Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 16:40

Sommige mensen komen heel ver op concours simpelweg omdat ze dure ingeprogrammeerde paarden hebben die zeer makkelijk te rijden zijn. Andere mensen kopen een jong of onervaren paard dat ze zelf oprijden.
Waar zou jij zelf voor kiezen en waarom? Ik vind het persoonlijk een enorme prestatie als je jouw eigen paard opleid tot het Z en verder in plaats van een kant en klaar paard te kopen die alles al kan.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 14-02-07 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Eeffii

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:41

Heb mn beestje zelf naar het Z gereden.. dat is veel meer uitdaging !

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:42

als ik nu op dit moment een paard koop met als doel wedstrijden te rijden, dan zou ik een 'kant en klaar' paard kopen. Omdat ik weet dat ik nog niet voldoende (wedstrijd) ervaring heb om goed een jong paard op te leiden en daarom lijkt het me voor mijn eigen ervaring beter om een ervaren paard te kopen.

Maar het is maar net wat je wil doen met een paard, hoe snel je wedstrijden wil gaan rijden en hoeveel ervaring je al hebt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:43

Het is altijd leuker om je eigen paard verder de sport in te rijden maar........ook al koop je een grand prix paard, je zal het toch zelf eerst moeten kunnen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:44

Ik heb mijn eigen pony Z klaar gemaakt hij is nu M2+11pt maar ik zou nooit meer zo'n pony willen zo dwars zo moeilijk.
Ik weet niet of ik hem nog ga uitbrengen omdat het echt zweet en tranen kost.

Mijn volgende mag best groen zijn, ik heb het met deze voor elkaar gekregen en heb nu echt het gevoel dat elk ander paard zowat een eitje is.
Ik heb maar 2 eisen aan het andere beessie dat ie makkelijk nagefelijk is en gewoon voorwaarts

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:48

Ik heb eerst een aantal jaren op een totaal groene pony gereden, altijd uitproberen, overal bang voor enz..
Nu heb ik een pony die Z1 dressuur is geweest en ik kan je zeggen; in sommige opzichten is mijn andere pony een stuk makkelijker! Knipoog
Ik vind het altijd makkelijk gezegd; 'een kant- en klare pony.' Ik ken meisjes die zo'n kant en klare pony hebben gehad en zelf beginners waren, dan valt er niks meer van te zien, van die kant en klare pony. (Tegen het been, kop in de lucht). Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:52

Ik ben ook op een 'kant en klaar' paard gestapt, en start nu M2. Het is mijn leerpaard. Ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind om op een fijn gereden paard te stappen. Als het volgende paard wat ik tegenkom weer een 'kant en klaar' paard is dat mij verder kan opleiden dan dit paard zou ik dat zeker doen. Hoe beter ik nu leer, hoe fijner ik in de toekomst een ander paard zelf kan opleiden.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 14-02-07 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:52

Op een "kant-en-klaar" paard moet je nog steeds de juiste/herkenbare hulpen geven om het gewenste resultaat te krijgen. Als jij de verkeerde hulpen geeft, kom je juist met zo'n paard geen steek vooruit omdat hij je niet begrijpt. Als je daarentegen de hulpen wel goed geeft, zal het idd makkelijker rijden zijn. Maar ja, dan moet je toch weer een enigzins goede ruiter zijn. Tong uitsteken

Ik zou zelf kiezen voor een wat onervarener paard, omdat ik het zelf leuker vind om alles zelf te leren en omdat ik het een grotere uitdaging vind om samen naar een hoger niveau te groeien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:53

LCharlotte schreef:
Sommige mensen komen heel ver op concours simpelweg omdat ze dure imgeprogrammeerde paarden hebben die zere makkelijk te rijden zijn. Andere mensen kopen een jong of onervaren paard dat ze zelf oprijden.
Waar zou jij welf voor kiezen en waarom? Ik vind het persoonlijk een enorme prestatie als je jouw eigen paard opleid tot het Z en verder in plaats van een kant en klaar paard te kopen die alles al kan.

tuurlijk is het een hele prestatie om je jonge paard eigenhandig naar het Z te rijden
maar denk nu niet dat je zomaar op een Z paard kunt stappen en er zo mee weg rijd , want dat is zeer zeker niet zo
ik heb op verschillende hoger opgeleide paarden gereden
terwijl ik zelf niet dat niveau had
nou geloof me maar , dat is echt niet opstappen en punten rijden , verre van dat zelfs
dus ik denk niet dat je kunt stellen dat het geen uitdaging of dat het echt makkelijk is om een "kant en klaar " paard te rijden
dat het een hele andere uitdaging is , dat wel

maar zolang je zelf niet het niveau van je paard hebt , blijft het een uitdaging

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:54

Ik heb een zo geheten "kant en klaar' paard Lachen Simpelweg omdat ik de oefeningen nog niet kan en zij het mij kan leren Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:55

Helemaal mee eens OemmiejO!!! Je moet als ruiter of amazone zelf wel al aardig kunnen rijden wil je de "knoppen" van een Z paard of pony kunnen vinden! Maar er zijn nog heel veel mensen die denken...ik koop een Z paard, of nog hoger...en rij dat wel even na! Meestal eindigt dat in een grote teleurstelling en staat het paard binnen de kortste keren weer te koop!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:56

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:57

Kan je ook kiezen tussen een middenmoot? Haha!

Ik zou zelf geen hele groene willen, maar ook geen kant en klaar paard.
Ik moet zelf ook nog wel wat te doen hebben.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:58

aerdenhout1 schreef:
Helemaal mee eens OemmiejO!!! Je moet als ruiter of amazone zelf wel al aardig kunnen rijden wil je de "knoppen" van een Z paard of pony kunnen vinden! Maar er zijn nog heel veel mensen die denken...ik koop een Z paard, of nog hoger...en rij dat wel even na! Meestal eindigt dat in een grote teleurstelling en staat het paard binnen de kortste keren weer te koop!

Idd, met alleen het paard kom je er niet...

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:59

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:59

Ligt aan je eigen ervaring, ik zelf heb er voor gekozen om een wat ouder paard te kopen, maar die nog wel kleine dingen moet leren(nooit hoge sport, gewoon tot het L2 ofzo, pony is nl. al tussen de 16/18 maar heeft al wat dingetjes geleerd) Omdat ik zelf ervaring te kort heb om een jong paard te kopen.. Dan is het wel handig als je een paard hebt die heel wat kan, als ik wel de ervaring had om een jong paard op te leiden had ik dat zeker gedaan i.p.v. een 'kant en klaar' paard te kopen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lenja op 14-02-07 17:01, in het totaal 2 keer bewerkt

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:00

ik heb 13 jarig paard gekocht wat een netjes b- proefje kon lopen om zelf hem nog wat te brengen let op rij alleen f- proeven eigenlijk ging ik ook voor een jong paard wat ngo een hoop moest leren maarja als je de klik tegen komt kun je hem niet laten liggen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:02

Met alleen het paard kom je er idd niet
Maar het is algemeen gezien wel gemakkelijker dan wanneer je de knopjes er nog op moet zetten.
Met een paard dat het al kent hoef je ze alleen maar te vinden.
Wat niet wil zeggen dat dat altijd makkelijk is.
En niet elk Z paard is fijn gereden

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:04

Ligt eraan wat voor een kant en klaar paard. Je kan soms beter een heel getalenteerd jong paard kopen dan een verreden paard van 13 dat ooit in een grijs verleden Z liep.

djoeka

Een paard wat Z heeft gelopen hoeft echt geen kant en klaar paard te zijn. Tuurlijk heb je er Z paarden bij die hele goede leerpaarden zijn maar dat zijn ze lang niet allemaal, hoewel het er vaak wel zo uitziet.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:04

Ik heb zelf gezocht naar een nieuw paard en was verliefd geworden op een z merrie die alles al kon.
Alle oefeningen waren heel makkelijk te rijden eyc. Dat was een kwastie van op de trailer gooien
en nara concours. Ze werd echter afgekeurd en ik heb nu een 3 jarige gekocht die ik zelf op ga leiden.
Heb er ontzettend veel zin in en weet straks ook van mezelf dat ik iets heb bereikt.

NoaFleur

Ik vind vaak jonge paarden juist makkelijker omdat je ze helemaal naar jou hand kan zetten. Een door iemand anders doorgetraind paard is daarentegen niet altijd even simpel omdat je de knopjes moet zoeken ipv ze zelf te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:05

Maar niet iedereen kan een paard trainen Noa
Bij veel stopt het in de L en dan zeggen ze dat het paard niet meer potentie heeft Lachen

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:06

runningkawa schreef:
Maar het is algemeen gezien wel gemakkelijker dan wanneer je de knopjes er nog op moet zetten.
Met een paard dat het al kent hoef je ze alleen maar te vinden.

Ik vind maken dus makkelijker dan zoeken Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:07

djoeka schreef:
Een paard wat Z heeft gelopen hoeft echt geen kant en klaar paard te zijn. .

ik heb het wel over kant en klare paarden, niet gewone z paarden.