Losrijden wat doen jullie?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SplashIsLief

Berichten: 33033
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 09:01

Ik had het er laatst met een stalgenootje over. We hebben sinds kort een professionele ruiter op stal rond lopen en het viel ons meteen op dat hij niet eerst even 10 rondjes gaat stappen en nog even draven aan een lang teugeltje, hop paard gelijk aan het werk.

Ik ben benieuwt wat jullie doen en waarom. Lachen

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:04

ik stap altijd eerst aan een wat langere teugel, dan wat rond en laag in stellen in stap, aandraven en zo in lagere houding spieren links rechts loswerken, en dan pas oppakken. En als ik klaar ben, laat ik haar ook weer even in ene wat lagere houding of lange teugel uitdraven en dan uitstappen...

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:11

Hangt er vanaf of mijn paard van stal of uit de wei komt. Als hij vanuit stal komt stap ik eerst 10 minuten, vanuit de wei veel korter.

Begin dan in stap met rechtmaken en lengtebuiging en werk zo verder in draf en galop.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:13

ik stap altijd aan lange teugel los, dan draaf ik aan en rijd de baan rond en maak grote cirkels aan redelijk lange teugel. Daarna galoppeer ik hem lekker los. Dit duurt een minuut of 20.

Dan pak ik hem op en ga hem loswerken met veel buiging en flexwerk. Na het losrijden komen pasde overgangen. Deze zijn imo bedoeld om de achterhand eronder te krijgen ( verzamelen) en dat doe je pas na het loswerken.

Na het werk draven we uit aan een lange teugel en tenslotte stappen we tot hij op adem, droog is.
(met lange teugel bedoel ik niet losgooien)

12rebel

Berichten: 223
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: den haag

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:14

ligt eraan of het warmbloed of een koudbloed is. Een warmbloed moet je echt instappen en losrijden en een koudbloed heeft vaak genoeg aan 1 rondje stappen en dan kan je al aan het werk gaan.

Freya18
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:21

Ik begin altijd met los stappen aan de lange teugel, maar doe dit maar een paar rondjes. Als ik te lang los stap, dan lijkt het wel of mijn paard zich verveelt, en begint dan rottigheid uit te halen. Om dit te verkomen zet ik haar al vrij snel aan het werk. Wel gewoon in stap.

Succes,

Groetjes,

Freya

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:58

Goed instappen en goed uitstappen is belangrijk, maar dat kan ook als het paard wat meer in de verzameling gereden wordt. Misschien heeft die professionele ruiter meerdere paarden die hij rijden moet?

SplashIsLief

Berichten: 33033
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:01

Cassidy schreef:
Goed instappen en goed uitstappen is belangrijk, maar dat kan ook als het paard wat meer in de verzameling gereden wordt. Misschien heeft die professionele ruiter meerdere paarden die hij rijden moet?

Normaal wel, maar bij ons op stal niet. Maakt dus geen verschil.
Heb het er laatst met mijn instructrice over gehad, die zegt ook dat het erg verwarrend is voor een paard dat hij eerst aan een lang teugeltje mag doen wat hij wil en daarna opeens hard aan het werk moet.
Ben gewoon nieuwsgierig naar jullie mening. Ja

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:04

Er is een verschil tussen lange teugel en lange teugel....
Mijn paard rij ik dus los aan een lange teugel maar hij loopt wel netjes laag, rond en nageeflijk...

Dat is dus niet met loshangende teugels uit elkaar hoofd omhoog rondstappen....

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:08

wat versta je onder direct aan het werk? Als ik erop zit mogen ze lang en laag stappen, maar niet lopen rondgapen met een weggedrukte rug. Dus in die zin wel direct aan het werk, maar dat betekent dus gewoon stappen met een lichte aanleuning. Idem in draf.

SplashIsLief

Berichten: 33033
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:09

Gewoon wegdraven met teugels al redelijk op maat, versta ik onder direct aan het werk. Lachen

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:11

Ik dus niet. Ik zal zelf wel een minuut of 10 stappen, maar nooit met een losse teugel, en na een rondje of 5 ga ik wel wat dingetjes vragen als pasje opzij en wat schakelen. Hoeft allemaal niet super afgewerkt, maar ik wil wel reactie.

En als ze al de hele dag op de wei hebben gelopen, of in de molen net voor het rijden zie ik ook niets mis met meteen gaan draven.

Anoniem

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:14

Als ik s'ochtends ga rijden komt hij meestal direcht van stal. Laat hem dan altijd een paar rondjes aan de hand stappen of er op met lange teugel. In dit geval wel helemaal los gegooit. Komt hij uit de bak laat ik hem meestal op elke hand een rondje aan de lange teugel stappen. Er gebeurt veel bij ons op het erf, als hij dat even kan bekijken is hij minder schrikkerig.

Daarna moet hij gelijk aan het werk, actief stappen en naar beneden werken. Veel lengtebuigingen om zijn hele rug los te maken. Overgangen tussen stap en draf en hem ondertussen iets meer oppakken. Stukje stappen, halt houden en beide kanten op zijn hals goed buigen. Dan pas is hij helemaal los en gaan we aan het 'echte' werk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:19

SplashIsLief schreef:
Gewoon wegdraven met teugels al redelijk op maat, versta ik onder direct aan het werk. Lachen


Ik denk dat een ruiter, helemaal een prof, wel degelijk voelt wat het paard op dat moment onder hem doet en wat hij nodig heeft. Meteen aandraven kan een manier zijn om opgekropte energie om te zetten in voorwaartse beweging, ipv de lucht in Haha!. Doe ik namelijk ook, als ik merk dat mijn paarden fris zijn. Scheelt een hoop bokpartijen.

SplashIsLief

Berichten: 33033
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:27

Dat ken ik ook hoor!
Maar vroeg me af of dat echt iets is voor 'profs' en dat wij als amateur (meeste hier op bokt) nou gewoon te zeikerig zijn door eerst een hele tijd te stappen enz

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:38

Opwarmen kan ook in draf...

jantjeD
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-01-07

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:25

hey bokkertjes,
Ik heb ook een paar paardjes en ik rijd dressuur. Ik stap altijd zo'n 10 minuten in en draaf ik hem een kwartiertje wat los totdat ik kan beginnen met de training, Dan pak ik hem op en dan rijd ik meestal zo'n 40 tot 45 minuten dan nog even afdraven en dan lekker even stappen in de bak en dan ga ik meestal een kwartiertje naar buiten over de stenen.
Met de wedstrijd gaat het meestal wat sneller, Maar ik zorg ervoor dat mijn paard wel lekker en goed opgewarmt is.


Groetjes....J-D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:10

ik stap altijd een rondje linksom en een rondje rechtsom in vrije stap en dan neem ik de teugels een beetje meer aan, gewoon een contactteugel, dan rij ik een paar grote voltes, linksom en rechtsom en dan draaf ik aan, vraag ik nog iets meer contact, maar het blijft eigenlijk toch vrij luchtig. pas na een minuut of 20 wordt er echt meer gewerkt en ik vraag dan ook pas de galop, omdat het paard moeite met deze gang heeft... (bij paarden die een makkelijke galop hebben galoppeer ik wel eerder)

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:12

Mijn pony's staan hel de dag op de wei. Als ik dan ga rijden stap ik ongeveer 5 minuten en ga dan al gelijk draven anders heb ik 2 spring in het veld pony's die overal kabouters zien. Wel alleen maar rechtuit. Na 10 min a 15 min kan ik rustig stappen en stelling vragen. Is alleen maar makkelijker voor jou en je pony.Anders moet ik gelijk een gevecht aan en daar heb ik geen zin in dus dan maar zo.

Jitskee

Berichten: 504
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Boxtel

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:16

lange teugel stappen, 5 min, soms 10 min

en dan in stap oefeningen doen

daarna begin ik pas met draf

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:06

Als hij recht van de wei afkomt dan stap ik twee rondjes linksom, twee rondjes rechtsom. Ik probeer hem al iets tegen het bit te rijden maar hij loopt toch nog niet gelijk nageeflijk Clown Verder loswerken doe ik in draf en galop.

Komt hij van stal dan laat ik hem aan de longe wat losstappen, onbelast, voor ik er op ga.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:14

hij mag even een half rondje rondkijken met losse teugel an daarna moet er toch echt wat actie bijkomen. heb contact met de mond en ik rij wat voltes, keinere voltes, gebroken lijnen etc.. daarna galoppeer ik het liefst aan omdat hij daarna in draf makkelijker te rijden is..

kirsseth
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-07

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:19

Ik stap altijd eerst beide kanten op 2 rondjes aan een redelijk lange teugel. Daarna draaf ik aan en doe beide kanten 3 rondjes. Dan nog even aangalopperen en hij is klaar om aan het werk te gaan. Vanaf dat moment wil ik dan ook dat hij zich verzamelt.
Na het werk draaf ik hem altijd heel ontspannen even uit en vervolgens stap ik hem totdat hij weer op adem is.

Jitskee

Berichten: 504
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Boxtel

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:39

ik ben denk ik de enige die er zolang over doet :p

komt omdat de radio aanstaat, gaat de tijd sneller Dromen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:12

-> RT-D