correct gebruikt wordt, ben ik niet voor dit hulpmiddel.

Een gewone bijzet kan echter heel fijn zijn voor paard en ruiter. Vooral als het om een ervaren paard gaat, dat gemakkelijk nageeflijk loopt, kan het zijn dat de ruiter op zo'n paard met behulp van de bijzet kan voelen hoe een goed ontspannen, aan de teugel gaand paard zich beweegt. Zo de ruiter daarna zonder de hulpmiddelen op zoek gaan naar hetzelfde gevoel. Dan is het dus een bijdrage voor paard en ruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:35

Vind ik ook niet,omdat een bijzet niet meegaat met de beweging van het hoofd in de gangen.Een slof in de meeste handen ook niet,dus het paard blijft een ruk in z'n mond krijgen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:27

Ala je er goed mee omgaat is er niets aan de hand, maar je ziet mensen die er gewoon niet mee kunnen rijden, en dat is jammer. dus als je gewoon geen ervaring hebt rijd dan ook niet met een slofteugel Haha!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:54

ik rijd 1 keer in de week of 2 week met een slof, om de puntjes er even weer op te zetten en voor de rest nooit.

maar hier op bokt vindt ik dat mensen te snel zeggen van ..... met slof, en ..... met dat bit,
meestal zijn het een paar foto's en misschien bij 2 foto;s dat de slof iets te strak zit.
ik vindt dat de meeste foto's hier je niet eens goed kan zien of er misbruik van wordt gemaakt. een filmpje is anders wat.
en het is ook niet 1 of 2 die er wat van zeggen nee gelijk iedereen. soms te overdreven!
springen met slof vindt ik levensgevaarlijk.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:02

Ik rij zowieso in de les met slof. Vind het érg handig (en nee ik trek mijn pony niet in de krul ofzo) zonder slof loopt ze, op een wedstrijd bvb, ook netjes. Het is alleen een handig hulpmiddel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:06

Fyenna schreef:
Ik rij zowieso in de les met slof. Vind het érg handig (en nee ik trek mijn pony niet in de krul ofzo) zonder slof loopt ze, op een wedstrijd bvb, ook netjes. Het is alleen een handig hulpmiddel

Waarom heb je er dan een slof aan als je de'r niet in de krul trekt? Met een slof doe je namelijk niets anders...